Cădelnița sau cățuia, tămâierul sau tămâietoarea este un mic recipient de metal, legat de lănțișoare care se unesc sus într-un mâner, de obicei, cu două belciuge, prin care se bagă degetul mare și cel arătător sau arătătorul și mijlociul mâinii drepte, cu care se mânuiește cădelnița. Aceasta este folosită la cădirile sau tămâierile prevăzute de Tipic în rânduielile sfintelor slujbe.

Ce simbolizează cădelnița
Întrebuințarea cădelniței în serviciul liturgic este tot atât de veche ca și folosirea tămâiei și a cădirilor, pe care cultul creștin le-a moștenit din cultul Vechiului Testament.
Cele dintâi cădelnițe folosite de creștini erau însă simple cățui din pământ (argilă, ceramică) sau din metal, cu sau fără mâner, așa cum se folosesc astăzi de către unii preoți de parohie la serviciile funebre oficiate în afara bisericii sau cum sunt cățuile cu mânere scurte, folosite în unele mănăstiri de maici la anumite cădiri sau procesiuni. În timp, cădelnița și-a păstrat vechea formă, dar înainte se confecționa din materiale mai de preț. Forma de astăzi a cădelniței ar data, după unii liturgiști, din secolul al XII-lea.
După Sfântul Gherman al Constantinopolului (secolul al VIII-lea), cădelnița simbolizează omenitatea Mântuitorului, focul simbolizează dumnezeirea, iar fumul de tămâie simbolizează mireasma Duhului Sfânt.
După o altă interpretare din tâlcuirea liturgică atribuită Sfântului Gherman, căușul cățuii cădelniței reprezintă pântecele feciorelnic al Maicii Domnului, care a purtat Cărbunele cel dumnezeiesc, Hristos, precum și colimvitra Sfântului Botez, care cuprinde cărbunele focului dumnezeiesc al Sfântului Duh.
Totodată, cădelnița amintește și de altarul tămâierii din Cortul Mărturiei și apoi din Templu, pe care se aducea lui Dumnezeu jertfa neîntreruptă de tămâie.
Atunci când sunt lucrate artistic, pe fețele cățuii cădelnițelor se gravează figuri de plante și de animale, simbolizând prin aceasta că natura întreagă înalță lui Dumnezeu rugăciuni de laudă, împreună cu oamenii.
Preot Prof. Univ. Dr. Ene Braniște, Liturgica generală, volumul II, Editura Basilica, București, 2015, pp. 291-292
Întrebuințarea cădelniței în serviciul liturgic este tot atât de veche ca și folosirea tămâiei și a cădirilor, pe care cultul creștin le-a moștenit din cultul Vechiului Testament 👉 https://c.aparatorul.md/g3kww 👈
Cădelnița reprezinta pe cea una Sfântă Sabornicească și Apostolească Biserică
Cele 4 lănțișoare reprezinta 4 evangheliști-Matei Marcu Luca Ioan
Inelul de deasupra reprezinta pe Dumnezeu Cap al Bisericii Sale
Inelul mobil reprezinta pe Hristos. Cel ce s-a coborât din cer pentru mântuirea noastră
Clopoțeii simbolizează pe cei 12 apostoli și propovăduirea lor.
12 în total-3 pe fiecare lănțișor (Sfânta Treime)
Tămâea reprezinta rugăciunile noastre ce se înalță la cer.
Întrebuințarea cădelniței în serviciul liturgic este tot atât de veche ca și folosirea tămâiei și a cădirilor, pe care cultul creștin le-a moștenit din cultul Vechiului Testament 👉 https://c.aparatorul.md/7ojjy
Cădelnița cu tămâierea este NADEJDEA, ușa de la sud la intrare in Altar, ușa catolicilor, celibatilor, călugărilor . Mana albastra a Domnului , mana cu Cartea de Învățător, balanta , Mila, ușa Botezatorului, ușa Domniilor .Ușa de la nord : ușa Ortodoxului, Legea, Sabia sau Binecuvântarea , smirna, mâneca roșie dreapta a Domnului, Puterile !. Doamne al Puterilor fiii cu noi !…Ușa dubla din mijloc la intrare in Altar este ușa preotului , Calea cea Dreaptă( directă) la Masa Altar, și de acolo la geamul de la est . Geamul de la est pe care intra razele soarelui, este la om moalele capului, creștetul capului, pe unde pătrunde lumina lui Hristos, soarele fiind doar așternutul „picioarelor” Lui, lumina Creștinului, aurie, care merge la Masa Altar( ochiul 3), pe Ușa Împărătească , nas-gura, la candelabrul triplu pe același lanț sub turlă mare cu pictura lui Hristos Pantocrator, candelabre cu 16, cu 12 și cu 6 lumini( lumânări sau becuri). Cel cu 16 lumini este Pomul Cunoștinței Bine-Rau, gâtul, tiroida, Cuvântul la om . De acolo lumina merge la candelabrul cu 9 lumini lumânări și un copil -suflet la centru, candelabrul de la mijlocul bisericii, este Pomul Vieții, Iertarea din Tatăl Nostru, aurul de la un mag, la om este Plexul(nervos)solar, la stomac la om. De acolo lumina merge la ușa hol-genunchii, apoi la geamul de la vest , apusul .Stâlpii de susținere 4 sunt umerii și soldurile .
