Depărtarea de eretic în Sfânta Scriptură
Îndepărtarea de omul eretic este poruncită de Sfânta Scriptură, prin cuvintele Sfântului Apostol Pavel şi ale Sfântului Apostol şi Evanghelist Ioan. Sfântul Apostol Pavel îl sfătuieşte pe Tit: “De omul eretic, după întâia şi a doua mustrare depărtează-te. Ştiind că unul ca acesta s-a abătut şi a căzut în păcat, fiind singur pe sine osândit” (Tit 3,10-11; s.n.).
În Epistola către Romani, Sfântul Apostol Pavel avertizează: “Şi vă îndemn, fraţilor, să vă păziţi de cei ce fac dezbinări şi sminteli împotriva învăţăturii pe care aţi primit-o. Depărtaţi-vă de ei” (Rom. 16,17; s.n.).
În Epistola către Galateni, Sfântul Apostol Pavel spune: “Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o – să fie anatema! Precum v-am spus mai înainte, şi acum vă spun iarăşi: Dacă vă propovăduieşte cineva altceva decât aţi primit – să fie anatema!” (Galateni 1,8-9).
La rândul său, Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan învaţă: “Dacă cineva vine la voi şi nu aduce învăţătura aceasta, să nu-l primiţi în casă şi să nu îi ziceţi: Bun venit! Căci cel ce-i zice: Bun venit! se face părtaş la faptele lui cele rele” (2In. 1,10-11; s.n.).
Temeiuri canonice ale întreruperii pomenirii
Pomenirea ierarhului la slujbe are două semnificaţii: arată supunerea preotului faţă de ierarhul respectiv şi faptul că preotul propovăduieşte învăţăturile pe care le învaţă ierarhul pe care îl pomeneşte. Din acest motiv, oprirea pomenirii ierarhului pe orice motiv în afară de erezie a acestuia este considerată schismă şi se sancţionează cu caterisirea preotului respectiv. În condiţiile în care ierarhul propovăduieşte în mod deschis o erezie continuarea pomenirii sale înseamnă că preotul pomenitor este părtaş la erezia pe care episcopul o propovăduieşte în mod public, urmând ca la judecata lui Hristos el să aibă aceeaşi soartă cu episcopul eretic cu care rămâne în comuniune.
Există două sfinte canoane care prevăd ca, în cazul în care ierarhul locului este vădit a învăţa o erezie, preotul să aibă dreptul de a se îngrădi de această erezie prin întreruperea pomenirii la sfintele slujbe a ierarhului: canonul 31 apostolic şi canonul 15 I-II Constantinopol.
Canonul 31 apostolic: “Dacă vreun prezbiter, defăimând pe episcopul său, va face adunare osebită și alt jertfelnic ar înființa, nicio vină știind asupra episcopului întru buna credință și întru dreptate, caterisească-se ca iubitor de începătorie, așijderea și ceilalți clerici, care se vor uni cu el, că sunt tirani și uzurpatori. Iar cei lumești să se afurisească. Aceasta însă facă-se după una, și a doua, și a treia rugăminte a episcopului”, se referă la osândirea preotului care s-ar despărţi de episcopul său pentru orice alt motiv decât erezia, după cum rezultă din tâlcuirea sa dinPidalion: “oricare prezbiter ar defăima pe episcopul său şi, fără să cunoască căgreşeşte el arătat sau întru bună credinţă, sau întru dreptate, adică fără să-l cunoască pe el că arătat este sau eretic, sau nedrept”(s.n.). Tâlcuirea introduce conjuncția “sau”, arătând că pentru a se opri pomenirea episcopului nu este necesar să se întrunească ambele condiții, să fie și eretic, și nedrept, fiind suficient să se îndeplinească una dintre cele două condiții.
Când preotul întrerupe pomenirea pe motiv de părtăşie la erezie a ierarhului, tâlcuirea canonului 31 apostolic spune că el nu poate fi supus niciunei sancțiuni: “iar câţi se despart de episcopul lor mai înainte de sinodiceasca cercetare pentru că el propovăduieşte în auzul tuturor vreo rea socoteală şi eres, unii ca aceia nu numai că cercetării celor de mai sus nu se supun, ci şi cuviincioasei cinstei celor dreptslăvitori se învrednicesc, după Canonul 15 al celui 1 şi 2 sobor”(s.n.). Tâlcuirea introduce condiția menționată de canonul 15 I-II de despărțire de episcopul eretic înainte de sinodiceasca cercetare, însă vorbește despre propovăduirea de către episcop a vreunui eres în general, fără a reține precizarea din canonul 15 I-II că eresul să fie condamnat de Sfintele Sinoade sau Sfinții Părinți.
Aceeași înțelegere a canonului o are și profesorul de Drept canonic Ioan N. Floca, al cărui manual de Drept canonic este normativ pentru școlile teologice contemporane românești, în scrierea saCanoanele Bisericii Ortodoxe, note și comentarii: “Se apreciază că și complicii clericilor schismatici cad sub aceeași pedeapsă, bineînțeles dacă aceștia nu se despart de episcopul lor din motive întemeiate, cum ar fi abaterea episcopului de la dreapta credință și de la comportarea după dreptate. Din textul canonului rezultă că în asemenea cazuri clericii sunt liberi să se despartă de episcopul lor, adică să iasă de sub ascultarea lui”.
Canonul 15 I-II are două părţi, prima, care vorbeşte despre obligativitatea pomenirii superiorului ierarhic şi despre relaţia dintre mitropolit şi patriarh din acest punct de vedere, fiind o continuare a canoanelor 13 şi 14, în care se reglementează relaţia dintre preot şi episcop, respectiv dintre episcop şi mitropolit din perspectiva pomenirii lor la slujbe; a doua parte a canonului, formulată astfel: “căci cei ce se despart pe sine de împărtășirea cea către întâiul șezător al lor pentru oarecare eres al lor osândit de Sfintele Sinoade sau de Sfinții Părinți, de acela adică care eresul în public îl propovăduiește și cu capul descoperit îl învață, unii ca aceștia nu numai canoniceștii certări nu sunt supuși, îngrădindu-se pe sine despre împărtășirea numitului episcop, mai înainte de sinodiceasca cercetare, ci și de cinstea cuvenită celor drept slăvitori se vor învrednici. Că nu au osândit episcopi, ci minciuno-episcopi și minciuno-învățători. Și nu cu schismă au rupt unirea Bisericii, ci s-au silit a izbăvi Biserica de schisme și de împărțiri”, permite preotului să înceteze pomenirea ierarhului său în situaţia în care acesta din urmă ar propovădui o erezie în mod public.
Cea de-a doua parte a canonului introduce excepţia situaţiei de erezie la canoanele 13, 14 şi prima parte a canonului 15, deoarece aceste canoane se referă la situaţia în care preotul, episcopul sau mitropolitul întrerup pomenirea “cu pricinuire de oarecare vinovăţie”, adică pentru orice altă faptă pe care ierarhul nepomenit ar fi săvârşit-o (tâlcuirea canonului ne dă şi două exemple de astfel de fapte: curvii sau ierosilii), cu excepţia ereziei, pentru care canonul permite, în partea a doua, ca preotul, episcopul sau mitropolitul să se despartă de întâi-şezătorul lor înainte de sinodala cercetare. Faptul că şi preotul are dreptul să facă acest lucru rezultă din formularea “cei ce se despart pe sine de împărtăşirea cea către întâiul şezător”, care îi include şi pe preoţi, şi din legătura pe care o face tâlcuirea canonului 31 apostolic (care vorbeşte strict despre întreruperea pomenirii ierarhului de către preot) cu partea a doua a canonului 15 I-II.
Comentând canonul 15 I-II, profesorul Ioan Floca afirmă că: “având în vedere prevederile canoanelor 13 și 15, se menționează că acestea prevăd numai situația când cei vizați provoacă schisma față de superiorul lor invocând anumite delicte săvârșite de acesta, dar nedovedite.În cazul în care superiorul propovăduiește în public în biserică vreo învățătură eretică, atunci respectivii [preoții – n.n.] au dreptul și datoria de a se despărți imediat de acel superior. În acest caz, nu numai că nu vor fi sancționați, dar vor fi lăudați, pentru că au osândit legal pe cel vinovat și nu s-au răsculat împotriva acestuia”.
