Noi manifestări ale ecumenismului și din nou canoane încălcate. Organizarea de concerte de muzică laică în incinta unei biserici ortodoxe, sub patronatul Mitropoliei Chișinăului si a întregii Moldove. Oleg Spinu la ecumenisti la adunatura in cladire tot cu IDOLUL ZEU CRACIUN, dans, muzica instrumentala, 7 ianuarie 2025

Aceste concerte de muzica laica pe langa faptul ca incalca canoanele, reprezinta o modalitate prin care se sterg diferentele dintre Biserica Ortodoxa si celelalte culte in mentalul colectiv, deoarece in celelalte culte aceste lucruri deja se petrec de ani buni. Astfel, ortodocsii si ceilalti care se numesc pe ei insisi „crestini” vor constata ca se”aseamana” si din acest punct de vedere. Tendinta este de estompare a diferentelor pana cand se va realiza falsa”unire” in duh ecumenist.

CANONUL 75

Cei ce vin în Biserică spre a cânta voim nici strigări necuviincioase a întrebuinţa şi firea spre răcnire a o sili, nici a zice ceva din cele nepotrivite neînsuşite Bisericii; ci cu multă luare aminte şi cu umilinţă a aduce lui Dumnezeu, Privitorul celor ascunse, acest fel de psalmodii. Că Sfinţitul cuvânt a învăţat evlavioşi a fi fiii lui Israel. [Levit 15, 30]

TÂLCUIRE

Cântarea Psalmilor ceea ce se face în biserică rugăciune este către Dumnezeu, pentru a Se milostivi asupra păcatelor noastre. Şi cel ce se roagă şi se tânguieşte, trebuie a avea moral cucernic şi umilit, iar a răcni cineva arată moral semeţ şi neevlavios. Pentru aceasta porunceşte Canonul acesta ca cei ce cântă în biserică să nu-şi silească firea lor pentru a striga puternic. Nici să zică altele necuviincioase în biserică. Dar care ar fi cele neîncuviinţate în biserică? Raspunde Zonara talcuitorul a fi cântecele femeieşti cele jalnice ( prin aceasta zice şi multele tereremuri, şi cea peste măsură pestriţime a cântării sau cele ce pleacă sufletele spre curvie). Însă porunceşte Canonul acesta ca toate acestea să lipsească din biserică, şi cântăreţii să aducă lui Dumnezeu cântările cu multă luare aminte, ca Celui ce vede cele ascunse ale inimii şi mai ales cugetele inimii celui ce cântă şi se roagă, căci strigările sunt ale celor din afară. Pentru că şi Sfinţitul cuvânt al Leviticului învaţă a fi către Dumnezeu  cucernici fiii lui Israíl.  Iar nota de subsol 233 se spune;” Pentru ca si Dumnezeiescul Hrisostom(in Voroava ” Am vazut pe Domnul sezand pe scaun”, fata 120, tomul 5) opreste mult pe cantarile cele din horuri, si neincuviintatele saltari, si racnetele cele neobisnuite, si strigarile cele fara randuiala. Talcuind psalmicescul acela(cuvant), „slujiti Domnului cu frica”, si foarte tare mustrand pe aceia, care amesteca cu duhovnicestile cantari, shimele din afara cele teatraticesti, si strigarile cele fara inteles(…) cuvinte, si zice, ca acestea sunt insusite, nu celor ce slavoslovesc pe Dumnezeu, ci celor ce joaca si amesteca dracestile jocuri cu ingereasca slavoslovie(…) Cu totul vrednica de lauda si de adevar este si cuvantul acela care il zice preainteleptul Meletie Piga in a 3-a scrisoare cea catre crestinisim. Pentru aceasta dar numai glasurile cele omenesti sunt primite in Biserica, care sunt impartasite firii si simple, iar organicestele sunete cele luminate ca pe cele cu totul oprite le izgonesc dumnezeiestii Parinti(…)
Zice şi Proorocul Davíd „cântaţi cu înţelegere”. (…)Iar cel din Laodíchia al 15-lea Canon porunceşte să nu cânte în Biserică altul afară de cei canonici, şi din Cărţile cele de piele să cânte Psalţii. Adică numai de pe cele de membrană, cântând însă şi de pe alte Cărţi de psaltichíe. Dar şi cel 23 al acestuiaşi, zice, că nu pot Psalţii când cântă Orariu. Se cuvine însă ca printre cântări să fie şi citire (şi rugăciune) după Canonul 17 al aceluiaşi.”

