Epistola 8
<A LUI GRIGORIE PALAMAS>
CĂTRE PREAEVLAVIOSUL ÎNTRE MONAHI KYR DIONISIE

Cele trei feluri de ateism după Sf. Grigorie Palama: Păgânismul, erezia şi tăcerea/refuzul să vorbești despre Dumnezeu

Cele trei feluri de ateism după Sf. Grigorie Palama: Păgânismul, erezia şi tăcerea/refuzul să vorbești despre Dumnezeu

1. Trei fiind – aşa zicând – felurile ateismului, vedea-vei de vei cerceta, o, destoinice Dionisie, că de nici unul dintr-însele se sârguiesc a nu se lipsi cei ce au ales a ni se împotrivi până în sfârşit.

Ei bine, un fel de ateism este cea cu-multe-chipuri rătăcire a elenizanților;…[Fapt] Pentru care şi marele Pavel pe toți cei ce nu au avut parte de legea cea prin Moisí dată îi numeşte ‘fără-de-Dumnezeu’/atei, scriind către Efeseni: «amintiți-vă că voi, cei [ce erați] odinioară ‘neamuri’ în trupul [vostru], cei numiți ‘netăiere-împrejur’ de către [aşa] numita ‘tăiere-împrejur’ în trup, cea
de-mână[-omenească]-făcută, [amintiți-vă] ci erați în vremea aceea fără Hristos, înstrăinați de cetățenia lui Israil şi străini de făgăduințe şi de moştenire, nădejde neavând şi fără-de-Dumnezeu/atei în lume [petrecând]»1…

Citeşte şi:  Nu este posibil să îți cunoști patimile, căderile, păcătoșenia, să ceri mila lui Dumnezeu și tu să nu miluiești pe alții

3. Al doilea gen/fel de ateism este stufoasa şi cea cu-multe-chipuri înşelare a ereticilor; dintre care unii tată făra-de-fiu? Îl spun [a fi] pe Dumnezeu – ca unii ce şi după arătarea [pe lume] a Fiului lui Dumnezeu poftesc încă umbrei legii vechi a robi şi se încrâncenează a se obşti de partea literei –, alții fiu-tată pe [unul şi] Acelaşi, precum cei ai lui Sabelie libianul, iar alții nezidit tată a ziditului fiu şi duh, ca alde Arie şi Eunomie şi Macedonie.

Citeşte şi:  Cum îl pot eu ajuta pe aproapele, când mă aflu în păcate și primejdii mai mari decât el?

Iar toți aceştia şi cei de teapa lor întru nimic nu se deosebesc de cei fara-de-Dumnezeu/atei, ce nici pe Tatăl nu îl cinstesc, [aceasta] după spusa cea de către Domnul: «cel ce nu cinsteşte pe Fiul nu cinsteşte pe Tatăl Cel ce L-a trimis»2; [fapt] pentru care şi marele Athanasie zice [că] fără-de-Dumnezeu/ateu este cel ce desparte pe Fiul de Tatăl şi pe Duhul Cel Sfânt pe treapta zidirii Îl aruncă; tot aşa şi cel ce Îi uneşte în chip rău, că pe Fiecare Îl desființează prin Celălalt…

Citeşte şi:  Aroganța gândirii e mai periculoasă decât cea a voinței

5. Iar al treilea fel [de ateism], nu departe [fiind el] de vicleana pereche de mai sus, este a refuza să pomeneşti/zici/spui ceva din cele hotărâte în privința Lui Dumnezeu şi, din ne-evlavioasă evlavie, nicidecum să voieşti [pornind] de la cele ce sânt mai presus de cugetul celor mulți a-L lăuda pe El.

________

1. Efeseni 2, 11 şi urm.
2. Ioan 5, 23.