Aspecte ale prozelitismului unit din Transilvania în secolul al XVIII-lea
La sfârşitul secolului al XVII-lea şi începutul celui următor cauze materiale şi istorice precise decid dinamica vieții religioase în Transilvania. Încorporată Imperiului Habsburgic prin pacea de la Carloviz (1699) Transilvania devine supusă puterii militare şi administrative a Curții vieneze şi expusă unei duble presiuni politice. Mai întâi, trebuie avută în vedere politica imperială care urmărea diminuarea opoziției constituționale, local transilvănene, față de politica absolutismului imperial al dinastiei vieneze, apoi politica religioasă catolicizantă a Romei pontificale, aplicată prin abilitatea iezuiților, „misionari” prin eccelență ai catolicismului post-tridentin.
Ambele acțiuni vizau populația românească din Transilvania aflată încă sub regimul legilor din „Approbatae et Compilatae”1. Acestea prevedeau un statut umilitor pentru români, considerați tolerați (tolerati) şi pentru religia lor, neâncadrată în rândul religiilor recepte (non recepta).
Aşadar, excluşi în calitate de comunitate etnică şi confesională de la drepturile politice, românii, deşi numeroşi, reprezentau doar o majoritate marginală2.
În acest context, promisiunile Habsburgilor privind îmbunătățirea situației națiunii române au stimulat obținerea unirii religioase cu Roma. Un veritabil instrumentum regni la dispoziția Vienei şi a Romei catolice, Biserica unită a fost definită artificial de adepții săi ca epicentru al realizării intereselor românilor transilvăneni, confesiunea emancipatoare a nației române3.
În realitate însă, dorința de stăpânire prin eliminarea treptată a legii strămoşeşti a românilor a constituit finalitatea vizată a actului unirii, după cum reiese din scrisoarea lui Gavriil Kapy, superiorul „Misiunii de propagandă catolică în Dacia”, adresată cardinalului Kolonich la 11 martie 1701: „Eu cred că de acum va fi de ajuns să ne mulțumim cu primirea unirii în principiu, fiindcă ar fi fost foarte periculos, ba chiar imposibil, ca să înlăturăm toate obiceiurile cele rele ale românilor. De aceea, va fi de ajuns ca episcopul şi ceilalți dintre ei, când vor face în viitor mărturisirea credinței şi a unirii, să promită, în general, că voiesc să trăiască după ritul grecesc aprobat de Biserica Catolică şi în alte ținuturi.
Va fi apoi dorința noastră pe viitor să schimbăm încetul cu încetul multe din obiceiurile lor, şi anume să le schimbăm chiar şi liturghia şi forma cultului divin spunându-le că obiceiurile acestea sau introdus la ei din prostia şi neştiința preoților lor“4.
Reacțiile antiunioniste nu întârzie să apară, dovedind că poporul, ataşat credinței răsăritene, nu dorea unirea. Cercetări mai noi atesta faptul că însuşi Atanasie Anghel, în cursul anului 1711, împreună cu o parte din protopopi, renunță din convingere la unirea cu Roma5.
Inconsistența şi fragilitatea unirii detrmină pe episcopii uniți succesorii lui Atanasie să ia măsuri urgente pentru pentru propagarea şi consolidarea acesteia prin acțiuni prozelitiste.
Sub episcopul unit Ioan Giurgiu Patachi (1721-1727), urmaşul lui Atanasie, ia ființă episcopia de Făgăraş, decretată prin bula „Rationi congruit” a papei Inocențiu al XIII-lea, din 15 iulie 1721, independentă de episcopia catolică de Alba Iulia.
Odată instalat ca episcop, acesta, cu toată opoziția populației locale ortodoxe, ocupă abuziv biserica Sfântul Nicolae, ctitorie brâncovenească, transformând-o în catedrală episcopală (Eclessia cathedralis) a episcopiei unite de Făgăraş. La scurt timp, cere autorităților dreptate împotriva românilor din Făgăraş, care nu-l voiau ca episcop şi amenință sa cheme în ajutorul său pe soldați imperialii, dacă în termen de cincisprezece zile locuitorii oraşului n-aveau să dea dovadă de pocăință6.
În sinodul din 26 februaie 1725, Patachi dispune luarea de măsuri împotriva preoților hirotoniți „în alte țări”. Ca atare, invalidând hirotoniile facute de Dositei Țirca, român ortodox din comitetul Alba de Jos, care primise darul arhieriei în Țara Românească. Patachi aplică o nouă administrare a Tainei hirotoniei: „Patachi, după ce s-au aşezat în scaun, pre toți din nou i-au hirotonit (…) şi pentru că Țirca au fost priimit sfințirea de la arhierei neuniți, îl împinseră a lucra aceasta”7.
Pe linia promovării uniatismului se înscrie până la un punct şi activitatea episcopului unit Inocențiu Micu Clain (1732-1751). Preocuparea constantă a activității sale o constituie lupta pentru emancipare națională, politică şi socială a românilor transilvăneni, având ca punct de plecarea cea de a doua diplomă leopoldină, care oferea perspectiva recunoaşterii întregii națiuni române, a drepturilor politice egale cu cele trei națiuni constituționale din Transilvania. În calitate de episcop unit, el circumscrie interesele conaționalilor săi intereselor Bisericii unite. Consolidarea unirii cu Roma însemna în viziunea sa realizarea unei situații aparte pentru națiunea română din Transilvania. Astfel, pe 25 ianuarie 1733, îl găsim prezent la Braşov, în speranța că va putea atrage pe credincioşii de aici la unire. Refuzat cu vehemență, nu i se permite nici măcar să slujească Sfânta Liturghie în biserica Sfântul Nicolae8.
Doi ani mai târziu, în mai 1735, Clain se prezintă Dietei, cerând scutirea totala de impozite a clerului unit, reunirea întregii națiuni române sub autoritatea sa ecleziastică şi interdicția relațiilor cu episcopul ortodox din Valahia imperială (Oltenia)9.
