Ce este icoana?
Cuvântul „icoană” vine din grecescul „εικον”, care se traduce prin „chip, reprezentare” a ceva. Astfel, icoana este o reprezentare grafică a unui „prototip”, care poate fi o persoană, o faptă sau un adevăr, ea nefiind nimic în sine, ci doar o metodă de relaţionare cu „prototipul”, asemenea unei fotografii care ne aduce aminte de o persoană, un loc sau o întâmplare.
În ortodoxie, icoana este o reprezentare a unui personaj sfânt (Iisus Hristos, Sfânta Treime, Maica Domnului, îngeri sau diverşi sfinţi), a unui eveniment important (sărbătoare) sau unui adevăr, principiu sau învăţături de credinţă. Totuşi, icoanele nu sunt fotografii sau picturi, care surprind doar imaginea de moment, ci forme de mărturisire teologică. De aceea, ele conţin foarte multe simboluri.
De remarcat că traducerea literală a cuvântului grec εικονογραφία (iconografie) este „scrierea de imagini”, ceea ce înseamnă că icoanele sunt „Biblia neştiutorilor de carte”, adică o altă formă de exprimare a unor învăţături scrise în Biblie. Totodată, principiul iconografiei este foarte prezent şi în lumea modernă a calculatoarelor, fişierele sau programele fiind adeseori relaţionate prin „iconiţe”.
Dar cea mai vie icoană este omul, care este „chip al lui Dumnezeu”, menit să ajungă la „asemănarea cu Dumnezeu”.
De unde vin icoanele?
Principiul iconografiei coboară în istorie până în vremea Vechiului Testament. Primul simbol iconografic îl găsim pe vremea lui Noe; este curcubeul pe care Dumnezeu îl rânduieşte ca „semn al legământului dintre Mine şi pământ” (Facerea 9, 13). Apoi vom găsi şi alte simboluri iconografice: sângele de miel de pe casele evreilor care erau robi în Egipt, şarpele de aramă ridicat în pustie care prefigura jertfa lui Hristos, norul şi focul de deasupra tabernacolului, cei doi heruvimi din aur de pe capacul chivotului Legii, chipurile de heruvimi de pe ţesăturile din tabernacol, diadema sfinţeniei, etc.
Acelaşi principiu pătrunde şi în creştinism chiar din primul secol. Sfântul Apostol şi Evanghelist Luca este considerat fondatorul iconografiei creştine, istoria bisericească menţionând că el pictează primele icoane creştine, cele ale Maicii Domnului şi ale Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel. Apoi, catacombele şi sarcofagele creştine sunt împodobite cu picturi iconografice.
Creştinismul însuşi avea, în sec. II, ca simbol, peştele, căci în greacă peşte=ihtis, care este monograma Crezului prescurtat „Iisus Hristos Theou Uios Sotir” (Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu Mântuitorul).
Documente despre icoane se regăsesc la primii scriitori bisericeşti: Sfântul Tertulian şi Eusebiu de Cezareea, care susţine că a văzut cu proprii ochi icoane ale Mântuitorului Iisus Hristos şi ale Sfinţilor Petru şi Pavel.
Odată cu scoaterea creştinismului din ilegalitate, cultul icoanelor se va dezvolta atât de mult încât, la un moment dat, va stârni împotriviri iconoclaste.
Pentru a opri certurile şi tulburările pe tema icoanelor, Sinodul al VII-lea ecumenic va definitiva învăţătura ortodoxă despre icoane, stabilind motivele pentru care ortodocşii se închină înaintea icoanelor.
Care sunt motivele pentru care ortodocşii cinstesc icoanele?
Sinodul al VII-lea ecumenic a proclamat principiul de bază pentru cultul icoanelor: „Icoanele să fie cinstite nu cu cinstirea adevărată, care după credinţă se cuvine numai dumnezeirii [Sfintei Treimi], ci [tot aşa] cum se face cu semnul Sfintei şi de viaţă făcătoarei Cruci, cu Sfintele Evanghelii, şi cu toate lucrurile sfinte”.
Totodată Sinodul rânduia ca „împreună cu imaginea cinstitei şi de viaţă făcătoarei cruci, în sfintele biserici ale lui Dumnezeu să se pună şi cinstitele şi sfintele icoane, pictate sau lucrate în mozaic, sau făcute din materii potrivite, pe sfintele vase şi veşminte, pe ziduri şi scânduri, în case şi pe drumuri„.
