Părintele duhovnic ne îndeamnă să participăm la Sfânta Liturghie, să ne rugăm şi să postim. Pentru a înţelege mai bine ce înseamnă postul pentru trupul şi, mai ales, pentru sufletul nostru, un părinte athonit ne-a adresat o scrisoare lămuritoare, pe care vă invit să o parcurgeţi, în rândurile de mai jos. Să ne fie de folos!
Doamne ajută!
Dragii mei,
M-au rugat, câțiva dintre voi, să vă scriu despre post. Am ezitat foarte mult, pentru că sunt destule cuvântări pe această temă, mult mai bune decât aș putea să scriu eu. Însă, pentru că au existat cereri și socotesc că e nevoie, o să mă supun.
Sfinții Părinți spun că postul curățește mintea, înmoaie inima și îndreptează logica. Deci, reconstruiește și menține personalitatea umană. Din cauza aceasta, Dumnezeu a pus omul la post chiar și în Rai. Dacă în paradis, când personalitatea/ființa umană nu se dezintegrase/pervertise încă de păcat, postul era necesar, cu atât mai mult acum după cădere el este necesar.
Acestea spun Sfinții Părinți și cred că este destul. Aș putea înceta mesajul aici, însă cred că este nevoie să explicăm anumite lucruri, care să ne ajute puțintel să înțelegem mai bine importanța postului. În discuția noastră, foarte important este faptul că omul este zidit pentru îndumnezeire. Omul este făcut pentru a deveni dumnezeu după har, pentru a dobândi adevărata fericire în veșnicie. Problema căderii devine în acest context foarte gravă pentru că, după cădere, intervine pervertirea care se exprimă în cotidian printr-un chip sluțit al omului destinat pentru îndumnezeire sau, mai concret, în discuția noastră – plăcerea. Deci, discutăm despre atracția spre plăcere a omului căzut. Plăcerea, numită de Sfinţii Părinți ca fiind „plăcerea trupească”, „plăcerea egoistă” sau, simplu, „plăcere” este un lucru foarte păcătos, pentru că îl desparte pe om de Dumnezeu prin atracția pe care o exercită asupra noastră, atracție care duce spre pierzare. Această plăcere, din punct de vedere chimico-biologic, se bazează pe celebra dopamină (unul din principalii neurotransmițători – o substanță ce transmite informații între neuroni), care este responsabilă pentru multe lucruri, inclusiv pentru senzația de recompensă, de plăcere. Această senzație nu este provocată de nivelul absolut de dopamină existent în creier, ci de variaţia acestui nivel. Avem astfel: mâncarea gustoasă: 50% variație (mai mult anumite alimente – carnea de exemplu și mai ales lichidele: alcoool, cafea etc.); desfrânarea – 100% variație; cocaina – 200% variație; amfetaminele sau drogurile – 900% variație etc. Ceea ce este important în discuția noastră este faptul că această senzație de plăcere este de foarte scurtă durată, după care rezervele de dopamină sunt goale, creierul suferind tot felul de probleme (depresie, anxietate, deznădejde etc.) – ducând la dependența de sursa de plăcere și la ceea ce părinții numesc, în general, „întunecarea minții”.
Aici ar trebui să accentuăm un fapt: pentru că senzația de plăcere este provocată de variația de dopamină și nu de nivelul absolut al acesteia, ceea ce ieri ne-a făcut plăcere, astăzi nu ne mai face și, deci, avem nevoie de un stimulent mai „puternic” pentru a simți aceeași cantitate de plăcere. Este mecanismul clasic de împătimire, descris de către sfinții părinți. Tema este mult mai complexă însă, pe scurt, postul este un mecanism dat de însuși Bunul Dumnezeu și verificat de mii de ani care ne asigură controlul asupra acestui fenomen deosebit de periculos.
