SECULARIZAREA AVERILOR BISERICII
Pagini din Istoria Sfintelor Mânăstiri Neamţu şi Secu (I)
scrisă de schiarhimandritul Andronic Popovici
Introducere
Istoria Sfintelor Mânăstiri Neamţu şi Secu este o cronică la fel de inedită ca Aduceri aminte (1820-1892), care ne aduce înaintea ochilor noi pagini din istoria Bisericii noastre. Ea reuşeşte să surprindă o luptă de proporţii împotriva Bisericii, care a început în primele decenii ale secolului XIX şi astăzi este aproape desăvârşită. Scopul principal al acestei lupte a fost de a distruge Biserica Ortodoxă, ca moştenitoare a învăţăturii primite de la Mântuitorul Însuşi, Sfinţii Apostoli şi Sfinţii Părinţi ai Bisericii, şi de a o transforma într-o simplă instituţie, de faţadă, a cărei singură menire să fie săvârşirea unor ritualuri golite de înţelesul lor profund şi mântuitor.
Lumina nu mai venea de la Hristos, Calea, Adevărul şi Viaţa, ci de pe pământ, de la oameni care credeau că ,,Dumnezeu este sus în ceruri, iar pământul a fost lăsat oamenilor ca să facă ce vor vrea pe el”. Iar în secolul XIX, această ‘lumină’ se răspândea mai cu seamă dinspre Apus către Răsărit şi ţintea să revoluţioneze totul în calea ei. Aşa, Europa şi împrejurimile ei trebuia să-şi schimbe nu numai înfăţişarea, ci şi mentalitatea, adăpându-se de la noi izvoare. Şi tinerii fii de boieri români vor părăsi vatra pentru a studia la Paris, Viena şi în alte capitale europene, unde vor fi iniţiaţi în ideile apusene. Ei vor fi regăsiţi mai târziu ca aparţinând lojelor masonice. Documentele anului 1848, publicate 50 ani mai târziu[1], vorbesc despre 131 studenţi cotizanţi la Societatea Studenţilor Români din Paris; ei se vor întoarce în martie 1848 pentru a participa la revoluţie.
În aceeaşi perioadă, credinţa scădea în Ţările Române. Creştinul de rând era asaltat din toate părţile de corupţie, răutate, viciu, viaţă plină de greutăţi. Păstorii vremii, îngrijoraţi, scriau pastorale şi chemau poporul să se ridice din viciile care-l asupreau[2]. Această stare era generală atât printre mireni, cât şi printre clerici. În 1844, cineva scria pe pagina unui manuscris: „La bisericile de ţară, de multe ori nu are cine asculta nici chiar citirea; ba încă şi prin cele de la oraşe se săvârşesc sfintele slujbe cu multă grăbire din pricină că au răcit, ba încă la unii au şi îngheţat râvna spre dumnezeieştile slujbe, încât cei mai mulţi pândesc vremea să meargă la biserică pre la vremea heruvicului, şi alţii pre la chinonic, ca să se arate numai oamenilor că au fost la biserică, iar nu lui Dumnezeu”.
De asemenea, în 1851, într-una din epistolele sale către protopopii săi, Episcopul Filotei al Buzăului scria: „De nişte asemenea pătimaşi preoţi beţivi avem ştiinţă că şi această plasă este plină, şi din ce în ce numărul se mai adaugă, dovadă pipăită a lenevirii cucerniciei tale, că nu numai că nu văd înfrânare şi pilduire, dar ce este mai trist şi foarte dureros, văd şi acoperire din partea-ţi. Şi printr-aceasta te mai chemăm la datoria-ţi lăsată în neîngrijire şi cu seriozitate îţi poruncim ca socotind datoria ce ai de îndeplinit, să nu întârzii nici un minut a pune în lucrare stârpirea cu desăvârşire a acestei ticăloase patimi dintre preoţi şi apoi ei dintre enoriaşi”.
Tot el scria: „Tinerii şi tinerele odată se creşteau într-o fericită nevinovăţie, curăţenie, supunere către părinţi şi mai marii lor şi frica Domnului, şi numai când înţelepciunea părinţilor găsea de cuviinţă păşeau către patul nupţial, prin legiuita căsătorie. […] Viaţa lor următoare era pildă pentru alţii, iar nu pricină de sminteală … Acum însă, din nenorocire, tinerii şi tinerele s-au abătut cu totul din calea moşilor şi strămoşilor lor. Moliciunea, desfrâul şi relele urmări s-au făcut lucrul lor din toate zilele. Nevinovăţia, simplitatea şi cucernicia nu mai sunt podoaba şi cinstea unei fete. Bărbăţia, temerea de Dumnezeu, cinstea şi supunerea către părinţi şi respectul către cei mai bătrâni nu mai sunt virtuţile unui tânăr. Credinţa, dragostea şi încrederea nu mai fac pacea casnicilor. Stricăciunea din toate părţile este deopotrivă. Vin către căsătorie, dar aci, în loc să se unească simplitatea cu nevinovăţia, se găsesc amândouă părţile obosite în dezmierdări netrebnice, diluate în patimi şi sfâşiate în mii de viţii. Apoi ce pace, ce linişte şi ce unire trebuie să fie în acea căsnicie ? Ce creştere, ce educaţie şi ce pildă vor avea copiii de la nişte asemenea părinţi ? Şi ce copii vor fi aceia născuţi din asemenea trupuri diluate ?!”
