Când Moses Lam a fondat anul trecut Vitality Air, o companie care îmbuteliază aer proaspăt din Munții Stâncoși, nici măcar el nu credea că va avea vreodată succes. Alături de partenerul său, Troy Paquette, Lam a umplut o pungă cu aer, pe care a vândut-o la o licitație pe Ebay, cu 50 de cenți. Următoarea pungă s-a vândut cu 160 de dolari, așa că cei doi s-au gândit că, în ciuda tuturor aparențelor, chiar ar putea exista o piață pentru aer proaspăt. Acum, după ce la Beijing a fost instaurat cod roșu de poluare, afacerea lor începe chiar să înflorească.
Primul transport, cu 500 de sticle de aer Vitality Air, s-a vândut în doar patru zile odată ajuns în China și, potrivit The Telegraph, alte 4.000 de sticle se află în acest moment pe drum, dintre care majoritatea au fost precomandate. De fapt, cea mai mare provocare a micii companii canadiene este acum să țină pasul cu producția, pentru a face față cererii din China. ”Călătorim în Munții Stâncoși, pentru a găsi cel mai proaspăt aer. În acest loc îndepărtat, umplem recipiente masive, prin compresie curată, captând aerul pur, fără contaminare. Odată întorși la fabrică, începem să umplem tuburile cu aer proaspăt, excelent,” arată producătorii pe pagina lor.
O sticlă de 7,7 litri de aer dintr-un parc național din Canada se vinde în China cu 100 yuani (circa 14 euro), de 50 de ori mai scump decât o sticlă de apă minerală. Majoritatea cumpărătorilor chinezi ai aerului îmbuteliat, spune Harrison Wang, distribuitorul chinez, sunt oameni bogați, care vor să dăruiască aer curat celor apropiați. Produsul a început însă să fie cumpărat și de azilurile de bătrâni și de cluburile de lux, iar cererea este în continuă creștere, mai ales pe fondul intensificării poluării aerului, din ultima vreme.
Deși fabricile și șantierele care activează la Beijing sunt o mare sursă de poluare, potrivit Ministerului Mediului din China, principalul factor care contribuie la asimilarea smogului toxic în oraș sunt autovehiculele. Odată cu declanșarea primului cod roșu de poluare, de la adoptarea acestui sistem de avertizare, a fost impus controlul mașinilor, cele cu număr par circulând în zile diferite față de cele cu număr impar. De asemenea, autoritățile și-au redus cu 30% folosirea autovehiculelor. Drept compensație pentru navetiști, în fiecare zi numărul autobuzelor a fost suplimentat cu 21 – 25.000 de mașini. De asemenea, au fost realizate controale în fabrici și pe șantiere: pe 7 decembrie, autoritățile inventariaseră 438 de companii cu surse staționare de poluare.
Până când problema poluării nu va fi rezolvată, în China și în afara țării, întreprinzătorii vor continua să capitalizeze aerul curat, devenit azi un lux pentru locuitorii multor orașe chineze. Iar de la primul restaurant care a perceput clienților o taxă pentru aer curat, la extinderea acestei practici, drumul nu e foarte lung.
Sursa: The Telegraph