De aici vedem că postul, ca antidot împotriva plăcerii, are un caracter global. Cu toate că cel mai cunoscut este postul alimentar, însă acesta trebuie completat cu abținerea cel puțin temporară și de la alte plăceri păcătoase, pe cât este posibil pentru fiecare, în înțelegere cu duhovnicul. Altfel spus, postul trebuie să fie la toate cele șase simțuri: post la ce gustăm, post la ce vedem, post la ce auzim, post la ce pipăim (foarte periculos, nu?), post la ce mirosim (eh, nu primim foarte mulți stimuli prin acest organ. Și totuși… ) și post la cel de-al șaselea simț – simțul minții – bunul simț (simț de care vorbește pe larg Sfântul Diadoh al Foticeii), adică, pe scurt vorbind, să fim atenți la gândurile noastre.
Prin aceste bariere împotriva plăcerii, sufletul nu este atras/înrobităde aceasta și deci se poate dezvolta armonios, poate prinde puteri pentru a-și împlini scopul său veșnic. Nu este întâmplător că în limba română cuvântul „post” are și sens legat de „veghe”, „pază”, „lucru ce necesită atenție, concentrare”, „lucru important”. Pe de altă parte nu trebuie să uităm că omul tinde spre plăcere, deci trebuie să-i dăm plăcere, însă plăcerea adevărată, duhovnicească care vine din apropierea de scopul suprem (îndumnezeirea prin unirea cu Dumnezeu) și nu o reacție chimică care nu are cum să-i împlinească persoana.
Deci, scopul postului este intensificarea comuniunii omului cu Dumnezeu, Izvorul adevăratei plăceri, prin nevoința ascetică stăruitoare de zi cu zi: rugăciunea, care este vorbirea minții cu Dumnezeu și, legat de aproapele nostru, împlinirea cu fapta a celorlalte virtuți, adică iubirea în formele ei: smerenia, răbdarea, milostenia, facerea de bine etc.
Pe scurt, cu cât înaintăm în știință, cu atât mai mult vedem că modul corect de a ființa este tăinuit în duhovnicia adevărată. Și atunci, ne întrebăm: de ce oamenii caută în continuu alte căi?
Cu mult drag, în Hristos!
Fragment din cartea Cu picioarele pe pământ, ediție extinsă, autor Ionuț RITEȘ, care va fi lansată în curând cu binecuvântarea părinților de la Chilia Buna Vestire din Sfântul Munte Athos.
A ţine post înseamnă, în sens literal,a nu mânca şi a nu bea nimic!Acest lucru se înţelege prin post atât în Vechiul Testament: ,,Mergi,adună pe toţi Iudeii din Suza şi postiţi pentru mine;să nu mâncaţi şi să nu beţi trei zile,nici ziua,nici noaptea,şi voi posti şi eu cu slujnicele mele”(Estera4:16),cât şi în Noul Testement unde Pavel ne spune că era:,,În foame şi sete,în multe postiri”(2Cor11:27). Nu există ,,post negru,verde sau maro” aşa cum crede tot natul.Când tu mănânci ceva(o coajă de pâine sau peşte)dezlegi postul(din acest motiv şi scrie în calendar ,,dezlegare la peşte’’). Când tu zici că în post laptele,carnea,ouăle,etc.sunt ,,necurate”,că ,,spurcă postul”,nu faci altceva decât să revii la Legea iudaică care şi ea spunea că e mâncare ,,curată” şi mâncare ,,necurată”.Pavel a spus clar că aceste lucruri sunt doar nişte porunci omeneşti(OMENEŞTI ŞI NU DUMNEZEIEŞTI) fără nicio valoare:,,Ele sunt doar niste porunci pământeşti date,ca cele privitoare la mancări,băuturi şi felurite spălăruri”(Evrei9:10) ,,Să nu nimiceşti ,pentru o mâncare,lucrul lui Dumnezeu.Drept vorbind ,toate lucrurile sunt curate”(Romani14:20),,Dar nu toti au cunostinta aceasta.Ci unii,fiind obisnuiti până acum cu idolul,mănâncă un lucru ca fiind jertfit unui idol;si cugetul lor,care este slab,este întinat.Dar nu carnea ne face pe noi plăcuţi lui Dumnezeu:nu castigăm nimic dacă mâncăm din ea şi nu pierdem nimic daca nu mancam”(1Corinteni8:7-8),,Dacă mănânc,aducând multumiri,de ce să fiu vorbit de rău pentru un lucru,pentru care mulţumesc?”