Constantin Gane, care a consemnat vieţile doamnelor şi fiicelor de domni şi voievozi ai celor două Principate Române, zugrăveşte o imagine foarte plastică a vieţii de zi cu zi în Iaşiul anilor 1849-1856, citându-l pe Iancu Ghica, fiul domnitorului Grigorie Ghica: „«E unu după miezul nopţii … se pot deci încă face vizite ! Căci toată ziua şi toată noaptea casele boiereşti sunt deschise, de stai şi te întrebi când lucrau şi când dormeau oamenii aceia. Dar dormeau, cică, între 3 şi 10 dimineaţa; slujba, de la 11 la 4, masa, de la 4 la 5, apoi iar un mic somn până la 7, şi de la 8 în sus, viaţa … Jocul de cărţi mai ales, obicei luat de la ruşi de la 1827 încoace, care până acum a făcut să cadă mai multe familii bogate în cea mai neagră mizerie … Câţiva boieri ţin toată iarna casa lor deschisă, la rând, de două ori pe săptămână. Intră lumea acolo ca la birt, se aşază la una din cele 10 sau 20 de mese din salon, şi joacă cu aprindere, cu nesaţ. Când pe covorul verde se îngrămădesc, licărind, galbenii de aur, obrajii se îmbujoresc, ochii strălucesc şi tulbură sufletele bieţilor pătimaşi … se joacă mize de 10, de 20 mii de lei dintr-o dată, averi întregi se duc într-o seară … şi uneori nenorocitul care a pierdut tot ce avea se duce cu ochii aiuriţi să-şi zboare creierii acasă». Jocurile obişnuite erau: cele de noroc, ca stosul, lanskene şi maca, cele zise speculative, precum vist, preferanţa, pichet, şi cele distractive, precum ghiordumul, concina, calul alb. Cucoanele jucau şi ele, dar mai mult concina şi pe bani puţini”[3].
* * *
Istoria Sfintelor Mânăstiri Neamţu şi Secu este o cronică uriaşă, fără asemănare în literatura română. Ea reprezintă un document care atestă faptele petrecute în Ţările Române şi mai cu seamă în Mânăstirea Neamţului şi împrejurimile ei. În plus, ea constituie mărturia unui martor ocular al acestor evenimente, trăitor în duhul adevăratei Ortodoxii, care a privit cu ochi duhovniceşti cele petrecute în vremea sa.
Istoria a consemnat în multe feluri faptul că paşoptiştii nu erau mânaţi de gânduri evlavioase când venea vorbea de cele ale Bisericii. Istoria Sfintelor Mânăstiri Neamţu şi Secu dezvăluie încă o pagină de istorie despre această atitudine a marilor bărbaţi de stat ai vremii faţă de monahism, vârful de lance al Bisericii. Înstrăinaţi de vatra ortodoxă a satului românesc şi deja tributari ideologiilor care spulberau pur şi simplu înţelepciunea curată, izvorâtă din credinţă, înlocuind-o cu sofisme tâmpe, întunecaţi de o viaţă lipsită de adevăratele virtuţi şi înclinată doar spre cele trupeşti, ei vroiau să dezrădăcineze tot ce însemna tradiţie şi tradiţionalism.
Aşa se face că prefacerile care au loc în Biserica Ortodoxă Română începând din vremea domniei lui Cuza până în anii ‘1930 vor strămuta pur şi simplu Biserica de pe temelia sa canonico-dogmatică pe o temelie legislativă creată pentru a se îmbina cu cea a statului modern, în cadrul căruia Biserica nu este nimic altceva decât un departament al statului, o instituţie aflată la bunul plac al guvernului, pierzându-şi treptat adevăratul rol, de dătătoare şi păstrătoare a harului mântuitor şi aducător de sfinţenie.
* * *
Încercarea de a înfiinţa un seminar în Mânăstirea Neamţului
Între toate acestea, în anul 1854, […] domnul Moldovei Grigorie Ghica […], uitându-şi dregătoria sa, că el era domn puitor la cale al pricinilor politiceşti iar nu arhiereu, a hotărât ca numaidecât punctul acesta este poruncitor spre a se întemeia în Mânăstirea Neamţului seminariu, pentru ca să înveţe călugării ştiinţe înalte. Şi îndată a şi pus în lucrare, ca prin silnicie numaidecât să aducă întru îndeplinire pe acel punct după a sa socotinţă greşită şi necreştinească.