În august 1737, Inochentie mută reşedința episcopiei unite de la Făgăraş la Blaj10. Din acest moment, Blajul devine, pe lângă sediu episcopal, nucleul ideologic al propagandei unite, prin crearea unor structuri religioase şi culturale, raportate fidel şi cu entuziasm la Roma11. Inițiativa lui Clain de a trimite tineri la Roma pentru studii este ilustrativă în acest sens. Pregătiți la Colegiul “De Propaganda Fide”, cel mai avizat institut catolic din lume, aceştia aveau să slujească cu zel şi eficient propagandei prozelite în Episcopia greco-catolica a Blajului12.
Realizările administrative şi culturale ale Episcopului Inocențiu nu salvează progamul revendicărilor sale şi nici persoana sa, fiind exilat la Roma: “Cauza dramei lui Inocențiu Micu Clain vine din faptul că a încercat să câştige dreptatea cu argumentul unirii poporului său cu catolicismul. Aceasta era un fel de procedură diplomatica. Iar diplomația e bună când nu constă într-o cedare prea substanțială, sau când, sub aparența unor concesii, nu se face de fapt nici o concesie esentiala“13.
Mişcările populare antiunioniste dintre 1744-1761 au ca rezultat un adevărat reviriment al Ortodoxiei. Acest fapt alertează autoritățile imperiale şi ierarhia blăjeană, care recurg la noi măsuri menite să contribuie la întărirea Bisericii unite. Se dau dispoziții precise de pedepsire aspră a tuturor celor care se împotrivesc lucrării de promovare a uniației. Memoriul românilor neuniți din Săliştea Sibiului, din 4 decembrie 1756 şi cel din 21 mai 1757 al satelor din regiunea dintre Braşov şi Dobra, adresate mitropolitului de Carlovitz, Pavel Nenadovici, constituie dovada de necontestat a prigoanei dezlănțuite de clerul unit în rândurile ortodocşilor. Petiționarii solicită trimiterea unui arhiereu ortodox de la Carlovitz pentru că, spun ei, “nu mai putem răbda pedepsele ce ne vin de la popii cei uniți şi de la domnii țării(…), că toate temnițele au umplut de noi pentru legea noastră cea grecească”. De aceea, “de al lor mare rău ne-am pustiit tot, şi case, şi moşii şi şedem fugiți prin păduri, fiincă nouă nu ne trebuie popii cei uniți până la moarte“14.
Nemulțumirile credincioşilor ortodocşi capătă proporții îngrijorătoare pentru autorități prin mişcarea lui Sofronie de la Cioara şi le determină să ia măsuri represive în vederea restabilirii unirii. În primăvara anului 1761 este aşezat în fruntea trupelor din Transilvania baronul Nicolae Adolf Bukow, fiind numit totodată şi preşedintele comisiei aulice speciale pentru afacerile religioase ale românilor de aici. În doar trei luni reuşeşte să potolească spiritele şi să distrugă din temelie zeci de mănăstiri ortodoxe, bănuite că susțin mişcarea antiunionistă. În acelaşi timp, baronul Bukow însărcinează pentru păstorirea românilor neuniți din Transilvania pe episcopul sârb din Buda, Dionisie Novacovici, pe care Bukow îl instalează la 4 septembrie în biserica “Sfântul Nocolae” din Şcheii Braşovului.
Ulterior se trece la înființarea regimentelor grănicereşti, ca forță militară locală, capabilă să intervină cu promptitudine atât în interiorul, cât şi la granițele Transilvaniei pentru ca unirea să nu mai fie amenințată. Noua putere militară putea fi utilizată şi ca forță combatantă în exterior. În proiectul pentru înființarea “Miliției naționale” din 13 octombrie 1761, generalul Bukow propunea să se formeze de-a lungul frontierei Transilvaniei, din Banat până în Bucovina, trei regimente secuieşti de infanterie, unul de cavalerie (husari), două regimente româneşti de infanterie şi unul de cavalerie (dragoni). Regimentele de infanterie trebuiau să aibă câte 3000 de soldați, cele de cavalerie câte 1000. Regimentele româneşti aveau să se formeze numai din români liberi, uniți cu Biserica Romei, în primul rând din membrii familiilor preoților uniți, urmând ca numărul grănicerilor să fie întregit chiar cu iobagi, prin răscumpărarea prealabilă de la domnii lor şi îmbrățişarea unirii15.
Proiectul lui Bukow este studiat la Viena şi, cu data de 16 aprilie 1762, împărăteasa Maria Tereza decreta înființarea “Miliției naționale grănicereşti”, încredințându-i lui Bukow constituirea ei. Grănicerii trebuiau neapărat să fie “uniați”, pentru că ortodocşii erau în legături permanente cu românii din celelate două provincii româneşti şi cu Rusia. Prin urmare, regimentele aveau în subsidiar menirea să întărească unirea şi să pună stavilă Ortodoxiei16.
O notă a istoricului unit Petru Maior dezvăluie atitudinea prigonitoare manifestată de grăniceri, mai ales față de clerul ortodox: “Toate aceste reghementuri fură alcătuite din oamenii uniți şi din feciorii preoților celor uniți. Cu această mijlocire răsuflară preoții cei uniți la goanele neuniților. Ci urmă alt rău, că fiind militarii aceia răspândiți prin țeară la căşile sale înainte de a-i aduna laolaltă, începură a goni şi ei pre preoții cei neuniți, cât cu primejdie era preotului neunit a se întâlni cu unii oameni ca aceştia în drum”17.
Intervenția generalului Bukow, militarizarea unei părți a românilor, condiționată de apartenența lor la noua Biserica unită şi, în mare măsură, acțiunile de convertire ale episcopului Petru Pavel Aaron contribuie la întărirea substanțială a unirii.
