1. Folosindu-ne cu dreapta judecata de intelesurile lucrurilor, dobandim cumpatare, iubire si cunostinta. Iar folosindu-ne fara judecata, cadem in necumpatare, ura si nestiinta.
2. „Gatit-ai inaintea mea masa”… si cele urmatoare. „Masa” aici insemneaza virtutea lucratoare. Caci aceasta ne-a fost gatita de Hristos „impotriva celor ce ne necajesc”. Iar „untul-de-lemnul care unge mintea” este contemplatia fapturilor. „Paharul” e cunostinta lui Dumnezeu. Iar „mila Lui” Cuvantul Sau si Dumnezeu. Caci acesta, prin intruparea Lui, ne „urmareste in toate zilele”, pana ce ne va prinde pe toti cei ce ne vom mantui, ca pe Pavel. Iar „casa” insemneaza imparatia in care sunt reasezati toti sfintii. in sfarsit „indelungarea de zile” este viata vesnica.216
4. Nu mancarile sunt rele, ci lacomia pantecelui; nici facerea de prunci, ci curvia; nici banii, ci iubirea de bani; nici slava, ci slava desarta. Iar daca-i asa, nimic nu e rau din cele ce sunt, decat reaua intrebuintare, care vine din negrija mintii de-a cultiva cele firesti.
5. Raul din draci sta in acestea, zice fericitul Dionisie:” in mania fara judecata, in poftirea fara minte, in inchipuirea pripita. Iar lipsa de judecata, lipsa de minte si pripirea la fiintele rationale sunt scaderi ale ratiunii, ale mintii si ale chibzuitii. Scaderile insa vin dupa aptitudini.” Asadar a fost odata cand era in ei ratiune, minte si chibzuiala cuviincioasa. Iar daca-i asa, nici dracii nu sunt prin fire rai, ci prin reaua intrebuintare a puterilor firesti s-au facut rai.
6. Unele dintre patimi pricinuiesc necumpatare; altele ura; si iarasi altele si necumpatare si ura.
7. Multa mancare si mancarea cu placere sunt pricini de necumpatare; iubirea de argint si slava desarta sunt pricini de ura fata de aproapele. Iar maica acestora: iubirea trupeasca de sine este pricina a amandurora.
8. Iubirea trupeasca de sine este iubirea patimasa si nerationala fata de trup. Ei i se impotriveste iubirea si infranarea. Cel ce are iubirea trupeasca de sine e vadit ca are toate patimile.
9. „Nimenea, zice Apostolul, nu si-a urat trupul sau”, dar „il struneste si taraste robit”, nedandu-i nimic mai mult afara de hrana si imbracaminte, iar din acestea numai atata cat este de trebuinta pentru a trai. Asa isi iubeste cineva fara patima trupul si-l hraneste ca pe un slujitor al celor dumnezeiesti si-l incalzeste numai cu cele ce-i implinesc cele de trebuinta.
10. Pe cine iubeste cineva pe acela se si grabeste sa-l slujeasca. Daca iubeste deci cineva pe Dumnezeu, acela se si grabeste sa faca cele placute Lui. Iar daca isi iubeste trupul, se grabeste sa implineasca cele ce-l desfateaza pe acesta.
11. Lui Dumnezeu ii place iubirea, cumpatarea, contemplatia si rugaciunea, iar trupului lacomia
pantecelui, necumpatarea si cele ce le sporesc pe acestea. De aceea: „Cei ce sunt in trup nu pot sa placa lui Dumnezeu”. Iar „cei ai lui Hristos si-au rastignit trupul dimpreuna cu patimile si cu poftele”.
12. Daca mintea inclina spre Dumnezeu, are trupul ca rob si nu-i da nimic mai mult decat cele de trebuinta pentru a trai. Iar daca inclina spre trup e robita de patimi, punand pururea grija ei in slujba poftelor.
13. Daca vrei sa biruiesti gandurile, tamaduieste-ti patimile si usor le vei scoate afara din minte. De pilda, pentru curvie, posteste, privegheaza, osteneste-te si petrece in singuratate. Pentru manie si intristare, dispretuieste slava, necinstea si lucrurile materiale. Iar pentru tinerea minte a raului, roaga-te pentru cel ce te-a suparat si te vei izbavi.