Şi aşa uneltind el toate vicleşugurile, împreună cu Dimitrie Ralet, ministrul bisericesc şi cu Lascarachi Catargiu şi cu Constantin Negri şi cu alţi ajutători lui, după cum i-a învăţat diavolul, a trimis mai întâi nişte batjocoritori în Mânăstirea Neamţului în anul 1855, spre a-şi face râs de locaşul lui Dumnezeu, care, ajungând în mânăstire marţi seara la începutul sfântului şi marelui post, în vremea pavecerniţei celei mari, când mai tot soborul eram în soborniceasca biserică întru un cuget lăudând pe Dumnezeu şi rugându-ne pentru mântuirea sufletelor noastre şi pentru pacea lumii, după cum avem predanie, cântându-se atunci Canonul cel Mare, numai iată că am auzit cum au intrat nişte boieri în mânăstire şi pecetluiesc uşile la chiliile părinţilor celor mai însemnaţi de prin slujbele mânăstirii.
Deci cu toţii foarte spăimântându-ne, nu ne dumiream ce este, că aşa fără de veste întru aşa zile sfinte care sunt pentru curăţirea sufletului se face acest lucru, când în ţara Moldovei este domnitor creştin şi nu se află nici o năvălire de oareşicare varvari; şi după ce am ieşit din biserică, am văzut că aşa este cu adevărat, căci umblau ca nişte lei turbaţi de mânie prin farmalâcurile mânăstirii acei boieri, Lascarachi Catargiu, Dimitrie Ralet, şi priveghetorul din Târgul Neamţului, Neculai Pârvu, şi poliţ-maistru Ion Grigoriu, care arăta uşile pe care să le pecetluiască, şi alţii, înconjurând chiliile părinţilor cu ostaşi întrarmaţi, şi pecetluindu-le uşile precum am zis, aşijderea şi la soborniceasca cămară a mânăstirii şi la cancelarie, la arhivă şi la bibliotecă; şi încă şi la părintele arhimandrit Natanail, stareţul mânăstirii, zicând că stareţul ţine în mânăstire spioni ruseşti.
Întru acestea şi întru altele încă şi-au mai arătat neomenia, căci au adunat pe vreo câţiva părinţi cinstiţi şi i-au închis într-o chilie la un loc, punându-le strajă ca nu cumva să fugă; apoi după ce i-au ţinut 24 de ceasuri acolo închişi la arhondaric jos, păziţi de poliţ-maistru cu ostaşii, le-au dat drumul la unii, iar pe patru părinţi cinstiţi, după ce au despecetluit uşile care le pecetluiseră, văzând că nu au găsit nici o pricină ca să se încaiere de sobor, cu mare batjocură i-au pornit la Iaşi, nelăsându-i nici măcar să se închine la sfânta icoană cea făcătoare de minuni a Preacuratei Maicii lui Dumnezeu, căci un monah Ionatan alergase cu fuga în soborniceasca biserică ca să se închine, dar chiar înaintea icoanei Preacuratei Maicii lui Dumnezeu ajungând, a alergat un radovoi[4] cu şapca în cap şi cu sabia la dânsul şi l-a răpit cu cumpliţie de acolo, şi i-au pus pe toţi întru o haraba, împreună cu două femei, ca desăvârşit să-şi facă râs de călugări.
Deci cine poate să povestească batjocurile şi necazurile ce au pătimit acei părinţi pe drum, mai ales şi vreme de seară fiind, asemenea şi frica şi grija soborului în mânăstire ? Căci se vedea o pornire cu nemilostivire nu de la păgâni, nu de la eretici, ci chiar de la creştini patrioţi şi mai ales de la domnitorul pământului Moldovei, pentru care nu avem cui să ne jeluim, la cine să alergăm şi pe cine să punem mijlocitor spre îmblânzire; fără numai după cum şi întru altele primejdii este obiceiul soborului, a alergat cu rugăciuni la ajutorul Preacuratei Maicii lui Dumnezeu rugându-se ei, spre a fi scutit de acea ispită negândită.
