Care sunt ierurgiile în legătură cu naşterea?
Sunt următoarele:
a) Randuiala din ziua întâi pentru femeia lehuză, îndată după naştere;
b) Rugăciunea la însemnarea pruncului, când i se pune numele, a opta zi după naştere;
c) Rănduiala îmbisericirii pruncului şi a curăţirii lehuzei, la 40 de zile după naştere.
Prima dintre ele se săvârşeşte în casa femeii care a născut, iar celelalte două, la biserică.
Cum se face randuiala în ziua întâi după naştere şi care este rostul ei?
In ziua întâi după naşterea pruncului, preotul face sfinţirea cea mică a apei. Apa sfinţită acum e ca o preînehipuire a botezului. Cu ea se stropeşte casa, lehuza, pruncul, moaşa şi toţi ai casei. Apoi preotul citeşte trei molitve pentru femeia lehuză, în care se roagă pentru grabnica ei ridicare din patul naşterii, pentru iertarea păcatelor ei, pentru ocrotirea ei şi a pruncului de bântuiala duhurilor necurate şi pentru curăţirea mamei de întinăciunea trupească pricinuită de naştere, întrucât, precum zice Psalmistul (Ps. 50, 6), suntem zămisliţi întru fărădelege şi născuţi în păcat. Cu acelaşi scop, citeşte acum preotul şi o rugăciune deosebită pentru moaşă si alta pentru celelalte persoane care au ajutat la naştere, întrucât atingerea de lehuză si de prunc le este socotită ca o întinare, de care trebuie curăţaţi.
Din apa sfinţită cu acest prilej se obişnuieşte a se pune în baia (scăldătoarea) copilului, in primele trei zile după naştere.
Care este rănduiala din ziua a opta după naştere?
In ziua a opta după naştere, pruncul este adus de moaşă la biserica si, si and afară în pridvor înaintea uşilor, ea unul ce nu est e încă botezat si îmbisericit, preotul îl binecuvântează, facându-i semnul crucii la frunte, pentru luminarea mintii si a gândurilor, la gură, pentru sfinţirea cuvântului şi a suflării, si la piept, pentru ferirea inimii de poftele si patimile trupeşti. Apoi, îi citeşte o rugăciune pentru punerea numelui, care înseamnă un fel de pregătire pentru botez. De obicei, de o vreme încoace, preoţii unesc această rânduială fie cu cea din ziua întâi, fie cu cea a botezului.
Datina de a pune numele pruncului a opta zi după naştere este vecile, fiind moştenită din Legea Veche, care orânduise această zi pentru curăţirea pruncilor de sex bărbătesc, prin taierea-împrejur si prin punerea numelui (Lev. 12, 3). Noi. creştinii, am pastrat-o fiindcă si Mântuitorul însuşi – supunându-Se Legii – a fost taiat-împrejur a opta zi după naştere, când I s-a pus numele de lisus (Luea 2. 21).
Numele care se dă la botez este de obicei numele nasului sau al Sfântului zilei sau al altui sfânt pe care părinţii îl aleg copilului ea patron sau ocrotitor. Este bine sa se pună nume de sfinţi din calendarul ortodox sau din cade obişnuite în popor. Sfântul al cărui nume îl purtăm trebuie să fie pentru noi nu numai un ocrotitor sau păzitor, ci şi un modcd de urmat si un îndemn statornic spre adevărata vieţuire creştinească.
Cum se face şi care este rostul rânduielii la 40 de zile după naştere?
La patruzeci de zile după naştere se face rănduiala pentru îmbisericirea pruncului botezat si pentru curăţirea lehuzei, după datina moştenită tot din Legea Veche (Lev. 12,1 -8), pe care a păzit-o şi Maica Domnului, aducând pe dumnezeiescul său Prunc la templu, unde a fost întâmpinat si ţinut în braţe de bătrânul Simeon (Luca 2. 22 s.u.).
Pruncul este adus de mama sa sau de nas înaintea uşilor bisericii, unde- preotul citeşte molitvele de curăţire, rugându-se întâi pentru mamă, ca Dumnezeu să o curăţeascâ de întinăciunea lehuziei si să o învrednicească a intra din nou în sfântul locaş si a se împărtăşi cu Sfintele Taine, se roagă apoi pentru prunc, pentru ca Dumnezeu să-l crească, să-l binecuvânteze si să-l sfinţească, învrednicindu-l, la vremea cuvenită, de luminarea botezului.
Urmează apoi imbisericirea pruncului, adică introducerea lui m biserica: preotul ia în braţe pe prunc, închipuind pe dreptul Simeon. care a purtat în braţele sale pe Pruncul lisus si face semnul Crucii cu el, intai in faţa Uşilor bisericii, apoi în mijlocul bisericii şi, în cele din urma, în fata uşilor împărăteşti, zicând de fiecare dată: «Se imbisericeste robul (roaba) lui Dumnezeu (numele) in numele Talului…» (daca pruncul e băiat, preotul îl duce şi în altar, ocolind cu el Sfânta Masă). Apoi se aşază jos, in faţa Uşilor împărăteşti, în semn că e închinat Domnului, de unde îl ridică naşul sau mama. Partea de la urmă a rânduielii din a patruzecea zi, adică îmbisericirea pruncului, preoţii o fac de obicei îndată după slujba botezului.