Fundamentul acestor decizii a fost sintetizat definitiv de către Sf. Ioan Damaschinul, cel care va pune punct confuziilor teologice privind icoanele, acuzate de a fi idoli. „Icoanele nu sunt idoli, ci simboluri, astfel că, atunci când cineva venerează o icoană, nu se face vinovat de idolatrie. El nu se adoră simbolul, ci doar îl venerează. O astfel de închinare nu e adresată lemnului sau culorii sau pietrei, ci persoanei zugrăvite.” Principiul este asemănător cu funcţia pe care o are orice fotografie de astăzi: ea este cu atât mai preţioasă cu cât subiectul pe care îl reprezintă este mai preţios.
Icoanele sunt „chipuri cioplite”?
Marea confuzie în privinţa icoanelor, care se mai face şi astăzi de creştini insuficient documentaţi, pleacă de la Porunca a 2-a din Decalog, care interzice idolatria: „Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ!”.
Piatra de poticnire în înţelegerea corectă a icoanelor este sintagma „chip cioplit”. Deşi porunca vorbeşte de chip şi asemănare (care se referă la funcţia iconografică), porunca se referă nu la icoană ci la idol, definit prin „lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ!”
Prin urmare, rolul Poruncii a 2-a este acela de a feri pe credincios de idolatrie, de confuzia între Creator şi creatură, între Dumnezeu şi lucrurile materiale, în final între realitatea existenţei divine şi închipuirile minţii umane („idol” vine din grecescul εíδωλο = imagine înşelătoare, vis).
Aşadar, trebuie făcută bine diferenţa între icoană (reprezentare a Divinităţii) şi idol (reprezentare a unei false divinităţi).
De altfel, dacă în Vechiul Testament, Dumnezeu era nevăzut şi, prin urmare, nu putea fi reprezentat, prin Hristos Dumnezeu se face văzut, om asemenea nouă, ceea ce justifică teologic atât reprezentarea cât şi adorarea Sa, prin icoane. Sf. Ioan Evanghelistul exprimă biblic acest adevăr „Cuvântul (lui Dumnezeu) S-a făcut trup şi S-a sălăşluit între noi şi am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har şi de adevăr.”
La rândul său, Sfântul Pavel spune clar că prin Iisus Hristos, omul a văzut pe Dumnezeu în mod deplin căci „întru El locuieşte, trupeşte, toată plinătatea Dumnezeirii”.
În concluzie, reprezentându-l iconografic pe Iisus Hristos, reprezentăm în realitate însăşi Divinitatea (este motivul pentru care în aura Mântuitorului apar simbolurile aseităţii divine, alfa şi omega, începutul şi sfârşitul).
Icoanele nu sunt idoli, pentru că Dumnezeu nu poate fi idol.
Pr. Eugen Tănăsescu, https://doxologia.ro/
Ce este icoana? Cuvântul „icoană” vine din grecescul „εικον”, care se traduce prin „chip, reprezentare” a ceva. Astfel, icoana este o reprezentare grafică a unui „prototip”, care poate fi o persoană, o faptă sau un adevăr, ea nefiind nimic în sine, ci doar o metodă de relaţionare cu „prototipul”, asemenea unei fotografii care ne aduce […] 👉 https://c.aparatorul.md/84kh7
Ce este icoana? Cuvântul „icoană” vine din grecescul „εικον”, care se traduce prin „chip, reprezentare” a ceva. Astfel, icoana este o reprezentare grafică a unui „prototip”, care poate fi o persoană, o faptă sau un adevăr, ea nefiind nimic în sine, ci doar o metodă de relaţionare cu „prototipul”, asemenea unei fotografii care ne aduce […] 🔺 https://c.aparatorul.md/xtuli 🔺
„Că datinile neamurilor sunt deşertăciune: aceia taie un lemn din pădure şi mâinile meşterului îl lucrează cu toporul; apoi îl îmbracă cu argint şi cu aur, îl întăresc cu cuie şi cu ciocanul, ca să nu se clatine. Aşa sunt dumnezeii neamurilor. Stau ca nişte sperietori într-o grădină cu pepeni şi nu grăiesc, sunt purtaţi pentru că nu pot merge. Nu vă temeţi de ei, că nu pot face rău, dar nici bine nu sunt în stare să facă.” (Ieremia 10:3-5) 💕 🕊️
Valentina Ionescu mai citeste si altceva si ai sa intelegi!