Căci de ar fi fost alţii străini, apoi te jeluiai domnitorului; iar acestora acum se potrivea a li se grăi zicerea aceea a Sfântului Prooroc şi Împărat David, adică: Că de m-ar fi ocărât vrăjmaşul, aş fi răbdat. Şi cel ce mă urăşte, de ar fi grăit mari asupra mea, m-aş fi ascuns de dânsul. Iar tu omule, cel întocmai la suflet, dregătorul meu şi cunoscutul meu, care împreună cu mine te-ai îndulcit în mâncări, în casa lui Dumnezeu am umblat cu un gând (Psalmi 54, 12-15); şi iarăşi rugăciunea lui către Dumnezeu şi hotărâre, adică: Să vină dar moartea preste ei, şi să se pogoare la Iad de vii, că vicleşug este în lăcaşurile lor (Psalmi 54, 16-17), pentru că aceştia pe de o parte cereau rugăciuni ale soborului către Dumnezeu întru nevoile lor, iar pe de alta, cu vicleşug căutau prilej spre a risipi soborul, aprinzându-şi mânia lui Dumnezeu pe capul lor, şi neluând seama la cuvântul ce este scris, că de va strica cineva casa lui Dumnezeu, strica-l-va pre acela Dumnezeu (I Corinteni 3, 17).
Însă nelegiuiţii aceştia nu s-au mulţumit numai cu atâta, ci ca să vezi ce grozăvii s-au mai lucrat şi după acestea, că întru a treia săptămână a sfântului şi marelui post, a trimis domnul Grigorie Ghica pe un arhimandrit învăţat, Antonie[5], cu poruncă de a scos din stăreţie pe părintele arhimandrit Natanail, pe lângă care trebuşoară, tot atunci la februarie în 24 de zile acel arhimandrit a citit în trapeza sobornicească în faţa soborului şi nişte ocări şi îngroziri foarte aspre de către domnitor, şi apoi s-a aşezat el ţiitor de loc al stareţului, alegându-şi singur vreo şase nume din sobor care ştiau numai a iscăli ceea ce va zice el, sub nume de sfat al soborului, pentru ochii oamenilor, ca să poată aduce întru împlinire tot planul domnului Grigorie Ghica cu care tainic îl însărcinase, precum şi zice în ofisul ce i-a dat în 2 martie, cum că toate chipurile să le facă spre a aduce întru împlinire deosebitele dispoziţii cu care l-a însărcinat.
Deci în vremea acestui ticălos sfat prin vicleşug adunat, nimic însemnat nu se poate lămuri ce s-a lucrat în folosul mânăstirilor, decât spre cea de istov desfiinţare a vieţii călugăreşti. Aceasta cu multă părere de rău vi-o înfăţoşez. Că netrecând multă vreme, a venit de la Iaşi la mânăstire un boier, anume Anastasie Panu, aducând şi nişte programe alcătuite gata, pentru înfiinţarea seminarului în mânăstire; şi iscălindu-le mai întâi acel arhimandrit Antonie, ca unul ce ţinea loc de stareţ şi ca unul ce nimic nu-i păsa pentru stricarea orânduielii călugăreşti, fiindcă nici el nu se ţinea de dânsa, a mai silit şi pe ieromonahii Dimitrie de la Oancea (ce nu era hirotonit din soborul nostru), Ghenadie Durăuanul şi Teodosie Florea, şi monahii Ieremia şi Timotei de au iscălit, pe care îi alesese el singur ca spre sfat din partea soborului, prin care vicleşug a putut umple gazetele de minciuni, cum că soborul a cerut să fie seminar în mijlocul mânăstirii.
Deci isprăvindu-se această mârşavă faptă cu cele mai silnice chipuri (că şi scaunul ridicase acel boier ca să dea în cap monahului Gherasim, logofătul cel mare al mânăstirii, pentru că nu a voit să iscălească), precum s-a înştiinţat mai pe urmă soborul, a mers cu aşa ispravă acel boier la Iaşi.
După acestea, netrecând multă vreme, a venit la Mânăstirea Neamţului ministrul bisericesc împreună cu alţii, şi trăgându-se clopotul cel mare, spre a se aduna soborul în soborniceasca biserică, a mers şi ministrul acolo, îmbrăcat întru toată uniforma sa şi a început a ceti acele programe; dar bătut fiind nevăzut de Preacurata Maica lui Dumnezeu, a început îndată a tremura din tot trupul foarte cumplit, încât nu a putut citi nici măcar 4 rânduri din acel program în faţa soborului; şi fiindcă se afla în mare primejdie, i-a luat altul programele din mână; şi fiindcă se îneca de tot, i-a adus degrab arhondarul cel mare al mânăstirii un pahar mare cu apă rece, de l-a băut acolo în biserică ministrul unde înţepenise lângă strana arhierească în faţa a tot soborul spre a-şi mai veni ceva în fire; şi aşa a ieşit din biserică.
[1] Anul 1848 în Principatele Române. Acte şi documente, Bucureşti, 1898, vol. I, p. 80-84.
[2] A se vedea Carte de blestem împotriva celor ce fac lux, Iaşi, 1781; Carte de blestem împotriva celor ce înjură de Lege, Cruce, suflet, Pricestanie, Iaşi, 1829 etc.
[3] Constantin Gane, Trecute vieţi de doamne şi domniţe, Editura Junimea, Iaşi, 1973, vol. III, p. 220.
[4] Radovoi sau radavoi, adică militar.
