Tâlcuiri filocalice ale Avei Isaia de Arhim. Emilianos Simonopetritul
AVVA ISAIA: Voi, care vreți să rămâneți cu mine, ascultați în numele lui Dumnezeu: fiecare să se așeze în chilia lui, cu frică de Dumnezeu; nu neglijați rucodelia pentru porunca lui Dumnezeu și nu neglijați lectura contemplativă, nici rugăciunea neîncetată.

Viața călugărească este o cale personală, a două inimi – Starețul și ucenicul – care merg în acord, dar, de asemeni cu toți frații care trăiesc sau au trăit în Hristos. Această mergere împreună este caldă, dulce, înțelegătoare și vizibilă, și totuși este, de asemeni, o taină, pentru că relația ucenicului cu Starețul său este după chipul relației noastre cu Dumnezeu, chiar dacă Acesta este nevăzut, neatins.
Aceasta relație cu Starețul este importantă pentru fiecare dintre noi, când are cu adevărat ca scop să ne conducă la Dumnezeu. Nici dragostea mea, nici a voastră pentru mine, nici munca mea, nici chiar a voastră, nici dorințele voastre, nici asceza voastră sau virtuțile voastre n-au importanță. Singurul lucru important este relația voastră personala cu Starețul, care vă va conduce la un Dumnezeu pe Care să-L atingeți și să spuneți precum Apostolul Toma: „Domnul meu şi Dumnezeul meu!„. (Ioan 20, 28). Când o să pronunțați aceste cuvinte? Când harul dumnezeiesc va voi! Ceea ce contează pentru voi, este să vreți să viețuiți cu Părintele vostru duhovnic.
Fiecare să se așeze în chilia lui, cu frică de Dumnezeu. Locul luptelor și al călirii inimii, locul care limitează gândurile, patimile… și pe noi înșine, care restrânge toate lucrurile pentru a ne face să zburam spre înalt, este chilia.
Cu frică de Dumnezeu. Avva Isaia nu înțelege prin asta o frică instinctuală ci o frică născută din dragoste, cea care ne cuprinde când avem conștiința că suntem în fața lui Dumnezeu. Chiar și cel începător poate să o resimtă. Dacă ne abandonează frica de Dumnezeu, nu putem rămâne în mănăstire, căci nu putem să fim conduși la dragoste, nici la desăvârșire, nici la împărtășirea cu Dumnezeu, pentru că frica de Dumnezeu este începutul înțelepciunii. (Ps. 110, 10, Pilde 1, 7).
Nu neglijați rucodelia pentru porunca lui Dumnezeu și nu neglijați lectura contemplativă, nici rugăciunea neîncetată. De la acțiune – munca -, Avva Isaia ne ridică la contemplare și la rugăciune, prezentându-ne astfel diferitele etape ale călătoriei spirituale pe care trebuie să le parcurgă monahul începător.
Ne atașam cu siguranță lecturii, dar, dacă cultivăm rugăciunea neîncetată și ne sprijinim pe propriile noastre forțe, cerul va cădea asupra noastră și tenebrele ne vor acoperi: începem și iar ne lăsăm și astfel ne clătinăm. In cele din urmă, Dumnezeu va fi cel care ne va dărui rugăciunea. Doar munca – diaconatul (din gr. diackono, „a sluji; pentru că-l slujim pe fratele nostru„) – este în putința noastră.
Cu toate astea, novicele, încă locuit de duhul lumii, nu poate să priceapă ceea ce spunem acum și, atunci, Avva Isaia adaugă: pentru porunca lui Dumnezeu. Oricare ar fi durata, oricare ar fi modalitatea, oricare ar fi puterea voastră, trebuie să vă îndepliniți lucrul atât cât puteți, pentru că este o condiție primordială vieții călugărești. Si, din acest motiv, Avva Isaia o dă ca învățătură de căpătai pentru ucenicii săi.
Nu neglijați, semnifică nu numai a lucra, ci a lucra cu teamă. Trebuie să ne îngrijim de munca noastră având o teamă asemănătoare cu cea pe care o încercăm față de Dumnezeu. Trebuie să fim pe deplin convinși că ceea ce facem este o slujire adusă lui Dumnezeu; suntem iconomul Lui.
Ce onoare pentru noi când Dumnezeu ne va considera iconomul Lui! [cf. Luca, 12, 42-44: „Şi a zis Domnul: Cine este iconomul credincios şi înţelept pe care stăpânul îl va pune peste slugile sale, ca să le dea, la vreme, partea lor de grâu? Fericită este sluga aceea pe care, venind stăpânul, o va găsi făcând aşa. Adevărat vă spun că o va pune peste toate avuţiile sale.„] Dumnezeu Însuși ne-a încredințat această lucrare; relația noastră cu Dumnezeu depinde de aceasta lucrare. Nu neglijați deci ascultarea voastră și ceea ce este în legătură cu aceasta: lucrurile, paharul, farfuria, hârtia, cartea… Toată ființa noastră trebuie să se cutremure când luam în mână lucrul pe care trebuie să-l facem.
A îndeplini lucrul său într-o manieră neglijentă, a-l executa după cum ni se pare și nu după cum ne-a fost cerut, a-l face când avem chef, a nu fi la timp la atelierul nostru, a cauza stricăciuni, toată această atitudine mărturisește disprețul diaconatului (slujirii celorlalți). In acest caz, acesta devine pentru noi ceva constrângător și nu o poruncă a lui Dumnezeu. Dumnezeu ne-a spus să muncim și, mai mult decât atât, ca o slugă credincioasă.
