Papa Francisc a starnit noi controverse in lumea catolica dupa ce a semnat o declaratie comuna cu Marele Imam al Egiptului care contine o afirmatie sincretista cu privire la existenta religiilor.
Papa Francisc a semnat “Document on Human Fraternity for World Peace and Living Together,”/ “Documentul asupra fraternitatii umane pentru pace mondiala si convietuire” impreuna cu Ahmad el-Tayeb, Marele Imam al Moscheii al-Azhar din Egipt, in cadrul unei intalniri interreligioase din Abu Dhabi ce a avut loc pe 4 februarie.
Documentul face apel la “toate persoanele care au credinta in Dumnezeu si in fraternitatea umana sa se uneasca si sa lucreze impreuna astfel incat sa fie un exemplu pentru generatiile viitoare de a promova o cultura a respectului reciproc prin constientizarea maretei gratii divine care face ca toate fiinte umane sa fie frati si surori”.
Pasajul care a starnit controversele este urmatorul:
“Libertatea este un drept al fiecarei persoane: fiecare persoana se bucura de libertatea de credinta, de gandire, de exprimare si de actiune. Pluralismul si diversitatea religioasa, de culoare, de sex, rasa si lingvistica sunt voia lui Dumnezeu in intelepciunea Sa, prin care El a creat fiintele umane. Intelepciunea divina este sursa din care dreptul la libertatea de credinta si libertatea de a fi diferit deriva. Prin urmare, faptul ca oamenii sunt fortati sa adere la o anumita religie sau cultura trebuie respins, ca si impunerea unui mod cultural de viata pe care altii nu il accepta.”
Unii clerici catolici au incercat sa explice ca sensul paragrafului nu ar fi o acceptare a pluralitatii daunatoare a falselor religii, ci o constatare a faptului ca pluralitata religiilor ar demonstra o dorinta naturala a oamenilor de a-L cauta pe Dumnezeu. Alti comentatori, insa, au punctat ca afirmatia este falsa si eretica din punct de vedere catolic. “Dumnezeu ingaduie altor religii sa existe; dar ingaduinta nu este acelasi lucru cu a fi voit. Dumnezeu ingaduie, de pilda, ca multi oameni sa fie ucisi – dar asta nu inseamna ca vrea acest lucru.”, a comentat un teolog dominican pentru siteul lifesitenews.com.
Acelasi teolog, care a dorit sa ramana anonim, a aratat ca si sensul cuvantului “credinta” (faith) din document este problematic. Credinta este virtutea de a accede la ceea ce ne-a revelat Dumnezeu prin Vechiul Testament si Apostolii Sai si, mai cu seama, prin Fiul Sau. Alte religii sunt, in acest sens, mai degraba opinii omenesti (beliefs) decat credinta, a aratat sursa citata. Folosirea unui astfel de sens al termenului “credinta” (faith) contravine, astfel, manierei in care termenul a fost definit in documentele doctrinare ale Bisericii Catolice de catre Cardinalul si Papa Emerit Benedict Ratzinger.
Papa Francisc va efectua, la sfarsitul lunii mai, o vizita “apostolica” in România.