[5] Notă arhiereu Narcis Creţulescu: „1855 fevr. 24 – 1855 mai 19. A ţinut loc ca de stareţ un arhimandrit străin, de la alta mânăstire: arhimandritul Antonie Dumbravă (răzeş de la Poereca), egumen de la Mânăstirea Bogdana. De aceea i se zice şi ‘Bogdăneanu’. Om sec, plin de vicii, şi nu semăna a călugăr. El era un adevărat obiect de scandal în mânăstire. Îşi bătea joc de bătrâneţe, de călugărie, de aşezăminte, şi sugea vârtos: băuturi, tutun, femei, bani şi răzgâiere. În timpul lui partizile s-au batjocorit grozav, şi în acea primăvară cântau buhăile (cucuvelele) în toate părţile prin mânăstire. Adevăraţii călugări cu viaţă sfântă plângeau nenorocirea soborului. Antonaş a rămas proverbial. Acest răstimp de 3 luni şi 3 zile (2 luni şi 23 de zile) sau mai bine de 93 de zile se considera ca prohodul Mânăstirii Neamţu. El nu este scris de părinţi în pomelnic”.
Scopul principal al acestei lupte a fost de a distruge Biserica Ortodoxă, ca moştenitoare a învăţăturii primite de la Mântuitorul Însuşi, Sfinţii Apostoli şi Sfinţii Părinţi ai Bisericii, şi de a o transforma într-o simplă instituţie, de faţadă, a cărei singură menire să fie săvârşirea unor ritualuri golite de înţelesul lor profund şi mântuitor. 👉 https://c.aparatorul.md/ipw95 👈
Scopul principal al acestei lupte a fost de a distruge Biserica Ortodoxă, ca moştenitoare a învăţăturii primite de la Mântuitorul Însuşi, Sfinţii Apostoli şi Sfinţii Părinţi ai Bisericii, şi de a o transforma într-o simplă instituţie, de faţadă, a cărei singură menire să fie săvârşirea unor ritualuri golite de înţelesul lor profund şi mântuitor. 👉 https://c.aparatorul.md/03nnj 👈
Cate minciuni puteti scoate pe gura aia spurcata, paraziti in rochii infecte
Atîta tim cît suntem ìn UE Romînia ce a spus Ioanis suntem o țară eșuată trebuie să ne împcăm cu acest titlul acesta este romîna trebuie să recunoaștem.romînia va avea revoluția poporului romîn nu a străinilor cum a avuto în 1989 treziți-vă cît nu este prea tîrziu.
.
De ce atâta ură răspândiți de ceva vreme ? Toți creștinii indiferent de cult cred în aceeași Sfânta Treime ; în Dumnezeu Tatăl , în Isus fiul și în Duhul Sfânt . Adevărul este unul singur ! Toți care cred în Cristos , care fac faptele lui și păstrează cuvântul său sunt cu adevărat creștini . Cuvântul este unul singur : IUBIRE .
Sunt catolică ( și practicantă) dar nu am auzit niciodată vre- un cuvânt de ură , de dezbinare împotriva celorlalte culte . Fiecare biserică ( cult ) are metehnele ei , și bune și rele , dar citind Biblia și mergând după învățăturile lui Isus , prin fapte nu prin vorbe , nu poți să ai decât sentimente de iubire față de aproapele , oricare ar fi el . Căci toți cei botezați sunt copiii lui Dumnezeu și loc pe pământ este și pentru buni și pentru răi. Judecata o va face Dumnezeu la sfârșit , după ce fiecare dintre noi va părăsi aceasta lume și va merge în lumea veșniciei. 🙏🙏🙏
Doamne ajuta
Amin
Totu-i decât o mare abureala cu mari sfinți mântuitorul popi aleagă după bunăstare nu ca sunt ei mari credincioși știu ca poate duce o viata în huzur pe spatele naivilor care cred ca i-a creat un zeu din cer
saracele manastiri… si-au pierdut robii (sclavii) romi si vai de mama lor : )))))))
NUMA BAZACONI 😕
Sunt trădători și anticristi in funcțiile cheie ale bisericii ortodoxe care lupta pentru distrugerea ei .. găsirii și eliminații … preoți drepți găsirii și eliminații din biserica …
Sorel Fuss adevărul este unul singur Hristos ,religiile sunt de la om și da ele au făcut ravagii și prăpăd crezând că Dumnezeul cel atotputernic trebuie aparat cu sabia ceea ce nu este nevoie nici pe departe,Dumnezeu poate rezolva orice într-o fracțiune de secundă….religia strica și apare cearta intre ele
Doamne ajută tuturor !
🙏😇🙏😇🙏😇🙏🌹🌹
Dumnezeu sa ne fie tuturor sprijin – AMIN !!!