O puternică ofensivă a uniatismului se înregistrează în timpul episcopului unit Atanasie Rednic (1765-1772). Pentru Rednic, consolidarea unirii reprezenta, pe lângă creşterea numerică a credincioşilor uniți, şi educarea dogmatică a acestora, ca să poată rezista eventualelor tulburări. Pentru a înfățişa plastic preoților şi credincioşilor ce înseamnă unirea, Rednic zugrăvise o “icoană”, cum spunea el care reprezenta unirea Bisericii Răsăritului sub forma unui pom, din al cărui trunchi unic cresc mai multe ramuri bogate în roade. Desenul, tipărit sub titlul Concilium sive Orientalis et Occidentalis Ecclesia per arborem frugiferam expressa18 este expus în cadrul sinodului întrunit la 20 noiembrie 1766. S-a hotărât ca fiecare preot să cumpere exemplare din el şi să le explice mirenilor, demonstrându-le că, precum trunchiul pomului e numai unul, oricât de multe şi felurite ar fi crengile lui, tot astfel şi Biserica cea adevărată e numai una, oricât de multe şi diferite ar fi riturile ei19.
Măsurile destinate recuperării şi difuzării unirii se intensifică şi nu rămân fără impact asupra populației ortodoxe. La 9 aprilie 1767 lui Rednic îi este aprobată, la cerere, autorizația pentru întreprinderea unei vizitații canonice de amploare. După obținerea autorizației, episcopul unit pleacă întovărăşit de călugărul Iacob Aaron în părțile Năsăudului, în aşa numită “vizitație canonică”, desfăşurată între 6 decembrie 1767 şi 20 ianuarie 1768.
Pornind din nou autorizația necesară, Rednic porneşte iarăşi la propovăduirea unirii în Țara Oltului, la sfârşitul anului 1768. În scrisoarea din 2 aprilie 1768, Iacob Aaron raporta congregației “De Propaganda Fide” că prezența episcopului în satele mixte, în duminici şi sărbători, se face “cu foarte mare rod” (cum maximo fructu), iar vizitația canonică din iarna 1767-1768 a avut ca rezultat “convertirea a foarte multor oameni” (plurimorum conversio)20.
Chiar împărăteasa Maria Tereza, fiind informată despre cei trecuți la unire în cursul anilor 1765 şi 1766, cere la 7 ianuarie guvernului ardelean să-i mulțumească în numele ei lui Rednic pentru zelul cu care răspândeşte unirea şi să-i ceară prezentarea anuală de rapoarte, din care să se vadă unde şi în ce măsură se realizează sporul fericit al unirii (quibus in locis et quali in numero laeta unionis incrementa semet exhibuerunt aperte appareat)21.
Politica de promovare a unirii continuă să-şi învedereze eficacitatea, mai ales sub episcopul Grigore Maior (1773-1782), “om din fire întocmit a trage pe toți, cum trage magnetul fierul către sine”, convertind în cursul păstoririi sale “nu sate, ci ținuturi întregi, cu multe miriade, adică cu multe zeci de mii de oameni“22. Într-adevăr, “misionarismul” lui Grigore Maior asigură prosperitatea unirii23. La 9 ianuarie 1774, acesta anunță congregația “De Propaganda Fide” că a întors la unire în prima sa vizitație canonică peste 300 de sate şi convertirile în masă (turmatim) continuă, însă are nevoie de misionari24. Într-o adresă din 30 aprilie 1779, trimisă guvernatorului Transilvaniei, episcopul informează că în timpul vizitației sale din vara anului 1776, au trecut la unire în întregime comitatele Solnocului de mijloc şi Crasna, unirea fiind acceptată şi în comitatul Dăbâca25.
Triumful unirii în această perioadă se justifică nu atât prin angajarea personală a lui Grigore Maior, cât mai ales prin metodele adoptate. În acțiunile sale, episcopul unit recurge la un intenționat error in persona. Astfel, credincioşii ortodocşi îl confundă uşor cu un episcop al lor, vă zând în fața lor un vlădică cu barbă şi îmbrăcat ca răsăritenii, care nu se pronunță asupra deosebirilor dogmatice dintre Biserica apuseană şi cea răsăriteană. În plus, declară în mod abuziv unite masele care-l primeau, fără a ține seama de profesiunea de credință a fiecăruia26.
Ascendența unirii se realizează şi prin cărțile de inspirație uniată aparute la Blaj. Încă din 1746 împărăteasa Maria Tereza interzisese pătrunderea şi circulația cărților bisericeşti româneşti de peste munți, timparite la Bucureşti, Iaşi şi Râmnic şi receptate cu mare interes în Transilvania. Prin înființarea tipografiei de la Blaj în 1747 şi restaurarea ei în 1755, tipăriturile realizate aici vor fi dominante în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. Cele mai numeroase sunt cărțile de cult, însă apar şi tipărituri al căror conținut serveşte promovării uniatismului: “Floarea adevărului” (1750), “Catehismul mare” (1756), “Păstoriceasca poslanie” (1760) şi altele27. Apare ca evidentă în activitatea tipografică de la Blaj, supraveheată şi cenzurată de episcopii uniți, “nemărturisita dorință de a-i obliga pe ortodocşi să folosească tipăriturile de cărți menite să slujeasca ritului unit, în scopul convertirii lor la catolicism“28.
Din cele prezentate am vazut mijloacele prin care episcopii uniți au reuşit să impună unirea cu Biserica Romei ca nouă realitate confesională în Transilvania secolului al XVIII-lea. Educați în şcolile iezuite ale vremii, unde li se insuflă resentimente față de Biserica Ortodoxă, ierarhii uniți rămân în continuare fideli intereselor Romei prin reprobarea Ortodoxiei: “Cea dintâi generație de clerici uniți avusese adeseori intransigența aspră sau fanatică a neofiților, trufia celor care pentru întâia dată gustă o cultură mai înaltă, sau se împărtăşesc de onorurile şi înlesnirile materiale pe care orice oficialitate le are la îndemână pentru a smomi şi cuceri. Titluri ca acelea de baron, de sfetnic împărătesc, daruri de tot felul, de la frumosul lanț de aur cu medalia stăpânitorului până la apanagiul de domenii, relații cu fruntaşii Bisericii Catolice, studii la unguri sau în Apus, făcuseră din episcopii şi canonicii, din profesorii blăjeni de până la 1770 nişte disprețuitori ai vechii Ortodoxii umile şi sărace”29.