Comentariul părintelui Ioan Floca introduce câteva elemente foarte importante în înțelegerea acestui canon:
Nu condiționează strict propovăduirea publică a unei erezii osândite de Sfintele Sinoade sau Sfinții Părinți, subînțelegându-se că e vorba despre erezie în general, care este osândită și de sinoade, și de Părinți, prin faptul că este contrară învățăturii acestora, nu doar de o anumită erezie condamnată deja de aceștia.Întreruperea pomenirii este percepută ca un drept și ca o obligație a preotului.Întreruperea pomenirii trebuie să se facăimediat ce s-a luat la cunoștință de existența unei erezii în predicarea episcopului.Preotul care a întrerupt pomenirea a osândit legal pe cel vinovat și nu s-a răsculat împotriva acestuia.
Datoria întreruperii pomenirii de către preot derivă în primul rând din statutul său de păstor al turmei lui Hristos. În această calitate, el are obligația să asculte de Hristos, de Cuvântul Evangheliei acestuia, de învățăturile Sfinților Părinți și ale Sfintelor Canoane, așa cum promite în Mărturisirea pe care o depune la hirotonire, când zice: “În toată viaţa mea mă voi călăuzi după învăţăturile Sfintei Evanghelii, ale Sfinţilor Apostoli, după Sfintele Canoane şi învăţăturile Sfinţilor Părinţi ai Bisericii Ortodoxe”.
Supunerea și fidelitatea față de episcop, așa cum le concepe chiar și mărturisirea de la hirotonire, invocată insistent în consistoriile care îi judecă pe preoții mărturisitori, sunt asumate pentru situația în care episcopul își îndeplinește, la rândul său, făgăduința dată la propria hirotonire întru arhiereu, de a ține toate sfintele învățături dogmatice și canonice ale Bisericii, învățăturile Sfinților Părinți și Sfânta Tradiție ortodoxă. În momentul în care episcopul nu se mai călăuzește după acestea, preotul trebuie rămână ascultător lui Hristos și Bisericii Sale, așa cum remarca și părintele Iustin Pârvu: “Ierarhii noștri, când sunt învestiți în episcopie depun un jurământ cum că se obligă să păzească dreapta credință și cele șapte sinoade ecumenice. Dacă încalcă jurământul, atunci nu mai sunt episcopi, nu se mai supun mai marilor lor, păstorii lor. Dacă ei nu se supun mai-marilor lor, adică Sfinților Părinți, cum să ne pretindă nouă ascultare? Noi nu ascultăm de furi, ci de glasul Bisericii, care vorbește prin Sfinții Părinți, nu prin minți îmbătate de mitre aurite din capul lor”.
Rămânând ascultător lui Hristos și Bisericii, Sfinților Apostoli, Sfinților Părinți și Sfintelor Sinoade ecumenice, preotului nu i se pot imputa abaterea dogmatică de nerespectare a Mărtusirisii de fidelitate eclesială .
Faptul că cele două canoane, 31 Apostolic și 15 I-II, nu au o dispoziție imperativă, prin care preotului să i se impună pur și simplu să întrerupă pomenirea nu înseamnă că ele sunt facultative, ci că implică conștiința preoțească vie a slujitorului altarului, chemat să ia măsura ce se impune și care îi este permisă de către canoanele respective. Caracterul obligatoriu este dat și de consecințele grave pe care le implică rămânerea în comuniune cu ereticii, subliniate de alte canoane ale Sfintei Biserici.
În favoarea obligativității acestui canon pledează și cea de-a doua teză a canonului 3 al sinodului al III-lea ecumenic, care poruncește preoților să nu rămână în comuniune și ascultare față de ereticii condamnați la sinodul respectiv: “În genere,poruncim ca acei clerici care cugetă deopotrivă (învață de acord) cu sinodul ortodox și ecumenic să nu se supună nicidecum și în niciun chip episcopilor care s-au dezbinat sau celor care se despart (de Biserică)”. Canonul se referă la rămânerea în comuniune cu Nestorie după condamnarea acestuia ca eretic de către sinodul ecumenic, reabilitându-i pe cei ce au avut curajul și conștiința preoțească ortodoxă de a-l înfrunta pe același Nestorie înainte de a fi condamnat. De aici rezultă că neascultarea față de episcopul eretic încă necondamnat de sinodul ecumenic este cel puțin un imperativ moral, dacă nu unul judiciar.
Dispozițiile sfintelor canoane sunt obligatorii pentru credincioșii ortodocși, fie laici, fie clerici, chiar dacă, ținând seama de diferite contexte și realități, formularea lor nu este întotdeauna imperativă. Indiferent că acceptăm caracterul obligatoriu sau nu al canonului 15 I-II, aspectul important în demersul de oprire a pomenirii este că acest canon permite preotului care dorește să se despartă de erezia propovăduită de episcopul său să o facă.
În strânsă legătură cu obligația morală de a se despărți de episcopul propovăduitor de erezii stă și caracterul imediat al întreruperii pomenirii. Preotul care constată că episcopul său este eretic are de ales între a rămâne în comuniune cu acel episcop și a urma îndemnul Sfântului Ioan Gură de Aur, care zice: “Dacă episcopul tău este eretic, fugi, fugi, fugi ca de la foc şi ca de la un şarpe” și pe cel al Sfântului Ignatie Teoforul: „Dacă episcopul tău ar învăţa orice în afara orânduielii date, chiar de trăieşte în curăţie, sau de săvârşeşte semne, sau de prooroceşte, să îţi fie ţie ca un lup în blană de oaie, căci lucrează nimicirea sufletelor”.
Consistoriile eparhiale care îi judecă pe preoții mărturisitori din Biserica noastră săvârșesc o confuzie voită între osândirea legală a minciuno-episcopului pentru erezieși introducerea unei acțiuni judecătorești contra episcopului. Pentru a întreține această confuzie și a încerca să acrediteze faptul că preotul nu are voie să aducă pâră episcopului său, consistorialii invocă prevederile canonului 6 de la sinodul al II-lea ecumenic, care “reglementează felul în care se poate introduce pâră sau acțiune judecătorească împotriva episcopilor”.
Întreruperea pomenirii pentru părtășia episcopului la o învățătură eretică nu este acțiune judecătorească împotriva episcopului, nici un act de defăimare a acestuia, prin acuzarea sa pe nedrept, ci o măsură de neparticipare la erezia la care acesta se face părtaș. Canonul 31 apostolic face distincția între defăimarea episcopului, în situațiile în care acesta este acuzat de fapte nedemonstrate, și întreruperea pomenirii pentru situație de părtășie la erezie, despre care dă de înțeles că nu se constituie în defăimare a ierarhului. La rândul său, canonul 6 al sinodului al II-lea ecumenic ne arată o procedură diferită de cea a procedurii înteruperii pomenirii, tocmai pentru că reglementează situații diferite: acțiunea juridică bisericească împotriva episcopului se face printr-o sesizare în care episcopul este acuzat de delicte civile sau bisericești, pe când procedura de întrerupere a pomenirii osândește pe cel ce propovăduiește erezia prin simpla vădire a acestei erezii și prin poziționarea preotului de partea Ortodoxiei, fără a se cere unei instanțe bisericești o reparație de vreun fel pentru preotul care întrerupe pomenirea sau vreo condamnare a episcopului pentru aceasta, lăsând în seama sinodului local sau a celui ecumenic judecarea episcopului pentru erezia respectivă. Din acest motiv, acuzația adusă preoților că s-au substituit sinodului în a-l judeca pe episcop este lipsită de substanță.
Întreruperea pomenirii pentru erezia episcopului nu este schismă
Prin oprirea pomenirii episcopului eretic sau părtaş la erezie nu se produce nicio schismă, nici nu se produce căderea din starea de har a preotului sau nevalabilitatea Sfintei Liturghii şi a tainelor săvârşite de către acesta. Dacă ar fi aşa, atunci Sfinţii Părinţi nu ar fi permis prin cele două canoane practica încetării pomenirii ierarhului de către preotul care doreşte să se îngrădească de erezia propovăduită de acesta.
Harul preoţiei este dat de către Hristos prin săvârşirea Sfintei Taine a Hirotoniei de către episcop, care este săvârşitorul tainei, iar nu sursa harului. În cazul în care preotul întrerupe pomenirea ierarhului pe orice alt motiv decât erezia, atunci el se face vinovat de schismă, conform canoanelor 31 apostolic şi 13 I-II Constantinopol, iar pentru acest motiv poate suporta pedeapsa caterisirii, prin care i se ridică dreptul de a sluji cele ale Preoţiei. Cum întreruperea pomenirii ierarhului pentru motiv de erezie nu este schismă, aşa cum arată clar canonul 15 I-II Constantinopol, ci apărare a Bisericii de erezie şi schismă, lucrarea harului Preoţiei nu se poate pierde de către cel ce s-a îngrădit de erezia propovăduită de către ierarh, iar Tainele săvârşite de acest preot sunt întrutotul valide, după cum arată și canonul 3 al sinodului al III-lea ecumenic, chiar și în condițiile în care asupra preotului s-a pronunțat oficial o caterisire. Mai mult, cei ce opresc pomenirea unui episcop eretic, “nu sunt supuşi certării celor mai de sus, ci şi cuviincioasei cinstei celor dreptslăvitori se învrednicesc, după Canonul 15 al celui 1 şi 2 sobor”.