Asta se face și acum.😢
Cu greu, dar ma abțin. Uneori rușinea e fără Dumnezeu. De fala ați auzit? Podoabe, păduri, pământuri averi? Asta este adevărata menire a bisericii? Cum sa nu stârnit ura invidia. Trăiți în palate, jacuzzi mertane etc etc și vorbiți de moralitate. Cuza? Din cauza BOR, nu a fost pus la loc de cinste în carta istoriei românești. Greșiți enorm.
Cu greu, dar ma abțin. Uneori rușinea e fără Dumnezeu. De fala ați auzit? Podoabe, păduri, pământuri averi? Asta este adevărata menire a bisericii? Cum sa nu stârnit ura invidia. Trăiți în palate, jacuzzi mertane etc etc și vorbiți de moralitate. Cuza? Din cauza BOR, nu a fost pus la loc de cinste în carta istoriei românești. Greșiți enorm.
Biserica Ortodoxa este o institutie care se ocupa cu afaceri neortodoxe si acapareaza foloase necuvenite?rusinica……
Biserica Ortodoxa este o institutie care se ocupa cu afaceri neortodoxe si acapareaza foloase necuvenite?rusinica……
În potriva biserici, dar nu și în potriva divinități.
Costica Zdrobis Bine spus!
În potriva biserici, dar nu și în potriva divinități.
Costica Zdrobis Bine spus!
Secularizarea averilor bisericii s-a facut pe buna dreptate, pentru ca pur si simplu nu le mai ajungea. Vroiau si mai mult si daca s-ar fi putut sa pastreze si niste robi pe ici pe colo, tare bine ar mai fi fost… Din păcate, azi, stergem cu buretele tot ce a facut Cuza, imbuibandu-i si mai mult, umflandu-i si mai mult, dandu-le si mai multi bani, case, terenuri si tot ce mai viseaza noaptea, astfel incat sintagma „aici a fost pamantul meu”, functioneaza bine mersi, fiind exact din acelasi film…. Apropos, cu fraza asta „moştenitoare a învăţăturii primite de la Mântuitorul Însuşi, Sfinţii Apostoli şi Sfinţii Părinţi ai Bisericii”, m-ati dat pe spate. Oare cine cu mintea întreagă, poate sa va creada?
Cristian Ocolisan Spuneti un mare adevar!Va sustin!Felicitari!
Secularizarea averilor bisericii s-a facut pe buna dreptate, pentru ca pur si simplu nu le mai ajungea. Vroiau si mai mult si daca s-ar fi putut sa pastreze si niste robi pe ici pe colo, tare bine ar mai fi fost… Din păcate, azi, stergem cu buretele tot ce a facut Cuza, imbuibandu-i si mai mult, umflandu-i si mai mult, dandu-le si mai multi bani, case, terenuri si tot ce mai viseaza noaptea, astfel incat sintagma „aici a fost pamantul meu”, functioneaza bine mersi, fiind exact din acelasi film…. Apropos, cu fraza asta „moştenitoare a învăţăturii primite de la Mântuitorul Însuşi, Sfinţii Apostoli şi Sfinţii Părinţi ai Bisericii”, m-ati dat pe spate. Oare cine cu mintea întreagă, poate sa va creada?
Cristian Ocolisan Spuneti un mare adevar!Va sustin!Felicitari!
Cine este vrednic să studieze și alte religii se vindecă de ură primitivă, respectă celelalte credințe
Ioan Obreja Eu înțeleg perfect ideia ta din comentariu dar te-ai exprimat total greșit prin „să studieze și alte religii „,trebuia să scrii ;să studieze Biblia fără părtinire, pentru că religiile sunt făcute de oameni ,sunt un fel de politică religioasă cu influentă educațională, și tocmai aceasta dă naștere la ură și competivitate.
Bejan Pavel Nu te înțeleg. Fiecare religie are Biblia ei și dacă le cunoști, vezi logica lor și devii tolerant. Pe asta se bazează bună conviețuire, nu pe excluderea celuilalt. Poți să cunoști Biblia ta dar să nu știi nimic despre ceilalți, asta înseamnă incultură.
Cine este vrednic să studieze și alte religii se vindecă de ură primitivă, respectă celelalte credințe
Ioan Obreja Eu înțeleg perfect ideia ta din comentariu dar te-ai exprimat total greșit prin „să studieze și alte religii „,trebuia să scrii ;să studieze Biblia fără părtinire, pentru că religiile sunt făcute de oameni ,sunt un fel de politică religioasă cu influentă educațională, și tocmai aceasta dă naștere la ură și competivitate.
Bejan Pavel Nu te înțeleg. Fiecare religie are Biblia ei și dacă le cunoști, vezi logica lor și devii tolerant. Pe asta se bazează bună conviețuire, nu pe excluderea celuilalt. Poți să cunoști Biblia ta dar să nu știi nimic despre ceilalți, asta înseamnă incultură.
