Cartea “HOMEOPATIA, o ANALIZA STIINTIFICA SI SPIRITUALA” Ed. Lukman2012 este dedicata martirului preot Daniil Sisoyev (1974-2009) de la Moscova.
Cartea poate fi descarcata la adresa: https://sites.google.com/site/oiftime/
Aceasta carte este un studiu destul e stufos si cu o bibliografie bogata care stiintific vorbind nu lasa loc de interpretari subiective ci epuizeaza cam tot ce se poate spune despre metoda de vindecare alternativa numita Homeopatie.
In prima parte se raspunde la intrebarea daca Homeopatia este o metoda stiintifica, verificabila cu efecte masurabile.
Este descrisa in amanunt filosofia homeopata, modul de gandire al mecanismului homeopat care asa cum spune chiar intemeietorul hoeopatiei si anume Haneman, este de origine spirituala, vindecand dezecilibrele de natura suffeteasca de unde ar proveni boala. Adica boala ar fi perturbarea fortei vitale de catre o putere ostila de natura spirituala (spirit-like). Remediile hoemopate reechilibreaza forta vitala. Aceste remedii in cantitate mare ar provoca boala dar care in doza foarte mica va produce efectul de vindecare simuland o boala artificiala si nemaisezizand boala adevarata. Pentru a se descoperi remediile pentru diferite boli se folosesc in experiment persoane sanatoase. Daca un remediu da unei persoane sanatoase dureri de cap. unuia cu dureri de cap, in procent infinitezimal va vindeca boala de cap. Substantele folosite sunt analoage diferitelor tipologii umane. Spre exemplu:
“remediul natrium (natrum) muriaticum, preparat din sare de bucătărie, se potriveşte persoanelor care se încadrează într un portret de genul: Copil tăcut, politicos sau iritabil cu furii, labil afectiv, adolescent cu comportament reţinut, nereuşite sentimentale cu suferinţă prelungită cu pierderea interesului pentru viaţă, preocupat de domenii spirituale, adult cu autocontrol în emoţii, comportament, exprimare , la care se adaugă o serie de detalii precum: dă importanţă aparenţelor, fleacurilor […], neîncredere în el, sentiment de vinovăţie, plânge în singurătate […], pesimist, trist singur, noaptea, la griji, dezamăgiri în dragoste, la foame, post coit, după masturbare, sentiment de abandon, maturizare prematură […], anxietate de anticipaţie, disperare pentru viitor, frică pentru viaţa părinţilor, vulnerabil emoţional, frica de a fi rănit, de moarte, hoţi, păsări, insecte […], poziţia în somn: încovrigat sau pe abdomen, visează hoţi, că îi este sete . Starea acestor persoane se agravează la căldură, în mediu salin, dar şi/sau între orele 10 şi 11. Prezintă simptome precum „păr unsuros” şi alte probleme ale pielii, probleme ale căilor respiratorii, tulburări digestive, dureri de cap şi ameţeli (d. ex. „durere de cap agravată dimineaţa, la mişcare, la aer rece, la furie, , la efort intelectual, ameliorată în linişte, culcat, după transpiraţie”), dar şi manifestări precum „transpiraţia feţei mâncând” . Remediul natrium muriaticum este indicat (corespunzător simptomelor pe care le-a indus la probanţi) pentru dureri de cap, tulburări de comportament, răceli, bronșite, herpes, acnee, eczeme, anemie, hipotensiune, palpitații, constipație, hemoroizi, funcționare defectuoasă a glandei tiroide, anumite boli de rinichi, ş.a.”
Principiul pe care funcitoneaza vindecarea se numeste principiul similitudinii.
Remediile se obtin prin diluarea substantei primordiale si dinamizarea ei prin izbirea ritmica a flaconului de un material tare. Rolul dinamizarii fiind eliberarea energiei spirituale (fortei medicinale). Forta aceasta nu mai este perceptibila simturilor, fiind de natura spirituala.
Treptele de dilutie(de diluare a materiei medica) pot fi atat de mari incat sa nu mai ramana nici macar un atom de materie. Ceea ce ramane este forta (spirit like).
“La această diluţie, nu doar că nu mai există nicio moleculă de materia medica, în remediu, dar este cel mai probabil că remediul nu mai conţine nici măcar molecule de apă sau alcool care să fi venit în contact cu materia medica. “
Homeopatia și știința
Unii homeopati incearca sa dea explicatii stiintifice Homeopatiei.
Acestia folosiec Teoria memoriei apei care sustine ideea ca apa ar forma retele de molecule stabile propice vindecarii. Numai ca moleculele de apa nu pot forma retele stabile. O simpla agitare a apei nu poate schimba prorietatile intrinseci ale moleculei de apa. Deobicei se administreaza apa dinamizata pe granule de glucoza uscate, deci nici nu se mai pune problema de molecule de apa.
