Biserica Ortodoxa a randuit Lasata Secului pentru inceputul Postului Sfintei Marii pe data de 31 iulie/13 august. Insa, daca aceasta data cade miercurea sau vinerea, se lasa sec cu o zi  mai inainte. De asemenea, postul se prelungeste  si in ziua    sarbatorii  insesi,  daca  aceasta  cade miercurea sau vinerea, facandu-se dezlegare la untdelemn, peste si  vin.

Lasatul Secului pentru Postul Sfintei Marii

Lasatul Secului pentru Postul Sfintei Marii

De regula, cuvantul sec, din sintagma precum „lasatul secului”, este inteles de noi ca fiind sinonim cu uscat, fara grasime, de post. In realitatea insa, accentul nu trebuie sa cada pe mancare, pentru ca secul pe care il lasa postul ortodox este seclum (saeculum), adica lumea, in sensul de mondenitate, moda, obiceiuri lumesti.

Citeşte şi:  Naşterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoştinţei!

Pentru societatea noastra postul este inteles gresit. Multi considera postul o forma nefireasca prin care omul este persecutat pentru pacatele sale, altii au facut din post un scop in sine, uitand ca postul este un mijloc prin care ne infranam poftele noastre cele egoiste.

Pentru traditia crestina postul reprezinta o normalizare a naturii noastre, si nu o persecutare a acesteia.

Citeşte şi:  Sfinții mărturisitori care au pătimit în Edesa de la arieni

Dupa invatatura crestina omul firesc este cel de dinainte de pacat, deoarece pacatul este o manifestare contrara firii.

Ca si omul primordial, astazi, omul contemporan   uita de Dumnezeu prin pacat. Putem spune ca astazi postul este mai necesar ca oricand, daca tinem seama ca omul este alipit de valorile materiale si saracit de Dumnezeu.