De la 1 ianuarie şi până pe 31 martie, persoanele cu funcţii de demnitate publică sunt obligate să-şi declare averile şi proprietăţile.
Începând cu noul an, o vor face doar în format electronic, utilizând semnătura electronică. Autoritatea Naţională de Integritate (ANI) a lansat joi, 28 decembrie, sistemul informaţional e-integritate, care vine să scoată din uz depunerea declaraţiilor pe suport de hârtie, transmite IPN.
Potrivit lui Lilian Chişca, şef al Direcţiei control venituri şi proprietăţi ANI, dacă până acum subiecţii declarării averilor şi proprietăţilor trebuiau să depună două declaraţii, una despre avere şi alta despre proprietate, acum acestea au fost comasate în una. Sistemul e-integritate va crea un registru electronic al subiecţilor declaraţiilor. Astfel, va fi publică informaţia câţi demnitari, funcţionari, directori şi adjuncţi ai instituţiilor publice sunt în Republica Moldova.
Sistemul va permite înregistrarea electronică a sesizărilor şi repartizarea aleatorie a acestora inspectorilor de integritate. E-integritate este conectat la unele registre de stat, cum este cel al bunurilor imobile, fiscal, auto, al populaţiei, persoanelor juridice ceea ce va fi posibil de verificat datele din declaraţii, iar în cazul constatării unor eroi, se va putea iniţia proceduri de control.
„Prin punerea în aplicare a acestui sistem, atât subiecţii declarării averilor şi proprietăţilor, cât şi ANI vor avea numai avantaje. Autoritatea nu va mai solicita servicii de scanare, digitizare, procesare şi transportare a declaraţiilor. Odată cu semnarea electronică de către subiecţi a declaraţiilor, ultimele vor deveni publice imediat, cu haşurarea datelor cu caracter personal şi vor fi disponibile inspectorilor de integritate”, a spus Lilian Chişca.
Semnăturile electronice vor fi oferite gratuit de către stat subiecţilor declaraţiilor de avere şi proprietăţi. Implementarea sistemului a avut loc cu suportul financiar şi tehnic al Băncii Mondiale, care a alocat suma de 100 de mii de dolari.