“In ce priveste problema ecumenismului, am sa va marturisesc experienta mea ecumenista pe scurt.
Dupa ce am terminat facultatea vroiam sa vad si eu Europa, sa ma deschid, sa calatoresc, sa imi fac prieteni din toate colturile lumii, sa am acces la marile biblioteci. Si bineinteles ca prin facultatea mea nu am reusit sa prind o bursa, caci locurile la “Saint Serge” din Paris se dadeau numai la cei care faceau curat la profi si ingrijeau de pruncutii lor, asa ca am reusit numai printr-o fundatie ecumenista. Oricum, ideile lor s-au intalnit cu mentalitatea mea naiva de a dialoga, de a te deschide, de a cunoaste si ce gandeste celalalt. Credeam ca numai prin dialog si deschidere putem fi crestini adevarati. Ma preocupa unirea Bisericilor crestine intr-un singura Biserica crestina, asta pentru a da peste nas yoghinilor, budistilor, hindusilor, newagerilor care imi repetau mereu ca crestinismul e o religie depasita, si cum sa se converteasca ei la o religie faramitata in atatea biserici care se cearta intre ele?
Aceasta fundatie ecumenista mi-a oferit o bursa de un an. La rugaciunile lor, vorbeau in limbi, ceea ce m-a facut sa ma intreb daca mai sunt catolici sau penticostali. Am remarcat cat de newage-iste sunt capelele lor. Simboluri abstracte, statuete de inspiratie africana, tablouri expresioniste au inlocuit icoanele. Bisericile lor mai noi si capelele lor sunt de arhitectura newage-ista, numai bune ca sa se simta Anticrist bine in ele. Impresia mea a fost ca Biserica Catolica e pregatita spiritual si tehnic de catre decenii de aggiornamento ca sa primeasca pe Anticrist.
Au spus ca ei vor ca eu sa raman ortodox, sa nu trec la ei, ci doar sa ne adancim fiecare propria religie prin impartasirea experientei religioase proprii. Ei bine, am constatat ca asta nu se poate, pentru ca:
1. Ei nu invatau nimic de la ortodoxie si nici nu ii interesa. Am incercat sa le prezint pe Siluan, pe Simeon Noul Teolog, pe Staniloae, dar ii lasa rece.
2. La intalnirile lor ecumeniste cu protestanti de toate felurile, catolici si ortodocsi, ortodocsii erau de decor, ca sa “dea bine” in reportaje, ca uite, si ortodocsii sunt aici. De fapt, dialogau numai protestantii si catolicii, si parerea mea e ca azi catolicii s-au protestantizat foarte mult. Asa ca azi e si mai improbabila o unire efectiva a catolicilor cu ortodocsilor, caci catolicii s-au indepartat si mai mult de noi. Si oricum nici nu-i intereseaza.
3. Am intalnit catolici traditionalisti, care tin catolicismul de dinainte de Vatican 2. Sunt foarte suparati pe papa pentru spiritul newage-ist, pentru scurtarea liturghiei, pentru inovatii, pentru protestantizare. Si atunci care sunt roadele ecumenismului, daca si veterocatolicii il neaga? (si ei sunt considerati de catre majoritatea catolica drept “conservatori, invechiti, fundamentalisti, batuti in cap“).
4. Mie personal ecumenismul nu mi-a adus decat niste sentimente vagi de cosmopolitism, prietenii usurele cu tineri de toate credintele si din toate tarile, care nu s-au adancit in prietenii crestine statornice si care puteau fi obtinute si prin Yahoo Messenger sau mirc sau prin site-urile de facut prieteni pe net.
5. Nu am avut nici o imbogatire spirituala. Nu am invatat sa ma rog mai bine. Nu m-a facut mai tolerant. Nu m-a deschis spre intelegerea altora. In schimb am simtit pericolul sincretismului, al diluarii ortodoxiei, al indepartarii de practicarea serioasa in favoarea unei religii sincretiste ambigua si colorata.
6. Asupra mea ecumenismul nu a avut o influenta notabila, nici dupa un an de experimentare intr-un centru ecumenist din straintatate. Dar asupra celorlalti tineri ortodocsi romani, care nu cunosteau ortodoxia decat superficial, a avut. Ei nu s-au facut mai buni ortodocsi, ci mai buni ecumenisti. Astazi ei sunt pregatiti spiritual sa primeasca New-Age-ul, si atunci cand va aparea Anticrist, vor alerga la el ca mustele la miere, caci au fost pregatiti sa-i inteleaga ideile.