Dutcec Ioan Biblia ortodoxa oare nu e buna? 🤔
Valentina Ionescu mai citeste, mai citeste si vezi heruvimii de pe chivot,toiagul, prima icoana, mai citeste
Dutcec Ioan Te sfatuiesc si eu pe tine cu drag, cu caldura si cu smerenie sa citesti macar Biblia ortodoxa. Intr-adevar, ai dreptate. Dar hai sa analizam situatia. Dumnezeu a poruncit sa se construiasca, chivotul legii. Dar oare s-a inchinat cineva la acel chivot, sau s-au inchinat lui Dumnezeu. Bineinteles ca te poti inchina in continuare la ce doresti. Si poporul si-a facut un vitel de aur si s-a inchinat la el.
Valentina Ionescu adica Biblia Ortodoxa e cea mai prapadita dupa tine?adica asazisa biblie cornilescu sau cele de peste ocean sunt de capatai? te inseli, fii binecuvantata.
Dutcec Ioan Asta este ceea ce ai spus tu, nicidecum ceea ce am spus eu 👍🏼
Amin
🙏
Dacă icoanele nu sunt idoli, iar d-vs considerați că nu vă închinați lor, atunci de ce le atribuiti veleități de vindecare sau capacități de a face minuni?! „Icoana făcătoare de minuni”, „… vindecătoare” etc?!
Iar din Domnul Isus L-a reflectat pe Dumnezeu ca aspect?!… Sau a reprezentat caracterul lui Dumnezeu?!
Icoanele sunt chip cioplit
Iulian Corsei Unde scrie în Biblie ca icoanele sunt chip cioplit? Arată-mi negru pe alb.
Marius Evu să nu-ți faci chip cioplit și să nu te închini lui. Citește bine că scrie în biblie
Iulian Corsei Icoana nu-i chip cioplit…, așa că mai documentează-te
Toată lumea ar trebui să cinstească Sfintele icoane!
Voi atei si sectari nu mai huliti Ortodoxia, stati in ateismul, secta voastra!
Slaviti sa fie : Dumnezeu si Maica Lui!
Ce spune biblia ? Să nu faci chip cioplit si să nu te rogi la ele 😆
Nelu Nelu Icoana nu-i chip cioplit…,nu mai abera.
Marius Evu Si nu te rogi la el ?
Nelu Nelu Nu…, e pur și simplu o imagine care mă duce cu gândul mai repede către Dimnezeu. Nu mă rog materiei, că nu spun, lemnule sau pictură ajutată-mă ci Doamne ajutată-mă etc
Marius Evu înseamnă că nu este cu tine dacă ai nevoie de imaginea lui. Dacă cineva este cu tine nu ai ce face cu imaginea lui pe hârtie
Nelu Nelu Încă din Vechiul Testament avem anticipări ale acestora prin obiectele sacre de la templu prin care se manifesta puterea dumnezeiască. Tot așa rugul aprins cuprindea un chip văzut prin care vorbea Domnul. Dacă admitem că Trupul și Sângele Domnului ni se dau sub forma Pâinii și a vinului, de ce nu am admite și un Chip al Domnului prin care să simțim intimitatea și comunicabilitatea Lui cu noi. Pe icoana Lui e scris Iisus Hristos. În acest nume chipul se unește cu prototipul după cum cuvântul evanghelic se unește cu prototipul și izvorul acelor cuvinte. Împărtășirea e și prin auz și prin văz. Porunca Legii nu ne interzice să facem chipuri ale celor de deasupra cerurilor, a heruvimilor de exemplu. Deci există chipuri repudiabile pe care le numim idoli și chipuri acceptate pe care le numim icoane…
Slăvit să fie numele Domnului nostru, Amin 🙏
Motivul este ca asa vor si ca asa au apucat. Porunca a 2 a din decalog scris de degetul lui Dumnezeu pe table de piatra interzice inchinarea la orice reprezentare. Nu-l putem pune pe Dumnezeu intro pictura facuta de mana unui om si sa ne inchinam inaintea ei. Cititi cartea profetului Isaia. De ce preotii nu vor sa vada adevarul ca sa nu strice niste practici foarte vechi ? O practica daca nu este adevarata nu va deveni adevar oricat de veche ar fi. Sunt parinti ai bis ortodoxe care s-au impotrivit la asa ceva dar nu s-a tinut cont de ei. Pacat duceti lumea in ratacire.