Locul central în Biserică al episcopului este consemnat atât de către doctrina ortodoxă, cât şi de practica sfintelor canoane. Există însă o condiţie a acestui rol important al ierarhului: propovăduirea adevărului de credinţă și păstrarea dreptei credințe. Lucrarea Sfintelor Taine în Biserică se face în deplină comuniune cu mărturisirea credinţei celei adevărate, Tainele în sine nefiind mântuitoare fără dreapta credință. În momentul în care episcopul nu mai propovăduieşte adevărul de credinţă, el devine, cum spune canonul 15 I-II “minciuno-episcop şi minciuno-învăţător” și nu i se mai datorează nicio ascultare cât timp persistă în erezie.
Condițiile întreruperii pomenirii
Este greșită argumentarea că dacă episcopul eretic, nejudecat încă de un sinod și necondamnat, săvârșește o caterisire a unui preot ortodox, care a oprit pomenirea sa pentru erezia pe care episcopul o propovăduiește, caterisirea ar putea fi validă, deoarece episcopul are încă har, în virtutea faptului că nu a fost încă supus judecății și condamnării. Chiar dacă până la depunerea sa în treaptă de către un sinod episcopul eretic mai are har sfințitor, caterisirea nu este o Sfântă Taină, ca să aibă legătură cu harul săvârșitorului, ci o măsură disciplinară, care are legătură exclusiv cu vinovăția celui asupra căruia se ia măsura. În cazul caterisirii pentru oprirea pomenirii unui episcop eretic, vinovăția preotului nu poate fi invocată, deoarece gestul său este acoperit de prevederile canoanelor 31 apostolic și 15 I-II. Ceea ce trebuie stabilit este dacă s-au respectat condițiile propovăduirii de către episcop a ereziei în mod public și în biserică cu capul descoperit. Din acest motiv, sinodul al III-lea ecumenic a recunoscut preoțiile făcute de Nestorie, în care harul sfințitor lucra, deși el era eretic, pentru că nu fusese încă depus din treaptă de către un sinod, dar a anulat toate caterisirile săvârșite de el, pentru că cei caterisiți erau nevinovați și în loc să fie caterisiți, ar fi trebuit cinstiți ca apărători ai Bisericii.
Prima condiție care trebuie îndeplinită este ca episcopul să propovăduiască o erezie.Definiția de manual dogmatic a ereziei este că aceasta reprezintă o opinie sau o doctrină contrară Revelației divine. Prin urmare, oprirea pomenirii se poate face din momentul în care episcopul propovăduiește o doctrină contrară învățăturii Bisericii, pe care aceasta a ținut-o dintotdeauna, de către toți și peste tot. Această interpretare exclude ideea că pomenirea se poate întrerupe doar când se ajunge la “potirul comun”, deoarece intercomuniunea este stadiul final al căderii în erezie, momentul în care întreruperea pomenirii ar fi deja tardivă. “Potirul comun” nu este decât un efect al ereziei, pe când cauza este doctrina greșită acceptată de episcopul eretic, care trebuie să fie un străjer al Ortodoxiei cugetării și predicării Cuvântului lui Dumnezeu.
Canonul 15 I-II impune drept condiție a canonicității opririi pomenirii ca episcopul să propovăduiască “oarecare eres osândit de Sfintele Sinoade, sau de Sfinții Părinți”. Există interpretarea restrictivă, pe care o folosesc ca scuză pentru neîntreruperea pomenirii unii preoți școliți în argumentarea teologică și a încercat să o acrediteze și decizia Sfântului Sinod din 16 decembrie 2016, în care se făcea caz de faptul că ecumenismul nu a fost încă osândit de către un sinod ortodox canonic sau de către canoanele emise de un Sfânt Părinte, că oprirea pomenirii se poate face numai dacă episcopul propovăduiește o erezie care a fost deja condamnată de către Sfintele Sinoade ale Bisericii sau de către Sfinții Părinți. Interpretarea este contrazisă însă de prevederea canonului 3 de la sinodul al III-lea ecumenic, care a invalidat toate caterisirile săvârșite de Nestorie împotriva unor preoți care au refuzat să îl urmeze în erezia sa cât timp a fost patriarh. În momentul în care a săvârșit respectivele caterisiri Nestorie și erezia sa nu fuseseră încă condamnați de către un sinod ecumenic, condamnarea petrecându-se la sinodul al III-lea, care a și anulat caterisirile respective.
Înțelegerea corectă a raportului dintre erezia propovăduită de episcop și condamnarea ei de către legislația canonică și gândirea patristică au avut-o și sfinți precum Sfântul Maxim Mărturisitorul, a cărui luptă contra monotelismului s-a dus înainte de condamnarea oficială a acestei erezii, Sfântul Grigore Palama, care a întrerupt pomenirea ierarhului Ioan Calecas pentru cugetarea sa latină, înainte de condamnarea acestuia, sau, mai aproape de zilele noastre, Sfântul Paisie Aghioritul, care a întrerupt pomenirea pentru afirmațiile și faptele eretice ale patriarhului ecumenic din epoca sa.
Prin urmare, pentru ca preotul să oprească pomenirea, este suficient ca eresul pe care episcopul îl propovăduiește să fie osândit de Sfintele Canoane sau Sfinții Părinți în sensul că este contrar a tot ce au statornicit până acum acestea și cugetarea Bisericii în general. La această concluzie ne duce și folosirea conjuncției “sau” din expresia “Sfintele Sinoade sau Sfinții Părinți”, arătând că nu este necesar să existe o hotărâre sinodală definitivă care să condamne erezia pe care o propovăduiește un episcop, pentru ca preoții săi să întrerupă pomenirea, ci este suficient ca această erezie să fie condamnată de gândirea Sfinților Părinți, și nu neapărat de canoanele Sfinților Părinți. Dacă oprirea pomenirii ar opera numai pentru erezii din trecut, ea nu ar mai putea fi o metodă de apărare a Bisericii pentru ereziile din prezent.
O altă condiție pentru întreruperea pomenirii este propovăduirea ereziei cu capul descoperit, adică în mod public și fără niciun fel de restricție. Participarea la un sinod cu caracter pretins panortodox și semnarea documentelor eretice emise de acesta sau acceptarea lor tacită complinesc condiția de propovăduire a ereziei în mod public. Transmiterea mesajelor de pace și liniște în biserică, prin care ierarhii îi asigură pe credincioși că oficializarea ecumenismului la nivel panortodox nu a produs nicio schimbare la nivelul eclesiologiei ortodoxe și că Ortodoxia este în siguranță, sau condamnarea celor ce luptă împotriva sinodului din Creta ca schismatici.
Raportându-ne la situația creată de pseudosinodul din Creta, se poate spune că se întrunesc ambele condiții cerute de către canonul 15 I-II, întrucât episcopii participanți la acest sinod au semnat documente cu caracter eretic, pe care le-au prezentat lumii întregi ca fiind ortodoxe, iar aceste documente conțin idei eretice condamnate atât de sinoadele ecumenice din vechime (ideea că ereziile sunt “biserici”, că unitatea Bisericii s-a pierdut, că există Biserici depline și biserici nedepline, ideea cooperării religioase dintre ortodocși și eretic etc.), cât și de unele sinoade locale din epoca noastră (sinodul ROCOR, sinodul Bisericii georgiene) sau de cugetarea Sfinților Părinți ai secolului XX (Sfântul Iustin Popovici, Sfântul Nicolae Velimirovici, Sfântul Ioan Maximovici, Sfântul Paisie Aghioritul, Sfântul Ioan Iacov de la Neamț, Sfântul Serafim Sobolev).
Întreruperea pomenirii de către Sfinţii Părinţi
Există Sfinţi Părinţi care au întrerupt pomenirea ierarhilor eretici sau participarea la slujbele unde erau episcopii eretici pomeniţi. Dintre aceştia, cele mai cunoscute exemple sunt cele ale sfântului Ioan Damaschinul, Sfântul Maxim Mărturisitorul, Sfântul Teodor Studitul, Părinţii Aghioriţi din timpul lui Ioannes Vekkos, patriarhul latinocugetător, Sfântul Grigorie Palama, cuviosul Iosif Vrienios, Sfântul Marcu Eugenicul.