7. Primejdia ecumenismului consta tocmai in acest New-Age care va fi religia mondiala a lui Anticrist. Ideile ecumenismului le-am gasit pana la ultima pe pagina de internet a lui Maitreya, cel mai probabil candidat pentru rolul de Anticrist. Studiati si voi site-ul ShareInternational.
8. Ca preot ortodox, am constientizat prin rugaciune si misiune pe teren ca numai practicarea ortodoxiei “la sange” e cea mai sigura cale de evitare a ispitelor contemporane de tot felul.
9. Trebuie tinute canoanele ortodoxe, hotararile Sinoadelor Ecumenice, trebuie facuta ascultare, trebuie sa nu scurtam din Liturghie, sa nu aducem inovatii, sa fim moderni numai prin descoperirea tezaurului patristic, sa fim ortodocsi pana la jertfa muceniciei daca e nevoie. Nu trebuie sa ne rugam cu cei de alte credinte, caci le legitimam, si atunci cum le mai dam sansa sa treaca la ortodoxie?
Placide Desseille, Olivier Clement, David Huston, Seraphim Rose, Kalistos Ware, Peter Gilquist s-ar fi mai fi convertit la ortodoxie daca ziceam ca si religia lor e buna? Daca va cere Hristos din mana noastra la judecata sufletele celor pe care i-am lasat in credinta lor, pentru ca asa ne-a invatat o idee masonica, ecumenismul? Pavel nu era ecumenist, Sfintii Parinti nu erau. Ne-am trezit noi sa fim mai destepti.
10. Am descoperit ca puterea mea de a face misiune era slaba cata vreme nu respectam perceptele ortodoxe pana la ultima consecinta, insa pe masura ce ma adanceam in practicarea ortodoxiei, cugetul se intarea, inima se lumina, iar in jurul meu oamenii incepeau sa inteleaga si sa vina la Hristos euharistic, sa inceapa sa se roage si ei, sa porneasca pe drumul mantuirii.
11. Ce poate aduce nou ecumenismul care sa nu fie si in ortodoxie? Deschiderea, empatia, armonia, toleranta exista si in ortodoxie. Insa pericolele ecumenismului sunt imense. Ecumenismul e poarta prin care Anticrist va intra in Biserica. Nu degeaba ecumenismul e de origine masonica.
Am citit pe site-ul lui Maitreya ca prin ecumenism doreste sa-i aduca in staulul sau pe ortodocsii “fundamentalisti”, care, marturiseste el, ii vor da mult de furca, si cam o treime nu-l vor accepta. Oare cine il va primi? Nu cei ce cred ca toate religiile sunt bune, deci, logic, suma lor, Newage-ul, e cea mai buna fiindca le cuprinde pe toate?
12. Cine vor fi cei care nu-l vor primi pe Anticrist si religia lui mondiala sincretista? Ortodocsii ca mine, care vor fi acuzati ca sunt “fundamentalisti”, “conservatori”, “invechiti”, “depasiti”, “talibani”, “reactionari”, “teroristi”.
Nu va mirati. Aceste acuze vor fi cele prin care va fi justificata marea prigoana, asa cum “nu a mai fost si nu va mai fi”, prin care majoritatea Newage-ista de maine se va ridica impotriva minoritatii ortodoxe “care se opune noului si sunt indaratnici”.
13. In curand, peste cativa ani, va aparea Anticrist. Va vorbi telepatic intregii planete, va avea o forta de hipnotizare a oamenilor luciferica, va face minuni, va merge pe nori, va face paine din pietre, va oferi planetei pace, prosperitate, rezolvarea problemelor lumii a treia, o singura religie buna pentru toti, incetarea conflictelor religioase. Dar, va spune el, razboaiele sangeroase intre religii nu vor putea inceta pana cand minoritatea fundamentalista ortodoxa nu va disparea pentru totdeauna. Astfel, va prigoni pe toti ortodocsii.
14. Acum va intreb pe toti, cine credeti ca il va primi, si cine credeti ca nu il va primi? eu cred ca il vor primi: toate religiile necrestine, sectele, majoritatea catolicilor, protestantii, si acea parte din ortodocsi care e caldicica, usuratica, nu practica ortodoxia cu adevarat, precum si ecumenistii care sunt pregatiti spiritual sa-i accepte ideile geniale de pace mondiala si intelegere. Cum spune Pavel: “cand vor spune “pace, pace” atunci va veni sfarsitul“.
