Avioanele moderne devin din ce în ce mai puternic dependente de calculatoarele de bord. Acestea preiau o bună parte din sarcinile pilotului uman. Din păcate asta face ca piloții să își piardă o parte din abilitatea de a pilota manual avioanele.
Aceasta este concluzia alarmantă a unui raport elaborat de Administrația Federală pentru Aviație (US Federal Aviation Administration, FAA), care va fi publicat în curând. Câteva detalii ale acestui raport au fost prezentate de Wall Street Journal.
Automatizarea zborului face ca transportul aerian să devină din ce în ce mai sigur. În prezent avioanele de pasageri sunt echipate cu sisteme extrem de sofisticate, care intervin direct în pilotarea avionului. Din nefericire, se arată în raport, asta a dus la o consecință nedorită. Piloții încep să se bazeze prea mult pe calculatarele de bord și își pierd abilitatea de a pilota. Raportul FAA se bazează pe rapoartele piloților privitoare la incidentele apărute în timpul zborului, datele rezultate în urma anchetării catastrofelor aeriene etc. și arată că piloții ”ezită să intervină” în situații riscante, atunci când ar fi necesară intervenția umană și decuplarea sistemelor automate de zbor.
În raport se arată că circa două treimi din accidentele și incidentele analizate au fost provocate de incapacitatea piloților de a pilota manual avionul sau greșelilor în utilizarea calculatoarelor de bord. Analiza FAA arată că ”unii piloți nu posedă cunoștințele și îndemânarea pentru a controla corect traiectoria avionului” și că ”metodele actuale de antrenament, simulatoarele și timpul alocat formării piloților nu permit stăpânirea unor sisteme complexe [cum sunt cele de la bordul avioanelor actuale]”
Un exemplu de catastrofă provocată de incapacitatea piloților de a coopera cu sistemele automate de la bord este cel al prăbușirii avionului liniei aeriene Asiana, produsă pe 6 iulie, pe aeroportul din San Francisco. Pe panta de aterizare piloții erau convinși că era activat sistemul de control automat al tracțiunii și au ignorat toate semnalele de avertizare pentru intrare în limită de viteză.
Raportul FAA propune și un număr de măsuri pentru corectarea acestei situații alarmante. Este nevoie ca programele de pregătire a piloților să pună un accent mai mare pe pilotarea manuală a avioanelor iar producătorii de avioane să regândească interfețele dintre calculatoarele de la bordul avioanelor și piloții umani.
Surse : Wall Street Journal via http://stiintasitehnica.com