În România se dorește o evoluție a sistemului de învățământ, iar soluția găsită este aceea de digitalizare a lui. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) atrage atenția cu privire la efectele nocive pe care le au asupra dezvoltării copiilor astfel de practici, scrie evz.ro

Încă din primii ani de viață, copiii sunt asaltați de tehnologie. Mulți părinți încearcă să-și creeze o clipă de liniște prin simplul fapt că le oferă o tabletă, un smartphone sau „uită” de ei într-un cărucior.

Potrivit evz.ro, profesorii și elevii de la o școală din Sydney au revenit la versiunea tipărită, clasică, a manualelor și au reînceput din nou să scrie pe caiete, deoarece, spun ei, acest mod de lucru îmbunătățește înțelegerea și îi face pe elevi să fie mai puțin distrași la ore.

„Cred că elevii învață mai bine, folosesc mult mai multe abilități când interacționează cu manualele și caietele clasice. Cu cât mai multe simțuri folosesc în cercetare, cu atât sunt mai buni la citire și se vede și în notele pe care le iau”, a declarat directorul liceului Redwood House, Dave Pitcairn.

În timp ce în Sydney se revine la tradiționalul caiet, creion și carte, Ecaterina Andronescu, ministrul Educației, declara, la începutul anului, că instituția pe care o conduce va elabora un proiect pe fonduri europene pentru achiziționarea și dotarea școlilor cu tablete inteligente și cu tablete electronice ce vor fi oferite tuturor elevilor.

„Este un pas spre creșterea performaței, cred eu, pentru o generație care a venit de acasă cu tableta, cu utilizarea tabletei în minte și în mânuțele lor. Deci, noi nu putem să-i întoarcem neapărat numai la cretă și la creionul cu care scriu pe caiet”, afirma ministrul.

Maria L., o învățătoare care a format în cei 39 de ani de activitate sute de copii, a explicat pentru Evenimentul zilei care este problema tehnologizării sistemului de învățământ și folosirea tehnologiei de la o vârstă fragedă.

„Sistemul de învățământ se poate dezvolta pe de o parte, dar folosirea de la o vârstă timpurie a tehnologiei ar putea duce la diminuarea, uneori foarte mare, ajungând până la lipsa dezvoltării emoționale a copilului. Lipsind dascălul cu vocea lui nuanțată, cu sentimentele și încrederea pe care o transmite elevului simpla sa prezență la catedră, lipsind această aferentație inversă dintre dascăl și fiecare elev în parte, copilul ajunge să se închidă în el, pentru că din momentul în care nu i se mai transmit trăiri, el va deveni un copil sec. Se va ajunge într-o oarecare măsură la lipsa dezvoltării emoționale, pentru că un calculator te transformă în robot până la urmă”, este de părere cadrul didactic.

Experimentata învățătoare este de părere că, în cazul în care se vrea această tehnologizare, ar trebui în primul rând să se antreneze obligatoriu cele trei instituții responsabile, respectiv comunitatea, familia și școala.

„E de menționat faptul că nu trebuie să existe acest sistem digital la toate obiectele și nu în toate orele. Ar trebui să fie gândită ca o activitate combinată, între digitalizare și predare clasică. Sunt unele materii care necesită dezvoltare emoțională, trăiri, iar acolo prezența dascălului este obligatorie. Trebuie să fie monitorizată în permanență sănătatea fizică și psihică a copilului. Trebuie să fie controlată treaba asta și să se organizeze și lecții în aer liber, în toate anotimpurile, obligatoriu. Elevii nu pot sta tot timpul cu ochii în ecran, ei trebuie să iasă, să facă expediții, practică, să iasă din mediul static”, conchide cadrul didactic.

Psihologul Claudia Soare detaliază care sunt dezavantajele din punct de vedere psihologice asupra utilizării tehnologiei începând cu vârste fragede.