Dacă la începuturile sale Biserica unită se confruntă cu o puternică criză de identitate, pe parcursul secolului al XVIII-lea ea se consolidează treptat şi se impune prin acțiunile episcopilor săi, ajungându-se astfel la bifurcarea confesională a românilor transilvăneni.
————————————–
1 Approbatae – colecție de legi elaborată în 1656, cuprinzând legiuirile dietei Transilvaniei, votate între anii 1540-1653. Compilatae – o altă colecție de legi emise de Dieta Transilvaniei între anii 1653- 1669 şi adoptată de Dietă în ianuarie 1669. Ambele colecții au fost publicate în Corpus Juris Hungarici (1540- 1848), Budapesta, 1899.
2 Toader NICOARĂ, Transilvania la începuturile timpurilor moderne (1680-1848), Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2001, p. 218.
3 Într-un material aflat în Arhivele C.N.S.A.S., fond documentar, dosar 69, vol. 9, conceput de un istoric greco-catolic neidentificat, confiscat de fosta Securitate pe 12.01.1983 se rezumă punctul de vedere al istoriografiei unite. Iată ce se spune: Poporul român este etnic fiul Romei imperiale, iar religios, fiul Romei creştine (fila 50). Poporul român a primit creştinismul prin Roma şi a practicat creştinismul în forma romană până după încreştinarea bulgarilor (865), când a fost trecut, prin violența oamenilor şi a împrejurărilor istorice, sub autoritatea ecleziastică a Bizanțului, care ne-a impus formele de rit bizantin, în limba slavonă. În această perioadă a istoriei sale, poporul român a trait în fromula romanismului integral, pentru că exista, şi etnic şi religios, în tiparele imprimate vieții noastre de Roma (fila 51). Prin unire, reținând forma bizantină a creştinismului, ne asumăm fondul credinței aşa cum l-am primit de la începuturi de la Roma. Prin unirea de la 1700, românii au intrat instituțional în comunitatea universală catolic-creştină (fila 52). Restabilirea legăturilor religioase la 1700 a unei părți a românilor transilvăneni cu Roma creştină mijlocea condițiile istorice pentru renaşterea culturală şi politică a poporului român în epoca modernă. Această epocă începe cu Şcoala Ardeleană, născută, crescută şi susținută până la deplină biruință culturală şi politică, prin relațiile stabilite ce le-au refăcut în secolul XVIII, cu Roma papală (…). Glorificăm Roma pentru că ne-a dat ființă istorică şi spirituală şi tot prin ea ne-a venit renaşterea întru viața modernă” (fila 61). Această interpretare nu surprinde structura de adâncime a unirii cu Roma. Este, de fapt, o exaltare vanitoasă, extrinsecă adevarului istoric.
4 Apud Ştefan METEŞ, Relațiile Bisericii româneşti ortodoxe din Ardeal cu Principatele române în veacul al XVIII-lea, în “Revista Teologică”, an XV (1925), nr. 4, p. 114-115.
5 Vezi Pr. Drd. Nicolae DĂNILĂ, Revenirea mitropolitului Atanasie Anghel la Ortodoxie în anul 1711, în “Credința Ortodoxă”, an (V) 2000, nr. 2, Alba Iulia, p. 100-109.
6 Mario RUFFINI, Istoria românilor din Transilvania, Editura Proteus, Bucureşti, p.128.
7 Petru MAIOR, Istoria Bisericii Românilor, Editura Viitorul românesc, Bucureşti, 1995, p. 123.
8 Mario RUFFINI, op. cit., p. 132.
9 Ibidem, p. 135.
10 Prima mențiune documentară despre Blaj este consemnată într-un document din 1252, când comitele Herbord şi fratele său, Laurențiu, au cumpărat jumătate din moşia Sâncel, situată la confluența Târnavei Mari cu Târnava mică. Localitatea apare apoi într-un alt document, din 1721, ca propietate a voievodului Herbord, numită mai târziu “satul Blaj“. De-a lungul timpului, importanța Blajului creşte. Un eveniment important este cel din 12 septembrie 1658, când principele Rákóczi II primeşte la Blaj solia domnului Țării Româneşti, Mihnea al III-lea, sosită pentru a perfecta o alianță în vederea luptei antiotomane. Mai târziu, în 27 octombrie 1687, s-a încheiat, tot la Blaj, tratatul dintre Austria, ca țară protectoare, şi principatul autonom al Transilvaniei. În 1737, domeniul feudal al Blajului este cedat prin schimb de moşii Episcopiei unite a Transilvaniei. Episcopul Inocențiu Micu Clain mută aici, de la Făgăraş, reşedința episcopiei, punând bazele catedralei, mănăstirii “Sfânta Treime” şi scolilor. În 1739 Blajul este declarat târg (oppidum) transformându-se curând într-un adevărat oraş, destinat să împlinească importante rosturi religioase şi culturale în viața Bisericii unite.
11 Vezi nota 3.
12 Printre bursierii de la Roma se numără Petru Pavel Aaron şi Grigore Maior (viitori episcopi), Gheronte Cotorea şi Silvestru Caliani. În timpul revoltei sofroniene, Silvestru Caliani şi Grigore Maior sunt chemați de la Roma la Blaj, fiind trimişi în satele Transilvaniei să predice uniația. Pe parcursul “misiunii” lor, ei trimit episcopului Petru Pavel Aaron şi congregației “De Propaganda Fide” rapoarte amănunțite privind starea unirii în localitățile cercetate.