15. Si o ultima intrebare adresata tuturor, ecumenisti sau nu: daca eu nu reusesc sa fiu un bun ortodox, atunci cum as mai avea timp sa mai fiu ecumenist?
Nu reusesc sa ma rog cu adevarat, nu ma rog cat ar trebui pe zi, nu citesc patristica asa cum as dori, nu fac misiune asa cum as dori, nu am suficient timp ca sa fiu ortodox adevarat cum ar trebui, si atunci de ce sa-mi mai pierd timpul cu ecumenismul?
Voi reusiti? Petreceti macar 3-4 ore pe zi in rugaciune neimprastiata? Ati petrecut o noapte intreaga in rugaciune? Ati mers pe la spitale, azile, orfelinate, inchisori saptamanal, ca sa impliniti porunca Domnului, dupa care va fi judecata lumea?
Ati imbracat pe cei saraci, care cauta in gunoaie in fiecare zi in fata blocului vostru, v-ati ingrijit de cei ce dorm la groapa de guoaie a orasului, de cei ce si-au pierdut locuintele si dorm pe malul raului cu copii mici?
Ati luptat contra prapadului moral din randul ortodocsilor, v-ati luptat cu avorturile, betiile, desfraul, rockul satanic, sectele, bataile femeilor, alungarea copiilor in noapte, prin care diavolul secera in turma lui Hristos, prin care face prapad spumegand contra ortodocsilor?
Ati adus oameni la credinta inflacarata prin discutii, prin eforturi, vorbind de Hristos cu timp si fara timp? V-ati interesat cine sunt saracii de pe strada dumneavoastra, care mama cu copii multi nu are cu ce sa-si plateasca intretinerea si vrea sa se arunce pe geam, caci va fi scoasa afara si i se va vinde apartamentul?
V-ati luptat cu lipsa de informare din randul tineretului, cu ocultismul, religiile orientale, vrajitoria, satanismul care prolifereaza in randul tinerilor?
V-ati pus banii, calculatorul, timpul, inima, viata, puterile in slujba lui Hristos?
Va simtiti acea sluga buna si credincioasa, pe care Stapanul venind a laudat-o si a pus-o peste multe? Sau sluga care s-a luat cu grijile vietii si n-a facut nimic pentru dulcele Hristos? Va simtiti “binecuvantatii” care sunt invitati sa intre in rai, caci “ati fost si L-ati cautat in inchisori, in azile, in spitale, in orfelinate“?
Daca da, atunci veniti sa ne unim fortele si sa luptam contra entropiei satanice care se lupta cu ortodoxia, veniti sa ne impartasim experientele, veniti sa schimbam idei, sa ne intarim unul pe altul cu rugaciunile fiecaruia pentru toti, veniti sa fim un singur suflet si o singura inima, si Hristos ne va intari si ne va iubi!
Daca nu, atunci veniti sa rascumparam vremea, caci timpul s-a scurtat, si Satana ne cere sa ne cearna, veniti sa raspandim brosuri contra alcoolismul si avorturilor, veniti sa facem misiune si sa imbracam pe cel sarac, si gol, si pe orfan si pe vaduva, si sa raspandim vestea cea buna ortodoxa acolo unde ajunge cu greu, in periferiile sarace unde desfraul, injuraturile, saracia crunta, betia, jocurile de noroc, manelele si hotiile fac ravagii.
Veniti sa ne rugam fierbinte unul pentru altul, asa cum cerea Pavel. Voi, cei din lume, dati-ne preotilor pomelnice cu toti cei pe care ii cunoasteti ca s-au indepartat de iubirea lui Hristos, tineri apatici, batrani indaratnici, betivi, necredinciosi, sarmani, prigoniti, inchisi, nenorociti intr-un fel sau altul, si noi ne vom ruga pentru ei la fiecare Liturghie.
Voi, calugarilor, rugati-va fierbinte pentru noi, pomeniti-ne numele la Psaltirea si la sarindare, intariti-ne in lupta noastra cu fortele raului care actioneaza in acest teren de razboi nevazut care e lumea.