Steluta Lazar Omule tu prostesti pe cei ce nu cunosc Biblia. Porunca a doua invata ca crestinul nu trebuie sa se inchine la idoli, adica la lucruri facute de maini omenesti sau la alte fapturi ale lui Dumnezeu, pe care sa le socoteasca inzestrate cu puteri dumnezeiesti. Se opreste adica idololatria, atat de raspandita pe vremea cand Dumnezeu a dat poporului evreu cele 10 porunci.
Creștinii nu se mai gandesc astazi la zei mincinosi, adica la idoli, asa cum credeau unele popoare din vechime. Dar cuvantul “idol” a primit in crestinism si un alt inteles. De pilda, iubirea de argint, este numita de Sfantul Apostol Pavel “inchinare la idoli” (Col. 3, 5); tot asemenea lacomia la mancari si bauturi, caci dumnezeul lacomului este pantecele (Filip. 3, 19). Deci, banii, mancarea, hainele si alte lucruri care l-ar face pe credincios rob al lor, pot fi considerate pe buna dreptate ca idolii lui. De aceea, ca sa nu fie invinovatit de idololatrie, crestinul trebuie sa iubeasca pe Dumnezeu mai presus de orice.
Crestinii nu se inchina materialului din care sunt facute icoanele, nici zugravelilor de pe lemn, ci persoanelor al caror chip este zugravit pe icoane.
Porunca aceasta nu opreste cinstirea sfintelor icoane, care sunt reprezentari ale unor fiinte reale (Dumnezeu, sfintii) si despre care cel de al VII-lea Sinod Ecumenic a hotarat: «Este permis si chiar bineplacut inaintea lui Dumnezeu a face icoane. Acestor icoane sfinte nu li se da insa adorarea (inchinarea) care se cuvine numai lui Dumnezeu, ci venerarea sau cinstirea care se aduce persoanei infatisate pe icoana, iar nu materiei icoanei sau chipului de pe ea».
Doamne Ajută Amin
Doamne ajuta amin
Doamne ajuta Amin!
Doamne ajuta!
Ce scrie în Exodul 20.4- 6.Biblia Ortodoxă?,, Să nu-ți faci chip cioplit și nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, și câte sunt pe pământ, jos, și din câte sunt în apele de sub pământ ! Sa nu te închini lor, nici sa nu le slujești, ca Eu Domnul Dumnezeul Tău, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc pe copii pentru viața părinților ce Mă urăsc pe Mine, până la al treilea și al patrulea neam. Si Mă milostivesc până la al miilea neam către cei ce Mă iubesc și păzesc Poruncile Mele.
Valeriu Ion Dutulescu nu se referă la icoane. Doar biblia lui cornelihuuuu ereticul baga minciuni.
Valeriu Ion Dutulescu Omule tu prostesti pe cei ce nu cunosc Biblia. Porunca a doua invata ca crestinul nu trebuie sa se inchine la idoli, adica la lucruri facute de maini omenesti sau la alte fapturi ale lui Dumnezeu, pe care sa le socoteasca inzestrate cu puteri dumnezeiesti. Se opreste adica idololatria, atat de raspandita pe vremea cand Dumnezeu a dat poporului evreu cele 10 porunci.
Creștinii nu se mai gandesc astazi la zei mincinosi, adica la idoli, asa cum credeau unele popoare din vechime. Dar cuvantul “idol” a primit in crestinism si un alt inteles. De pilda, iubirea de argint, este numita de Sfantul Apostol Pavel “inchinare la idoli” (Col. 3, 5); tot asemenea lacomia la mancari si bauturi, caci dumnezeul lacomului este pantecele (Filip. 3, 19). Deci, banii, mancarea, hainele si alte lucruri care l-ar face pe credincios rob al lor, pot fi considerate pe buna dreptate ca idolii lui. De aceea, ca sa nu fie invinovatit de idololatrie, crestinul trebuie sa iubeasca pe Dumnezeu mai presus de orice.
Crestinii nu se inchina materialului din care sunt facute icoanele, nici zugravelilor de pe lemn, ci persoanelor al caror chip este zugravit pe icoane.
Porunca aceasta nu opreste cinstirea sfintelor icoane, care sunt reprezentari ale unor fiinte reale (Dumnezeu, sfintii) si despre care cel de al VII-lea Sinod Ecumenic a hotarat: «Este permis si chiar bineplacut inaintea lui Dumnezeu a face icoane. Acestor icoane sfinte nu li se da insa adorarea (inchinarea) care se cuvine numai lui Dumnezeu, ci venerarea sau cinstirea care se aduce persoanei infatisate pe icoana, iar nu materiei icoanei sau chipului de pe ea».