13 Pr.- Prof. Dumitru STĂNILOAE, Uniatismul în Transilvania, încercare de dezmembrare a poporului român, Bucureşti, 1973, p. 103.
14 Apud Silviu DRAGOMIR, Din istoria luptelor noastre pentru Ortodoxie, în “Revista Teologică”, an V (1911), nr. 9, p. 263-265.
15 Augustin BUNEA, Istoria regimentelor grănicereşti, Blaj, 1941, p. 36.
16 David PRODAN, Supplex Libellus Valachorum, Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1998, p. 264
17 Petru MAIOR, op. cit., p. 131.
18 “Sinod sau Biserica Răsăriteană şi Apuseană exprimată printr-un pom roditor“.
19 Zenovie PÂCLIŞANU, Istoria Bisericii române unite (1752-1783), în “Perspective”, an XIV-XVI (1991-1993), nr. 53-60, p.101.
20 Ibidem, p. 107.
21 Ibidem, p. 108.
22 Petru MAIOR, op. cit., p. 132.
23 Istoricii uniți vorbesc de “marele asalt misionar” al episcopului Grigorie Maior dintre anii 1773-1776 şi îl consideră pe acesta al doilea întemeietor al unirii românilor ardeleni. Vezi Zenovie PÂCLIŞEANU, op. cit., p. 136-147.
24 Zenovie PÂCLIŞEANU, op. cit., p. 137.
25 Ibidem, p. 143.
26 Ibidem, p. 146.
27 Vezi Teodor NICOARĂ, op. cit., p. 93-94.
28 Mario RUFFINI, op. cit., p. 155.
29 Nicolae IORGA, Istoria Bisericii româneşti şi a vieții religioase a românilor, vol. II, ediția a II-a, Bucureşti, 1932, p. 192.
Text preluat de pe blog-ul ayeaye20: https://ayeaye20.wordpress.com/2019/04/02/uniatia-una-din-radacinile-ecumenismului-eretic-250-de-ani-de-teoria-ramurilor-unita/
Aspecte ale prozelitismului unit din Transilvania în secolul al XVIII-lea La sfârşitul secolului al XVII-lea şi începutul celui următor cauze materiale şi istorice precise decid dinamica vieții religioase în Transilvania. Încorporată Imperiului Habsburgic prin pacea de la Carloviz (1699) Transilvania devine supusă puterii militare şi administrative a Curții vieneze şi expusă unei duble presiuni politice. […] 🔺 https://c.aparatorul.md/u91b7 🔺
😢
Cei mai de seama oameni s au ridicat din rândul Unitarienilor! În Transilvania ortodocșii nu au dat nici un om de valoare! De ce?
Nicu Călaie neinteresant
Nicu Călaie au fost marginalizați ,expulzați , uciși….aaa și convertiți forțat .
Cu totii stim cat au suferit ortodocsii nostri din Ardeal in timpul uniatiei. Cate falsuri, cata miselie, cata necinste!… De la inceput ei s-au folosit de conducatori slabi, de ierarhi slabi, pe care i-au momit cu fagaduinte zadarnice, dar credinciosii au stat in picioare. Cate suferinte si umilinte au rabdat bietii romani ardeleni, pentru ca nu erau lasati sa-si savarseasca in liniste cultul lor liturghia lor!… Dar nu au stat nepasatori, au marturisit alaturi de Sfintii Visarion, Sofronie si Oprea. Cum a supravietuit Ortodoxia? Prin darza rezistenta a poporului, a clerului si a monahilor.
Parintele Iustin Parvu
Respect si vesnica pomenire
Ășa a aparut Scoala Ardeleană, cea care a creeat CONȘTIINȚA NATIONALĂ ROMÂNĂ. Cea care a oprit invazia spre sud a stăpânilor răi de la Moscova.
Dumneavoastră chiar nu vă dați seama că, prin aceste articole pline de ură la adresa catolicilor, îi îndepărtați chiar pe ortodocși? Asta-i „iubirea de aproapele” pe care o propovăduiți în numele lui Isus Hristos? Catolicii nu vă citesc și, dacă citesc, cel mult se miră de atâta înverșunare. Dar nu le pasă ce credeți dvs. despre ei.
Mariana Sanda Oprea De cand niste fapte istorice constituie „ura” la adresa cuiva? V-ati indopat cu prea multa propaganda progresista si nu mai aveti ratiune?
Dieter Berghammer , sunteți istoric? Dacă sunteți, atunci știți că primul „strat de creștinare” al acestui popor a fost cel latin. Păcat că autorul acestui text părtinitor nu se semnează.
Mariana Sanda Oprea Si de ce ar trebui sa fiu istoric? Suntem pe pagina institutului de istorie??? Dar dv. sunteti intreaga la minte?
Dieter Berghammer, jignirile sunt cartea de vizită a susținătorilor acestei pagini?
Mariana Sanda Oprea In primul rand nu mi-ati raspuns la intrebare. Poate ca nu va duce mintea, nu am pretentii. Dar la dv. si faptele si comentariile se pare ca constituie „ura” si „jigniri”. Daca nu aveti nicio boala psihica care sa justifice acest comportament, atunci singura explicatie este ca sunteti o jigodie umana, o scursura a societatii.
Mariana Sanda Oprea
Noi ii respectam pe toti si nu am purtat niciodata un prozelitism asa cum a purtat Biserica Catolica, noi nu am impus niciodata cu forta credinta noastra, nimanui.
Dieter Berghammer ko
Biserica greco catolică s-a născut din FALIMENTUL biserici ortodoxe care nu a avut coloană vertebrală în toată istoria ei. Dacă nu era unirea de la 1700 cu Roma nu era nici revoluția de la 1848 și nici unirea de la 1918 și nici rezistenta anticomunistă a biserici greco catolice. Eram dispăruți ca nație din Ardeal!Dumnezeu ne-a salvat de la dezastru prin această minunată biserică care s-a pus de la început în slujba neamului romanesc. Pentru aceasta i-ti mulțumim mireasă a lui Cristos!