Haideti sa trecem pe internet cartile vitale ale ortodoxiei care nu ajung la oamenii saraci pentru ca nu au bani nici sa manance, si sa le dam gratuit extrasele importante din ele!
Puneti-va suporturile informatice la dispozitia marii mase de ortodocsi caldicei, si impartiti gratuit acatiste, rugaciuni, texte ale Sfintilor Parinti scoase la imprimanta!
Strangeti saptamanal de la cunoscutii vostri care sunt mai milosi niste alimente si niste haine vechi si cautati-i pe copiii fugiti de acasa care dorm prin parcuri si stranduri, si duceti-le un suras si o lacrima si o rugaciune si mancare si haine si pe Hristos!
Organizati-va in grupulete in fiecare oras, si cautati-l pe Hristos in fiecare durere, in fiecare necaz, in fiecare lacrima nestiuta a vecinului, sau a necunoscutului de pe strada!
Faceti seri de rugaciune ortodoxe acasa la voi, o ora in care sa se citeasca din Vietile Sfintilor, sa se spuna niste rugaciuni vechi din Apantisma, sa cantati pricesne si colinde, sa vizionati un film cu Sf. Munte, sa ascultati o predica a marilor duhovnici, ca sa vina si prietenii vostri, si tinerii din blocul de peste drum, ca descopere frumusetea ortodoxiei, sa nu mai mearga la discoteca sau rockoteca sau maneloteca!
Luati copiii de la orfelinat si duceti-i in parc sa se joace, cantati-le o colinda, dati-le fiecare cate 3 prajiturele care va raman la Craciun dupa ce v-ati saturat!
Interesati-va cine e vaduva care nu are pe nimeni si e in pericol sa moara de foame si sa putrezeasca fara o lumanare in odaita ei. Vedeti cine e muncitorul care si-a pierdut apartamentul pentru ca nu si-a platit intretinerea si acum doarme sub cerul liber si bea ca sa se mai “incalzeasca”.
Sunt unii care spun azi ca Biserica nu e datoare sa construiasca azile si orfelinate, ci statul. Nici nu e datoare! Nici nu trebuie!
Dar a cauta pe cel indurerat, a-l mangaia, a-l ajuta in suferinta si singuratatea lui, asta Hristos ne-o cere.
Si va fi criteriul dupa care se va face judecata.
Fratiorilor si surioarelor, atunci veti simti Liturghia ingereste, va veti ruga cu putere, va veti inalta inima pana la ceruri si inapoi, si vi se va deschide sufletul spre toata durerea lumii, si veti empatiza cu toata suferinta lumii care se sparge de tarmul lui Dumnezeu ca un val urias de plans.
Sunt unii care zic ca trebuie numai sa ne rugam. Eu spun ca trebuie intai sa ne rugam si apoi sa iesim sa cautam pe nenorociti, daca vrem sa ne asculte Dumnezeu rugaciunea. Uite ce spune parintele Arsenie Boca:
“Omul care poate sã facã bine si nu-l face, este o fiintã josnicã. Fãrã milostenie, însãsi rugãciunea este fãrã rod. Cu ce nãdejde te vei ruga lui Dumnezeu, când tu nu asculti rugãciunile oamenilor saraci? Cum vei cere cu credinciosii in Bisericã – „Dã Doamne” – când tu nu dai sãracilor, desi poti sã dai? Cu ce gurã vei spune: „auzi-mã Doamne”, când tu însuti nu-l auzi pe sãrac, sau mai adevãrat pe Hristos, care strigã spre tine prin sãrac? Asa cum ne purtãm noi cu aproapele, tot astfel se va purta si Dumnezeu cu noi. L-ai dispretuit pe sãrac? Si Dumnezeu te va dispretui pe tine. N-ai deschis celui ce bãtea? Nu ti se vor deschide nici tie portile împãrãtiei lui Dumnezeu. Nu ai auzit suspinul celui necãjit? Nu ti se va auzi nici strigãtul rugãciunii tale“.
Deci, intai rugaciunea ne intareste ca sa facem binele, iar binele e fructul dulce al rugaciunii.
Acesta e adevarata deschidere spre lume, nu ecumenismul, acesta e adevarata toleranta, ramanand ortodox si adancindu-te in ortodoxie pana cand, tot jertfindu-ti timpul, banii, energiile pentru Hristos, ajungi sa-l iubesti atat de mult incat ti-ai da si viata pentru El!
