Statomicia Bisericii Ortodoxe în a păstra Sfânta Tradiţie a fost dintotdeauna privită, de către credincioşii ortodocşi, ca semn al slavei şi cinstei sale, de a fi Mireasă a lui Dumnezeu. Dimpotrivă, heterodocşii (cu mici excepţii), au privit acest tradiţionalism ca pe un semn al declinului, al unor lipsuri ale vieţii ei interioare. Mai ales protestanţii, au ajuns la o asemenea nebunie, înşelare şi orbire duhovnicească, încât afirmă că Biserica Ortodoxă este „moartă”, asemănând-o unei „mumii împietrite”.
Acest fapt, dincolo de hula pe care o reprezintă, aduce o dovadă in plus despre câtă ignoranţă există in mediile neortodoxe, cu privire la adevărata esenţă a creştinismului, ceea ce ne arată cât de puţine au ei in comun. Tradiţia Bisericii, cu născocirile şi nebuniile lumii de azi. Lumea heterodoxă crede că Biserica ar trebui să ţină pasul cu ştiinţa şi tehnologia, ce se află, zi de zi, intr-o continuă dezvoltare şi perfecţionare, intr-un proces perpetuu de schimbare a vechiului cu noul – intr-un cuvânt: modernizare.
Să nu ne împuţinăm sufleteşte din pricina acestor cuvinte nebuneşti. Biserica Ortodoxă este singura care păstrează intr-insa, ca pe o comoară, toată invăţătura şi Predania cea mântuitoare. Această însuşire a sa o face să fie nu moartă ci, din contră, plină de viaţă. Orice schimbare a sfintelor canoane şi aşezăminte patristice, cât de mică ar fi, duce la o slăbire a vieţii duhovniceşti şi, în cele din urmă, chiar la degradarea ei treptată. Şi pentru acest lucru, avem ca dovadă exemplul nefast al bisericii apusene, care, după 1054 şi până astăzi, a introdus inovaţii şi modernisme, unul după altul.
Chiar şi Marea Schismă a fost provocată tot de această traiectorie dezastruoasă a Apusului, de a se conforma lumii laice. Mai apoi, in sânul vlăstarului eretic apusean, a răsărit o altă mlădiţă otrăvită – protestantismul, ca un rod al aceleiaşi mişcări de innoire (modernizare) a papismului. După aceea, această tendinţă s-a aflat intr-o continuă creştere, ajungând până la formele ei de astăzi, în care sunt deja aprobate reforme şi legi bisericeşti, ce au în vedere o reformă din temelii a dogmelor bisericeşti, astfel incât propovăduirea modernă a Evangheliei să fie „în ton cu lumea” de astăzi. Deşi scopul iniţial al acestei mişcări de aggiornamento (innoire) era de a atrage pe cei necredincioşi către Biserică, efectul a fost tragic: mulţi oameni au apostat de la credinţă, devenind atei sau aderând la secte orientale idolatre.
Modernismul în iconografie
În primă instanţă, inovaţiile au fost introduse în iconografie şi în muzică. În acea perioadă, au inceput să apară inovaţii în crearea icoanelor, prin împrumutarea modelelor din pictura romano-catolică a Renaşterii italiene. Aceste influenţe ale artei laice s-au răspândit treptat ân Grecia şi celelalte ţări ortodoxe ale Europei care, proaspăt eliberate de sub robia sau ameninţarea turcă, începeau acum să devină practic sclavele ideologiei artistice ale Apusului eretic. Stilul sobru, profund spiritualizat al iconografiei bizantine a fost aproape în întregime abandonat, făcând loc unei arte ostentative, cu multe elemente laice, lipsite de orice element de sfinţenie. Noua iconografie introdusă era nu numai fără nici o legătură cu credinţa ortodoxă, dar chiar contrară acesteia, de vreme ce expresia ei era una carnală şi nu duhovnicească.
Modernismul în muzică
Introducerea muzicii corale, pe care Biserica Rusă a imprumutat-o de la biserica Apusului, s-a făcut invocându-se două motive: se spunea că Biserica trebuie să se modernizeze, ţinând pasul cu societatea şi că reforma muzicală va aduce mai multă lume la biserică, atraşi fiind de sonorităţile apropiate muzicii de operă. Spre deosebire de muzica bizantină (specifică Bisericii Ortodoxe incă din vremea Sfântului Ioan Damaschin), care are menirea de a inălţa sufletul către Dumnezeu, prin rugăciune şi contemplare, cea corală, din contră, îl coboară pe om din cele cereşti spre cele pământeşti.