Sait nationalist din Moldova sovietica putinista, nici ei nu stiu daca sunt rusofili sau fascisti.
Ce treabă aveți voi cu Transilvania ? Stați acolo cu rușii dacă e așa de bine. Slugile rușilor sunteți
Exact așa sint preoții episcopii si arhiepiscopii ortodocși nu intră in Rai nici nu învață adevarul sau nici nu lasă pe alții sa intre in Rai
Pop Dan de unde aveti „înțelepciunea” asta. V-a dat Hristos cheile Împărăției că să decideți cine intră și cine nu? Mai de folos ne este să ne privim pe noi și neputințele noastre.
Potocean Cosmin-Virgilius este clar ca din scripturi
Pop Dan Mah, tu precis o sa intri in Rai, ca prea esti dastept! 😛
Pop DanPovești de sectar înșelat. Vai de voi!
Vasile Badea niciodată nu intri in Rai decât daca te inchini doar Lui Dumnezeu te doare adevărul si ești prea mandru sa recunoști
Pop Dan voi sectari sunteți în înșelare
Camelia Pocol niciodată doar Isus Este Calea Adevărul si viața nimeni nu merge la Tatăl decat prin Isus este scris
te înșeli
Camelia Pocol da da invers cine nu ține Biblia așa cum e se înșeală
Pop Dan vom vedea după moarte cine se inșeală.
Camelia Pocol unde scrie ca ortodoxia este singura cale de mantuire?
Este oribil ce au făcut, putem considera că biserica greco-catolică a făcut un adevărat genocid prin dorința ei de a conecta românii cu Occidentul Colectiv!
Da, pe toți ii faceți lupi îmbrăcați în piei de oi, dar voi sunteți mai spurcați ca hienele : propovaduiți o teorie dar voi trăiți în mare parte (și număr) paralel cu ceea ce propovaduiți
Frustratilor, complexatilor!
Biserica greco catolică s-a născut din FALIMENTUL biserici ortodoxe, biserică care nu a fost în stare să facă mai nimic pentru romanii din Transilvania. Dacă rămâneam pe mana biserici ortodoxe astăzi eram dispăruți ca națiune pe aceste teritorii.Dumnezeu ne-a salvat prin această biserică trimitandu-ne niște ierarhi deosebiți.Au înființat prima scoală de obște gratuită la Blaj pentru elevii romanilor cu predare în limba româna, au înființat primele scoli confesionale pe lângă parohii,au organizat revoluția de la 1848 pe Câmpia Libertății, Unirea de la 1918 ,rezistenta anticomunistă unde 12 episcopi au fost închiși și torturați murind mai bine de jumătate dintre ei acolo,peste o mie de preoți au fost arestați și trimiși la canal (Periprava ),s-au confiscat toate bisericile,casele parohiale,terenurile,pădurile etc și li s-au pus pe tavă ortodocșilor în schimbul colaborări cu odiosul regim comunist. Aceasta este adevărul istoric crud care vă deranjează deoarece biserică ortodoxa în Ardeal a fost în umbra biserici greco catolice în ultimi 3oo de ani.Spuneti un episcop ortodox care s-a ridicat împotriva comuniștilor și a fost atestat?
Florin Babici fără a dori să ți stric armonia sufletească trebuie să ți spun că ortodoxismul a fost anihilat de unguri sau austrieci cu tunurile ,la fel și bisericile ortodoxe ,in mare parte au fost distruse sau preluate de catolici . Soluția” greco catolică ” a fost doar un alt compromis care ține de orânduirea lumii ăsteia .
Florin Gabriel Cazanel Să zicem…dar ,,soluția a fost perfectă deoarece la 1700 a fost prima dată când am luat legătura cu occidentul iar apoi au trebuit să treacă încă 300 de ani ca să ajungem tot acolo.In 2007 parcă am întrat în UE și datorită cărui fapt am întârziat atât?Ghiciți?
Florin Babici Sigur nu biserica ortodoxă a fost cauza ci interesele austro germano ungare . De fapt nici măcar acum nu suntem acolo în realitate
Florin Gabriel Cazanel Scuzați-mă,dar exact biserica ortodoxa (Rusia, Grecia, Bulgaria…răsăritul) deoarece altă legătură cu ei nu avem. Originea noastră este latină
Florin Babici originea noastră este latină ,lingvistic vorbind . In realitate avem 90% rădăcini balcanice .
Florin Gabriel Cazanel În gândire da ,aveți dreptate și asta nu ne avantajează deloc,dimpotrivă.
Florin Babici Eu cred că dimpotrivă,este motivul supraviețuirii noastre .Dumnezeu a binevoit să ne dea munții ăștia și ne tot ascundem după ei .Pe tine te deranjează ortodoxia dar uiți că n jurul ei a supraviețuit satul românesc și incepi istoria de la 1700 ,convenabil ce să spun .
Florin Gabriel Cazanel În Ardeal eram morți sau asimilați ziceți cum vreți.In Moldova și Țară Românească situația era alta dar nu prea fericită, domnitori puși de înalta poartă, moșii închinate muntelui Athos etc.
Florin Babici tu ești dispărut, la ce gândire ai.
Florin Babici catolicismul a fost impus cu promisiuni de libertate pt. romani…dar s-au tinut de cuvant ? de ce nu scrieti si despre inchizitia catolica care au ucis mii de oameni nevinovati in Spania , Franta ? de ce nu scrieti si despre cucerirea tarilor din America de Sud de catre spanioli si portughezi care , aveau intr-o mana sabia si in cealalta crucea ? care nu accepta crucea , erau ucisi cu sabia . De ce nu scrieti despre cruciadele papalitatii pt. a increstina populatii din diferite tari , tot cu sabia .
