Mintea care s-a revoltat împotriva lui Dumnezeu devine fie bestială, fie demonică și, după ce s-a revoltat împotriva legilor naturii, poftește după ceea ce aparține altora.

Prin „ritul nașterii în Dumnezeu”, botezul sfânt, mintea este iluminată, eliberată de sclavia păcatului și diavolului și este unită cu Dumnezeu. De aceea, botezul se numește iluminare. Dar după aceea, din cauza păcatului, mintea este din nou întunecată și mortificată. Scrierile patristice arată clar că fiecare păcat și fiecare patimă omoară mintea. Este o asasinare a minții.

Citeşte şi:  Sfântul Grigorie Palama a întrerupt pomenirea Patriarhului Ioan Caleca înainte de o judecată sinodală pe motivul cugetărilor lui eretice

Lumea trupului și lumea minții

Așa cum lumea trupului este formată din lucruri, tot așa lumea minții este formată din imagini conceptuale. Și pe măsură ce trupul unui bărbat desfrânează cu corpul unei femei, tot așa, mintea, formând o imagine a propriului nostru corp, desfrânează cu imaginea conceptuală a unei femei.

Atunci când trupul păcătuiește prin lucruri materiale și are virtuțile trupești pentru a-l învăța auto-reținerea (înfrânarea), tot atunci când mintea păcătuiește prin imagini conceptuale pasionale, are virtuțile sufletului pentru a o instrui.

Citeşte şi:  Puterea pocăinței noastre nu stă în cantitate, ci în calitate și în frângerea inimii

Acest adevăr arată că decăderea minții creează confuzie în întregul organism spiritual. Creează supărare și agitație și, în general, face ca persoana să trăiască căderea în toată tragicitatea ei. Astfel, multe probleme de care ne plângem provin din această boală interioară. Acesta este motivul pentru care psihoterapeuții nu pot ajuta foarte mult, întrucât doar Hristos este cel care poate restabili mintea moartă prin patimi.

Operațiunea de asasinare a minții

Impuritatea minții și, prin urmare, căderea acesteia, constă în patru lucruri:

  1. în primul rând în a avea cunoștință falsă;
  2. în al doilea rând, în a fi ignoranți de oricare dintre adevărurile universale;
  3. în al treilea rând în a avea gânduri păcătoase;
  4. și în al patrulea rând în a cădea de acord cu păcatul.
Citeşte şi:  Omilia Sfântului Grigorie Palama "la Duminica purtătoarelor de mir"

Sarcina Ortodoxiei este de a ilumina din nou mintea pentru a ne scăpa de operațiunea de asasinare a minții.

Bazat pe Metr. Ierotheos de Nafpaktou, Sfântul Grigorie Palama, Sfântul Maxim Mărturisitorul