Sfântul Athanasie, vorbind de lectura contemplativă, spune ” Soarele să te găsească în zori cu cartea în mână”. Alți Părinți susțineau contemplația în timpul nopții, alții recomandau: „Apusul soarelui să te găsească cu cartea în mană”. Astfel cu toții înglobează întreaga zi și noapte, pentru a arata că la orice oră – dar în mod particular noaptea – este potrivit pentru lectura duhovnicească. Textele lor se referă la iconomia lui Dumnezeu; ele reprezintă expresia îndelungii Sale răbdări față de om. Sunt, într-un fel, ochelarii pe care Dumnezeu ni-i pune pe nas din cauza miopiei inimii noastre.
Citirea este milostivirea lui Dumnezeu. Ea ne introduce în spațiul tainei; ea ne conduce la împărtășirea tainică cu Dumnezeu. Înțelegeți de ce Avva Isaia spune: „nu neglijați lectura contemplativă„. Dacă o neglijăm cu cea mai mica ocazie și fără motiv întemeiat, aceasta „cădere” va antrena căderea noastră în viața spirituală.
Citirea contemplativă este înainte de toate o căutarea a lui Dumnezeu. Când citim cărți lumești, facem exact contrariul: ne umplem viața de gânduri, de incertitudini; lumea intră atunci în viața noastră și vom cunoaște tulburarea. Devenind călugări, am lăsat tot ce este al lumii în afara mănăstirii. Orice altă lectura decât cea spirituală, este o ieșire din mănăstire, în afara celei care ne-a fost încredințată pentru studierea unei cărți din slujire pentru frați.
… Nici rugăciunea neîncetată. Când Avva Isaia vorbește de rugăciune, înțelege tensiunea omului pentru a se uni cu Dumnezeu. Este, de asemeni, expresia dorinței sale de a-L cunoaște pe Dumnezeu prin minte (nous). Rugăciunea este elementul omenesc pe care putem să i-L oferim lui Dumnezeu. Putem să ne împărtășim cu Dumnezeu prin cuvânt, prin minte și prin inimă.
Avva Isaia indemnă să nu fie neglijată rugăciunea neîntreruptă, pentru că se adresa eremiților, a căror munca era mereu însoțită de rugăciune. Totodată, rugăciunea repetată fără întrerupere nu este doar opera pustnicilor, este, de asemeni, cea a oricărui călugăr ce face parte dintr-o chinovie. Chilia noastră este prin excelență locul rugăciunii și al liniștii absolute. Cu cât mai mult călugărul se dedică rugăciunii neîncetate, în chilia sa și în timpul slujirii fraților, cu atât mai mult se apropie de Dumnezeu. Să dea Domnul să ajungem și noi într-o zi, ca comunitate și nu ca individ, acolo unde viața noastră să fie o rugăciune neîntreruptă!
Când vă duceți la cancelarie, de exemplu, și începeți să discutați fel și fel, rugăciunea slăbește. La fel se întâmpla și când orice ieșire din chilia voastră este o ocazie de a discuta. Dezertăm de la rugăciune atunci când discutăm fel și fel. Si Dumnezeu nu suportă să intre în gura noastră care se umple de cuvinte deșarte. Cu atât mai mult cu cât mintea noastră și inima noastră sunt ocupate de diferite lucruri.
Gura este cea prin care se exteriorizează conținutul inimii omului. Cuvântul este mirosul urât sau buna mireasmă a inimii noastre. Tot ce este ascuns iese cu cuvântul nostru. De îndată ce o persoană deschide gura, înțelegeți imediat conținutul inimii sale: îl are pe Dumnezeu? Sau păcatul este cel conținut în sufletul său? Duce persoana o viață dezordonată? Înțelegeți dacă este egoistă, plină de deșertăciunea lumii. Este preferabil să ținem gura închisă ca răul să nu iasă, și ca Dumnezeu să-l șteargă când va veni să ne viziteze inima. Când cuvintele rele se exteriorizează, ele revin inevitabil în noi, și rugăciunea se îndepărtează definitiv.
Munca, lectura contemplativă și rugăciunea continuă sunt deci elementele fundamentale ale formarii călugărului la Avva Isaia. Rucodelia ne oferă o diversitate de activități, lectura cultivă buna dispoziție a duhului nostru și atrage în noi dorința după Dumnezeu, rugăciunea este un element unificator și relația noastră directă cu Dumnezeu.
Iubirea ar trebui să ne călăuzească mai mult decât rugăciunea. Dumnezeu nu a spus să ne rugăm. A te ruga e cum ai detesta ceea ce Dumnezeu a făcut. Și ai ceri o schimbare. Așa cum ai vrea tu.
Doamne ajută-ne și ne miluiește pe noi toți amin
Doamne ajuta Amin
Doamne ajuta.Binecuvinteaza-ne Doamne Amin!
Doamne ajuta!
Domne ajutâ Amin.
Amin!
Amin!
Amin
Amin 💕 Doamne ajutà la rugàciune!
Amin
Amin
Amin !
Amin doamne Ajuta
Amin
Doamne ajuta Amin!
Doamne ajuta! Amin!
Doamne ajuta Amin!
Doamne ajuta amin
Amin doamne ajută!🙏
AMIN
Amin
E treaba lui.
Amin!
Amin
Practica rugăciunii isihaste NU este dedicată numai monahilor! Este de folos tuturor celor ce vor sa se mântuiască!
Amin
Amin!
Doamne ajuta AMIN
Amin
Amin
Amin
Doamne ajuta amin
Doamne ajută! Amin!
AMIN !😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