Luând aminte la neliniștile exprimate de numeroși ortodocși asupra unor documente aprobate la Sfântul și Marele Sinod din Creta, îndeosebi asupra documentului „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine”, aduc următoarele precizări conform conștiinței mele:
1. Contribuția delegației Bisericii Ortodoxe Române, inclusiv asupra documentului amintit, a fost întru totul ancorată în tradiția Sinoadelor Ecumenice și a predaniei ortodoxe. Contribuția s-a concretizat în amendamente acceptate de delegațiile celorlalte Biserici Ortodoxe, prin prestanța teologică și duhovnicească a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și a ierarhilor din delegație.
2. Dată fiind maniera imprevizibilă în care au decurs dezbaterile și modificările aduse pe textul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine”, documentul final suferă, încă, în opinia mea, de ambiguități și exprimări neclare teologic și ecleziologic, în pofida amendamentelor delegației românești. Acest lucru a fost exprimat public de mitropoliți care au participat la lucrările Sinodului din Creta, cum ar fi, de pildă, IPS Hierotheos Vlachos, din delegația Bisericii Greciei, sau IPS Neofit de Morfou din delegația Bisericii Ciprului, dar și de către alți ierarhi participanți.
3. În concordanță cu propunerea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel din cadrul lucrărilor Sinodului din Creta, ca întrunirile sinodale panortodoxe să devină periodice, cred că documentul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine” ar trebui să fie supus, în continuare, dezbaterilor și modificărilor, astfel încât acesta să fie corespunzător așteptărilor comunităților ortodoxe și nevoilor creștinilor de pretutindeni.
Episcopul Macarie Drăgoi, http://episcopiascandinavia.se/
„Nu va începe prin lepădarea dogmelor despre Sfânta Treime, Dumnezeirea lui Iisus Hristos sau Născătoarea de Dumnezeu ci pe nesimţite va începe a strâmba învăţăturile Sfinţilor Părinţi primite de la Duhul Sfânt- însăşi învăţătura Bisericii.”
Raspunsul monahului Teodot la ambiguităţile exprimate mai sus de PS Macarie Drăgoi (sursa: https://monahulteodot.wordpress.com/2016/07/13/un-raspuns-la-framantarile-apasatoare-ale-mitropolitului-macarie-dragoi/):
In marturia de mai sus, mitropolitul Macarie Dragoi afiseaza una din doua fete: ori minte cu nerusinare si „cu binecuvantare de mai sus” ori nu-l duce mintea mai mult. De ce ? In care Sfanta Traditie Ortodoxa a gasit dumnealui sintagma „Consiliul Mondial al Bisericilor” ? In care Pateric a gasit dumnealui formularea de „Biserici neortodoxe”? Ce legatura are ecumenismul – numit in mod viclean ecumenicitate, sinod ecumenic…- cu Sf. Parinti, intre care Sf. Justin Popovici, Sf. Paisie Aghiritul, Sf.Ioan Maximovici, Sf. Serafim Rose l-au combatut cu cea mai mare hotarare ?
Ne vedem asadar datori sa raspundem la cele scrise de MItropolitul Macarie Dragoi, pe limba constiintei sale „patriarhale” :
Ce legatura are acest sinod de la Creta din 2016 cu Sinoadele Ecumenice, care au inceput toate cu reafirmarea hotararilor precedentelor Sinoade ? Ne referim in primul rand la Sinodul Sf. Fotie cel Mare – care a combatut papismul si filioque – si la Sinodul Sf. Grigorie Palamas – care a combatut erezia energiilor create si a aparat Isihasmul de latinul Varlaam Calabrezul? Ce erezii a combatut Sinodul de la Creta? Niciuna. Dimpotriva, le-a legalizat in Biserica Ortodoxa.
Parinte Mitropolit Macarie, nu amagiti pe nimeni ascunzandu-va prestatia in umbra „prestantei teologice si duhovniceasca a patriarhului Daniel”. Putea sa nu spuna nici un cuvant . DACA NU SEMNA, ORTODOX RAMANEA.
2. Ce intelegeti de fapt prin „maniera imprevizibilă în care au decurs dezbaterile și modificările aduse pe textul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine”” ?
Sinoadele Ortodoxe tocmai aici au biruit: imprevizibilitatea, ambiguitățile și exprimările neclare teologic și ecleziologic, vorba duplicitara, manierismul politicianist, larghetea in formularile dogmatice. Lasati de inteles ca s-au adus alte hartii si nu le-ati mai citit, ca s-a iscat din senin un vant acolo si au zburat toate amendamentele ortodoxe, ca s-a luat curentul si n-ati mai vazut ce semnati.
Sau ati fost santajati, amenintati, s-au facut presiuni ( de catre cine ? ) – doar ati fost avertizati sa nu tineti usile inchise , sa se vada si sa se auda tot si de catre toti. Iar daca a fost vreo faradelege, vreo presiune, vreun santaj, aveti curajul si spuneti, poate deschidem vreo ancheta la Curtea de la ONU al religiilor .