Ioan Obreja Da ai dreptate fiecare religie conține lucruri foarte bune ,aceste lucruri nu sunt altceva decât cuvântul lui Dumnezeu curat nealterat cu adăugiri omenești ,și de la fiecare putem învață din cuvântul lui Dumnezeu ,însă pericolul mare este că vom putea fi influențați de rătăcirile fiecărei religii care după câte se vede au multe victime prinse în ele ,eu totuși cred că biblia este temelia de bază a creștinului sincer ,în privința oamenilor noi trebuie să îi respectăm și sa îi iubim pe toți , cu iubire frățească .
Bejan Pavel Din păcate vedem multă ură chiar între creștinii catolicii și ortodocși. Tot din necunoaștere și din atitudine intolerantă.
Sub paravanul credinței voi vreti puterea .vreti sa conduceti sa fiți stapini peste multimi . Peste natiuni la fel ca in babilon sau imperiul Roman ..ati vrut să-l asasinați pe Cuza dar ati reușit cu Ceausescu.
Sub paravanul credinței voi vreti puterea .vreti sa conduceti sa fiți stapini peste multimi . Peste natiuni la fel ca in babilon sau imperiul Roman ..ati vrut să-l asasinați pe Cuza dar ati reușit cu Ceausescu.
Dați-vă cu reveneală și reveniți la realitate
Dați-vă cu reveneală și reveniți la realitate
Ce minciuni!
Ce minciuni!
Un intelept !!!
Un intelept !!!
Au incercat sa distruga hotia popilor si a bisericilor ortodoxe din banul public . In vremurile noastra , biserica ortodoxa castiga detasat . Cum ma nesimtitilor sa faceti 5 biserici per cartier din banul public ? Cum ma jegurilor ? Jur pe viata mea ca umpleti iadul si voi sclaviii popilor si popii jegosi su fara scrupule !!!
Biserica este cancerul societății, iar adepții acesteia sunt bolnavi psihic. Altfel n-ar tasta „amin” la orice mizerie religiotardă. 🤣😂
Doamne Isuse Hristoase fiul lui Dumneseu iartane caci sintem pacatosi nepunticosi,limpisestile mintile dusmanilor nostri amini 👏
Secu vine de la “securitate”?
Dan Gornicu asa se numeste localitatea fraere
Kapa Krol bravo fraiere (cu i), da’ înainte de ’89 popii aveau grade la secu’, fraiere(cu i ), și acum au grade la SRI.
Kapa Krol bravo fraiere (cu i), da’ înainte de ’89 popii aveau grade la secu’, fraiere(cu i ), și acum au grade la SRI.
Dan Gornicuda erau locotenenti maiori colonei generali da prost mai esti
Dan Gornicuda erau locotenenti maiori colonei generali da prost mai esti
Nu se poate comenta decit pro. Aveti adepti necredinciosi care jignesc si contrazic necontrolat. Trebuie educatie multa in biserici nu amenintari.
Mariana Burnichioiu trebuie să crezi niște excroci care nu produc nimic și mănâncă pe gratis (trântori) datorită faptului că ceea ce vezi cu ochii tăi nu este adevărat.Cât de înapoiat mintal poate fi un om care crede și nu vede,mănâncă o friptură iar un pezevenchi îi spune că este un șobolan ,,,este de acord,,,plus că acești cleptomani ,o vede și pe Maria plângând ,ciolane care care fac minuni,semne și minuni pe cer,văd deja sfârșitul pământului,îl vede pe Isus călare pe coada de mătură.Oare câte generații vor mai trece până când mistreții cu barbă vor fi declarați vampiri și vrăjitori și vor fi arși pe rug în piața publică la fel cum ardeau ei așa zisele vrăjitoare și nenorocirile pe care le-au făcut de-a lungul sutelor de ani.Pe deasupra să nu uite că ei l-au răstignit pe Isus cu o ură feroce.
Mă ce va place sa mincati borș cu bucatele
Ce rău s-a făcut? Au vruta și au înființat un seminar la Neamț, pt luminarea oamenilor.Dealtfel nu știu câți erau „știutori de carte” din preoți!
Dacă vă deranjează, în Bucovina „nenorociții” de austrieci i-au numărat bob cu bob pe preoți și au constatat cu groază că cei mai mulți nu știau carte.
Tinerii plecau la Paris,Viena, Berlin,Budapesta și la universitățile din Italia nu că erau trădători, ci pt că nu erau în Moldova și Valahia universități la care să învețe.
Despre faptul că nici atunci nu plăteau taxe statului, nimic?
Despre haremurile de țigănci și tarafurile de lăutari ale mănăstirilor,nimic?
Despre dreptul la dans de două ori pe an pt „nespeciali” ,nimic?