Când a fost întemniţat pentru opoziţia sa faţă de monotelism şi de ierarhii care împărtăşeau erezia monotelită, Sfântul Maxim Mărturisitorul a spus: “Chiar dacă tot Universul va fi în comuniune cu Patriarhul, eu nu voi fi în comuniune cu el. Precum ştiu că Sfântul Duh prin Apostolul Pavel spune că îngerii înşişi vor fi anatema dacă ar propovădui într-alt chip, aducând ceva nou în credinţă (Galateni 1,8)”.
Sfântul Munte Athos are o tradiţie a practicii întreruperii pomenirii ierarhului eretic. În secolul al XIII-lea, mănăstirile atonite au întrerupt pomenirea episcopului eretic Ioannes Vekkos şi au suportat persecuţia armată a acestuia, dând o seamă de martiri cu acel prilej.
Sfântul Grigore Palama a întrerupt pomenirea ierarhului Ioannes Calecas, pe când era ieromonah în Sfântul Munte, iar Calecas nu fusese condamnat de un Sinod. Patriarhul a emis o anatemă contra sfântului, dar sfântul a continuat să slujească, neluând în seamă anatema patriarhului eretic.
De asemenea, Sfântul Munte Athos a practicat întreruperea pomenirii în momentul în care Patriarhul Ecumenic Athenagora a ridicat, cu de la sine putere, anatemele asupra papistaşilor, în 1965. În anul 1971, Cuviosul Paisie Aghioritul a trimis o scrisoare prin care a anunţat încetarea pomenirii Patriarhului Ecumenic de către Mănăstirea Stavronikita: “În particular la mănăstirea noastră, necăutând la reacția tuturor mănăstirilor de pe Athos, era pomenit numele Patriarhului de dragul unității bisericești. Însă, după declarația Patriarhului despre faptul că Filioque și primatul papei de la Roma sunt numai niște simple tradiții, noi am întrerupt pomenirea lui, simțind că paharul răbdării noastre s-a umplut și că nu mai este cu putință să aşteptăm. Astfel de declaraţii reprezintă nu doar destituirea tradiției date de Dumnezeuși de viață făcătoare a Sfintei noastre Biserici — ci și o bătaie de joc față de mult-pătimita lume din Apus… În acest fel, urmarea Patriarhului în acrobațiile lui ecumeniste, nu doar că intră în contradicţie cu evlavia Ortodoxă, dar și în general este neserios” (s.n.).
Comuniune bisericească
Întreruperea pomenirii ierarhului de către preot are o corespondență în rândul credincioșilor prin întreruperea comuniunii bisericești cu preoții care pomenesc la slujbe pe ierarhii părtași la erezie. Scopul întreruperii pomenirii ierarhului este de a trage un semnal de alarmă că în Biserică se propovăduiește o erezie, iar acest lucru nu se poate întâmpla decât în momentul în care poporul credincios se alătură preoților care întrerup pomenirea și nu mai frecventează bisericile unde ierarhul este pomenit.
Întreruperea pomenirii înainte de sinodala cercetare a episcopului părtaș la erezie se face pentru că bisericile unde se pomenește numele acestuia există erezie, nu pentru că nu ar mai exista har. Poporul care se separă de preotul pomenitor al ierarhului părtaș la erezie nu o face pentru că în biserica aceluia nu s-ar mai săvârși Sfinte Taine valide, ci pentru că împărtășirea sa din acele Sfinte Taine i-ar fi spre osândă, de vreme ce știe că le ia din mâna unui preot părtaș la erezie.
Argumentarea patristică a urmării preoților nepomenitori și a întreruperii comuniunii bisericești cu cei ce pomenesc ierarhi părtași la erezie se bazează pe îndemnurile Sfinților Părinți, adresate credincioșilor, de a nu fi în comuniune cu aceștia. Cel mai clar dintre acestea este cel al Sfântului Gherman al II-lea, patriarh al Constantinopolului (1222-1240): “Îi conjur pe toți mirenii, toți câți sunteți fii adevărați ai Bisericii Sobornicești Ortodoxe, să plecați cât se poate de grabnic de la preoții care s-au supus latinilor, și nici la biserică să nu vă adunați cu ei, nici să luați vreo binecuvântare din mâinile lor. Este mai bine să vă rugați lui Dumnezeu în casele voastre singuri, decât să vă adunați în biserică dimpreună cu cei ce au cuget latin. Altfel, veți suferi aceeași osândă ca și ei”. Același sfat îl dă și sfântul Teodor Studitul lui Navcratie, așa cum vom vedea în cele ce urmează.
Limitele iconomiei
Vorbind despre aplicarea iconomiei, Sfântul Teodor Studitul explică faptul că există “iconomie pentru totdeauna” și dă exemplul Sfântului Atanasie care a folosit pentru credincioșii din Italia termenul de“persoană” în loc de “ipostas”, și “iconomie până la o vreme”, pe care o definește astfel: “acestea se fac până la o vreme, neavând nimic vrednic de învinuire, nici nu sunt cu ceva în afara legii, ci coboară ștacheta mai jos și nu țin de acrivia cea peste măsură. Aceasta este iconomia «pentru o vreme»”. Această definiție a sfântului Teodor este un Pastorala pascală trimisă în toate bisericile din Arhiepiscopia Iașilor, „pe motive neîntemeiate acuză de erori doctrinare Sinodul din Creta”acoperă din plin condiția de propovăduire cu capul descoperit a ereziei în biserică. la întrebarea lui Navcratie “de ce dumnezeiescul Chiril a făcut iconomie ca să nu se despartă de cei din Răsărit, care pomeneau în diptice pe Teodor al Mopsuestiei, acesta fiind eretic, dacă aceștia țineau dogmele cele mai drepte și cele mai importante ale dreptei credințe?”. Răspunsul sfântului Teodor a fost: “de aceea, a răbdat el încetineala răsăritenilor, decât neprimindu-l [ei] pe cel cu adevărat eretic, să primească aplecarea spre ce este eretic. Iar argumentarea acestei iconomii temporare se bazează pe faptul că “odată ce credința este propovăduită în chip ortodox, prin aceasta dădeau anatemei chiar pe cel pomenit de ei. Fiindcă tot cel ce este ortodox întru toate, dă potențial [en dunamei] anatemei pe orice eretic, chiar dacă nu și prin cuvânt”.
Aplicarea acestei iconomii temporare la nivelul relațiilor dintre episcopii, mitropolii și patriarhii, este completată de răspunsul la altă întrebare a lui Navcratie: “Dacă episcopul nu s-a aflat în sinodul adulter și îl numește adunare mincinoasă, dar îl pomenește pe mitropolitul său care s-a aflat la acel sinod, dacă trebuie să ne împărtășim de la un preot al acelui episcop ortodox?”. Răspunsul este “pentru iconomie, trebuie [să ne împărtășim], numai el [preotul] să nu liturghisească împreună cu ereticii. Căci nu e nimic, de vreme ce îl pomenește pe episcopul ortodox, chiar dacă acela, de frică, îl pomenește pe mitropolitul său eretic”. Răspunsul continuă: “dacă preotul unui astfel de episcop este chemat la priveghere, trebuie să mergem, iar biserica dată lui trebuie acceptată și trebuie îngăduit ca el[preotul] să vină să liturghisească în ea sau să pomenească vreun mort, desigur ortodox, și este iertat și nimic nu-l oprește pe [preotul] care a primit [biserica de la acel episcop] să liturghisească în ea”.
Iconomia temporară care se face episcopului cu credință ortodoxă nu i se aplică și preotului cu credință ortodoxă, care pomenește pe episcopul eretic, deoarece acesta, prin pomenire mărturisește credința episcopului său: “dar dacă preotul pomenește vreun episcop eretic, chiar dacă preotul are viețuire fericită, chiar dacă este ortodox, trebuie să ne depărtăm de dumnezeiasca împărtășanie; dar când e vorba de masa de obște – de vreme ce doar acolo [la liturghie] de frică îl pomenește [pe episcopul eretic] – ar putea fi acceptat [acel preot] să binecuvânteze și să cânte cu noi, dar numai dacă nu a slujit, nici nu a avut conștient părtășie nici cu eretic, nici cu episcopul său, nici cu vreun altul de acest fel”.
