„Nu oricine îmi zice: Doamne, Doamne!, va intra întru Împărăția Cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Celui din Ceruri.”

De ce trebuie să cunoaștem voia lui Dumnezeu sau ispita vrăjmașului?

Numai cu rugăciunea nu te vei mântui; la rugăciune trebuie să adaugi și plinirea voii lui Dumnezeu – toate îndatoririle pe care le ai, potrivit cu tagma ta, cu rânduiala de viață în care ești lăsat. 

Citeşte şi:  Sfântul Cuvios Varsanufie de la Optina: Esența vieții de mănăstire – lupta cu patimile

Și la rugăciune trebuie să cerem în primul rând ca Dumnezeu să ne învrednicească a nu ne abate cu nimic de la sfânta Lui voie; și invers, cel ce are râvnă să plinească în toate voia lui Dumnezeu se roagă mai cu îndrăznire înaintea Domnului, iar rugăciunea acestuia ajunge mai lesne la scaunul Lui.

Citeşte şi:  Cu cât mai mult călugărul se dedică rugăciunii neîncetate, cu atât mai mult se apropie de Dumnezeu

De asemenea, acolo unde rugăciunea nu este însoțită de viețuirea după voia lui Dumnezeu, ea nu este adevărată rugăciune, făcută din inimă și cu trezvie, ci rugăciune făcută doar în afară, citită, în timpul căreia nevrednicia sufletească este acoperită cu ceața multei vorbiri, iar gândurile rătăcesc în neorânduială.

Evlavia trebuie să îmbine amândouă aceste laturi ale vieții duhovnicești, iar roadele se vor arăta.

Citeşte şi:  De ce trebuie să cunoaștem voia lui Dumnezeu sau ispita vrăjmașului?

Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an, Editura Sophia, București, pp. 97-98>