(1Corinteni10:30),,Ei opresc casatoria si intrebuintarea bucatelor,pe care Dumnezeu le-a făcut ca să fie luate cu multumiri de catre cei ce cred si cunosc adevărul”(1Timotei4:3)ADEVĂRATUL POST AL CREŞTINILOR ESTE ABŢINEREA DE LA RĂU,ABŢINEREA DE LA PĂCATE,,Căci Împărăţia lui Dumnezeu nu este mâncare şi băutură,ci neprihănire,pace şi bucurie în Duhul Sfânt”(Romani14:17),,Vrei încă să-ţi arăt ce fel de post trebuie să ţii?Posteşte de la orice păcat,nu lua vreo hrană a răutăţii,nu participa la banchetele desfătării,nu te încălzi cu nici un vin al excesului!Posteşte de fapte rele,abţine-te de la cugetările mârşave!Nu atinge pâinile furate ale învăţăturii perverse!Să nu pofteşti hrana înşelătoare a filosofiei,care te duce de la adevăr!Un astfel de post place lui Dumnezeu.A te abţine însă de la hrana pe care Dumnezeu a creat-o credincioşilor pentru a fi luată cu mulţumire şi a face aceasta cu cei care L-au răstignit pe Hristos nu poate fi acceptat de Dumnezeu(…)Fiii mirelui nu pot posti câtă vreme mirele este cu ei(Mt.9,15)Aşadar,cei ce l-au pierdut pe mire postesc;noi avându-l pe mire,nu putem posti’’(Origen,,Omilii şi adnotări la Levitic’’,Polirom,Iaşi,2006,pag.409,411),,Iar dacă,gustând din toate mâncărurile şi bând câte puţin vin,te îndoieşti de mântuirea ta,apoi aceasta este necredinţă şi neputinţă a cugetului.Măsura de a lua mâncarea e fără de păcat şi după Dumnezeu e aşezată în trei rânduieli:înfrânarea,îndestularea şi săturarea(…)căci deprinderea trupească e spre puţin folos,iar luarea aminte cea dinlăuntru totdeauna e folositoare’’(,,Sbornicul’’Editura Reîntregirea,Alba Iulia,2000,vol.II,pag.219,240)
Alin Aurelian …postul are mai multe trepte…
Doamne ajută! Amin!
Amin 🙏
Amin
Amin
Amin
Amin
Postul trebuie cu măsură și dacă îți dă duhovnicul canon. Dacă întrece măsura te îmbolnăvești de nu te mai vindecă nici doctorii,nici popii.
Amin
Amin
Amin
Amin.
Amin
Amin
Amin
Amin
Amin Doamne ajută și ne iartă pe noi păcătoșii Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi păcătoșii Slavă Ție Doamne Nădejdea noastră Slavă Ție
Amin doamne ajuta
Dacă o să căutați în biblie ,în cartea Isaia veți vedea acolo ce spune despre post și care este postul plăcut lui Dumnezeu. Vă las să descoperiți capitolul și versetele .Doamne ajută.
Dacă o să căutați în biblie ,în cartea Isaia veți vedea acolo ce spune despre post și care este postul plăcut lui Dumnezeu. Vă las să descoperiți capitolul și versetele .Doamne ajută.
Dacă o să căutați în biblie ,în cartea Isaia veți vedea acolo ce spune despre post și care este postul plăcut lui Dumnezeu. Vă las să descoperiți capitolul și versetele .Doamne ajută.
Amin!
Amin!
Amin!
👏👏👏
👏👏👏
👏👏👏
Doamne ajuta amin
Doamne ajuta amin
Doamne ajuta Amin 🙏 ♥
Doamne ajuta Amin 🙏 ♥
Doamne ajută amin!
Doamne Ajuta -ne ,Amin.
Doamne Ajuta -ne ,Amin.
Doamne ajută amin
Doamne ajută amin
Doamne-ajută, Amin.
Doamne-ajută, Amin.
Doamne ajută
Amin
Amin! 🙏
Amin
Daca face bine la sanatate, atunci postul e binevenit chiar si in rai. Cu toate ca ar merge si ceva dulce, ca acolo nu exista diabet sau colesterol.