Citeşte şi:  Praga: Sărbătoarea Sfântului Nicolae înlocuită cu un spectacol dedicat unui personaj satanic

CANONUL 76

Cum că nu trebuie în lăuntru în Sfinţitele Curţi, a se aşeza cârciumă,234 sau a se pune înainte felurile cele de aromate, sau alte vânzări a se face, pă-zind noi aromsevasul [cucernicia] către biserici. Că Mântuitorul nostru şi Dumnezeu prin petrecerea cea în trup învăţându-ne pe noi, poruncea a nu face Casa Părintelui său casă de neguţătorie [Ioan 2, 16]. Care şi mesele schimbătorilor de bani le-a răsturnat, şi pe cei ce făceau biserica locaş mire-nesc i-a izgonit. Deci de se va prinde vreunul în greşeala aceasta de faţă, să se afurisească.

Citeşte şi:  Sfântul Ignatie Briancianinov: Trairea vietii dupa Dumnezeu va deveni foarte dificila din cauza apostaziei generalizate

TÂLCUIRE

„A zis Domnul Iudeilor [Luca 19, 46]: Scris este: Casa Mea, casă de Rugăciune se va chema [Isaia 56, 7]. Iar voi aţi făcut pe ea peşteră de tâlhari [Ieremia 7, 10-11]”. Drept aceea ca să nu se zică şi celor credincioşi acest înfricoşat cuvânt, opresc Sfinţii Părinţi prin Canonul acesta, a nu se pune cârciume, adică a nu se vinde vin, sau rachiu, sau alte feluri de mâncări, după Zonara; sau şi oare-care feluri de aromatica, după Valsamon, sau alte oarecare neguţătorii a se face, în lăuntru în curţile Sfinţitelor Lăcaşuri, şi ale dumnezeieştilor Biserici, pentru a se păzi cinstea lor. Pentru că şi Domnul legiuind nouă, zice, să nu facem Casa Tatălui Lui, casă de neguţătorie, Care şi banii celor ce vindeau monedele, sau banii cei răi i-a risipit, şi pe cei ce făcuseră pe biserică casă obştească cu bici de frânghie i-a izgonit. Iar care va îndrăzni a face aceasta, să se afurisească235. Citeşte şi cel 74 al acestuiaşi al 6-lea Sinod.

______

234 Se află mâncăruri la alţii, precum şi Zonara tâlcuieşte.
235 Pe lângă acestea şi marele Vasilie categoriseşte (vezi după Platon 40) vânzările şi cumpă-răturile care se fac la bisericile mucenicilor şi ale Sfinţilor, la sărbătorile lor, zicând: „Că creşti-nii pentru alt nu se adună la biserici, şi împrejurul bisericilor, fără numai să se roage, şi să vină întru aducerea aminte a celor ce până la moarte au stătut şi s-au nevoit, pe care nevoinţe le-au arătat Sfinţii pentru buna cinstire, şi să se îndemne şi ei către aceeaşi râvnă, şi nu ca să facă ser-bare, şi pe biserica lor, bâlci şi neguţătorie. Adăugând el şi aceasta, că foarte se mânie Dumne-zeu asupra celor ce vând şi cumpără în biserici, ori împrejurul bisericilor, precum aceasta (o au arătat) Iisus Hristos. Care totdeauna şi pretutindeni blând fiind şi smerit cu inima, şi numai asupra celor ce în biserică vând şi cumpără, a ridicat frânghia să-i lovească. Fiindcă neguţătorii aceştia prefac pe Casa Rugăciunii, în peşteră furilor şi tâlharilor. Şi vezi, că tâlhari şi furi numeşte Domnul pe vânzători, şi de obşte pe neguţători, pentru nedreptăţile, şi minciunile, pe care le întrebuinţează la neguţătoria lor.

Citeşte şi:  Papa Francisc propune ca ortodocșii și catolicii să serbeze Paștile în aceeași zi

CANONUL 15 din cele 60 de canoane ale Sfantului Localnicului Sinod celui adunat in Laodichis, talcuite , spune:

„Nu se cuvine mai mult decat canonicestii psalti cei ce se suie in Amvon si canta de pe membrane(carte de piele), sa cante in Biserica si altii oarecare. Talcuire: Opreste canonul acesta de a canta in Biserica fistecine. Ci numai cantaretii cei canonicesti adica cei numarati in cler si hirotoniti la fiecare Biserica, care si in Amvon se suie, si canta pe psaltichii de membrana , sau si de hartie, caci urmeaza neranduiala si hasmodie de ar canta cel neinvatat. Si dimpotriva buna randuiala, daca canta randuitii psalti.”

Citate din „Pidalion- Carma Bisericii Ortodoxe!, Editura Credinta Stramoseasca, 2007