Constantin Hoppenbrouwers am copiat textul din Biblia Ortodoxă. Cum înțelegi. În ce am scris nu este nici o legătură cu Cornilescu. Fiecare om va da socoteală înaintea lui Dumnezeu după cum a înțeles. Orice om are libertatea de a alege. Cei ce nu sunt sinceri cu Dumnezeu în final își vor pierde mințile fiindcă au încercat sa dribleze Cuvântul după bunul lor plac.
Arsa de vieridicol scrie pe tine, fără documentare, copiezi site-ul fără știi ce scrie sau să înțelegi, clasic tipurilor de oamenii care nu înțeleg nimic și trag pe alții de ureche, dar de fapt ei sunt problema.
Rugaciunea asociata cu Icoanele ajuta la perceperea lui Dumnezeu cel viu.Sunt icoane necreate de oameni.Exemplu il reprezinta icoana Prodromita .Cine vrea sa creada e bine, cine nu treaba lui.Sa ne mantuim trebuie sa credem, sa iertam, sa ne rugam si sa ajutam semenii
Fără icoane biserica ar fi goala ca la sectari ,icoana îmi dă o emoție și o rugăciune catre Sfântul care este pe ea…
AMIN AMIN AMIN
Inchinatorii la idoli catolicii la statui ortodocși la icoane nu au nimic in comun cu adevăratul creștin ,și culmea este că aceștia critică pe cei care nu fac că ei .
I-auzi. Sa cinstim si parintii la fel? Nu va inchinati la ele? Ce va contraziceti intre voi, mititeilor https://doxologia.ro/de-ce-ortodocsii-se-inchina-icoanelor
„Sa nu ti faci chip cioplit „…nici vreo infatisare ….
Câteva argumente scripturistice în contra închinării la icoane: ,,De aceea,noi nu mai ştim de acum pe nimeni după trup;chiar dacă am cunoscut pe Mântuitorul după trup,acum nu-L mai cunoaştem”(2Corinteni5:16),,Zicând că sunt înţelepţi,au înnebunit şi au schimbat slava Dumnezeului nepieritor,într-o icoană care seamănă cu omul supus putrezirii,păsări,animale cu patru picioare şi reptile.De aceea,Dumnezeu i-a lăsat pradă poftelor inimii lor,să-şi necinstească trupurile,ei între ei,căci au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi au cinstit şi au slujit creaturii în locul Creatorului,care este binecuvântat în veci”(Romani1:22-22),,Se cade să plătim bir Cezarului sau nu?Să plătim sau să nu plătim? Dar Mântuitorul le-a cunoscut FĂȚĂRNICIA și le-a răspuns: Pentru ce Mă ispitiți? Aduceți-mi un dinar, ca să-l văd. I-au adus; și Mântuitorul i-a întrebat: Chipul acesta și inscripția de pe el ale cui sunt? Ale Cazarului, I-au răspuns ei. Și răspunzând, Mântuitorul le-a zis: Dați dar Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu!”(Marcu12:14-17)Vi se pare că aici Mântuitorul le cere oamenilor să-i facă și Lui bani cu chipul său(icoane) cum are și cezarul sau din contră ne spune că acești bani cu chip(icoanele) sunt ale cezarului lumii acesteia care-i Diavolul și noi trebuie să le lepădăm?,,Să te închini Domnului Dumnezeului tău și numai Lui să-i slujești!”(Luca4:8)Din ce scrie aici și închinarea și slujirea trebuie să fie exclusiv lui Dumnezeu și NU scrie că și icoanei sale, nici închinare,nici slujire în vreun fel,,Nu Te uiți la fața oamenilor,ci-i înveți calea lui Dumnezeu în adevăr”(Luca20:21),,Pe când vorbeau ei și se întrebau, Mântuitorul Însuși S-a apropiat și mergea împreună cu ei. DAR OCHII LOR ERAU ÎMPIEDICAȚI SĂ-L CUNOASCĂ”(Luca24:15-16),,Închinătorii adevărați vor adora pe Tatăl în duh și adevăr;căci și Tatăl caută astfel de adoratori”(Ioan4:23),,Și Tatăl,care M-a trimis,a mărturisit El Însuși despre Mine.Voi nu I-ați auzit niciodată glasul,NICI NU L-AȚI VĂZUT VREODATĂ”(Ioan5:37),,Pentru că M-ai văzut, ai crezut,;FERICE DE CEI CARE N-AU VĂZUT ȘI AU CREZUT”(Ioan20:29),,De ce vă uitați cu ochii țintă la noi, ca și cum prin puterea noastră sau prin evlavia noastră am fi făcut pe omul acesta să umble?”