Această limită a iconomiei o impune în relația dintre preoți și dintre preoți și credincioși într-un răspuns la altă întrebare adresată de Navcratie. Întrebarea era legată de preotul ortodox, dar care pomeneşte, din frica de prigoană, pe episcopul eretic, iar răspunsul: “dacă nu va liturghisi împreună cu un eretic şi nu se va împărtăşi cu unii ca aceştia, trebuie primit unul ca acesta când e vorba de mâncat împreună şi de psalmodiere şi de binecuvântarea bucatelor (şi aceasta prin iconomie), dar nu la dumnezeiasca împărtăşanie. Şi, cât timp ţine erezia, trebuie să se cerceteze neapărat, iar că pentru cei primiți ar ajunge mărturisirea, nu știu decât că aceasta este în chip limpede un mare vicleșug… numai în vremea în care nu este erezia dezlănțuită și[numai] în legătură cu cei ce nu sunt osândiți în chip limpede suntem învățați de Părinți să nu cercetăm. Dar un asemenea preot care să nu fie amestecat și să nu aibă părtășie cu eretiii, rar se găsește acum”.
Episcopul nu are voie să judece propria cauză
Ultimul aspect pe care îl analizăm în acest referat se referă la contradicțiile canonice grave ce apar în momentul în care Chiriarhii părtași la erezie ignoră canoanele 31 apostolic, 15 I-II și 3 sin. III și decid să îi trimită în judecată pe preoții mărturisitori. Pentru că în Regulamentul autorităților canonice disciplinare și al instanțelor de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române(RACDIJBOR) nu există procedura judecării preotului care întrerupe pomenirea episcopului său pentru participarea acestuia la erezie, deoarece pentru această întrerupere a pomenirii nu ar trebui să existe o procedură, nefiind abatere disciplinară de niciun fel, consistoriile îi trimit în judecată pe preoți după procedurile prevăzute pentru abaterile ordinare.
Prima incompatibilitate ce se ivește în această situație este încălcarea de către episcopii care îi trimit în judecată pe preoții mărturisitori a canonului Canonul 118, 112 din Pidalion: “A plăcut ca un episcop să nu judece judecata sa”, a cărui tâlcuire este: “Acest canon rânduieşte ca un episcop nici pe un alt episcop poate să judece, care ar avea cu dânsul oarece pricină, nici pe presbiterul care ar avea vreo pricină cu dânsul. Nici pe vreun alt cleric, după canonul 9 al sinodului 4. Ci nici prezbiter pârât de altul, nici diacon poate un singur episcop a caterisi, după al 12-lea al acestuia. Vezi şi pe al 74-lea apostolesc”. Acest canon este o transpunere în viața bisericească a principiului de drept romannemo in rem suam auctor esse potest,“nimeni nu poate judeca propria cauză”.
Din această incompatibilitate derivă altele: consistoriile sunt incompatibile, deoarece sunt numite de ierarh și judecă în numele său, preoții nu pot beneficia de avocați bisericești, deoarece și aceștia sunt angajați ai aceluiași episcop, recursul nu se poate face la șase episcopi, plus sufraganul, așa cum cere canonul 12 Cartagina, deoarece consistoriile mitropolitane și consistoriul național bisericesc nu sunt compuse din episcopi, iar episcopii care dau aprobările sinodale pentru recursuri sunt în aceeași stare de incompatibilitate, fiind părtași aceleiași erezii, în unele cazuri pronunțând ei înșiși astfel de caterisiri necanonice, în unele situații ierarhii care aprobă recursul sunt aceiași care au pronunțat caterisirea în instanța inferioară.
Autor: teolog Mihail PRISACARI
Cine sunt cei ce nu trebuie pomeniți la sfânta liturghie?
Depărtarea de eretic în Sfânta Scriptură Îndepărtarea de omul eretic este poruncită de Sfânta Scriptură, prin cuvintele Sfântului Apostol Pavel şi ale Sfântului Apostol şi Evanghelist Ioan. Sfântul Apostol Pavel îl sfătuieşte pe Tit: “De omul eretic, după întâia şi a doua mustrare depărtează-te. Ştiind că unul ca acesta s-a abătut şi a căzut în […] 👉 https://c.aparatorul.md/7b8qv 👈
Toți zic ca întreruperea pomeniiri este o mare jertfa și deja se cred printre sfinți, și vad ca se cam dau deoparte cele 7 sfinte taine ,mie mi se pare mai mult cădere decit ridicare
Doamne ajuta
,,Iubiti pe vrăjmașul vostru, faceti bine celor ce va ocarasc,si rugați va pentru cei ce va prigonesc!” De asta nu ati auzit? Matei 44-45! Numai ura si dezbinare stiti să faceți! Articol rău si instigator!Rușine!
Doamne ajutane .amin !
DAr cred ca ai habar draga aparatorule ortodox ca asta inseamna iesire din comuniune! Si oleca de sectarizare! In rest…
Doamne ajuta tuturor !! Amin !!
Instructiuni despre punerea unui sac pe cap si circularea cu urechile infundate, si alergarea rapida, sa nu ii prinda inteligenta cumva….
Si voi de ce nu va indepartati de preotii si ierarhii care sunt masoni ????
Amen
Doamne ajuta Amin
Doamne ajuta mă să pot face voia TA și să te slujesc și slăvi pentru mântuirea sufletului meu și întărește credința mea în tine Dumnezeu Autoputernic să pot să îți urmez cuvântul și lucrarea TA Doamne întărește mă și dă-mi putere să îți îndeplinesc poruncile tale cu credință adevărată Dumnezeu Autoputernic AMIN 🙏🙏🙏❤️❤️❤️ Doamne ajuta pe toată lumea AMIN 🙏🙏🙏
Criminali……
Doamne ajuta amin
AMIN 🙏🏽 DOAMNE AJUTĂ 🙏🏽🙏🏾🙏
Orice abatere de la învățătura Scripturii este o erezie așa că cerceteaza-te în lumina invataturii apostolice a bisericii primare si vezi dacă mai ești în ea…căci traditia si religia poate fii o erezie…
Nicolae Rusu Scriptura este doar o parte din Sfânta tradiție apostolică. Amândoi sunteți pe aratura, și tu, și autorul paginii
Andrei Andrei Numai că ce s-a atașat celor 66 de cărți ale Sfintei Scripturi sunt de credință Ortodoxă cu tradiția lor….
Nicolae Rusu Ai habar cine a alcătuit biblia cea adevărată? Sau te-ai trezit din grota? Sau nu știi ce vorbești? În originalul Grecesc scrie clar despre PARADOSIS, adică Sfânta Tradiție. Din fericire avem pe Sfinții Părinți din primul secol care au preluat Sfânta tradiție de la Sfinții Apostoli, ai căror ucenici au fost ( Sfântul Ignatie Teoforul, Sfântul Policarp, Sfântul Evod, Sf Urban, Sf Narcis, Sf Apelie, Sf Aristobul, Sf Irodion, Sf Agab, etc etc etc), apoi Sfinții Părinți din secolul al 2 lea hirotoniti de cei din primul secol, șamd. Sfinții Părinți au alcătuit biblia cea adevărată pagina cu pagină în Biserica cea Una Sfânta și Sobornicească, nu sectele și ereziile voastre inventate la peste 15 secole după Hristos din Martin Luther.
Sfântul Ignatie Teoforul, ucenicul apostolilor († 107 d.Hr.), care îndemna pe credincioşii de pe vremea sa să se ferească de învăţăturile ereticilor şi să păzească curată numai Tradiţia apostolică. De asemenea Sfântul Policarp, episcop al Smirnei, tot un Părinte Apostolic († 166 d.Hr.). Sfântul Irineu († 202 d.Hr.) mărturiseşte pentru tradiţie în scrierile sale.
Sfântul Vasile cel Mare († 379) mărturisea: „Dintre dogmele şi propovăduirile păstrate în Biserică, unele le avem din doctrina cea scrisă, iar altele le-am primit din Tradiţia Apostolilor, prin succesiunea în taină, nescrise, şi acelea au aceeaşi putere ca şi cele scrise” (Despre Sfântul Duh, c. 27).
Sfântul Egesip – ne mărturiseşte acelaşi istoric Eusebiu de Cezareea (Cartea a IV-a, c. 8, nr. 1) – s-a sârguit să adune la un loc toate tradiţiile apostolice şi a adunat mai multe din ele în cinci cărţi – din care Eusebiu citează –, care însă cu timpul s-au pierdut; Origen († 250 d.H.) zicea: „Să fie păstrată tradiţia apostolică în Biserică”. Sfântul Epifanie († 403 d.H.) zicea: „Trebuie păstrată tradiţia, pentru că nu este cu putinţă a afla toate în Sfânta Scriptură”; Sfinţii Apostoli au depus unele în scrisori, altele în Tradiţie…”.
