Acum, insa, vreau sa va spun ceva despre un lucru foarte practic pentru fiecare din noi, despre spovedanie. Pentru ca intreg acest Canon pe care l-ati auzit este, de fapt, o plangere: de-a lungul lui sufletul omenesc plange, recunoscandu-si vinovatia fata de Dumnezeu care l-a facut, l-a creat dupa chipul Sau si asemanarea Sa. In viata noastra spurcata adeseori intinam acest chip al lui Dumnezeu din noi. Prin tot ce facem, prin tot ce gresim cu cuvantul, cu gandul, cu faptele noastre, intinam acest chip al lui Dumnezeu din noi. Se cuvine, fara indoiala, sa cerem iertare de la El, si nu o iertare formala, ci o iertare cu lacrimi, ca sa ne spele cu adevarat aceste intinaciuni launtrice, pentru ca de El nu scapam, frati crestini, Dumnezeu e mereu prezent in viata fiecaruia dintre noi; mereu se inregistreaza viata noastra de toate zilele.
Spune acel cuvant cumplit Mantuitorul Hristos: ca in ziua aceea a Judecatii, vom da seama fiecare pentru tot cuvantul desert rostit de-a lungul vietii noastre. Apoi cate cuvinte urate, desarte, spurcate, netrebnice vorbim de-a lungul vietii? Si le uitam. Ele insa nu se uita, se inscriu undeva in subconstient, si in ziua aceea se va ridica acest capac care le inchide ca intr-un mormant, vor aparea toate vii inaintea noastra si ne vor da de mare rusine inaintea lui Dumnezeu si a ingerilor cerului si a intregii omeniri. Asa incat trebuie sa ne curatim de aceste spurcaciuni launtrice, de acest balast de pacate. Sa ne curatim, pentru ca in imparatia lui Dumnezeu nimic necurat nu intra, asa ne spune sfantul apostol Pavel care a fost ridicat pana la al treilea cer, incat stia ce-i acolo. Mantuitorul Hristos Insusi ne spune cu foarte multa precizie acest lucru. De aceea, cat suntem inca in aceasta viata, cat avem libertatea de a ne ruga, de a cere lui Dumnezeu iertare, de a spala aceste pete de pe haina cea luminoasa a sufletului nostru, haina luminata la botezul nostru, din pruncia noastra, cat inca putem fi pe acest pamant, putem plange, putem cere iertare si ne putem cu adevarat lumina. Atunci va fi prea tarziu si nu va fi luata in seama nici una din plangerile noastre.
Pentru ca acest Canon, asa cum am spus, e o tanguire, o plangere de jale sau o marturisire, in care ne plangem faptele noastre cele rele, de la inceputurile lumii, de la Adam si Eva si pana la sfarsitul vietii noastre, cand ne vom intalni in fata dreptului Judecator cu faptele noastre, in aceasta confruntare cu noi insine. E o marturisire in acelasi timp: marturisim in acest Canon toate pacatele pe care le-am facut fiecare din noi, le recunoastem acolo. Canonul are aceasta nota specifica: „eu sunt cel pacatos”, ne recunoastem fiecare in parte vina noastra. Asa este compus acest Canon, pentru ca insusi autorul se socotea pacatos, desi era un sfant. De aceea marturisirea Canonului, cuprinsul lui ne indeamna sa ne marturisim si noi pacatele, fiecare in felul lui si in intimitatea lui, sa ne adunam gandurile, faptele, uraciunile si sa le spalam, sa le curatim, sa le aruncam din noi insine.
Se intampla ca foarte multa lume neglijeaza acest lucru, neglijeaza si se tot aduna mereu pata dupa pata, pacat dupa pacat, pe acest strat launtric al omului cel duhovnicesc din noi. Se aduna in asa masura incat, la un moment dat, ni se pare ca nu mai avem nevoie sa ne mai curatim, sa ne mai spalam. Iata, chiar astazi se plangea cineva, o biata sotie, ca sotul ei care nu se spovedise din tinerete, a murit de un atac de cord. Avea ca orice om pacatele lui, dar niciodata nu s-a spovedit si nu s-a impartasit. Mai zilele trecute, venise o batrana de 75 de ani si spunea ca [numai atunci] cand era copila, eleva de scoala primara, s-a spovedit de sila, impinsa de maica-sa la spovedanie. Atata amar de ani, atatea pacate suprapuse pe sufletul ei, pe omul cel dinlauntru! Inchipuiti-va ce coaja, ce solzi de nesimtire, ce ermetic inchis [este] acest suflet, fara legatura cu bunul Dumnezeu! Pentru ca suntem ca intr-o carcasa prin care nu mai poate respira duhul lui Dumnezeu, aerul cel duhovnicesc (…).
Canonul, chiar la inceput, are o nota foarte personala. Iata cum incepe, ca o marturisire:
„De unde voi incepe a plange faptele vietii mele ticaloase, ce inceput voi pune, Hristoase, tanguirii acesteia de acum? Ci, ca un milostiv, da iertare gresalelor mele (…). Ravnind neascultarii lui Adam celui intai zidit, m-am cunoscut pe mine dezbracat de Dumnezeu si de imparatia cea pururea fiitoare si de desfatare, pentru pacatele mele (…). Am pierdut darurile cele dumnezeiesti daruite de Tine. Intinatu-mi-am haina trupului si mi-am spurcat podoaba cea dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Intunecatu-mi-am frumusetea sufletului (…). Ruptu-mi-am vesmantul cel dintai care mi l-a tesut mie Ziditorul cel dintru inceput. Pentru aceasta zac acum gol“.