O altă inovaţie regretabilă, imprumutată din practica protestantă şi catolică, a fost introducerea orgii – mai intâi in bisericile din insulă grecească Corfu, iar apoi in bisericile ortodoxe greceşti din America, iar in ultima vreme – şi in bisericile din Atena. Acest lucru a fost condamnat în mod expres de către Sfinţii Părinţi – aceşti străjeri neclintiţi şi tâlcuitori luminaţi ai Tradiţiei, care spun că instrumentele muzicale sunt nepotrivite cu trăsăturile dumnezeieşti ale credinţei ortodoxe, din cauză că ele aduc în mintea credincioşilor gânduri despre lumea căzută şi despre lucrurile ei: petreceri, dansuri, râs, neorânduială şi restul. Cât despre faptul că, în Legea Veche, organele muzicale erau permise în timpul slujbelor dumnezeieşti, aceasta se explică prin „pogorământul făcut de Dumnezeu spre poporul lui Israil, renumit pentru îndărătnicia sa, ca şi pentru neputinţa lor de a-şi schimba obiceiurile străvechi” (după Sf. Ioan Gură de Aur – Comentariu la Psalmul 150, P.G. 55:497-498).
Modernismul clerului
S-a manifestat în primul rând prin renunţarea la portul specific (rasă, dulamă), prin tăierea părului şi prin tunderea bărbii. Ca şi celelalte inovaţii la care am făcut referire, şi acestea au avut drept punct de pornire biserica apuseană, iar primii preoţi „ortodocşi” fără veşminte specifice au apărut în parohiile comunităţilor ortodoxe din Europa apuseană, mai ales din Viena, iar apoi in America. Mai mult decât atât, adepţii acestei mişcări de înnoire fac demersuri pentru introducerea unor legi ce vor prevedea renunţarea la portul preoţesc şi monahal, ce urmează a fi inlocuit cu haine mireneşti. Lor le stă impotrivă cuvântul Sfântului Vasilie cel Mare, ce spune că „veşmântul unui preot este semnul prin care un cleric se deosebeşte de laic, amintind lumii totodată, prin aceasta, că el este slujitor al Celui Preaînalt, deosebirea în privinţa hainelor, care mai înainte vesteşte pentru noi, punând mărturie pentru chemarea şi viaţa noastră întru Hristos, este folositoare… Mărturisirea prin înfăţişare este un fel de pedagogie pentru cei mai slabi, făcându-i să nu se pogoare cu mintea către lucrurile cele de jos. Aşa cum un soldat se îmbracă într-un anume fel, ori un senator (…), la fel şi creştinii se îmbracă şi se poartă după cum Sfinţii Apostoli înșişi au făcut şi le-au poruncit lor” (Regulile Mari, întrebarea 22; P.G. 31:980BC).
Sursa: Revista ” Tradiția ortodoxă” nr. 30
„Biserica” este cea mai SATANISTĂ
organizatie de pe pământ.
Nu mai zic ca e mafie – crima organizată
pt spolierea resurselor tarii
si jecmanirea fraierilor ignoranti.
Dar „biserica” este zidita pe minciună
– pe dogma osândirii – falsa – satanică.
Minciuna că Dumnezeu si-ar distruge
– aproape toate creaturile.
Casa zidită pe minciună
– se va prăbuși.
Ei predica un IDOL fals satanic distrugator
ÎN LOCUL LUI Christos Mântuitorul tuturor.
Dar Dumnezeu este ÎN TOȚI
Si EL ii mântuiește pe toți.
Sute de versete biblice spun direct că
– TOȚI VOM FI MÂNTUIȚI.
iata cateva dintre ele https://www.facebook.com/cristiana.pricop/posts/2912286212179993
😄
Nu reprezinta Ortodoxia!
Nu modernizați nimic,rămâneți așa ,căci Dumnezeu nu vrea nimic modern,el este încă cu cortul,mă mir că a acceptat templu,când El avea făcut cort după porunca Lui …..mai oameni voi vă auziți ce vorbiți?pai modern nu înseamnă urat…Doamne ai mila
Postarea trebuie apreciată ca pe un semnal de alarmă asupra unor derapaje de la canonicitatea atitudinilor unor clerici în Biserică și societate. Am observat și eu acest curent modernist, mai ales în România – și-l credeam izolat doar aici. Atitudine trebuie luată în privința unor astfel de derapaje umane, fiindcă a le tolera presupune a te complace într-un astfel de cadru de influență occidentală, ce nu are de a face cu Ortodoxia. Mai grav este atunci când astfel de situații sunt acceptate chiar de către ierarhii ortodocși. Mai deunăzi, observasem o postare, de pe pagina de Facebook a unei episcopii ortodoxe din România, unde ni se arăta prezența ierarhului eparhiot la o Sfântă Liturghie ținută într-o biserică din eparhia sa, biserică în care icoanele împărătești de pe catapeteasmă aveau un vădit iz apusean, prezentând-o pe Maica Domnului într-o ipostază mai des întâlnită în picturile renascentiștilor italieni (o ”Madonă cu Pruncul”) și mai puțin cu respectarea spiritului sobrietății bizantine, menționat în articolul ce face subiectul acestei postări, atât de obișnuit pentru credincioșii noștri.
