manualeManualele de Limba şi literatura română, Educație Civică, Istoria Românilor au devenit populare după ce unii experți au reușit să le examineze din scoarță pentru a identifica că nu promovează drepturile omului, cum ar fi egalitatea de gen, incluziunea socială sau libertatea religei.

Unele constatări ale studiului realizat de CIDO arată că în manualele școalre, femeile practice lipsesc din prezentările textuale dar și vizuale, fie sunt prezentate pe poziţii de servitoarele sau însoţitoarele bărbaţilor. Cu excepţia educaţiei civice, conceptele drepturilor omului, egalităţii şi nediscriminării, toleranţei şi incluziunii sociale nu se regăsesc în celelalte surse de educație.

Larisa Dohotaru, șefa direcției ”Manuale școlare” de la Editura ”Știința” a afirmat că criticii manualulelor fac concluzii eronate în privinţa conținutului, întrucât la elaborarea acestora lucrează mulți autori licențiați, unde se discută aprig fiecare cuvânt scris de ei. ”Opiniile experților sunt foarte dure. Nu putem să selectăm opere literare sau filosofi printre femei, dacă ele nici nu au existat”.

Citeşte şi:  "Siguranţa" banilor electronici: Sute de moldoveni victime ale fraudelor cu utilizarea cardurilor bancare

Gheorghe Gârneț, director la Fondul Special pentru Manuale, afirmă că Ministerul Educației anunță concurs pentru elaborarea manualelor, iar editurule își dau silința să propună propriile proiecte. ”Pentru elaborarea unui manual se lucrează și zece ani, acesta este foarte costisitor. Este foarte greu ca să găsești exemple unde femeile sunt implicate în viața politică și cu care ne putem mândri ca personalități”.

Mihaela Ajder, directoare Centrul de Informare în domeniul Drepturilor Omului, consideră că atunci când tinerii deschid un manula, trebuie să aibă mai multe standarde de egalitate și incluziune, iar femeie să fie mai implicate în societate. ”Totodată, alte curente creştine, cum ar fi catolicismul, protestantismul, sunt prezentate drept „străine” populaţiei moldave, iar islamul – drept o religie duşmană. Această partinitate a autorilor rezultă în puternică îndoctrinare creştin-ortodoxă a elevilor, contrar prevederilor Constituţiei Republicii Moldova şi standardelor internaţionale din domeniu.”

Citeşte şi:  Idolatrie faţă de animale: Atat la Chisinau, cat si la Balti oamenii au amenajat locuri speciale unde isi ingroapa animalele de companie

Pavel Cerbușcă, autor ”Educație Civică”, profesor de istorie, LT Gaudeamus, a adăugat că condițiile în care noi trăim nu sunt egale, de aici si vine dificultatea de a oferi alt conținut. ”tinerii sunt provocați la discuții în timpul orelor, uneori chiar ridică unele întrebări, sunt discuții și asta e bine! Astăzi bărbatul are o problemă, că a dfevenit mai lenos, mai indiferent, el nu își vede rolul în societate pe lângă acest trend de emancipare a femeilor.”

13 edituri câștigătoare au fost selectat de Ministerul Educației pentru a elabora manualele școlare. În 2007, s-a decis schimbarea politicii asupra manualelor, când s-a lansat un studiu de vivacitate, care se realizează anul, potrivit lui Gheorghe Gârneț. Fondul Special pentru Manuale a colaborat în 2013 cu Ministerul Educației, care a anunţat concurs de selectare a experţilor independenţi pentru finalizarea rezultatelor studiului de vivacitate a manualelor școlare şi impactul lor asupra elevilor.

”Circa 10% din textele manualelor au fost modificate, 180 de cadre didactice au avut posibilitatea să vberifice și să evalueze manualele. Toate aprecierile din partea profesorilor sunt transmise editurilor și se fac schimbările necesare. Cel mai bine ar fi dacă am avea și un ghid care să ne ajute să evaluam manualele după criteriile care le propuneți,” a mai adăugat Gârneț.

Citeşte şi:  Ce riscă locatarii care au datorii pentru agentul termic

Una din recomandările formulate în raportul CIDO se referă lă atragerea unor fonduri speciale pentru cercetări noi privind rolul femeilor şi minorităţilor din Republica Moldova în mai multe domenii ale vieţii obşteşti pentru ca rezultatele acestor cercetări să fie publicate în manualele şcolare.

Experții în drepturile omului propun Ministerului Educaţiei instituirea unei comisii disciplinare pe cazuri de discriminare în sistemul de învăţământ din Republica Moldova, care ar prevedea și niște pedepse în privinţa cadrelor didactice, care nu asigură egalitatea şi nediscriminarea în cadrul instituţiilor de învățământ.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nvW6fAEWNd8[/youtube]

Sursa: http://discriminare.md