Teoria inseparabilitatii cuantice care afirma ca o interactiune a doua particule cuantice pot avea efecte ulterioare interactiunii lor se refera stricto senso la prorieta ti fizice vizibile.
Preluata in Homeopatie avem deaface cu magia pura: “legătură datorită căreia se pot exercita influenţe magice asupra persoanelor, prin ritualuri desfăşurate asupra obiectelor (antropologia vorbind despre această credinţă ca despre Legea Contactului sau Contagiunii ). “
Se neaga principiul termodinamicii conform careia energia se conserva numai in sisteme izolate, pe cand remediile sunt sisteme care fac schimb de energie cu mediul.
“. O energie a remediilor care n-ar disipa, neascultând de legile fizicii, nu ar avea cum fi de natură materială, caz în care discuţia ar trebui mutată în domeniul spiritualului.”
Nu exista apa perfect pura, nici alcool perfect pur ceea ce rezulta ca ” la dinamizare vor participa şi impurităţile existente în solvent, puritatea remediilor, precum şi şi identitatea acestora cu ele însele neputând fi asigurată.”
Dinamizarea sau sucusionarea nu este standardizata, fiecare persoana, lovind intr-un mod diferit cu o intensitate diferita la prepararea remediilor. “sunt remediile de acelaşi fel identice între ele, de la producător la producător şi de la şarjă la şarjă?”
Se constată, aşadar, nu doar că teoriile pe care adepţii homeopatiei le avansează în vederea fundamentării ştiinţifice a acţiunii remediilor sunt eronate ştiinţific şi, totodată, inconsistente logic, ci şi faptul că legi fundamentale ale fizicii (reflectând modul în care este alcătuită şi funcţionează lumea înconjurătoare) neagă înseşi posibilitatea de existenţă a unei energii fizice (naturale) a remediilor.
Homeopatia si efectul placebo
“S-a constatat că nu doar substanţele neutre prezentate drept medicamente pot induce efect placebo, ci şi convorbirile cu cadrele medicale, dacă acestea sunt pline de atenţie şi compasiune faţă de pacient, aspect pe seama căruia oponenţii homeopatiei pun succesul acesteia. Într-adevăr, homeopaţii excelează prin cantitatea şi calitatea timpului petrecut cu pacienţii.”
Homeopatia si paganismul
“Credinţa fundamentală homeopată, într-un principiu care animă corpul şi asupra căruia se poate interveni prin diverse „metode de tratament” este păgână, fie că întrebuinţează termenul de „forţă vitală” sau alţi termeni, precum cel de prana (din hinduism) sau cel de chi (sau qi, din religiile chineze), concepte asimilate făţiş, de altfel, de către unii homeopaţi contemporani, cu „forţa vitală” hahnemanniană. “
Boala, în concepţia homeopată, respectiv în cea ortodoxă
“Din perspectivă ortodoxă, însă, nu doar că nu există o „forţă vitală”, dar sufletul animă trupul nu prin sine, ci din lucrarea Duhului Sfânt, viaţa fiind opera energiilor dumnezeieşti necreate. Aşadar, vorbind despre perturbarea forţei care animă trupul, respectiv despre reechilibrarea acesteia cu ajutorul remediilor, homeopaţii pretind nici mai mult, nici mai puţin, decât că energiile necreate pot fi perturbate de oarecare influenţe, precum şi „reechilibrate” cu ajutorul vreunui tratament. Altfel spus, homeopaţii pretind că lucrarea dumnezeiască este alterabilă, dar, la o adică, poate fi „tratată”!
Şi dacă Hahnemann ar fi greşit „numai” la nivelul deosebirii dintre suflet şi energiile necreate, incompatibilitatea dintre perspectiva homeopată şi cea ortodoxă rămâne. Vindecarea sufletului nu se poate realiza cu ajutorul unor „leacuri”, ci numai prin lucrarea dumnezeiască, în Biserica cea Una sfântă, sobornicească şi apostolească. “
În concepţia ortodoxă, complet diferită de cea homeopată, boala este urmarea păcatului, scopul său fiind pocăinţa şi întoarcerea la Dumnezeu.
Homeopatia contrazice teologia raţiunilor (a Sf Maxim Marturisitorul)
Raţiunile sunt schiţe ale celor ce sunt să fie, cugetate de Dumnezeu ca atare şi, din acest motiv, neschimbabile: Căci nu e nici una din existenţe a cărei raţiune să nu preexiste în chip sigur la Dumnezeu. […]. Dar despre cele ale căror raţiuni există statornic la Dumnezeu se poate spune şi că voinţa a toate Făcătorului Dumnezeu cu privire la ele este neschimbătoare. Căci voia lui Dumnezeu nu se circumscrie nicidecum între margini temporale, nici nu se schimbă prin transformare, alternându se cu făpturile.
