Parlamentul a votat în prima lectură simplificarea procedurii de obținere a certificatului de moștenitor pentru succesori.
Proiectul prevede ca ultimul domiciliu al persoanei decedate să fie indicat în certificatul de deces. Scopul proiectului de Lege constă în simplificarea şi ieftinirea procedurii de obţinere a certificatului de moştenitor pentru persoanele recunoscute ca succesori. În prezent acestea sunt două acte diferite, iar unul dintre ele poate fi obținut doar contra unei plăți, scrie realitatea.md.
În prezent „certificatul de deces” se emite de către Serviciul Stare Civilă teritorial, subordonat Ministerului Justiţiei. Ca temei serveşte „Actul de deces” – document de uz intern emis de aceiaşi instituţie publică. De menționat că în „actul de deces” este inclusă informaţia privind ultimul domiciliul al persoanei decedate.
Pe de altă parte, certificatul „ultimul domiciliul al persoanei decedate” este eliberat de către Oficiile teritoriale ale Î.S. CRIS” Registru”. Conţinutul şi modalitatea de emitere este reglementată de cadrul normativ intern al Î.S. „CRIS” Registru”. Acest certificat deja are costuri consistente – până la 2401ei, în dependenţă de urgenţa emiterii. Probabil pentru a exclude posibilitatea unei eventuale schimbări a locului de trai a decedatului, certificatul are şi termen de valabilitate – şase luni. În cazul când procedura de moştenire nu este finalizată în acest termen, certificatul se emite repetat la aceleaşi costuri.
Pentru realizarea scopului proiectului de lege se propune de a include informaţia ce ţine de ultimul domiciliu al persoanei decedate în „certificatul de deces”. Astfel, procedura de moştenire devine inutilă emiterea de către Î.S. „CRIS ’’Registru” a certificatului „ultimul domiciliu al persoanei decedate”.
„Implementarea legii propuse va anula cerinţa notarului de a prezenta certificatul „ultimul domiciliu al persoanei decedate” la efectuarea procedurii succesorale. Or. informaţia solicitată va fi inclusă deja în „certificatul de deces”. Respectiv, pentru cetăţean aceasta ar însemna economie de timp şi de bani – 2401ei. Se economisesc şi cheltuielile de transport plus cele repetate, în cazul când procedura nu se finalizează în şase luni”, argumentează autorii proiectului.