Parintele staret Macarie de la Manastirea Optina este unul din staretii minunati cu care aceasta  manastire din Rusia a fost binecuvantata de-a lungul timpului, in perioada marilor stareti, care a inceput in primele decenii din secolul al XIX-lea si a continuat si in perioada ateista din secolul urmator. Sfinţii Stareţi de la Optina au făcut din acest loc pustiu şi uitat de lume un izvor de spiritualitate isihastă, pentru întreaga Rusie dar si pentru tinuturi ortodoxe aflate la mari departari. La iniţiativa Părintelui Macarie de la Optina, mănăstirea a început o amplă lucrare misionară în Biserica Ortodoxă Rusă, prin publicarea de scrieri patristice. Mulţimile de credincioşi din acea vreme băteau drumul Optinei cu regularitate, cautand sfaturile si îndrumările stareţilor de aici . Printre cei care şi-au găsit odihna si linistea în acest fel se numără şi personalităţi ale lumii intelectuale si scriitoricesti precum: Nicolai Gogol, Ivan Turgheniev, Feodor Dostoievski.

Citeşte şi:  Dumnezeu nu pedepseste. Omul se autopedepseste, atunci cand se departeaza de Dumnezeu

„Înţelege bine un lucru: viaţa creştină este un război duhovnicesc purtat până la moarte. Vrăjmaşul viclean ne pune dinainte capcane bine-meşteşugite şi aruncă în noi nenumărate săgeţi ucigaşe pentru suflet.

Asupra multor oameni lumeşti aruncă momeala atracţiilor lumii şi a iubirii de cele materiale, prin mândria bogăţiei, a ostentaţiei, a dorinţelor trupeşti şi a plăcerilor.

Citeşte şi:  Alimentația la Sfinții Părinți: Nu hrana este generatoare de viaţă, ci ea este un dar de la Dumnezeu

În inimile celor pentru care toate acestea nu sunt ispititoare, diavolul seamănă alte forme de mândrie, mai „elevate”. Naşte în noi mulţumirea de sine, autoîndreptăţirea şi autosuficienţa, pe care ne este aproape imposibil să le conştientizăm. Şi după ce ne întunecă mintea, înfăşurându-ne în ceaţa acestei mândrii discrete, ne duce, ca pe nişte sclavi orbi, departe de Dumnezeu. Iar noi nu bănuim nimic!

Nu uita nici următorul lucru: pentru păcătosul de rând nu este foarte greu să ajungă să-şi urască murdăria sufletească, să se lepede de ea şi să înceapă să meargă pe drumul lui Dumnezeu. Însă pentru păcătosul caracterizat de autosuficienţă, este foarte greu să lase fie şi o rază de iubire sfântă să treacă prin tunica de piele a fariseismului său…

Citeşte şi:  Cel ce ascultă știe limpede că Domnul i-a iertat păcatele

Gândul smerit este singura armă care respinge toate atacurile, dar este foarte greu de dobândit. Pe de altă parte, modul său de folosire este de multe ori prost interpretat, mai ales de cei care duc o viaţă dedicată exteriorului, adică lumii.”

(Sfântul Macarie de la Optina, Poveţe duhovniceşti, Editura Egumeniţa, pp. 102-103)