Nu am nimic de ascuns

De ce ar trebui să am grijă de intimitatea mea ?

de Fabio Esteves, 27 octombrie 2016

Nu-mi voi lua niciodată telefonul cu mine când plec cu avionul într-o călătorie internaţională
Cum a devenit intimitatea un bun pentru cei bogaţi şi puternici

Iată de ce. Există două seturi de motive pentru a avea grijă de intimitatea ta chiar dacă nu ai nimic de ascuns: raţiuni ideologice şi raţiuni practice.

Raţiuni ideologice

1. Intimitatea ta este un drept pe care nu l-ai avut întotdeauna.

Ca dreptul la căsătoria inter-rasială, dreptul la divorţ, munca femeii, libertatea de exprimare şi atât de multe altele, noi nu am avut întotdeauna dreptul la intimitate. În câteva dictaturi din lume, oamenii nu au încă acest drept. Generaţiile dinaintea noastră au luptat pentru dreptul nostru la intimitate. A nu avea grijă de el vădeşte o cunoaştere redusă a istoriei acestui drept şi a importanţei lui.

2. Intimitatea este un drept al omului.

Articolul 12 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului afirmă: ,,Nimeni nu trebuie supus la imixtiunea arbitrară în intimitatea, familia, casa sau corespondenţa sa, nici la atacuri la adresa cinstei şi reputaţiei lui”.

Este un drept al omului întocmai precum dreptul la egalitate, la dreptate, libertate, o naţionalitate, dreptul la religie etc.

Citeşte şi:  Cate chimicale contine hrana noastra si ce poti manca fara probleme?

3. A nu avea nimic de ascuns nu este nici adevărat, nici realist.

Nu confunda intimitatea cu a fi secretos. Ştiu ce faci tu în baie, deşi tu închizi uşa. Aceasta din cauză că vrei intimitate, nu fiindcă eşti secretos.

Ai o parolă sau un fel de securitate la telefon. Acelaşi lucru ai la e-mail. Nimeni nu mi-a dat vreodată telefonul pentru a-mi permite să le citesc discuţiile sau să le văd pozele.

Dacă nu ai avut nimic de ascuns, nu ţi-ar păsa. Dar îţi pasă. Oricui îi pasă.

Intimitatea este ceva care te face uman.

Raţiuni practice

1. Informaţia aflată în mâini greşite devine periculoasă.

Ţi s-ar putea părea în regulă ca guvernele sau agenţiile de securitate sau companiile să deţină informaţia ta particulară. Ai putea avea încredere în Google şi Facebook. Dar ce se întâmplă dacă acestea sunt atacate şi informaţia ta cade în mâini greşite ? (A se vedeaYahoosau Ashley Madison).

Hai să spunem că cineva îţi urmăreşte familia, compania, soţia/soţul. Încă ai fi liniştit cu aceasta ? Ai fi liniştit ştiind că pozele, mailurile sau discuţiile tale (de pe internet) sunt în mâinile cuiva care te poate şantaja ?

Citeşte şi:  Încotro ne îndreptăm? Cuşti anti-oamenii străzii, într-un orăşel din Franţa

2. Nu poţi prevedea viitorul.

În acest moment poate că nu ai multe de riscat. Dar peste 30-40 ani de acum încolo ? Hai să zicem că vei candida pentru o poziţie politică sau administrativă în cadrul unei companii publice. Dacă furtul de date de la Sony ne-a învăţat ceva este că informaţia ta particulară are impact asupra vieţii tale. Amy Pascal, co-preşedinte al companiei, şi-a pierdut postul din cauza furtului.

Nu este vorba numai de postul tău sau de postul tău potenţial, ci şi de integritatea companiei tale. Poţi să-ţi imaginezi cum ar fi ca firma ta să fie sfâşiată în bucăţi din cauza unei conversaţii pe care ai purtat-o cu 5 sau 10 ani în urmă ? Cum ar fi să-ţi pierzi slujba din cauza unei conversaţii pe care ai avut-o la telefon cu soţia ta ?

3. Viaţa ta particulară scoasă din context devine o armă.

Noi toţi am glumit cu lucruri pe care le considerăm sensibile.

Dar, între prieteni, este ceva ce facem cu toţii. De fapt, comportamentul nostru se schimbă în funcţie de oamenii cu care suntem. Pun rămăşag că aş putea găsi ceva jignitor spus de tine într-o discuţie de grup pe internet pe care ai avut-o cu prietenii tăi cei mai apropiaţi. Fiindcă ei sunt prietenii tăi şi a fost o glumă sau o remarcă sarcastică. Dar scoate-o din context şi nu mai este o glumă. Ce s-ar întâmpla dacă această ,,glumă” cade în mâinile cuiva care încearcă să-ţi facă rău ?

Citeşte şi:  Gigantul tehnologic Google a anunțat că renunță la politicile pro-LGBT

4. Informaţia ta are valoare.

O companie precum Facebook sau Google îţi permite să încarci informaţii nelimitate pe serverele lor, ‘gratis’. Care este tiparul lor de afacere ? Cum fac ei atât de mulţi bani ? Ei vând informaţia ta companiilor de publicitate. Dar ei nu te-au întrebat niciodată dacă vrei să-ţi vinzi informaţia.

Dacă cineva ţi-ar pune personal 100 de întrebări despre viaţa ta personală pentru a o vinde, ai răspunde la ele ? Probabil că nu, nu-i aşa ? Dar tu laşi să se întâmple acest lucru de fiecare dată când utilizezi un serviciu care face bani din vânzarea informaţiei tale.

Sper că cel puţin te-am făcut să te gândeşti la intimitatea ta şi cât de mult ai putea să o expui. Eşti genul de persoană căreia îi pasă de acest lucru … ?

Traducere: Catacombele Ortodoxiei