14. Nu te masura pe tine cu cei mai slabanogi dintre oameni, ci tinde mai degraba spre porunca dragostei. Caci masurandu-te cu aceia, cazi in prapastia inchipuirii de sine; dar intinzandu-te dupa aceasta, te ridici la inaltimea smeritei cugetari.
15. Daca pazesti deplin porunca dragostei fata de aproapele, pentru ce lasi sa se nasca in tine amaraciunea intristarii? Vadit este ca, facand astfel, pui mai presus de dragoste lucrurile vremelnice si pe acestea le cauti, luptand impotriva fratelui.
16. Nu din trebuinta e atat de ravnit aurul de catre oameni, cat pentru faptul ca multimea isi implineste prin el placerile.
17. Trei sunt pricinile dragostei de bani: iubirea de placere, slava desarta si necredinta. Cea mai rea dintre acestea este necredinta.
18. Iubitorul de placeri iubeste argintul, ca sa-si procure dezmierdari printr-insul; iubitorul de slava desarta, ca sa se slaveasca printr-insul; iar necredinciosul, ca sa-l ascunda si sa-l pastreze temandu-se de foamete, de batranete, de boara, sau de ajungerea intre straini. Acesta nadajduieste mai mult in argint decat in Dumnezeu, Facatorul tuturor lucrurilor si Proniatorul tuturor, pana si al celor mai de pe urma si mai mici vietati.
19. Patru sunt oamenii care se ingrijesc de bani: cei trei de mai inainte si cel econom. Dar numai acesta se ingrijeste in chip drept, ca sa nu inceteze adica niciodata de-a ajuta pe fiecare la trebuinta.
20. Toate gandurile patimase sau atata partea poftitoare a sufletului, sau tulbura pe cea irascibila (ratiunea), sau intuneca pe cea rationala. De aceea orbesc mintea, impleticind-o de la contemplarea duhovniceasca si de la calatoria prin rugaciune. Din aceasta pricina monahul si mai ales cel ce se linisteste este dator sa ia aminte la ganduri si sa cunoasca si sa taie pricinile lor. Astfel poate cunoaste, de pilda, cum partea poftitoare a sufletului e atatata de amintirile patimase ale femeilor si cum pricina acestora este necumpatarea la mancari si bauturi si intalnirea deasa si nerationala cu femeile insesi. Dar le taie pe acestea foamea, setea, privegherea si retragerea in singuratate. Iutimea e tulburata de amintirile patimase ale celor ce ne-au suparat. Iar pricina acestora este iubirea de placere, slava desarta si iubirea de cele materiale. Caci pentru acestea se supara cel patimas, fie ca le-a pierdut, fie ca nu le-a dobandit. Si le fac pe acestea dispretuirea si nesocotirea lor, pentru dragostea de Dumnezeu.
21. Dumnezeu se cunoaste pe Sine insusi, dar cunoaste si cele facute de El. Sfintele Puteri de asemenea cunosc pe Dumnezeu si cunosc si cele facute de Dumnezeu. Dar nu cum se cunoaste Dumnezeu pe Sine si cele facute de El, cunosc Sfintele Puteri, pe Dumnezeu si cele facute de El.
22. Dumnezeu se cunoaste pe Sine in fiinta Sa cea fericita; iar cele facute de El din intelepciunea Sa. prin care si in care a facut toate.” Dar Sfintele Puteri il cunosc pe Dumnezeu prin participare. El fiind deasupra participarii: iar cele facute de El prin perceperea aspectelor si sensurilor din ele.
23. Lucrurile facute simt in afara de minte; dar ea primeste inlauntrul ei vederea lor. Nu tot asa este la Dumnezeu cel vesnic, nemarginit si nesfarsit, care a daruit celor ce simt atat existenta, cat si existenta fericita si de-a pururea.
24. Fiinta rationala si mintala se impartasesc de Dumnezeu Cel Sfant, adica de bunatatea si intelepciunea Lui, prin insusi faptul ca exista si prin capacitatea de a fi fericita, ca si prin harul de a dainui vesnic. Prin aceasta cunoaste pe Dumnezeu. Iar cele facute de El le cunoaste, cum s-a zis, prin perceperea intelepciunii artistice contemplata in fapturi, care este simpla si fara ipostaza proprie, aflandu-se numai in minte.