Sfântul Ioan Gură de Aur († 407) scrie: „De aici (din II Tes. 2, 15) se vede că apostolii n-au predat toate prin scrisoare, ci multe fără scrisori, dar şi acestea nescrise sunt demne de crezare. Dacă este Tradiţia, atunci nu căuta nimic mai mult” (Omilia IV, nr. 2 la II Tesaloniceni). Sfântul Grigorie de Nyssa († 394) scria: „Avem Tradiţia ajunsă la noi de la părinţi, ca o moştenire prin succesiune de la apostoli, transmisă prin sfinţii ce au urmat” (Contra lui Evnomie, cartea a IV-a). Sfântul Clement Alexandrinul († 215 d.Hr.) „Aceia care explică Scriptura contra Tradiţiei bisericeşti, au stricat norma adevărului” (Strommata, lib 1, cap. 7). Tot aşa de hotărât în această privinţă scria şi Sfântul Ciprian († 258): „Dacă ne vom îndrepta noi la izvorul Tradiţiei dumnezeieşti, atunci se va curma rătăcirea omenească” (Epistola 74).
Să nu se uite că mărturiile de mai sus oglindesc în ele credinţa din vremea apostolilor şi imediat următoare până în secolul al IV-lea. Practica veche a Bisericii este, de asemenea, o importantă mărturie despre valoarea Sfintei Tradiţii şi despre preţuirea pe care a avut-o de la început până azi.
Andrei Andrei Felicitări….si dați înainte cu tradiția în care ați primit-o de la înaintașii voștri…noi rămînem pînă la cartea Apocalipsa scrisă de Ioan în Patmos…de acolo spune clar cuvîntul că cine adaugă ceva în plus..i se va adăuga și lui din urgiile lui Dumnezeu scrise în Scriptură.
Nicolae Rusu Pai sectarii au adăugat și au scos. Tradiţia am primit o de la Sfinții Apostoli, nu de la oricine.Tot Sfinții Părinți au adăugat cartea apocalipsei în Biblie, în secolul 4…așadar nu-mi vinzi tu mie gogoși la 2 lei.
Multe având a vă scrie, n-am voit să vi le scriu pe hârtie şi cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi şi să vă vorbesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină (II Ioan 1, 12).
Sfantul Apostol Pavel ne învaţă şi ne îndeamnă să ţinem cu tărie predaniile, zicând: Aşadar, fraţilor, staţi neclintiţi şi ţineţi predaniile pe care le-aţi învăţat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră (II Tes. 2, 15), iar voi, sectarii, îndemnaţi pe creştinii cei neîntăriţi să hulească şi să lase predaniile apostoleşti şi bisericeşti.
Nicolae Rusu Sfantul Apostol Pavel vă ruşinează pe voi, căci el laudă pe creştinii din Corint nu pentru că ţineau învăţăturile cele scrise, ci pentru că îşi aduceau aminte de el şi ţineau cu tărie la învăţăturile cele nescrise pe care le primiseră prin Predanie (Tradiţie) de la el, scriindu-le: Fraţilor, vă laud pe voi că în toate vă aduceţi aminte de mine şi ţineţi predaniile aşa cum vi le-am dat (I Cor. 11, 2).
Nicolae Rusu Sfântul Apostol Pavel îndeamnă şi sfătuieşte pe creştinii din Tesalonic să fie foarte atenţi şi vigilenţi în păstrarea Sfintei Tradiţii, zicându-le: Fraţilor, staţi neclintiţi şi ţineţi predaniile pe care le-aţi învăţat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră (II Tes. 2, 15).
Nicolae Rusu ..sa va feriti de orice frate care umbla fara rânduiala si nu dupa predania/ TRADITIA /παράδοσιν pe care ati primit-o de la noi.” (2 Tes. 3,6)
Când ortodoxii fac toate relele de pe lume…..care’s ereticii??
Coroi Costel Sunt păcătoși, nu eretici. Erezia nu are iertare, păcatele au
Coroi Costel Toate relele le fac cei care nu sunt mădulare ale Bisericii, dreptcredinciosii fac mai mult bine decât rău. Mai bine păcătos în dreapta credinta, decât păcătos în erezie.
Andrei Andrei sterge-te la gura 🤣
Coroi Costel Mă simt profund impresionat de acest comentariu de clasa întâi. Mai screme-te umpic sa ma impresionezi 🥱
Amin amin amin
Doamne ajuta la toată lumea
Amin
Amin
Amin
Doamne ajuta amin
Doamne ajuta ! Amin
Doamne fereste-ne de prosti!
Doamne ajuta Amin
În cazul acesta biserica ortodoxă este plină de eretici.
Dumnezeu să lase milă, pocăință și îndurare peste toți.
Amin doamne ajută
Va va pomeni Dumnezeu pe voi satane ce sinteti
Doamne ajuta
Doamne ajuta amin
Amin. Amin. Amin. Doamne ajuta
Doamne ajută Amin 🙏🙏
Doamne ajută Amin .
Si cine sunt ereticii in viziunea domniilor voastre?
Lucretia Farau sectarii și ateii, e lesne de înțeles. Cei din afara Bisericii Lui Hristos Dumnezeu..
Ilona Ilona Si ortidocsii care fac avorturi,blestema pe Dumnezeu,se drogheaza,isi bat parintii sotiile si copiii,etc…ce sunt?
Lucretia Farau și aceea, dar aceea mai au o șansă de salvare de a fi iertați, dacă se spovedesc și se împărtășesc, cu Sfintele Taine, pe când ceilalți, așa mor păgâni..
Lucretia Farau iar pt cei care, înjură, blesteama, dracue pe Dumnezeu, nu contează că sunt ortodocși, nu sunt iertați de Dumnezeu, fiindcă au hulit pe Duhul Sfânt Dumnezeu..
Ilona Ilona și ortodocxi sunti o relige numai că iei nus după bible fac fără delegea se închină La idoli si la mortăciuni .La Dumnezeu nau cum ..pentru că religea lor de ortodocx înseamnă om fără Dumnezeu..???!!???
Canoanele,dar cum se aplică? E scris cumva cum se aplică?
Doamne ajuta
Domnul isus ne a dat o porunca
Noua sa ne iubim uni pe alti chiar
Si pe dusmanii nostri sa ne rugam
Pt ei.exact invers faceti
Gal Maria Ai inteles gresit! Da, ne rugam chiar si pentru dusmani si pacatosi, dar NU facem ca ei! Una e sa te rogi pentru cel in greseala, alta este sa faci si tu greseli! Ne iubim unii pe altii, dar NU ne iubim pacatele!
Gal Maria ereticii, trebe arși de vii, gândire,,creștină,,😪indusă oamenilor de tot felul de indivizi cu pretenții de cunoscători a ceea ce a vrut să spună poetul, în cazul de față, Autorul Bibliei, Dumnezeu.
Valentin Codau cine a zis asa ceva? Ne rugam pentru întoarcerea păcătosului, ca să fie viu! Nu moartea lui e necesara. Vb aiurea, în afara învățăturilor Bisericii Ortodoxe.
Georgiana Stefan prietene, învățăturile nu sunt ale unei,,biserici,,sunt învățăturile lui Hristos, Calea, Adevărul și Viața. Nici o biserică, indiferent de cult,rit religios, Nu dă Nimic, nici unui om. Nu dau viață, nu dau Har,totul vine prin ascultarea individuală de legea și poruncile lui Dumnezeu și nici nu sunt intermediari între mine și Dumnezeu. Opinia mea.
Gal Maria să ne iubim pe cei într o credință cu noi, nu pe cei care cu voia lor s au lepădat de Dumnezeu, slujind unui dzeu idol, s au zeu, cum zic ateii, aceștia nu aparțin de noi.. Și s au învrajbit, împotriva lui Dumnezeu, au devenit vrasmaasii lui Dumnezeu precum stăpânul lor lucifer.. Cum poți să iubești un ateu păgân, care huleste pe Dumnezeu, și ia în râs și batjocura Chipul Sfânt al lui Dumnezeu, la, fel și sectarii.. Cei care nu accepta pe Dumnezeu întreit în Sfânta Treime, aceia nu sunt fiii de Dumnezeu.. Nu sunt dușmanii tăi, sunt dușmanii lui Dumnezeu, care îl defaima, îl denigrează, îl batjocoresc și râd de Dumnezeu, cum vor ei, dacă tu alegi să îi iubești pe ăștia, înseamnă că esty păgână ca și ei. Și la finalul vieții tale, v ei lua aceeași plată ca ei de la Dumnezeu.