Ușa de la nord este Credința ortodoxa , ușa de la sud este catolică , NADEJDEA, Ușa Centrala este Dragostea , este a Creștinului, Lumina Conștiinței Superioare a lui Cristos,merge la Masa Altar- eul Personal la om -Sinele și de acolo mai departe după cum am scris !.
Daaa, scrie in Noul Testament ca si ap Petru ,tot asa umbla cu cadelnita dupa el si tamaia cand se intalnea cu ceilalti apostoli si crestini .Si a lasat porunca sub crunta afurisire ca urmasii apostolilor sa-i urmeze exemplul ,caci altfel cu nici un chip nu vor intra in Imparatia Cerurilor Amiiiiin !
Amin.
Amin
Câteva argumente în contra tămâiei şi a fumigaţiilor de orice tip:,,Nu mai aduceţi daruri de mâncare nefolositoare,căci M-am dezgustat de tămâie”(Isaia1:13),,Cine prezintă o aducere aminte de tămâie este ca cel ce ar binecuvânta un idol:toţi aceştia îşi aleg căile lor şi sufletul lor găseşte plăcere în urâciunile lor”(Isaia66:3),,Şi veţi şti că Eu sunt Domnul,când morţii lor vor fi în mijlocul idolilor lor,împrejurul altarelor lor,pe orice deal verde ,pe toate vârfurile munţilor,sub orice stejar mare,acolo unde aduceau TĂMÂIE CU AROMĂ PLĂCUTĂ TUTUROR IDOLILOR LOR”(Iezechiel6:13),,În ceasul tâmăierii,toată mulţimea se ruga AFARĂ”(Luca1:10),,Afară sunt câinii.vrăjitorii,desfrânaţii,ucigaşii,închinătorii la idoli şi oricine iubeşte şi făptuieşte minciuna”(Apocalipsa22:15),,Şi a adus tămâieri în Valea Ben-Hinom,iar pe feciorul său l-a ars în foc după urâtele obiceiuri ale păgânilor”(2Cronici28:3),,Si au purces sä nimiceaseä jertfelnicele din Ierusalim, şi toate altarele tämâierilor le-au prăpădit şi le-au aruncat In valea Cedronului”(2Cronici30:14),,Şi atunci cetăţile lui Iuda şi locuitorii Ierusalimului să se ducă să strige către dumnezeii lor,cărora le-au adus tămâieri,dar ei nu-i vor izbăvi în vremea restriştii lor”(Ieremia11:12),,Şi o voi pedepsi pentru zilele hărăzite Baalilor,cărora le aducea jertfă de tămâie”(Ozeea2:15).Desigur,cineva,ar putea să ne răspundă că magii(care erau păgâni)i-au adus Mântuitorului în dar tămâie şi că în Apocalipsa rugăciunile sfinţilor se urcă la cer precum fumul tămâiei.Magii erau păgâni,deci si darul lor era tot păgânesc,căci nici aurul nu are vreo valoare în ochii Mântuitorului precum nici tămâia.De altfel atât fragmentul legat de magii ce aduc tămâie căt şi comparaţia/metafora din Apocalipsa sunt nişte reverberaţii din religiile păgâne:,,Atenţia tuturor zeilor e aţintită spre răsăritul tău luminos,/Ei miros tămâie;primesc jertfe curate de pâine,/MAGII(se pleacă) sub tine ca să facă minuni,să gonească răul./Prezicătorii(stau în faţa)ta ca mîinile lor să se învrednicească/a primi vedenii”(Invocarea lui Assurbanipal către zeul-soare,în ,,Gândirea Asiro-Babiloniană în texte”Editura ştiinţifică,Bucureşti,1975,pag.201),,Eu ţi-am ars tămâie curată în toiul nopţii;ţi-am vărsat/cea mai dulce băutură,/Eu îngenunchez;eu(astfel)mă rog;eu te caut”(Invocare către zeul Lunii,în Gândirea asiro-babiloniană în texte,pag.199),,El aduce un(prinos) fumegând pentru zei,el jertfeşte/un ispăşitor/Un prinos fumegând pentru zei,jertfeşte(omul din)Harnam/(Până la s)tele(…)în cer”(Legenda lui Aqhat,în Gândirea feniciană în texte,Editura ştiinţifică,Bucureşti,1979,pag161)În trecut tămâia şi fumigaţiile erau folosite pentru a atrage puterile demonice:,,Am menţionat deja în capitolul V în ce fel determinau cei din vechime coborârea puterilor superioare asupra(entităţilor)inferioare cu ajutorul fumului şi al TĂMÂIEI şi că o calitate particulară a (planetelor)Saturn şi Marte şi a altor conjuncţii este să cauzeze o înrăutăţire a calităţii şi curăţiei aerului,care devine corupt”(Abraham Yagel,apud.Moshe Idel,Evreii lui Saturn,Polirom,pag.58)