Fereastra Overton este un concept politic care descrie modul în care poate fi modificată opinia publicului asupra unui subiect. Aceasta afirmă că ideile care au fost considerate anterior absurde pot deveni acceptate pe termen lung.
Conform acestui concept, nici măcar subiectele tabu nu sunt lipsite de efectele sale. Opinia generală pe care societatea o are asupra unor probleme precum incestul, pedofilia sau canibalismul s-ar putea schimba radical. Pentru ca acest lucru să se întâmple, nu este necesar să spele creierul sau să implementeze un regim dictatorial, ci să dezvolte o serie de tehnici avansate a căror implementare să treacă neobservată de societate.
Originile conceptului ferestrei Overton
Joseph Overton a studiat acest concept. El a observat că pentru fiecare domeniu al managementului public, publicul a acceptat doar o gamă restrânsă de politici potențiale. Aceste politici nu se schimbă atunci când politicienii se răzgândesc. Societatea îi alege.
Joseph Overton a dezvoltat un model vertical de politici, de la „cel mai liber” din vârful spectrului până la „cel mai puțin liber” din partea de jos. Aceasta este legată de intervenția guvernului în care politicile acceptabile sunt încadrate într-o fereastră care se poate deplasa în cadrul acestei axe.
În principiu, pare imposibil ca societatea să accepte unele dintre tabu-urile pe care le-am menționat mai sus. Cu toate acestea, conceptul Overton Window susține că acest lucru se poate întâmpla. Pentru a vedea în ce constă diferitele etape ale ferestrei Overton, ne vom concentra pe un tabu specific: canibalismul.
Etapa 1: De la neimaginat la radical
În prima etapă, canibalismul se află la cel mai scăzut nivel de acceptare în fereastra Overton. Societatea îl consideră imoral. Este considerat dezgustător și absurd. În acest moment, fereastra este închisă și imobilă.
Pentru a începe schimbarea opiniei publice, oamenii de știință încep să o studieze. Pentru oamenii de știință, nu ar trebui să existe niciun subiect tabu. Astfel, comunitatea științifică începe să analizeze tradițiile și ritualurile unor triburi.
Etapa 2: De la radical la acceptabil
După etapa 1, ideea a trecut de la a fi de neconceput la discuție. În a doua etapă, oamenii încep să accepte ideea. Conform concluziilor oamenilor de știință, societatea îi considera intransigenti pe cei care refuză să dobândească cunoștințe asupra temei.
Persoanele care rezistă vor începe să fie văzute ca fanatici care se opun științei. Intoleranții sunt condamnați public, deoarece ideea își pierde conotațiile negative. Numele „canibalism” se poate schimba chiar la ceva de genul antropofagiei. Încetul cu încetul, mass-media face ca consumul de carne umană să fie acceptabil și respectabil.
Etapa 3: De la acceptabil la sensibil
Consumul de carne umană devine un drept comun. Ideea este acum sensibilă. Între timp, cei care continuă să se opună ideii vor fi în continuare criticați. Acești oameni ar fi considerați radicali care sunt împotriva unui drept fundamental.
Pe de altă parte, comunitatea științifică și mass-media insistă asupra faptului că există multe cazuri de canibalism în istoria umană.
Etapa 4: De la sensibil la popular
Acum, canibalismul devine un subiect preferat. Ideea începe să apară în filme și seriale de televiziune ca fiind ceva pozitiv. În același timp, personaje istorice legate de aceste practici primesc laude. Fenomenul devine din ce în ce mai numeros și continuă să-și consolideze imaginea pozitivă.
Etapa 5: De la popular la politic
Fereastra Overton, care a fost închisă la început, a fost deschisă. În această ultimă etapă, mașinăria legislativă care va legaliza fenomenul începe să se pregătească. Susținătorii canibalismului se consolidează în politică și încep să caute mai multă putere și reprezentare.
Astfel, o idee care a fost prima dată considerată de neconceput și imorală a ajuns să fie stabilită în conștiința colectivă ca un drept. Acest lucru s-a întâmplat printr-un concept care poate schimba percepția publicului despre orice idee, oricât de nebună ar fi.
Sursa: https://exploringyourmind.com/overton-window/
Mod de gandire diavolesc. Asa procedează diavolul: rastalmaceste tot si face ca raul sa para ca este bine.