Gal Maria adică noi nu suntem în stare să ne iubim într e noi, dar iubiți dracii în chip de oameni.. 😠
Valentin Codau ce dzeu ți a insuflat ție prostia tâmpenia, asta, asta e învățătură draceasca, nu Dumnezeiasca, Dumnezeu, să știi că niciodată, nu dorește moartea păcătoșilor, cum să îndrume creștinii să omoare, adică să îi ardă, de viii, cine ți a băgat prostia asta în cap de Dumnezeu, Doamne ferește, numai dracii vorbesc așa 😠 tu îți dai seama ce spui, păi dacă ar fi un Dumnezeu rău, cum sugerezi, tu, de ce ar pune pe alții, să îi ardă pe eretici, ar face o El, Dumnezeu, dar Dumnezeu, nu își învață creația Lui, la rău, Vezy că esty înșelat de demon, prin alți demoni cu chip de om, te minte ca sa te întoarcă împotriva lui Dumnezeu, Dumnezeu pt eretici ne a învățat să ne rugăm, nu să îi omorâm, cine suntem noi să ucidem ceea ce Dumnezeu a creat???
Maria Felicia Pilat mda, bine zis,,ne rugăm,,dar dacă e să punem osul la treabă,să facem fapte, s-a terminat. 🤔😁. Omul ce are dragoste față de aproapele lui,Tace și Face.
Valentin Codau arata mi versetul
In.care isus hristos spune sa
Omoram pe.vrajmasi nostri
Valentin Codau harul s a dar doar apostolilor, ei ungeau preoți și episcopi. Biserica Ortodoxa are harul!
Georgiana Stefan bine că-l,,are,,în interpretarea BOR. Duhul Sfânt, nu este Mângâietorul, dat doar unor indivizi, a unor șefi de cult, ci este dat, ca și dar,omului.
Valentin Codau prin ungerea preoților, prin punerea mâinilor, prin apostoleasca Biserica. Poți sa contești cât vrei.
Georgiana Stefan eu spun doar atât, Duhul Sfânt, il dă doar Dumnezeu. Exemplu, Ioan Botezătorul, nu i s-a dat de ,,biserică,,Duhul Sfânt. Bisericile oamenilor, sunt manipulări crase.
Valentin Codau tu ne compari cu Ioan Botezatorul? El trăia după legea veche, era evreu, era mare postitor și se infrana de la păcate. Biserica e stabilita de Hristos, spovedania, Euharistia, toate. Nu va lăsați păcălit de inchipuirile diavolești. Plus sunteți bărbat, mergeți în Muntele Athos.
Georgiana Stefan Legea lui Dumnezeu, Nu-i veche, Nu-i nouă, că Ioan era,,evreu,,îi zero. Hristos, cel botezat de Ioan,spune,Eu sunt Calea, Adevărul și Viața, iar El,Nu este evreu.
Gal Maria feriți-vă de uni preoți care violează copi un preot o cununat 2 tineri după nuntă io luat femeia și io frecat bine pină o aflat bărbatu . ..Altu o vrut să io dea la o fată intimp ce o mers să se spovedească .altu s-o pozat dezbrăcat și o trimis poză La altu .altu o dați bani cu cămătărie și o Luat averi .. LA TV AM VĂZUT …,!!!!!
Gal MariaNu ați înțeles nimic. Nu e vorba de păcat, ci de erezie.
Valentin Codau Ce am spus eu ramane ADEVARAT.
Cum se face ca la fratii nostri de peste Prut si din Bucovia sunt ierarhi incepand cu conducatori bisericii care pomenesc la slujbele lor pe Patriahul Chiril si se supun canonic unei biserici straine de neam…Cum sa lauzi un ierarh care instiga la razboi,care sfinteste si da binecuvantare la tancuri si rachete…si care promite un loc in rai celor ce se jerfesc pentru Mama Rusie….
Vorbiti o limbå moartå numai de voi ånteleaså !!!
Adunătură de habotnici si ignoranți teologic,….adevărata actiune sectara….
O singură Biserică și-o singură credință, înseamnă întoarcerea la ORTODOXIE
Doamne ajuta! Amin!
Intrebarea este doar, cine este ereticul? Este acela care se străduieşte să păzească poruncile lui Dumnezeu, sau poruncile omeneşti?
Doamne ajută familia mea și pe toată lumea Amin
Doamne ajută.
Amin.
Ce semnifica cuvântul eretic?
Argumentați ca sinodul de la Creta este eretic 🤔
Voi nici măcar nu știți ce s-a discutat la acel sinod, și nu, NU s-au modificat dogme
Amin doamne ajuta amin doamne
Amin doamne ajuta amin
Doamne ajuta amin doamne ajuta
AMIN AMIN AMIN
Da cine a scris acea sfanta scriptura???
Doamne ajuta amin
Buna dimineata. , jur pe DUMNEZEU, povestea mea este adevarata. ma numesc Céline Andrée Ruffin, am 70 de ani, sunt si din Romania🇷🇴, dar locuiesc de cativa ani in Franta, mai ales de la nunta.
Sunt foarte bolnav astăzi și aș putea muri oricând, pentru că sunt sub tratament de câteva luni la spitalul Pitier-Salpetrière din Franța. Au trecut 6 luni de când medicul oncolog mi-a diagnosticat esofagul ca stadiu 4. Conform raportului medicului și rezultatelor biopsiei, am cancer în stadiul 4, care este o patologie ireversibilă, iar acum sunt tratat în secția de oncologie din Petit- Hôpital de la Salpêtrière.
M-am căsătorit cu un francez și am trăit fericiți, dar fără copii. Așa răspândim lucrurile bune. Am fost foarte fericită și am dus o viață foarte fericită, dar, din păcate, în urmă cu câțiva ani, soțul meu a murit într-un tragic accident de mașină. După tragedie, nu am mai avut copii, așa că a trebuit să intru în posesia proprietății noastre. După ce am fost diagnosticat cu o boală terminală, mi-am vândut proprietatea pentru a pune bani într-o bancă privată.
Acum vreau să transfer acești bani unui cetățean român 🇷🇴, o persoană cinstită și de încredere, care îi va cheltui pentru o cauză bună. Aceasta este o sumă de 800.000 euro (3.950.000 lei). Vreau să dau acești bani înainte de a muri pentru că zilele mele sunt puține. Am puțin timp să trăiesc pe pământ și îți voi face acest cadou cu un zâmbet. Pentru că visul meu era să mă întorc în România 🇷🇴 și să-i ajut pe cei nevoiași, Doamne să fie fericit! , iată numărul de whatsapp al avocatului meu:
+229 64516040
Pentru a contacta prin WhatsApp, trebuie mai întâi să-i salvați numărul. multumesc din inima
Amin
Amen
Doamne ajuta amin
Doamne ajuta te rog familia mea și pe toată lumea amin 🙏
Auziți pocăițiilor, anatema pe voi
Wesgon Metatron Pocainta este cerinta obligatorie a lui Hristos pentru cei care il iubesc, iar asta o spune Scriptura. Cat despre erezii acestea sunt aduse de oricare din cei care schimba Scriptura cu alte invataturi prin care ii abat pe oameni de la calea credintei. Iar in cultul ortodox renumita pentru erezie este Maria Gheorghiu, acea prezicatoare cu teologie ortodoxa care ii duce pe multi in ratacire. Nimeni din cei din conducerea cultului ortodox nu a luat atitudine concreta, iar femeia este promovata in mod agresiv pe canalele media si la TV. Iar pentru exemplificare aveti ultima erezie aparuta, proaspat scoasa de acea femeie, pentru a vedea ceea ce apartine de cultul ortodox, inainte de a va uita in ograda altor culte. Iar erezia este clara pentru cine judeca un pic: https://mariaghiorghiu.blogspot.com/2023/08/sfanta-treime-poate-fi-vazuta-de.html?spref=fb
Hkan Khan păi cum ai ochi să vezi că inseală, și alții au ochi să vadă dacă vor, oamenilor le place să fie înșelați, deia sunt 1 milion de secte!
Doamne ajuta la toată lumea și la familia mea Amin Amin Amin Slavă ție Doamne Slavă ție
Buna ziua, Ai nevoie de finantare pentru casa ta, pentru afacerea ta, pentru a-ti cumpara o masina, pentru a-ti cumpara o motocicleta, pentru a-ti crea propria afacere, pentru nevoile tale personale, nu exista nici o indoiala. Și oferim împrumuturi personale de la 2.000 până la 800.000 cu o dobândă nominală de 2%. Pentru mai multe informatii contactati-ma in privat.
multumesc pentru incredere
Cornel Antonieortodoxia nu este păgână, cum îți imaginezi.