Savantin Bolte Tu nu ai cum să înțelegi gândirea mea fiindcă ești cu trei secole în urmă ca și mentori tai!
Dar prozelitismul ortodox rus ?
Dacă nu erau greco catolicii acum erați calvini
Cata ura poate avea in el un ortodox fata de celelalte culte…
#vreau_Biserica_Română_fără_Bănescu
Pentru ca :
– îndrazneste sa insulte un ierarh
-îndrazneste sa vorbeasca despre probleme ale Bisericii fara aprobarea Sinodului
-nu stim cum a ajuns in functie – ce examen a sustinut
-nu stim care ii e trecutul – daca a scris sau nu la ” Dilema ” impotriva Ortodoxiei
Hai sa dam mai departe …
Sorel Fuss la catolici nu vezi atata prostie
Ce tot aveti cu catolici????? Ei nu vorbesc rau de noi….noi tot ne trezim sa vorbim
Raluca Aron Citeste articolul.
Mircea Ioan Am incercat sa citesc articolul dar mi-a apărut de ce se arde o frunză de dafin. Și sa distribui mai departe. Este vorba de reclame sau de religie.
Piloncea Iosif Instaleaza-ti „uBlock Origin”, e o extensie pentru browser pentru a bloca reclamele.
Ati mai auzit de asa ceva? Românii erau „majoritate marginală” in propria tara invadată de niste năpârci nascute din niste triburi cotropitoare venite in zonă din fundul Asiei prin secolul V ca sa nu mai vorbim si de ungurii apăruti in secolul X-XI.
Va sa zică tot românii trebuiau sa spună ca voiesc sa traiască după ritul grecesc „aprobat de BC”. Dar cine mama dracului era BC ca sa dea aprobări grecilor si bisericii răsăritene? Daca nu le plăcea de obiceiurile noastre de ce nu s-au cărat javrele de unde au venit. Sau, te pomenesti ca Transilvania era teritoriul lor din străbuni….Vor sa schimbe liturghia si cultul divin, dar si obiceiurile.
Asa se intamplă cand esti prea bun si îngăduitor, esti luat de prost.
Micu Clain a facut tot ce a putut, dar prozelitismul catolic isi vede de treaba asa cum a facut si sute de ani inainte; dă dispoziții precise de pedepsire aspră a tuturor celor care se împotrivesc lucrării de promovare a uniației. Asta inseamnă prozelitismul catolic, asa au facut peste 100 milioane de crime.
Petiționarii solicită trimiterea unui arhiereu ortodox de la Carlovitz pentru că, spun ei, “nu mai putem răbda pedepsele ce ne vin de la popii cei uniți şi de la domnii țării(…), că toate temnițele au umplut de noi pentru legea noastră cea grecească”. De aceea, “de al lor mare rău ne-am pustiit tot, şi case, şi moşii şi şedem fugiți prin păduri, fiincă nouă nu ne trebuie popii cei uniți până la moarte“. Ce măsuri au luat? Voiau sa cheme si armata imperială. „În doar trei luni reuşeşte să potolească spiritele şi să distrugă din temelie zeci de mănăstiri ortodoxe, bănuite că susțin mişcarea antiunionistă.” Mai mult, „se trece la înființarea regimentelor grănicereşti, ca forță militară locală, capabilă să intervină cu promptitudine atât în interiorul, cât şi la granițele Transilvaniei pentru ca unirea să nu mai fie amenințată”.
Asta vor face si acum daca nu vrem sa unim Pastele cu ei?
Au inființat chiar si o “Miliției naționale” din 13 octombrie 1761 ca „să întărească unirea şi să pună stavilă Ortodoxiei”.
Chiar Petru Maior , care devenise un istoric unit, dezvăluie atitudinea prigonitoare manifestată de grăniceri, mai ales față de clerul ortodox: “Toate aceste reghementuri fură alcătuite din oamenii uniți şi din feciorii preoților celor uniți. Cu această mijlocire răsuflară preoții cei uniți la goanele neuniților. Ci urmă alt rău, că fiind militarii aceia răspândiți prin țeară la căşile sale înainte de a-i aduna laolaltă, începură a goni şi ei pre preoții cei neuniți, cât cu primejdie era preotului neunit a se întâlni cu unii oameni ca aceştia în drum”
Încă din 1746 împărăteasa Maria Tereza interzisese pătrunderea şi circulația cărților bisericeşti româneşti de peste munți, timparite la Bucureşti, Iaşi şi Râmnic şi receptate cu mare interes în Transilvania. Prin înființarea tipografiei de la Blaj în 1747 şi restaurarea ei în 1755, tipăriturile realizate aici vor fi dominante în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, supraveheată şi cenzurată de episcopii uniți, în “nemărturisita dorință de a-i obliga pe ortodocşi să folosească tipăriturile de cărți menite să slujeasca ritului unit, în scopul convertirii lor la catolicism“. Se trece la educația in scolile iezuite, chiar trimiterea unora la Roma pentru a fi cat mai bine indoctrinați cu catolicismul.
“Misionarismul” lui Grigore Maior de mai tarziu, asigură prosperitatea unirii. La 9 ianuarie 1774, acesta anunță congregația “De Propaganda Fide” că a întors la unire în prima sa vizitație canonică peste 300 de sate şi convertirile în masă (turmatim) continuă, însă are nevoie de misionari si mai ales prin metodele adoptate, cum ar fi la un intenționat „error in persona”, adică popii lor imbrcati ca ai ortodocsilor. „Astfel, credincioşii ortodocşi îl confundă uşor cu un episcop al lor, vă zând în fața lor un vlădică cu barbă şi îmbrăcat ca răsăritenii, care nu se pronunță asupra deosebirilor dogmatice dintre Biserica apuseană şi cea răsăriteană.”.