Laudă Domnului nostru Iisus Hristos fiul lui Dumnezeu și Mântuitorul Iisus, Amin 🙏😇
Faptul ca o prostie e veche nu o face sfanta, iar refuzul de a privi in jurul tau si de a invata nu e demn de lauda, ci de ocara.
Gabriel Rata 👍👍👍👍
Amin🙏🏻
Da dar ce păcat că ortodoxia este condusă de satane lacome, avari și nelegiuiți. Dacă ortodoxia ar fi administrate de oameni milostivi cu har și dedicați trup și suflet credinței altfel ar sta lucrurile. Dacă nu ai bani să nu te împingă păcatul să intri în rândurile ortodoxilor pentru că ești mâncat de situație. Aici banul este mai presus decat credința și cele sfinte.
Neculai Hantatuc Ce bine ar fi ca ortodoxia sa-i multumeasca material pe toti (nemaiavand timp de menirea ei spirituala) ,iar guvernantii sa se plimbe ,sa manance si sa se distreze ! Noi,poporul (care in mare parte e ortodox) platim impozite la stat (nu bisericii) in ideea ca lucrurile sa stea altfel.
Vera Deaconescu Da, oarecum ai dreptate, statul trebuie sa se ocupe de bunastarea materiala a omului, iar biserica de cea spirituala. Dar ce te faci câd vezi ca un popa coboară, în mijlocul enoriașilor săraci, dintr-un Audi de ultimul tip, imbracat in fir de aur si cu tiara de aur pe cap? Ce siritualitate mai degaja? Sau muta Pastele când vrea el, denigreaza femeia sau aruncă anatema asupra cui nimerete? Ce te faci când se vede de la o poștă dorita de marire si aviditatea după putere? Mai e esta bun de „ingriit” suflete?
Wolf Ion Ortodoxia e una, sfanta ,soborniceasca si apostoleasca . Stii cum se spunea in popor”sa faci ce zice popa ,nu ce face popa ” .Dar daca pe tine te sminteste „popa cu audi” gaseste unul fara audi .Daca muta Pastile ,te duci la cel care nu muta Pastile ,etc. Si cu duhovnicul e la fel , daca nu-l intelegi cauti pana gasesti unul pe care il intelegi . Dar asta presupune efort si din partea ta.
Neculai Hantatuc ce sa mai vorbesc de sectari ca tine la care zeciuiala e sfanta…. ma-ta si tac-tu au fost ortodocsi si stramosii tai, tu te-ai dat cu curvele ratacite….”ortodoxi” …vai de tine, o sa te plimbi cu biblia voastra spurcata prin iad, la brat cu Cornilescu, iuda care a parasit Ortodoxia pentru bani si a ajuns sluga unei capricioase reformate….iti mai faci si poze in Biserica Ortodoxa sa vada lumea cat de evlavios esti….ce cauta cucoana cu capul descoperit in Biserica Ortodoxa?
Wolf Ion Aveți dreptate ,DAR EI SUNT OAMENI . Dacă ar fi îngeri lasați de Dumnezeu printre noi și ar apuca aceste căi ,cred că l-am huli pe Dumnezeu ce ne dăruit. Tot noi i-am cocoloșit. Și este valabil pentru toți ,din yoate cultele. Nici acolo nu sânt îngeri ,sunt oameni,DOAR cu diferența ca ei cunosc mai bine Sfânta Scriptură ,sau așa vor să credem.
Costel Kobo Ba e foarte grav, tocmai pentru ca ei cunosc mai bine scriptura decât mirenii. Dar fățărnicia isi spune cuvintul. Treaba ca sunt sau nu ingeri, e fara relevanta, mai ale ca nu exsta…ingeri.
Si da, e valabil pentru toate cultele.
In orice caz, prea…nerușinatul Teodosie si-a primit canonul.
Dau lecții slugile lui Kiril , care îndeamnă la crime în Ucraina !
Apărătorul Ortodox Statomicia?