Costin McMahon Ellis în primul rand nu cred ca înțelegi expresia și originea ei păgână.
Cornel Antonie sunt curios, înainte de a da ortul popii, cam ce ai să vezi?
AMIN !
Amin
Amin
Ana Maria Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Amin ! Doamne-Ajuta.
🙏🏻
Oare care sunt ereticii? Închinători la idoli!
Cei care au alți Dumnezei în afara de El
Sa nu ți faci chip cioplit și joci asemănarea unui lucru !
Asta Domnul urăște la noi !
Doamne ajuta ne sa putem face sfanta voia Ta amin!
Spune sa nu le faci plecăciuni sa nu te inchini lor sa nu le slujești!Oare de ce oamenii fac astea?
Adina Enea ereticii sunt cei care nu tin dreapta credinta. Ereticii pot crede in Dumnezeu, dar nu tin invataturile Lui. De ex: catolicii, pocaiti etc
Adina Enea habar nu ai de idoli. Ataci ortodoxia, mânată de teologul iadului.
Wagy Lwru greșit!Pocăiții împlinesc biblia!Ereticii sunt cei care sunt de partea lu satan!Pana și catolicii sunt de partea lui Dumnezeu !Cei care nu cred în Dumnezeu și nu fac voia Lui sunt eterice atei
Costin McMahon Ellis nu atac eu ,ataca biblia
Costin McMahon Ellis scrie sa nubti faci chip cioplit și nici asemănarea unui lucru sa nu te inchini lor sa nu le slujești!Despre ce vorbește la cibe faceți voi plecăciuni? Biblia vs arata adevarul dar voi nu vreți sa deschideți ochii!
Amin
Amin
Amin 🙏🙏🙏
Doamne ajută Amin!
Amin!🙏🙏🙏
Amin!
Popescu Cristian Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Amin
AMIN
Da, da , da…..
😄
Dumnezeu sa fie cu noi toți AMIN ✝️
Doamne ajuta Amin !
Doamne ajuta amin ❤️🙏
Mariusini Grosu Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Doamne ajuta Amin
Amin
Doamneajutane si ne binecuvinteaza pe toti
Amin.
Amin Doamne ajuta
Amin!
Pisicuta Frumoasa Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Amen
Amin
Balan Dan Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Amin
A
Amin
Doamne ajuta. Amin
Amin!
Amin
Diana Albulescu Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Amin
Adelin Stan Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Amin
Bună, aici asistența președintelui Macron suntem responsabili pentru acordarea donațiilor puse la dispoziție de către președintele francez pentru a ajuta țările și familiile sărace.
Contactează-ne pentru a primi donația ta.
Și fiecare familie are dreptul să primească o sumă de 25000Euro în funcție de copil. Lupta împotriva sărăciei în întreaga lume este primul obiectiv al asociației noastre. WhatsApp: https://wa.me/message/MLAT6FWN4GOJK1
Ma Jo asistenta masonului ( francmasonului) Emanuel Macron?
Doamne ajuta !
Doamne eartane pe noi pacatosi 🙏 AMIN
Elena Melnic Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Amin
Gabriela Nacu Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Doamne ajuta amin
Voichita Markesz Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Ce i ereticul?? Cel care nu fura cu voi asa i???..
Fiecare om va fi judecat după cuvintele și faptele sale.
Amin
SLAVĂ ȚIE DUMNEZEUL NOSTRU DUHUL SFÂNT LUMINA CUVÂNTULUI MULȚUMIM PENTRU INVIERE ȘI VIAȚĂ AMIN 💥❤️💥❤️💥❤️💥
Doamne ajutane pe toti amin!!!
Doamne ajuta 🙏❤️ Amin
Amin
Amin
Amin, slavă ție Doamne 🙏
AMIN
Oferta de credit intre persoane fizice.
Pentru oricine are nevoie de un împrumut de bani pentru a realiza un proiect, pentru a plăti o datorie, pentru a cumpăra o mașină sau chiar pentru a construi o casă, suntem disponibili să vă acordăm un împrumut cuprins între 5.000 € și 5.000.000 € la o rată a dobânzii de 2. %.
Dacă sunteți interesat, contactați-mă:
[email protected] .sau nu whatsapp:
https://wa.me/message/FT2I4W7ET2L6P1
Amin
Tavoz satan…!
AMIN
Amin!
Ce în fața domnului mai ai nevoie de avocați.aici da şi stupoare pe ka domnul apăreți voi.cel vicleab
Chiar dacă pui o vorbă bună tot trafic de influență se numeşte şi la dumneşeu.nu cunva dracu are acest obicei draconic să mai pună o vorbă bună.eu aşa cred şi aşa este.acel internediar este un plus dezastros;vameşul vrea tribut.deci tot la bani ahungem inveția lui dracu.ochiul dracului.nu?de acea voi trebuie dați la o parte alterați relația cu divinitatea.
Doamne ajuta Amin!
Iohan Andrusca Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Si care e acel eretic!
Amin!
Doamne Ajuta,AMIN
Doamne ajuta amin
Valerică Spoială Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
AMIN AMIN AMIN AMIN AMIN AMIN!
Doamne ajuta amin
Amin
AMIN.
Gheorghita Stoica Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Iisus Hristos nu a venit pentru cei drepți, a venit pentru cei păcătoși a intrat în casele lor și cei drepți lau judecat. Trebuie sa ne rugam mereu pentru cei eretici căci și Sfântul Apostol Pavel a fost eretic a omorât creștini și Dumnezeu ia deschis calea spre mântuire deci rugați-vă mereu pentru cei eretici căci le puteți deschide calea spre Dumnezeu
Doamne ajuta Amin
Gabriela Aby Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Cu cei fărădelege și cu urâtorii de Dumnezeu la masă nu am stat, spune împăratul David. Așa să facem și noi !
Amin
Doamne ajuta amin
DOAMN AJUTA-NE ! AMIN !
Doamne ajuta
Amin
Amin
Moni MonukaElena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga Monimonuka
Amin
Axenia Galan Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Doamne ajuta tuturor!
ĹAUDAT SĂ FIE ISUS SI MARIA !
Departarea de eretic ca nu cumva sa le deschida mintea celor indobitociti de religie !!!
Padure Petru Catalin
Siiii, se supara prea sfantul si inalt prea sfintitul…..iar la liturghie cantam…Sfinte Dumnezeule….cand se savarseste Sf.Liturghie , canta si ingerii in cer….dar daca vine vre-un prea sfant….o intrerupem……Cuvintele sunt de prisos!
Și ce te faci, când chiar tu însuți ești eretic și nu știi că ești eretic și ii socotești pe alții eretici, pentru că ei nu cred așa cum crezi tu?
Treaba cu ereticii a fost impusă de propaganda imperialistă pt a face toți oamenii docili și supuși puterii și în mare parte le-au reușit șantajul psihologic !
Dar a venit vremea ca oamenii să afle adevărul și să fie liberi de lațul paraziților religioși
Pavel Spanache sper să fim liberi, să nu mai vină la ușă sectanții disperați.
Costin McMahon Ellis nu prea se potrivește aluzia ta !
Știi de ce ? Pt că acei sectanți de care vorbești sant la rândul lor drogați ca și toți creștinii , de opiul religiei iudeo creștin
Pavel Spanacheiar tu aburit, că le știi pe toate.
Costin McMahon Ellis te afectează „știința” mea ?
Amin
Amyn
Amin
Amin
Armin Bogdan Elena Dragotoiu Andrei Maria Felicitări, sunteți câștigătorul a 500.000€ selectat printre norocoșii câștigători ai săptămânii la Fundație🎁🎁🎁 Pentru a primi rapid coletul, contactați-ne prin WhatsApp dând click pe acest link WhatsApp:
👇👇👇👇👇👇
👇👇👇 https://wa.me/qr/XYWQEN3M5EFTG1
pentru a vă revendica premiul (câștiga
Doamne ajuta ! Amin
Amin amin,amin
Care ierarhi propovaduiesc altă Evanghelie?
Cum si cine hotărăște ca un ierarh este eretic?
preoții care fac asta de capul lor, înseamnă ca NU sunt sub ascultare!
Spuneți creștinilor care va urmăresc postarile ce anume înseamnă asta!
cum să ma împărtășesc eu cu sf. Taine din mâinile unui astfel de preot?
Amin😇🙏
Preoții pomenesc in continuare pe șefii lor .