Guvernul, în special Ministerul Finanţelor, a încălcat conştient o serie de legi care au dus la ceea ce numim acum cea mai gravă criză în Sănătate din ultimii zece ani.
La rândul său, Compania Naţională de Asigurări în Medicină, a cheltuit sute de milioane de lei nu doar iraţional, dar şi încălcând normele legale, scrie portalul e-sanatate.md.
De 11 ani, Moldova a implementat un sistem de asigurări care să ţină pe linia de plutire medicina din Moldova. Sistemul funcţionează după o regulă de bază – fiecare om contribuie anual cu bani, indiferent dacă a ajuns la spital vreodată sau nu. Pentru cei care nu pot contribui – săraci, gravide, copii, etc. – plăteşte statul. Acum statul s-a plasat pe o poziţie duală – pe de o parte plăteşte, pe de altă parte fură. Ne-am pomenit astfel în a doua iarnă consecutiv când spitalele se confruntă cu o criză profundă şi de consumabile şi de medicamente, iar cei responsabili spun că în 10 ani astfel de crize nu am mai avut. Guvernul strânge din umeri, deşi a încălcat numeroase legi care aveau menirea să protejeze sistemul de astfel de dezastre. Ce-ar urma să se întâmple este o întrebare la care nimeni deocamdată nu a putut să răspundă.
Pentru ca sistemul de asigurări medicale să nu ajungă în colaps, legiuitorii au adoptat, odată cu asigurările medicale, o serie de legi care să asigure durabilitatea lui. Pe de o parte, oamenii trebuiau să respecte principiul de solidaritate – fiecare om plăteşte pentru medicină, chiar dacă acum, în acest an, nu are nevoie. Pe de altă parte, statul şi-a luat responsabilitatea să devină garanţia de plată pentru cei care sunt prea săraci să scoată banii din propriile buzunare.
Aşadar, după 11 ani în fondul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală au ajuns să se acumuleze peste 5 miliarde de lei, bani de care beneficiază întreg sistemul de sănătate. Însă, încălcările numeroase au dus la faptul că ne confruntăm acum cu o criză fără precedent. De ce am ajuns aici?
Ministerul Finanţelor a încălcat mai mulţi ani la rând prevederile Legii cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, adoptată la 26 decembrie, 2002. Articolul 9 al documentului prevede că „suma transferurilor din bugetul de stat în fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală pentru asigurarea categoriilor de persoane neangajate prevăzute la art.4 alin.(4) din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală se stabileşte anual prin legea bugetului de stat, reprezentând o cotă procentuală din totalul cheltuielilor aprobate ale bugetului de stat, cu excepţia cheltuielilor efectuate din veniturile cu destinaţie specială prevăzute în legislaţie, nu mai mică decât 12,1%”.
Această prevedere a fost ignorată pur şi simplu, în fiecare an fiind alocate sume mai mici. Acest lucru însă nu este cel mai grav – pe parcursul anului, atunci când se operau modificări la Legea Bugetului de Stat, această sumă, şi aşa mică, era micşorată din nou. Cel mai recent exemplu sunt modificările de anul trecut operate în Legea asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, prin care se făceau reduceri de cheltuieli de aproape 70 de milioane de lei. (http://e-sanatate.md/News/3085/guvernul-a-taiat-70-de-milioane-de-lei-din-fondurile-cnam-statul-va-aloca-mai-putini-bani-pentru-persoanele-asigurate-si-pentru-programe-nationale). Astfel, dacă Legea fondurilor, votată la sfârşitul lui 2013 prevedea cheltuieli de 4,723.575 lei, Guvernul a aprobat micşorarea acestei sume la 4.654.499 lei. Pentru ca să fie prevenite astfel de situaţii deputaţii au propus ca să fie modificată Legea Bugetului, astfel ca suma prevăzută pentru asigurările obligatorii de asistenţă medicală să nu poată fi micşorată pe parcursul anului. Modificările nu au fost operate deocamdată. (http://e-sanatate.md/News/4628/raport-la-parlament-spitale-cu-datorii-ingrijoratoare-lipsa-de-transparenta-si-acces-limitat-la-medicamente).
O altă lege, cu amendamente adoptate chiar în acest an, a fost încălcată de către Ministerul Finanţelor. Este vorba de Legea cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. În luna mai a acestui an deputaţii au propus un amendament la lege, prin care cei de la Finanţe să fie responsabilizaţi, adică transferurile către CNAM să fie operate fără întârzieri şi maxim până la data de 27 a fiecărei luni. (Art.21. – Ministerul Finanţelor va vira la contul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină transferurile (subvenţiile), calculate ca prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru categoriile de persoane prevăzute la art.4 alin.(4) din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală. Suma totală a transferurilor, stabilită anual prin legea bugetului de stat, va fi distribuită în rate egale pentru fiecare lună a anului bugetar, fiind transferate în măsură deplină la contul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină nu mai târziu de data de 27 a fiecărei luni de gestiune. )
O altă lege numai bună de încălcat este şi cea a finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale. Tot în luna mai au fost adoptate amendamente şi la cest document. Modificările prevedeau ca transferurile către CNAM pentru categoriile de persoane pentru care Guvernul are calitatea de asigurat să fie printre priorităţile statului la finanţare (articolul 67, b1 ). Se pare însă că legea nu funcţionează, întrucât Ministerul Finanţelor a format datorii de 516 milioane de lei, adică jumătate de miliard, datorie pe care ar putea să nu o poată plăti nici până la sfârşitul acestui an.
Nu doar Ministerul Finanţelor este cel care a călcat peste legi, ci chiar CNAM, care a folosit sute de milioane de lei iraţional, iar acest lucru s-a întâmplat mai mulţi ani de-a rândul. Cel mai recent raport al Curţii de Conturi (pentru anul 2014) arată că gestionarea fondului de dezvoltare al CNAM se efectuează cu mari încălcări de lege. „Comisia mixtă (n.r. care analizează proiectele depuse de instituţiile medicale pentru finanţare) şi-a arogat competenţe contrare cadrului juridic, deciziile generând datorii de 230 de milioane de lei, în condiţiile unor proiecte investiţionale lipsite de suport juridic”. Această constatare se regăseşte de cel puţin trei ori în fiecare raport al Curţii. Nimeni nu a luat măsuri însă.
Alte cel puţin 100 de milioane de lei au fost „pierdute” după ce CNAM a ţinut conştient banii în Unibank, o instituţie financiar-bancară care se afla încă din 2012 pe picior de faliment. CNAM a putut să-şi întoarcă banii numai după alocarea de către Guvern a unor credite de urgenţă. Din bani publici. (http://e-sanatate.md/News/5028/shor-avea-dreptate-dovada-ca-banii-cnam-au-fost-furati-odata-cu-jaful-miliardului).
Ce urmează să se întâmple însă e greu de spus. Responsabilii nu au venit deocamdată cu un răspuns. Ministrul Sănătăţii, Ruxanda Glavan, nu a răspuns la întrebările noastre, la fel nici Vasile Pascal, directorul interimar al CNAM.
Potrivit Oxanei Domenti, preşedinte al Comisiei protecţie socială, sănătate şi familie, ministrul Finanţelor Anatol Arapu ar urma să fie chemat pentru audieri în Legislativ în şedinţa următoare. Ministerul Finanţelor ar urma să fie „presat” să-şi onoreze obligaţiile prevăzute de lege. Până atunci – avem criză.
Sursa: jurnal.md