(Fapte3:12)Dacă până și apostolii în persoană își negau vreun merit personal în vindecarea cuiva sau în facerea unor minuni, atunci cum zic unii că există ,,ICOANĂ făcătoare de minuni”, adică ca și cum icoana(obiectul) ar fi făcut ceva…e drept se fac multe și prin vrăjitorie, iar în cazul ei icoanele se potrivesc, dar vrăjitoria e vrăjitorie, iar minunea e minune,vrăjitoria e de la Diavol, minunea e de la Dumnezeu, iar între ele nu există vreo legătură.Să vedem cum se rugau apostolii:,,Și Petru,scoțând pe toți afară,a îngenuncheat și s-a rugat;apoi s-a întors spre trup și a zis: Tabita, scoală-te!”(Fapte9:40)Este foarte clar că Petru nu folosea vreo icoană a Mântuitorului când se ruga și când făcea minuni,,Și acum,iată,știu că nu-mi veți mai vedea fața,voi toți aceia în mijlocul cărora am umblat,predicând împărăția lui Dumnezeu”(Fapte20:25)
Alin Aurelian Ortodoxia are două izvoare de cunoaștere: Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție. Nu te obligă nimeni să crezi, însă nu mai împroșca cu venin.
Matei Vasilica , adica Bagarea din burta=Sfanta traditie=)) De ce oare nu iesiti in public ca sa va luati la ”tranta” cu ateii?? Va e teama ca va fac? Ce a zis Barbosul? Fara idolatrie. Stii ca ”Sfanta Traditie” din parti ii ajuta pe atei? =)) Ce se intampla daca un ateu ia 10 popi ortodocsi si le pune aceeasi intrebare? O sa bage din burta fiecare. Si evident ca se contrazic. Deci ”Sfanta Traditie” din parti e mai tare decat Barbosul? Un ateu v-ar face terci la o dezbatere, oricare ar fi ala . De aia va e frica de atei
Matei Vasilica Păi uite tradiția pe care chiar voi nu o recunoașteți:Mărturii patristice în contra închinării la icoane:,,Însă cugetarea omenească a născocit prin propria libertate, rațiune și minte răul și a izvodit răutatea în locul bunătății prin mijlocirea culorilor și a tablourilor”(Sfântul Epifanie de Salamina,Panarion,Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă,vol.I,pag.64),,Și iarăși, cine te va răbda pe tine, care Îl îngrădești pe Creatorul, Ziditorul și Făcătorul tuturor, pe Cuvântul lui Dumnezeu, în figuri și numere (…) Și dețin imagini, unele pictate, altele făcute dintr-o altă materie, spunând că un portret al Mântuitorului a fost realizat de Pilat în vremurile în care Mântuitorul trăia cu oamenii. Își încoronează imaginile și le expun alături de cele ale filosofilor lumii, adică alături de imaginile lui Pitagora, Platon, Aristotel și ale celorlalți, și îndeplinesc toate celelalte ritualuri ca în fața unor imagini sacre, AȘA CUM FAC ȘI NEAMURILE PĂGÂNE”(Sfântul Irineu de Lyon,Împotriva ereziilor,Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă,cartea I,pag.104,137),,Icoana este tot o umbră”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.90)Voi care ati primit Lumina prin Mantuitor cum va inchinati iarasi la umbră?,,Păgânii ridicau icoane demonilor,iar Israel a îndumnezeit icoanele,căci zicea:Aceştia sunt dumnezeii tăi,Israele,care te-au scos din pământul Egiptului”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.148-149),,La fel,Moise şi Aaron,împreună cu tot poporul,s-au închinat lucrurilor făcute de mână”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.83),,Nimic nu este bun din cele văzute”(Epistola lui Ignațiu către Romani1:12),,Singura rugăciune pentru mine este cea dinăuntru și înăuntru, cu voia lui Dumnezeu(Epistola lui Ignațiu către Romani1:10)
Alin Aurelian Ioan Damaschin a fost un apărător al icoanelor și împotriva ereziei iconoclaștilor( eretici ce se impotriveau icoanelor) .