„La vârsta de 2-3 ani, copiii se află în stadiul gândirii simbolice – conform stadiilor de dezvoltare a inteligenței la copii, descrise de celebrul psiholog Jean Piaget. În această etapă, copiii își pot reprezenta mental obiecte sau evenimente absente cu ajutorul simbolurilor. Folosirea tabletei sau a smartphone-urilor poate reprezenta un instrument, prin anumite jocuri, desene sau programe speciale pentru copiii ce pot fi accesate virtual. Însă, acest lucru nu este decat un instrument! Întrucât în această etapă de dezvoltare copilul învață și acumulează foarte multă informație, este nevoie de o stimulare constantă, variată, ce poate fi obținută prin joc și prin interacțiunea umană – cu părinții, rudele, persoane care petrec timp cu copilul. Creativitatea și imaginația copilului sunt în plină dezvoltare în această etapă, iar simpla utilizare a unei tablete sau smartphone nu va face decât sa limiteze Universul de explorare a copilului”.

Puțini sunt cei care știu că adulții de mâine, copiii de azi, care petrec cea mai mare parte a timpului construind o „relație” cu tableta sau smartphone-ul, pot fi limitați în dezvoltarea relațională, socială și emoțională.

„Resursa pentru dezvoltarea abilităților emoționale, relaționale și sociale o reprezintă interacțiunea cu oamenii – în mod special cu părinții. Conectarea la emoții și la nevoi va fi oferită de relația pe care copilul o dezvoltă cu părinții, iar dacă aceștia sunt absenți, dintr-un motiv sau altul, este important să existe un adult cu care copilul să petreacă timp. Totodată, copiii, ca viitori adulți, pot avea carențe în comunicare, întrucât limbajul se dezvoltă în primii ani de viață și este foarte important să existe o comunicare și interacțiune cu copilul”, explică psihologul Claudia Soare.

De multe ori există posibilitatea ca „lumea virtuală” să devină un refugiu pentru copii, pentru că aceștia își construiesc un spațiu sigur în care se pot simți înțeleși, acceptați și, de ce nu, doriți. „Copiii ale căror nevoi sunt mai mult sau mai puțin conștiente, nesatisfăcute sau frustrate, își pot găsi satisfacerea – iluzorie sau doar de suprafață, în lumea virtuală – de exemplu prin jocuri.

Citeşte şi:  O elevă a fost suspendată de la școală pentru că a REFUZAT să poarte CIP

Totodată, aici vorbim despre petrecerea timpului liber aproape exclusiv sau semnificativ de mult doar în lumea virtuală. Nu se poate vorbi despre refugiu sau dependență dacă copilul sau adolescentul petrece un anumit timp pe zi folosind tableta sau smartphone-ul – care, de multe ori, pot fi surse de informație”, spune psihologul.

Citeşte şi:  Invazia personajelor HOMOSEXUALE în filmele pentru COPII

După ce au constatat că în ultimii ani sunt tot mai mulți copii care stau lipiți de calculator sau smartphone, specialiștii Institului de Psihiatrie Socola din Iași vor să construiască un centru destinat dependenților de tehnologie.

Încă din 2016 totul este în fază de proiect, deoarece nu au găsit un spațiu pentru a-l folosi în acest scop. „Studiile din domeniul dependenței de tehnologie în rândul copiilor, adolescenților și adulților tineri, sunt în continuă creștere. Aceste studii se axează foarte mult pe terapiile medicamentoase, care în prezent sunt reprezentate de clase de medicamente antidepresive în corelație cu psihoterapie individuală – în special terapie cognitiv comportamentală, și psihoterapie de grup.

Citeşte şi:  Efectele divorțului asupra educației copiilor

Răspunsul la tratament în general este unul favorabil atât timp cât pacientul, dar cel mai important, familia acestuia sunt complianți și înțeleg necesitatea imperioasă de a urma un tratament atât în forma psihofarmacologică cât și psihoterapia asociată”, explică medicul psihiatru Elena Popescu, de la Institutul Socola.