Si mai mare iubire nimeni nu poate sa aiba, decat sa-si dea viata pentru Hristos.
Atunci vom fi pregatiti pentru a intrunta vitejeste tavalugul lui Anticrist, ca niste vrednici soldati ai lui Hristos cel ceresc, in lupta cu fortele raului.
Atunci, vom merita sa ne numim oameni, ortodocsi, crestini, urmatori lui Hristos!
Daca nu , Anticrist ne va matura de pe scena istoriei ca un viscol niste frunze netrebnice.
Aveti grija! Faceti misiune pana mai puteti, caci “vine intunericul, cand nimeni nu mai poate lucra faptele luminii”.
VINE PESTE CATIVA ANI VREMEA IN CARE ORTODOXIA VA FI PRIGONITA, LITURGHIA VA INCETA, MANASTIRILE INCHISE, CALUGARII VOR FI URMARITI PRIN MUNTI, PREOTII INCHISI, SI ORTODOCSII NU SE VOR MAI PUTEA ADUNA IMPREUNA LA RUGACIUNE SAU SA FACA FAPTE BUNE, CACI VA FI INTERZIS PRIN LEGE. VOR FI MONITORIZATI PRIN SATELIT, PRIN CIPURILE CARE VOR TRANSMITE SEMNALE LA ANTENE, SI MARELE FRATE ANTICRIST II VA URMARI PE MONITOARELE CALCULATOARELOR URIASE. IAR CEI CARE NU VOR PRIMI CIPUL, SE VA GASI AC SI DE COJOCUL LOR.
Faceti misiune pana mai puteti! Faceti fapte bune pana vi se mai da voie! Luptati pentru Hristos astazi, cand inca nu vi se cere sangele pentru a ramane crestini!
Sa ne ajute Dumnezeu Cel Treimic sa trecem peste aceste incercari.
Sa ne rugam unul pentru altul!
Trimiteti-mi numele voastre si ale celor cunoscuti ai vostri care sufera, si va voi trece la pomelnicul permanent, si il voi da tuturor preotilor din imprejurimi care se lupta pentru Hristos!
Uniti-va in orase si intalniti-va ca sa fiti mai puternici in fapta buna! Este foarte greu singur, este usor impreuna, caci unde sunt 2 sau 3 adunati in numele lui Hristos, acolo e si Hristos cu ei.
Maran Atha! Vino, Doamne!
Fie ca ori toti sa mearga in rai, ori niciunul in iad, cum spunea Paisie Aghioritul!
Sa fiti mantuiti, fratiorilor si surioarelor intru Hristos!”
Parintele Daniel, Satu Mare
Sursa: blogul Creştinism Ortodox
“In ce priveste problema ecumenismului, am sa va marturisesc experienta mea ecumenista pe scurt. 👉 https://c.aparatorul.md/xpt9p 👈
Doamne ajuta
Tot o țineți langa, „ca surda pe mormânt”, cu ecumenismul. Ăsta-i semn de obsesiv-compulsivitate. Si aia vine de la prietenul vostru – dracu… 😄
Evident ca este o provocare , Ala , toate aceste discutii ale noastre sunt niste provocari . Si acestea fac parte din dialog . Nu este vorba daca eu imi voi schimba credinta , sau nu, este vorba de a proba cu cuvantul ceea ce sustineti pana la capat . Si Iisus i-a provocat pe preotii vechiului testament si i-a intrebat cu ce putere a facut Ioan botezul si aceia nu i-au raspuns , deoarece orice I-ar fi raspuns , s-ar fi pus sub vina. Daca nu ti-e frica ca gresesti , poti raspunde . Cuvantul este liber si credinta dreapta .Vorbeste !
Iar daca cineva imi va arata ca gresesc , de ce sa nu recunosc ? Om sunt si eu.Altfel ce rost mai au aceste bloguri , doar asa ca sa ne adulam unii pe altii?Ori ca sa iasa adevarul biruitor ? Daca ne iubim , trebuie sa ne si indreptam unul pe altul , nu sa ne suparam . Eu m-am suparat oare pe voi ? Toti sunteti in sufletul meu si nu aveti cum sa ma suparati .
Simona, si daca cineva iti va comenta cele cerute, vei crede altfel? Eu sunt sigura ca nu. Aceste intrebari le-ai pus pur provocator, ceva de genu „Sa vedem ce o sa ziceti la acestea, ca va pun in calos?”