Arsa de vie ce se intampla daca un Preot ia zece creiere carbonizate ca tine, zece atei si zece sectari rataciti si va face terci pe toti?! Suferiti cumplit de sindromul muştei. Va bagati in seama nechemati, faceti zgomot si nu produceti decat puncte negre, pentru ca nu ati reusit si nu veti reusi sa dovediti ca Sfânta Treime: Tatăl, Fiul si Sfântul Duh singurul Dumnezeu si Ziditorul a toate nu exista, insa va zbateti ca mustele intr-un borcan si nu vedeti ridicolul in care va afundati tot mai mult.
Christian Grif dacă nu studiază, ateul se ia după sectar, ce să mai înțelegi, înțelege doar ce-i convine pentru a-și susține ideea.
Alin Aurelian Robert-Nick Revnic
Laurentiu Matei ,,Icoana este tot o umbră”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.90) Ți-am citat cu sursă ce zice Damaschin! Că a încercat să apere icoanele e una, dar dacă el spune că Icoana e tot o umbră atunci singur recunoaște că se află în eroare…căci cum să te închini iar la umbră când ai primit Lumina prin Mântuitor? Revenirea la umbră și icoane înseamnă revenirea la iudaism…
Aș vrea să știu cine e sectar? Căci noi doar am citat din Biblie și din părinții bisericii…A fost Pavel care spune că nu îl mai putem cunoaște pe Mântuitorul după trup și deci nici icoană nu putem face, sectar?,,De aceea,noi nu mai ştim de acum pe nimeni după trup;chiar dacă am cunoscut pe Mântuitorul după trup,acum nu-L mai cunoaştem”(2Corinteni5:16) Sau a fost Epifanie de Salamina care spune că tot răul a pornit de la tablouri și icoane sectar?,,Însă cugetarea omenească a născocit prin propria libertate, rațiune și minte răul și a izvodit răutatea în locul bunătății prin mijlocirea culorilor și a tablourilor”(Sfântul Epifanie de Salamina,Panarion,Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă,vol.I,pag.64) Sau poate a fost sectar Irineu de Lyon? Vrem să știm și noi cine e sectar?
Alin Aurelian îmi pare rău…dar tu scoți din context ceva ce nu găsesc. Sigur este pg 90? La pg 90 găsesc doar de părintele Sofronie. În fine…. sigur ai citit cele trei tratate? Chiar nu scoti din context? Toată cartea este despre practica ortodoxa, și tu îmi dai 4 cuvinte și vrei sa te cred ca Sf Ioan Damaschin vorbește iconoclast?
Tu defapt cum studiezi ? Scoți 4 cuvinte dintr-o lucrare de 200 de pg și vrei sa cred ca acesta este esenta lucrării? Așa l-ai studiat și pe Irineu de Lyon? Te-ai uitat daca este de apreciat doar istoric, contextual sau teologic de către ortodoxie? Crezi ca dacă niște părinți ortodocși scriu despre Luther, va fi și luat în serios lucrările lui, ca exemplu teologic?
Nu mai scoate din context….și nu toți scriitorii creștini sunt cu adevărat epreciati dogmatic și teologic întrucât nu toți au aprofundat și au înțeles pe deplin teologia ortodoxa, dar sunt apreciați ca marturii creștine și istorice, dar nu este cazul nici la Sf. Irineu ,nici la Ioan Damaschin. Deocamdată pe Sf. Epifanie nu l-am citit ca sa ma pot pronunța.