Fragment din cartea „Invatatura de credinta ortodoxa”, Editura Doxologia
biserica e o institutie mafiota. biserica trebuie interzisa. biserica este o latrina plina de cacat.
Sunt infara evangheliei ORTODOXE RINDUIELILE voastre privitor la noi născuți
Ana Oana
despre ce concret cobesti, sectar-o!?
Stavros Crucscine nu cunoaște evanghelia ortodoxa și nu o împlinește este analfabet biblic ortodox
Ana Oana
Cine nu o cunoaste, p@storul tau?
Stavros Crucstu ca habar nu ai unde scrie sa te roji la maica DOMNULUI de exemplu!!!
Ana Oana
Sectari indaratnici, eretici si hulitor!
Ai patruns sectaro eretica aceste revelatii Evanghelice, ori poate si tie vre-un „inger” sectar ti-a spus ca ai fi „plina de har” si ca „Domnului ar fi cu tine” si ca ai fi „binecuvantata intre femei”!?:
– Iar în a şasea lună a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret,
27. Către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria.
28. Şi intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei.
** ** **
39. Şi în acele zile, sculându-se Maria, s-a dus în grabă în ţinutul muntos, într-o cetate a seminţiei lui Iuda.
40. Şi a intrat în casa lui Zaharia şi a salutat pe Elisabeta.
41. Iar când a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a săltat în pântecele ei şi Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt,
42. Şi cu glas mare a strigat şi a zis: Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău.
43. Şi de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu?
44. Că iată, cum veni la urechile mele glasul salutării tale, pruncul a săltat de bucurie în pântecele meu.
45. Şi fericită este aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de la Domnul.
46. Şi a zis Maria: Măreşte sufletul meu pe Domnul.
47. Şi s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu,
48. Că a căutat spre smerenia roabei Sale. Că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile.
49. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic şi sfânt este numele Lui.
50. Şi mila Lui în neam şi în neam spre cei ce se tem de El.
51. Făcut-a tărie cu braţul Său, risipit-a pe cei mândri în cugetul inimii lor.
52. Coborât-a pe cei puternici de pe tronuri şi a înălţat pe cei smeriţi.
Acum sectar-o, esti in stare sa pricepi versetul 41…, cand sf. Elisaveta a auzit(doar) salutarea pre sfintei Maria, imediat a saltat pruncul sub inima ei si ea imediat s-a umplut de Duh Sfant si imediat a strigat, BINECUVANTATA ESTI TU INTRE FEMEI si imediat a exclamat plina de Duh Sfant: de unde mie asa onoare ca sa vina la mine insasi Maica Domnului meu!? Si sa auda imediat marturisirea Maicii Domnului, tot plina de har si de Duh Sfant, IATA DE ACUM MA V-OR FERICI TOATE NEAMURILE, CA MI-A FACUT MIE MARIRE CEL ATOTPUTERNIC.
Esti in stare sectar-o cu intreaga voastra cohorta eretica hulitoare sa pricepeti aceste versete revelatorii Evanghelice!? Sau demonii v-au sters complet perceperea si priceperea!?
Stavros Crucsce sa pricep omule unde este ceea ce ai scris Matei capitol verset și unde zice sa ne rugam maici Domnului aici nu se vede nimic căci asta te-am întrebat dar oameni plin de răutate nu știu numai sa oizmiiasaca și sa arunce vorbe de ocară
UNDE scrie sa ne rugam la crucea lui Iisus Hristos??Dar precizează evanghelia duoa;…. Capitol și verset ca asa și eu pot spune multe….
Ana Oana
Nu ajunge la capul tau fariseic si eretic intelesul acestor versete Evanghelice.
Mai intai, este Evanghelia dupa sf. Ev. Luca, nu confunda Evangheliile precum confunzi si ignori intelesurile lor.
Te iau pe alta cale, ca sa ajunga la tine intelesul acestor versete:
-Ia spune aici, i-l recunosti ca sfant pe Patriarhul Avraam!?
Ana Oana
Capra sectara ignoranta si hulitoare, raspunzi… la intrebare cu intrebari, ca evreii!? Am spus ca daca la castronul tau limitat si indaratnici nu ajunge intelesul versetelor Evanghelice postate mai sus, te duc de funie pe cararea Biblica ca sa-ti domolesti tupeul hulitor. Inca odata te intre, e sfant pentru voi sectarii eretici si hulitori Patriarhul Avraam!?
Doamne ajuta te rog familia mea și pe toată lumea amin 🙏