25. Patru dintre insusirile dumnezeiesti care sustin, pazesc si izbavesc cele ce sunt. le-a impartasit Dumnezeu, pentru bunatatea Sa desavarsita, aducand la existenta fiinta rationala si mintala: Existenta, existenta vesnica, bunatatea si intelepciunea. Dintre acestea, primele doua le-a daruit fiintei, iar ultimele doua, adica bunatatea si intelepciunea, capacitatii de a voi. Aceasta pentru ca ceea ce este El prin fiinta sa ajunga si zidirea prin impartasire. Pentru acestea se spune de ea ca s-a facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu; dupa chipul existentei, ca existenta si dupa chipul existentei vesnice, ca existenta vesnica; caci desi nu e fara de inceput, este fara de sfarsit; si dupa asemanarea Celui bun si drept dupa fiinta, cel bun si intelept dupa har. Adica toata firea rationala este dupa chipul lui Dumnezeu; dar numai cei buni si cei intelepti sunt dupa asemanarea Lui.
26. Toata firea rationala si mintala se imparte in doua: adica in firea ingereasca si in firea omeneasca. Si toata firea ingereasca se imparte iarasi in doua grupe generale si in doua feluri de vointe generale; intr-una sfanta si intr-una pacatoasa; adica in Sfintele Puteri si in dracii necurati. Firea omeneasca insa se imparte numai in doua feluri de vointe generale: evlavioase si necuvioase.
27. Dumnezeu, ca cel ce este insasi existenta, insasi bunatatea si insasi intelepciunea, mai adevarat vorbind chiar si deasupra tuturor acestora, nu are nimic contrariu. Dar fapturile, care toate au existenta in participare si har, iar cele rationale si mintale, si capacitatea de bunatate si intelepciune, au ceva contrariu. Si anume existentei lor li se opune neexistenta, iar capacitatii de bunatate si intelepciune rautatea si nestiinta. Deci ca ele sa existe de-a pururi sau sa nu existe, sta in puterea Celui ce le-a facut: dar ca sa participe la bunatatea si la intelepciunea Lui, sau ca sa nu participe, sta in voia fiintelor rationale.
28. Elinii, spunand ca fiinta lucrarilor exista impreuna cu Dumnezeu din veci si ca numai calitatile din jurul fiintei le au de la EL sustineau ca fiinta nu are nimic contrariu si contradictia este numai intre calitati. Noi insa zicem ca numai fiinta dumnezeiasca nu are nimic contrariu, ca fiind vesnica si infinita si daruind si altora vesnicia. Fiinta lucrurilor, insa, are contrara ei neexistenta. Deci sta in puterea Celui ce este cu adevarat ca ea sa existe de-a pururi sau sa nu existe. Dar fiindca Lui nu-i pare rau de darurile Sale, ea va exista vesnic si va fi sustinuta prin puterea Lui atottiitoare, chiar daca are nimicul contrariu ei, cum s-a zis, ca una ce a fost adusa la existenta din neexistenta si sta in voia Lui ca ea sa fie sau sa nu fie.
29. Precum raul este lipsa binelui si nestiinta lipsa cunostintei, tot asa si neexistenta este lipsa existentei; dar nu a existentei celei adevarate si proprii, caci aceea nu are nimic contrariu, ci a celei ce exista prin impartasire de existenta cea adevarata. Lipsa celor dmtai atarna de vointa fapturilor; a celei de-a doua atarna de vointa Facatorului, care vrea insa, pentru bunatatea Sa. ca fapturile sa existe vesnic si vesnic sa aiba parte de binefacerile Lui.
30. Dintre fapturi unele sunt rationale si mintale si capabile de cele contrare, ca de pilda de virtute si pacat, de cunostinta si nestiinta; altele sunt corpuri de diferite soiuri, constatatoare din elemente contrarii, adica din pamant, aer.
Sfântul Maxim Mărturisitorul, Extras din „Cuvinte pentru o bună vieţuire”
Pentru că mulți să înțeleagă și chiar curioșii lasă ți liber site…să intre toți așa poate se trezesc mulți…🤔zic și eu
Doamne iartane AMIN
🤣🤣🤣🤣
DA ASA ESTE
Doamne iartă ne!