Ar fi sanatos de stiut si de dumneavoastra ca la intoarcerea de la Creta, Mitropolitul Teofan a fost intampinat de P. Simeon, acum fostul sau duhovnic de la M-rea Sihastria-Neamt : „Daca ai stiut ce se intampla acolo, de ce te-ai mai dus. Daca tot te-ai dus, de ce ai semnat ?”
Faptele d-voastre se aseamana din ce in ce mai mult cu cele ale politicienilor actuali: promit marea cu sarea pana la alegeri iar dupa, te vand si pentru treizeci de bani. Si inca o problema : la venirea in Tara, Patriarhul Daniel a afirmat ca acolo ati marturisit „ortodoxia” – reala si nu cea ideala (a Sf. Parinti ) dar n-a amintit absolut nimic de cei 8 Mitropoliti ( nu doi, dupa cum dumneavoasta ii minimalizati voit) care nu au semnat.
Daca nu s-ar fi ridicat Mitropolitul Ierotheos Vlachos sa spuna curajos de ce nu a semnat si astfel sa prinda curaj si ceilalti care au motivat public nesemnarea documentelor, toate ramaneau bune si frumoase dupa noua „ortodoxie reala” de la Creta. Astfel, prin acesti 8 ( 4 greci, 2 ciprioti si 2 sarbi ) Mitropoliti Noi Marturisitori de la Creta s-a aflat adevarul , anume ca acolo au fost presiuni, au fost lupte, au fost viclenii, santaje, tradari si s-au semnat erezii. Asa ca, va punem o intrebare de incalzire: de ce ati ascuns adevarul referitor la ce s-a intamplat in realitate la Creta ?
3. Ultimul paragraf al precizarilor dumneavoastra este total lipsit de argument, de cugetul Bisericii. Ce legitimitate mai aveti in fata Drept-credinciosilor si a Ortodoxiei daca la Creta ati tradat? Cu ce drept veniti si cereti acum o a doua repriza in care promiteti cu ignoranta seninatate „ca va fi mai bine data viitoare”? De ce credeti in mod abuziv si papal ca noi, semnatarii ingrijorarilor pre-sinod Creta dorim sa ne mai reprezentati vreodata Biserica? (http://www.atitudini.com/2016/05/scrisoare-adresata-inaltpreasfintitului-teofan-de-catre-monahi-din-mitropolia-moldovei-si-bucovinei-in-vederea-sinodului-din-creta-iunie-2016/)
Suntem pe deplin incredintati ca de acum incolo, singurul lucru „care ar trebui să fie supus, în continuare, dezbaterilor și modificărilor, astfel încât acesta să fie corespunzător așteptărilor comunităților ortodoxe și nevoilor creștinilor de pretutindeni” va fi propria dumneavoastra constiinta, nicidecum dogmele si Adevarul Bisericii.
In intampinarea framantarilor pe care le exteriorizati pe situl episcopiei, dorim sa va adresam cateva intrebari ajutatoare in cercetarea mai launtrica a abisului inimii:
Faceti sau nu parte din vreo organizatie masonica sau oculta?
2. Considerati ecumenismul promulgat si sustinut de Consiliului Mondial al Bisericilor (CMB) ca fiind erezie ?
3. Credeti ca Papa Romei are har de episcop, lucrator spre mantuire, de vreme ce patriarhii Bartolomeu si Kiril ii acorda cinstea de episcop al Romei?
4. Considerati sacramentele romano-catolice si cele greco-catolice drept Taine valide?
La toate aceste intrebari asteptam din partea dumneavoastra un raspuns public.
PS: In cazul in care intentionati sa mai veniti vreodata la manastirea Paltin din Petru-Voda, va re-amintim cuvintele Parintelui Justin Parvu in legatura cu Sinodul din Creta: „In numele carui Sfant si al carui duh, vin ei acum sa schimbe ceva in dogmele Bisericii? Si cine sa schimbe? Niste oameni erodati in nedreptate? Duhul Sfant graieste prin gurile purtatorilor de Dumnezeu, nu ale purtatorilor de interese omenesti. Cum au ei indrazneala sa modifice hotararile Sfintilor Parinti?” din Biserica si noile erezii, Parintele Justin Parvu, iunie 2016, pg.55
https://monahulteodot.wordpress.com/2016/07/13/un-raspuns-la-framantarile-apasatoare-ale-mitropolitului-macarie-dragoi/
Senzatia mea este ca oricat am incerca sa indreptam lucrurile cu acest Sinod, oricum bine nu o sa iasa, fiindca acolo e pusa samanta raului, si nu poate sa iasa ceva bun, oricat am indrepta noi textele. Ce sa mai indrepti cand deja te-ai rugat si te-ai pupat cu ereticii?! Ca sa indrepti lucrurile, inseamna ca trebuie sa negi tot ce s-a intamplat si sa revii la deciziile celor 7 Sinoade anterioare. Atat.
Se incearca a tergiversa lucrurile si a tot da cu ocolisul, pana o sa adoarma o masa critica de oameni, iar cu cativa „fanatici” care or sa ramana, se descurca ei rapid.