Mă opresc aici, nu vreau să-mi amintesc de perlele din mormântul lui Stefan cel Mare și cererile de transformare a țăranilor liberi în iobagi(tot de către mai mari mănăstirilor) s.a. Gata, atât! Dar dacă mai vreți …
Domne ajuta Bunul Dumnezeu sa le dea minte ca le lipsește Rușine Trădătorilor
Mănăstiri construite de voievozi, boieri! Cu aur și bănet! Din exploatarea țăranilor, poporului! Ctitori! Ca nu Saracimea! Robii care munceau pe moșia bisericii, mănăstirii! Mureau de holera, ciuma foame, mizerie bolile specifice! Mănăstirea biserica avea de toate!
Mai da-va dreaq de paraziti nemernici!
De unde a avut atâtea proprietăți , Mănăstirile.
Teodor Gabor De la Dumnezeu! Le au dat domnitorii prin ofis domnesc! Boierii au construit mănăstiri biserici! Ca nu Saracimea, robii!
Ilie Albadi 😂🤣 Totul Dumnezeu a dat , Și prostul a lucra, pentru ei 😂🤣😂🤣
Auzi, ba, imputitule de rus sectant care tot postezi pt a strica pacea, du- te la ma- ta, în Rusia ta împuțită și manipulează pe ma-ta!
Mariana Stefan Asa zisa ” pace ” la care va referiti este adusa de ereticul papa nu- i asa?
Mariana Stefan Asa zisa ” pace ” la care va referiti este adusa de ereticul papa nu- i asa?
Nu cred că cineva a vrut să o distrugă special Biserica ,,Ortodoxă,, căderea vine din interiorul ei,învățături permisive ,viața trăită în fire pământească acceptată,nunti ,botezuri cu chefuri in care Hristos nu este invitat,ortodoxia nu a dat învățături de pocăința ci de toleranță și asta slăbește Biserica din interior,că ești în biserică că nu ești slujba merge tot așa,pietrele vii nu simt că și ei au rostul lor ,credincioșii trebuie implicați în actul de închinare,altfel se simt inutili
Sonia Lupu pt ceia ceai spus, vei primi ceia ce meriti
Sonia Lupu Ești tâmpită la cap, pai tu crezi ca o biserica se dărâma asa cum credeți voi, puteți crede ce vreți voi, dar nu o sa se întâmple asta nici o data. Da, pe voi o sa va cam pedepsească Dumnezeu, ca faceți voia satanei
Biserica ortodoxa sper sa puneti lacat la poarta cat mai curand..
Iancovescu Maria. Mai nou ne sta și în cur. Că, sa scumpit hârtia igienica. Na, cadou de la parohie. 7 hârtie igienica. La noi în zona funcționează curieratul. Te grăbești?
Biserica se autodistruge prin reprezentanți pe care îi are în momentul de față. Reprezentanți care se înmulțesc și care prin gesturile, faptele și cuvintele lor nu au nimic de-a face cu credința. Tolwerați de Patriarhie din motive doar de ei știute.
A intrat Cuza în voi dar nu suficient! De s-ar mai naște unul ca El… nu pare să avem noi norocul ăsta!
Adrian Formagiu Esti ca si Cuza? Fătălău ce isi lasă copiii in spate si fuge!
Stela Pop Cuza a modernizat statul și l-a scos (pe cât posibil) din bezna religioasă. A îndepărtat cât a putut prostia impusă de Biserică și clica hoților ce o adăpostea.
Stela Pop A făcut prima Universitate și Teatru National din țară. A dat nume oamenilor și pământ celor săraci etc. Ce știu cei ca tine? Inculții, ipocriții și pupătorii de moaște nu au cum înțelege rolul lui Cuza în făurirea statului modern.
Adrian Formagiu Perioada de după Cuza,să spunem următorii 50 de ani sunt mult mai interesanți decât acțiunea în sine . Nu știm dacă a fost bine intenționat sau nu dar este cert că după 50-60 de ani toate pământurile bisericii au ajuns în proprietatea evreilor . Românii au fost doar in tranzit pentru o perioadă scurta de timp . In concluzie acțiunea lui ,ori nu a fost gândită suficient de bine ori a fost coruptă ,viciată încă din start .
Adrian Formagiu Fă-ți temele înainte de a deschide gura! Citește reforma lui Cuza despre secularizarea averilor mănăstiresti și ceea ce înseamnă! Nu vorbi din auzite!
Constantin Titi Botezat Știu chiar bine ce înseamnă / în ce a constat! Dar așa că vă deranjează pe voi, zeloșii religioși? 😂
Florin Gabriel Cazanel După… multe s-au schimbat, dar nu putem să trecem cu vederea însemnatele poziții luate de acest mare domnitor!
Eugen Pieszczoch domnule, citește despre reforma lui Cuza și în ce a constat! Și vezi ce înseamnă secularizarea averilor! Te rog citește ,informează-te și nu vorbi din auzite!