Laurentiu Matei Sfântul Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaștilor” Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă,București,2016,pag. 89-90:,,Comentariu.Dacă icoana împăratului este împăratul, urmează că și icoana lui Hristos este Hristos, iar icoana sfântului este sfântul. Puterea nu se scindează, nici slava nu se împarte, ci slava icoanei ajunge slava celui înfățișat în icoană. Demonii s-au temut de sfinți și au fugit de umbra lor; ICOANA ESTE TOT O UMBRĂ, iar ei o fac sperietoare pentru demoni. Dar, dacă vei spune că este nevoie să te unești cu Dumnezeu numai în chip duhovnicesc, atunci îndepărtează toate cele corporale: lumânările, tămâia bine mirositoare…” Practic Damaschin apără icoanele la fel cum apără lumânările, tămâia, obiectele în general…dar tot el recunoaște că cel care renunță la icoane și deci la umbră trebuie să renunțe și al Vechiul Testament(care e umbră), la tămâie, lumânări, etc. Pricepi acum?voi ziceți că e bine cu icoanele, cu umbra, cu Moise, cu Vechiul Testament, cu tămâia, cu lumânările, etc. …noi în schimb respingem umbra(Vechiul Testament) ,icoanele, tămâia, lumânările,etc. ,,Dar acum s-a arătat o dreptate a lui Dumnezeu,fără lege”(Romani3:21),,Pentru că noi credem că omul este socotit neprihănit prin credinţă,FĂRĂ FAPTELE LEGII”(Romani3:28),,Voi,care voiti sa fiti socotiti neprihaniti prin Lege,v-ati despărtit de Mântuitorul;aţi căzut din har”(Galateni5:4) „Vine ceasul când închinătorii adevărați se vor închina Tatălui în duh și adevăr, fiindcă astfel de închinători dorește și Tatăl”. (Ioan 4/23)Citatul din Ioan 4:23 este special în contra icoanelor și a ceea ce susținea Damaschin
Mărturii patristice în contra închinării la icoane:,,Însă cugetarea omenească a născocit prin propria libertate, rațiune și minte răul și a izvodit răutatea în locul bunătății prin mijlocirea culorilor și a tablourilor”(Sfântul Epifanie de Salamina,Panarion,Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă,vol.I,pag.64),,Și iarăși, cine te va răbda pe tine, care Îl îngrădești pe Creatorul, Ziditorul și Făcătorul tuturor, pe Cuvântul lui Dumnezeu, în figuri și numere (…) Și dețin imagini, unele pictate, altele făcute dintr-o altă materie, spunând că un portret al Mântuitorului a fost realizat de Pilat în vremurile în care Mântuitorul trăia cu oamenii. Își încoronează imaginile și le expun alături de cele ale filosofilor lumii, adică alături de imaginile lui Pitagora, Platon, Aristotel și ale celorlalți, și îndeplinesc toate celelalte ritualuri ca în fața unor imagini sacre, AȘA CUM FAC ȘI NEAMURILE PĂGÂNE”(Sfântul Irineu de Lyon,Împotriva ereziilor,Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă,cartea I,pag.104,137),,Icoana este tot o umbră”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.90)Voi care ati primit Lumina prin Mantuitor cum va inchinati iarasi la umbră?,,Păgânii ridicau icoane demonilor,iar Israel a îndumnezeit icoanele,căci zicea:Aceştia sunt dumnezeii tăi,Israele,care te-au scos din pământul Egiptului”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.148-149),,La fel,Moise şi Aaron,împreună cu tot poporul,s-au închinat lucrurilor făcute de mână”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.83),,Nimic nu este bun din cele văzute”(Epistola lui Ignațiu către Romani1:12),,Singura rugăciune pentru mine este cea dinăuntru și înăuntru, cu voia lui Dumnezeu(Epistola lui Ignațiu către Romani1:10)
Alin Aurelian Robert-Nick Revnic
Doamne Isuse Hristoase fiul lui Dumnezeu îți mulțumesc pentru tot ce mi-ai dat Amin
CARE SANT MOTIVELE CA IN RAI AJUNG SUFLETELE COPIILOR SI AL CRESTINILOR? CARE SANT MOTIVELE CA NU RESPECTATI PORUNCILE? CARE SANT MOTIVELE CA NU AUZITI GLASUL LUI ISUS!
Amin
Doamne ajuta Amin
Cine a introdus cele mai mai abjecte si terifiante practici in ortodoxie??? Două FEMEI: IRINA și TEODORA. iar asta după aproape O MIE DE ANI, după Cristos!!!
Motivul principal, incultura și implicit prostia.
Cei care se închină la icoane, ziduri, lemne o fac pentru ași trăi iluziile. O fac pentru că cineva le-a zis că-i bine să se închine, o fac în așteptarea minunilor pe care omul trebuie să le înfăptuiască, atribuindui-le unui Zeu.
Dumitru Leuca total de acord. Dar se scrie „a-și”!
Codruț Pîrvu Mulțumesc. Da, fac greșeli gramaticale, de exprimare și de punctuație. Nu recitesc textele, observația mă responsabilizează, mă face să fiu mai atent, doar așa putem deveni mai buni. Stimă.
Poftim Icoane no sa va vad ce faceți sa va plecați genunchi înaintea ei
Dacă ești OM indiferent de prostiile care le zic unii ori alții
Când vezi o icoană și cât un vârf de creion să fie te duce cu gândul la Dumnezeu.la sfinți
Dacă crezi că ești mai tare decât toți sfinții e problema ta ce faci…
Se incalca grosolan porunca a 2_ua.ICOANA =IDOL.