Actualizarile ratiunilor sunt existentele creeate de Dumnezeu, care existau in Mintea Creatorului.
Simetric, unde nu este prezentă o actualizare, nu se manifestă proprietăţile ei- unde lipseşte apa, nu se vor manifesta proprietăţile apei, unde lipseşte aurul, nu se vor manifesta proprietăţile aurului, trăsăturile nu au cum „pluti” prin univers, independent de lucrurile care le poartă. Or, homeopaţii pretind că apa poate prezenta proprietăţi ale altor materii, în absenţa fizică a acelor materii. Dacă, însă, apa ar ajunge, în urma „dinamizării”, să exprime calităţi ale altor materii, în absenţa fizică a acelor materii aceasta ar însemna că raţiunile îşi ies din hotare, „contaminându-se” între ele, sub acţiunea omului, altfel spus că acţiunea omului poate altera gândurile lui Dumnezeu.
Homeopatia este magie simpatica
Magia simpatică este o formă de vrăjitorie bazată pe similaritatea între elemente cuprinse în actul magic efectuat şi evenimentul dorit a fi indus prin magie.
Asemenea unor forme de magie simpatică tradiţională, homeopatia se bazează pe îndepărtarea unor fenomene (simptome) prin utilizarea unor mijloace mimetice (remediile, capabile să inducă simptome similare cu cele pe care le vindecă)
[…] Această ciudată terapeutică, întemeiată pe un fel de simpatie între boală şi între cauzele care o produc, sau între aspectele similare ale lumii din afară, animale sau părţi din corpul lor, plante, minerale etc. ne-a fost transmisă din timpuri imemoriale, din primele veacuri de existenţă a omenirii. Toată lumea din vremile străvechi a crezut în ea, tot Evul Mediu a folosit-o, şi până în zilele noastre, în afară de babele doftoroaie, o mai recomandă pe alocuri câte un tămăduitor homeopat .
Homeopatia este, aşadar, o formă de magie simpatică. Mai mult, ea este o formă de magie populară, a cărei practicare nu presupune consacrarea rituală a practicantului şi nici măcar ca acesta să fie conştient de faptul că se ocupă cu vrăjitoria.
Faptul că vrăjitoria poate fi practicată atât de către iniţiaţi, cât şi de către neiniţiaţi nu este deloc surprinzător.
Remediile şi influenţele duhurilor necurate
Parcurgând, însă, diverse repertoare homeopate se poate constata că majoritatea remediilor probate dau „simptome” caracteristice pentru influenţa duhurilor necurate. Materia „dinamizată” stârneşte patimile şi face omul vulnerabil la atacuri demonice directe, toate bolile spirituale cunoscute Bisericii ajungând să fie legate de remedii.
“remedii asociate cu patima desfrânării (împreună cu alte probleme duhovniceşti): Ambra grisea (nimfomanie), Apis mellifica (manie sexuală, dar şi furie, teamă, vexare, precum şi opusul lor, apatia; spaime în somn), ş.a. Remediul Bromium (dar şi alte remedii) este asociat cu senzaţia că cineva se află în spatele persoanei şi că, dacă aceasta se întoarce, îl va vedea pe acel „cineva” acolo. Un alt simptom ciudat indus şi „tratabil” de către remedii este insomnia cu oră fixă (faptul că oamenii pot fi sâcâiţi de demoni, mereu la aceeaşi oră este cunoscut Bisericii). Spre exemplu, pacientul care nu poate dormi după ora trei dimineaţa se tratează cu Nux vomica, după unii şi cu Kali carbonicum. Tabloul „simptomelor” cel puţin ciudate asociate remediilor culminează cu accesele de furie însoţite de plâns, lătrat şi urlat (remediul Cantharis vesicatoria), amintind în mod izbitor de manifestările persoanelor chinuite de demoni. “
Homeopatii ortodcsi- posibilitatea inselarii. Falsul teologic si blasfemia ca “argumente” pentru homeopatie.
S-a observat, din cele de mai sus, că homeopatia, una dintre metodele de tratament alternativ/complementar în vogă la ora actuală, nu este o ştiinţă, ci o credinţă păgână, al cărei aspect practic este vrăjitoresc (magie simpatică). Aşadar, practicarea homeopatiei, ca şi recursul la tratamentele homeopate, sunt incompatibile cu condiţia de creştin ortodox.
Recenzie de preot Matei Vulcanescu