Minciuna, manipularea, amenințarea. pedepsele pana si uciderea, asta inseamnă prozelitismul catolic. Ce o fi având în comun toate astea cu o religie adevarată, cu o credință în Dumnezeu?
Dar protestantismul de la 1550 le-a luat caimacul. multe țări, mai ales din Europa dar si America, fugind de catolicism.
Biserica greco catolica a luminat poporul Roman pe cind voi l-ati prostit si l-ati indobitocit!, ia uitati-va bine ce ati adus in Ardeal cu desfiintarea Bisericii romane unite!: vrajba ,urasiprostie cata incape!
Ionel Florean
I a luminat de i a ucis …
Facem o slava inchizitia ?
Mai bine v-ati cantarii faptele voastre de atunnci ,de ieri si de astazi ! Prostiti poporul Roman de un mileniu cu minciuni si tot felul dd fantasmagorii! V-ati opus atunci la unirea cu Roma,v-ati opus calendaruluig georgian,va opuneti astazi lasarbatoarea pastilor comune,bine sa zis despre voi ca ati ramas intepeniti in tipicuri bizantine!
Ionel Florean chiar așa, era o petiție online daca vrei să rămână data Paștelor așa cum e acum și am intrat sa semnez când am bifat răspunsul NU(adică doresc o data comună), dar când sa semnez răspunsul meu era DA 😠
Ionel Florean Daa Ionele, spune-le valahilor astora! Cheama austriecii sa le mai distruga cu tunul cateva sute de manastiri si biserici. Au prins tupeu valahii, acum ca sunt liberi au inceput sa-si construiasca case si biserici din piatra, ptuuu drace, rau am ajuns cu valahii astia, ni s-au urcat in cap, cheama boz, pardon, ungurii si austriecii sa readuca la viata Greco-Catolicismul!
Mircea Ioan Greco catolicismul romanescarevenit la viata si atunnci si acum cu ajutorul lui Dumnezeu in ciuda voastra si isi vede de treburile sale ,nu cu anutorul austriecilor nici al nimanui in cuda voastra care ati fost slugoii comuniztilor si i-ati furat bisericile si i-ati ucis episcopiisi preotii inchisi pana la moarte in manastirile voastre comuniste si in temnitile ateilor . Ar trbui sa taceti malc si sa va judecat faptele voastre nu ale altorasunteti biseric hotilor si a faradelegii!
Ionel Florean
Slava inchizitia ?
Ia , bre , cu ceai de tei ca te ineci …
Ionel Florean Cred că voi ar trebui să tăceți mâlc. Catolicii,după marea schismă numai tâmpenii au făcut.Cea mai mare tâmpenie a lor,Inchiziția,va spune ceva???.Chestia cu ,,indulgențele „,vă spune ceva???.Numele Borgia vă spune ceva???.Si multe altele…Tăceți dreaq din gură.
In primul rand ca dupa 1054 catolicii nu mai sunt crestini. Nu mai urmeaza lui Christos(precum crestinii) ci lui satan, deci sunt satanisti.
Din pacate, cu ajutorul bemonilor care ii ajuta, au reusit prin amenintarea cu forta si moartea sa-i convinga si pe unii ortodocsi sa respecte pe papa, fara a renunta la tipicul ortodox. Acestia sunt greco-catolicii. Tipic, tipic si la inima nimic, vorba lu nea Nelu, a lu Nic’a Petrii.
Din pacate pentru noi Ortodocsii, singurii Crestini de azi, ne-am lenevit si ne-am indepartat de traditie. Majoritatea profesorilor din seminariile si facultatile ortodoxe au fost scoliti in religia catolica, reformata si alte erezii. Apoi au predat si actualilor preoti aceleasi tampenii. De aceea nu mai avem azi voci hotarate care sa vorbeasca despre faptul ca Maica Domnului i-a numit pe catolici ;”dusmanii mei si ai Fiului meu”. Ierarhii sunt de carpa sau carton si hotararile pseudosinodului din creta devin noile canoane.
De aceea nu tre sa ne punem mintile cu toti ereticii si pierdutii. Avem nevoie de curatenie urgenta in propria curte. Cine vrea Sfintele Pasti inpreuna cu Hristos si Sfanta Lumina sa pastreze canoanele. Cine vrea cu papa sa mearga in iad cu el si sa serbeze ce vor ei. Toti ierarhii care vor cu papa sa mearga in iad cu papa. Nu-i putem opri.
Hristos a Înviat !
Am pus-o chear unui preot greco-catolic, această biserică este ca o soție cu doi bărbați!!!
Vasile Cimpean Cam asa e.
Vasile Cimpean Istoria spune ca daca n-ar fi luptat romanii din Ttransilvania pentru ortodoxism (si au reusit acest compromis), acuma ar fi majoritari catolicii acolo.
Pop Maria cu respect îmi permit să-ți spun Maria! În Ardeal nu sunt atât de periculoşi ungurii precum greco-catolicii! Ungurii dacă i-au Ardealul la moarte prin învățătura ortodoxă, dacă o împlinesc, eu merg în Rai! Prin învățătura greco-catolică, chear dacă aş fi rege, eu de viu aş fi în iad!!! Unirea Transilvaniei cu Țară nu a avut loc, că a futut regele pe mă sa, ei doar ne-au supt ca nişte căpuşe şi o fac şi azi! Unirea a făcut-o Dumnezeu pentru jertfele, suferințele şi lacrimile celor schingiuiți mişeleşte şi a copiilor rămaşi orfani, nevinovați!!! Lucrarea lui Dumnezeu a fost ca regele Ferdinand să fie atunci ca să se mantuie şi el, este altceva, dar Unirea a făcut-o Milă lui Dumnezeu pentru jertfe! Am vorbit cu oameni care acum 30 de ani ei aveau 80 şi90 de ani!
O siglă mai adevărată nu se putea posta!!!