Pronia este grija pe care o are Dumnezeu de existențe. Și iarăși: Pronia este voința lui Dumnezeu, în virtutea căreia toate existențele primesc conducerea potrivită. (…)

Trupul credinciosului se va face o armă pentru duhul omului, iar duhul omului o armă pentru Duhul Sfânt

Trupul credinciosului se va face o armă pentru duhul omului, iar duhul omului o armă pentru Duhul Sfânt

Iar că Dumnezeu poartă de grijă și că poartă bine de grijă, oricine o va putea vedea în chipul cel mai drept din următoarele argumente. Singur Dumnezeu este prin fire bun și înțelept. Așadar pentru că este bun, poartă de grijă, căci cel care nu poartă de grijă nu este bun. Apoi, pentru că Dumnezeu este înțelept, poartă grijă de existențe în chipul cel mai bun. (…)

Citeşte şi:  Papistașii nu cred în Sfânta Treime, ci într-o răstălmăcire a Ei, cauza principală fiind erezia filioque

Unele din acelea care sunt de domeniul proniei sunt prin bunăvoință, altele prin îngăduință. Prin bunăvoință, acelea care fără discuție sunt bune; iar prin îngăduință, în diferite moduri, căci de multe ori îngăduie ca și dreptul să cadă în nenorociri spre a arăta altora virtutea ascunsă în el, după cum este cazul lui Iov (Iov 1, 12-22).

Citeşte şi:  “De cele ce ziceţi în inimile voastre, întru aşternuturile voastre vă căiţi”. Semnificaţia rugăciunii de seară

Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, Editura Scripta, București, 1993, pp. 89-90