Ma iertati ca intervin din nou. As dori sa comentati cele spuse de sfantul Siluan Athonitul , ca , adevaratul crestin vede in orice om pe Duhul Sfant . In analogie cu aceasta , va rog sa comentati despre femeia canaaneanca si rugaciunea ei si cuvintele lui Iisus la adresa acesteia . De asemenea as vrea sa mai dati o explicatie la ce s-a intamplat cu treizeci de ani in urma , cand la Ierusalim , la Inviere , Lumina nu s-a mai aprins , pentru ca nu au mai fost lasati sa intre in biserica arabii. Va multumesc !
Ma iertati , ca intervin din nou , dar as vrea sa incercam cu totii o proba de foc : Sfantul Siluan Athonitul spunea ca adevaratul crestin este acela care vede pe Duhul Sfant in orice om de pe fata pamantului .
Plecand de la acest deziderat ( care nu poate sa fie mincinos si pe care il cred si caut sa mi-l insusesc ) , va rog sa comentati acest aspect , al prezentei Duhului Sfant in orice om .In paralel comentati despre prezenta a multe neamuri in Biserica de la Ierusalim , la Inviere cand se coboara Lumina si de asemenea as dori un comentariu despre rugaciunea femeii canaanence , pagane , rugaciune ascultata si implinita de Mantuitorul , Domnul Iisus , dar nu numai ascultata si implinita , ci chiar si laudata .
As mai dori , chiar va rog sa comentati , ca preot , de ce acum treizeci de ani , cand arabii nu au mai fost lasati sa intre in Biserica de la Ierusalim , la Inviere , Lumina nu s-a mai coborat .
Iubite parinte Daniel , tot ce spuneti este adevarat , cu o singura exceptie : sfintia voastra scapati din vedere ca toti aceia care nu sunt ortodocsi au la fel de mare nevoie de rugaciunile noastre , de iubirea noastra ,de toleranta noastra , nu in pivinta credintei , ci in privinta persoanei . Si in ei este Hristos , Sfanta Treime , pe care sfintia voastra nu ati vrut sa o vedeti , sau nu ati avut puterea sa o vedeti.Poate ca nu ati reusit dupa un an sa ajungeti la iubirea de vrajmasi , nici sa va mentineti cu tarie credinta in mijlocul celor de alte credinte , cum veti reusi atunci cand va fi o lepadare in masa ? Daca acum , cand lucrurile inca sunt destul de prielnice pentru a va exersa credinta , pentru a v-o proba , pentru a v-o incerca , dati bir cu fugitii , ce veti face , ce vom face cand nu vom mai avea duhovnici , cand bisericile se vor seculariza , cand toti vor rade de credinta noastra si nimeni nu o va mai intelege, cum vom rabda pana la sfarsit ? Nu cred ca trebuie sa trageti niste concluzii doar dupa un an de zile , nu cred ca e suficient , mai ales ca sfintia voastra nici nu ati dorit sa ajungeti acolo , la ecumenisti .
Nu cred , de asemenea , ca pentru a invata iubirea de vrajmasi , trebuie sa fugim de . . . vrajmasi , ci sa-i consideram prieteni . Iisus nu a fugit de Iuda , ci l-a numit „prieten „.
Ecumenismul reprezinta piatra de incercare a crestinilor . Daca nu invatam sa traim ortodoxia in mijlocul lor , vom ajunge sa ne-o pierdem prin constrangerea lor , prin sufocare de ei .Daca o credinta se pierde , nu ceilalti sunt vinovati , ci acela care nu o pazeste cu strasnicie . Caci ce ne poate desparti pe noi de dragostea lui Hristos ? Oare prigoana , oare necazul , sau stramtorarea , sau foamea ? Nu . Doar pacatul. Credinta aceasta new age este cu totul lumeasca , dar toata lumea tinde spre asta si , la un moment dat va trebui sa raspundem fiilor nostri de ce suntem fanatici si de ce ne facem dusmani cu toata lumea ?