Amin
Doamne ajuta
Ăștia care nu trăiesc ca oamenii , nu trebuie luați în seamă !!
Ba esti nebun??
Curvia, lăcomia, minciuna, hoția, crimele, beția, bătăi și certuri între oameni și cei din fami-lie, curvia închinarea la cruci icoane și la moaște toate acestea sînt lucruri ce nu-i plac lui DUMNEZEU.
„Porcul are copita despicată şi despărţită în două, dar nu rumegă; acesta este necurat pentru voi. 8. Din carnea acestora să nu mâncaţi şi de stârvurile lor să nu vă atingeţi, că acestea sunt necurate pentru voi.” – Leviticul 11:7,8
Vasi Stejerean Legea e din vechiul testament in alte vremuri acuma avem testamentul nou ….
Ilie Tofan păi nu a spus Iisus că el nu a venit să schimbe legea și proorocii?
Doamne Dumnezeule Bun și Puternic Iartane pe Noi Pacatosii Păcătoșii AMIN Doamne Iartane și nu ne Părăsi AMIN 😭😭🙏🙏🙏
Dar daca tot tineti post,de ce nu l tineti pe cel biblic?
Amin
Amin doamne ajuta
Adevarat !!!!
Dute an p………..de popa
Amin doamne
Ai mila de noi pacatosi Amin slava tie Dumnezeule Slava tie Doamne Slava tie Doamne
Amin!
Vezi toate cele citate se potrivesc Preotilor, iar nu oamenilor de rand care muncesc din greu sa castige o paine..
Omul sărac asigură preotului mâncarea bună.
Amin doamne ajută
Eu cred ca invers,mâncarea cu care ne hrănim zi de zi,nu mai are aceași calitate,nu pântecul,oamenii sunt chinuiți din toate părțile,nu dati vina pe ce a dat Dumnezeu pe pământ!
Doamne ajută! Și ne iartă de toate păcatele făcute de noi păcătoșii!
DOAMNE AJUTĂ! Amin
Doamne iartă-ne și ajută pe toți
Doamne ajuta și ne miluiește pe noi pacatosii Amin
Asa este aveti dreptate suntem rai judecam noi parca am fi noi Dumnezeu Duminica nu mergem la biserica nu ne spovedim nu ne impartasim si nu facem ascultare omul este invatat sa faca ce vrea el si ne miram de ce atita rautate si atita tradare rar intilnesti oameni sinceri crestini ortodoxi buni sa fim mai buni Amin oare ce luam cu noi cind plecam din aceasta viata sa avem grija de sufletul nostru care este mai presus de orice dincolo de moarte Amin
Victoria Bechera ,e,la bătrânețe auzi de biserică….🤣
Doamne eartane 🙏
Amin Doamne ajuta
Amin doamne ajuta
Amin 🙏
Doamne ajuta și ne iartă pe noi păcătoșii robii tai!
DOAMNE IARTAMA SI AJUTAMA SĂ FAC VOIA TA IN TOT SI IN TOATE! AMIN
Amin
Aham….spune asta dintr o cladire hidoasa poleita cu aur numita biserica, zici asta cersind taxe enorme pt orice poveste nemuritoare rostita.Sper ca intr o zi, lumea se va destepta, si va vor arde pe rug pe toti cacatii in sutana, pe toti sarlatanii!!!!
HD Tomy Poate va fi invers , cu sufletul tau plin de venin . Ești varza , poate nu ești crescut într-o familie de creștin ii . Tu ve ii arde în focul cel veșnic, și te va chinui alde sarsaila . Te gândești la asta ? Preoții sunt slujitorii Domnului ! Nu trebuie sai vorbești de rău, indiferent ce fac …Este un sfat. Sănătate să-ți dea Dumnezeu ție și celor dragi ! Dumnezeu sa te ajute !
Panait Maria ,adică „taci,asculta și executa „…
HD Tomy Crede și nu cerceta,cam pe principiul ăsta merg religiile.
HD Tomy Cum reziști sa trăiești fără Sf. Biserica , mă rog sa nu vă cuprindă neliniștea sufleteasca, mergeți și va spovediți și dați acatiste, sufletul vă este in primejdie, flăcările mistuitoare ale iadului vă așteaptă!
Gradinariu Ela cine trăiește fără biserica?! Problema e ca pe lângă și în biserica s-or oplosit mulți popi lacomi….biserica e una ,și popii e alta….
Panait Maria Un preot umbla cu amanta la mare. L-am vorbit de bine sau de rau?
HD Tomy nu mai zic nimic ar trebui sa te gândești ce vb cred ca pe sub casca aia ai ceva cornițe
HD Tomy, needucatule și trivialule,” nu mor caii când vor câinii”, așa că așteaptă matale mult și bine până vor arde alții…dacă vei arde primul pe rug, să-ți aduci aminte cui ai dorit acest lucru, nerușinatule!…
Gradinariu Ela am trecut de perioada cu harap alb….ca sa fiu un om bun nu am nevoie de o religie sau o carte plina de crime, incest si amenintari….bunatatea se rezuma la fapte:) si nu la rugaciuni sau povesti nefondate.
Justina Baciu doamna, nu te mai manca fructe si legume nespalate ca nu ti fac bine.Daca crezi in ceva, esti fan si ai un hobby in mistic si basme, te rugam sa o sustii tu si adeptii financiar, pe restul sa ne scuteasca.Te rugam tu si semenii tai fanatici in basme, in loc de spitale si medicamente sa apelati la biserica, nu inteleg ce cauti in online, te rugam sa te retragi in pestera si sa cioplesti in piatra ca si idolul tau mistic.Cat de ipoctrit sa fi ca sa folosesti unealta “raului” sa arati lumii cat esti de cre(s)tin?voi cu viermii in sutana ati bagat omenirea in cea mai intunecata era, evul mediu, in care inca traiti, dar ca sobolanii gustati evolutia si tehnologia.
Virgil Berariu am incercat, dar am foat convins ca nu exista mos nicolae, ci minunea e facuta de oamnei cu mana lor:)toate cele bune
Surdu Ioan vezi ca idolul tau turna vin in pahare:)restul e pacat cica:)))
HD Tomy te referi la sectanți?
Marian Todorut care e diferenta intre secta si religie?comportamental?
HD Tomy tu trebuie sa ști,ca prea le bunghesti pe toate.
In principal asta trebuie sa o respecte preotii si sotiile lor, asa zisele …Preotese:::. Lasa de dorit, sunt lipsiti de valorile morale ale crestinismului, ortodoxiei….Sunt ortodox, respect cele 10 porunci, asa cum le-a lasat Dumnezeu, dar acesti slujitori ai bisericii, si nu ma refer doar la ortodoxi, ci si la catolici si alte culte…. O mafie mizerabila, curvie, avaritie dupa bani si alte bunuri, homosexualitate, pedofilie si multe altele se ascund in spatele lor! Cateva zile in urma am aflat de la cineva cu cat sa vinde un post de preot , o parohie buna cu multe familii, 600 de familii cu o populatie de cca 1900 de oameni la Biserica Ortodoxa. Minunati-va……. 50.000 de euro!
Victor Porusniuc Deci…..fă ce zice popa, nu ce face.
Adelheid Berger, să dea exemplu el! Eu oricum mă străduiesc și respect cele 10 porunci… Doamne ajută!
Victor Porusniuc Bună mentalitate. Ghidul în viața mea sunt cele 10 porunci și predica de pe munte. Doamne ajută!
Victor Porusniuc Cred ca este un pacat mare sa judecam noi pe cineva nu suntem noi Dumnezeu sa judecam lumea toti suntem oameni traim intro lume si nu putem fi perfecti dar important sa nu pacatuim sa nu fim rai sa nu judecam noi pe nimeni sa avem grija de sufletul nostru sa nil mintuim
Victoria Bechera, eu nu judec pe nimeni dar nici ceea ce fac ei nu trebuie ascuns, e prea multă lăcomie, fățărnicie, hoție, corupție, curvie, pedofilie, homosexualitate. …..
Amin doamne ajuta
Amin doamne ajuta
Amin
Adevărat
🙏🙏🙏