Este foarte greu de inteles ecumenismul , dar si mai greu de pus in practica , atunci cand nu avem credinta tare , dar mai ales atunci cand nu avem iubire . Pomeneati de Sf. Siluan , dar nu l-ati inteles nici pe el , nici pe Sf. Marcu Ascetul , nici pe Iisus Hristos Domnul , care a laudat credinta femeii pagane , canaaneanca ,sau credinta sutasului ,referitor la care a spus ca ” vor veni multi de la rasarit si de la apus si vor sta la masa cu proorocii , iar fiii imparatiei vor fi aruncati afara , acolo unde va fi plangerea si scrasnirea dintilor „.
Traim vremuri cumplite , dar tocmai de aceea „cei din urma vor fi cei dintai „. In vechime , sfintii mucenici nu aveau timp , nici loc de rugaciuni in genunchi si de metanii , dar erau pregatiti sa moara pentru Hristos . Vremurile noastre seamana mult cu cele de atunci , pentru ca acelasi lucru ni-l cere Iisus si acum : sa ne punem sufletul nostru pentru aproapele . Si cei mai apropiati sunt cei care au mai multa nevoie de Hristos . Si cei mai in nevoie sunt cei care nu-L cunosc , care nu se impartasesc , care nu au biserica , care sunt ” FLAMANZI ” si ” GOI ” Oare,la cine credeti ca se referea Hristos cand a spus ” flamanzi ” si ” goi ” ?
In felul sfintiei voastre gandea si Iuda , care voia sa vanda mirul , ca sa dea banii saracilor . Dar Iisus i-a spus ca ” pe saraci tot timpul ii aveti cu voi „. Trebuie sa facem ceva mai mult , sa facem ceva pentru Iisus ,adica pentru suflet , nu numai pentru trup , nu numai pentru aceasta lume materiala , ci sa facem ceva care sa ramana in cer . Sa facem ceva si pentru acei ” mai mici frati ” ai lui Hristos , adica pentru cei din afara Bisericii , pe care nu avem voie sa-i smintim cu nimic ( si cat de mult ii mai smintim ! ) si pe care nu-i avem mereu cu noi . Oare nu intelegeti ca Iisus se refera la doua feluri de „saraci” ? Odata la saracii material , pe care avem datoria sa -i ajutam si pe aceia , dar acest lucru nu este primordial . Ceea ce trebuie sa primeze este sufletul . Si mai in nevoie decat un sarac material , este un sarac spiritual . La acestia S-a referit Hristos , in principal , cand a spus sa-i imbracam pe cei goi si sa-i hranim pe cei flamanzi . Aceasta este o fapta cu mult mai mare si cu mult mai valoroasa in ochii Domnului. Si ar mai fi multe – multe de spus , dar incercati sa intelegeti si sa adaugati la intelegere cu de la sfintia voastra.
Daca a imbraca pe cel gol si a satura pe cel flamand ar reprezenta faptele fara de care nu ar fi posibil sa intram in Imparatie , atunci nici un sarac nu ar putea intra . Deci , ganditi-va , si intelegeti , caci nu la asta S-a referit Iisus , ci la cei goi de har si flamenzi de cuvantul sfant. Pe acestia sa-i imbracam si sa-i saturam si vom avea comoara in cer si pentru aceasta se va face bucurie in cer si pe pamant , nu pentru ca am dat o farfurie de mancare unui sarac , caci aceasta este o mica fapta dintre cele ce suntem datori sa facem.
Chemarea lui Dumnezeu este mult mai adanca si mult mai inalta , ea nu se refera la cele materiale , dar pana si biserica ortodoxa a ajuns sa se limiteze la asta . Vai , ce usor vrem sa ne mantuim !
V-ati intrebat cum se inmulteste talantul ? Prin ceea ce s-a spus odinioara : ” Mantuind , mantuieste-te ” . Pe cati am ajutat noi sa se mantuiasca , ca sa ne mantuim si noi ? pai , daca bobul de grau nu moare , el nu rodeste spic cu multe boabe . Asta e fratilor , sa facem si metanii , si rugaciuni , dar acestea , dupa spusele Apostolului , sunt mai mult deprinderi trupesti . Sa ne axam mai mult pe lucrarea sufletului si in principal pe iubirea de vrajmasi , caci , dupa cum spunea Sfantul Siluan Athonitul , daca simtim ura chiar si fata de un singur om , atunci un duh necurat ne stapaneste si iubirea nu are loc in noi. Pe toti trebuie sa-i iubim ca pe unul , fie ortodocsi , fie budisti , fie atei . . . Si nu e usor , dar cine a zis ca trebuie sa ne mantuim cu totii ?