Si Canonul deapana mereu asemenea tanguiri dinlauntru, cum am mai spus, cautand o respiratie, o inaltare, o luare de legatura cu prea bunul Dumnezeu.
Toate aceste spuneri ale Canonului, frati crestini, ne amintesc noua, crestinilor, de parabola fiului risipitor. Fiul risipitor, pilda vietii lui, este de fapt experienta fiecaruia dintre noi, barbat sau femeie. E un moment dat in viata noastra cand avem nevoie, parca, launtric, de aceasta libertate — asa zisa libertate: „Sa-mi fac de cap. Las sfaturile parintilor, ale profesorilor, ale cartilor bune si vreau sa simt eu aceasta libertate“. Si Dumnezeu acorda fiului risipitor care era copilul Lui, o parte din lume — sau o acorda fiecaruia dintre noi, pentru ca suntem toti liberi. Si o luam razna prin lume, prin pacate si ajungem la acea tara straina in care e foamete de cuvantul lui Dumnezeu si ne intalnim cu tot felul de pacate, cat avem niste posibilitati. Iar daca nu, foametea este asa de mare, incat nu avem nici o zdreanta pe noi, nici o roscova macar, acelea pe care le mananca animalele la care ajungem pastori. Aceasta departare de Dumnezeu pana aproape de pieirea noastra, este o experienta dorita de fiecare dintre noi la un moment dat, ca dupa aceea sa vina saturatia de rau si de mizerie si intoarcerea inapoi la casa parinteasca. Si Dumnezeu prea bunul ne asteapta si ne primeste. Ne permite aceasta ca sa ne inteleptim, sa nu mai facem si alta data aceste greseli. Si, adevarat, [cei] care se intorc din viata de pacat, traind acest amar, aceasta mizerie a pacatului, acest venin al pacatului, se gandesc cu dispret si cu ura impotriva a ceea ce au trait.
Acest sfant si mare Canon e de fapt aceasta experienta. Cei dinaintea noastra au facut aceste pacate, spune in Biblie — care este o carte foarte sincera, spune lucrurile cum au fost. Si toate au o semnificatie si un simbol pentru fiecare, in viata noastra. Ea ne arata caderile si intoarcerile [oamenilor] catre Parintele ceresc. Aceasta parabola a fiului risipitor [ne arata] experienta negativa, dupa aceea intoarcerea catre cele bune si sfinte, catre care suntem haraziti si catre care trebuie sa mergem — pentru ca acolo vom ajunge si ar fi pacat de osteneala de o viata intreaga, ca sa muncim, sa viem pentru iad, pentru intuneric, pentru foc, nu pentru lumina, bucurie si pace! Deci, despre spovedanie este vorba in acest mare si sfant Canon.
Prima spovedanie a fost la inceputul omenirii, chiar la stramosii nostri cei dintai, Adam si Eva. A avut loc in raiul din Eden, cand Dumnezeu provoaca pe Adam si pe Eva la o marturisire personala, asteptand o descriere cinstita a modului cum au pacatuit si a cauzei care i-a determinat la pacat. „Pentru ce ai facut aceasta”?, o intreaba Dumnezeu pe Eva. Femeia da vina pe sarpe. Dumnezeu il intreaba in chip deosebit pe Adam: „Nu cumva ai mancat din pomul din care ti-am poruncit sa nu mananci”? Adam ocoleste raspunsul si da vina pe insusi Dumnezeu, spunand: „Femeia pe care mi-ai dat-o sa fie impreuna cu mine, aceea mi-a dat din pom si am mancat”!
Lucru asemanator s-a intamplat si cu Cain. Dumnezeu il provoaca sa-si marturiseasca crima facuta impotriva fratelui sau Abel, insa el refuza sa raspunda direct, spunand ca nu este pazitorul fratelui sau. Asa ca de la inceputul omenirii inca e aceasta sovaiala, aceasta lipsa de raspundere pentru faptele noastre pe care ar trebui sa le marturisim sincer si deschis si sa cerem iertare pentru ele. De atunci inca oamenii bajbaie, oamenii evita sa fie sinceri cu ei insisi, dar mai ales cu aceia catre care trebuie sa dea un raspuns.
Doi dusmani apar in viata oamenilor, cand sunt trasi la raspundere pentru faptele lor cele rele: rusinea si teama. Rusinea de a nu fi dispretuiti si teama de a nu fi descoperiti si pedepsiti. Acesti dusmani au aparut in constiinta primilor oameni si apar in constiinta fiecaruia dintre noi, cand ne gandim sa ne apropiem de taina spovedaniei, de taina iertarii pacatelor. Desi gresim si ne incarcam zilnic de multe pacate, facute cu vorba, cu mintea ori cu fapta, lasam sa treaca timpul si trec anii, pentru multi trece viata toata, fara sa se descarce de povara pacatelor si fara sa se spele de intinaciunea care se depune pe haina cea nevinovata a sfinteniei din noi, din clipa sfantului botez. Aceasta zgura, acest balast greoi ne inchide porii sensibilitatii noastre launtrice si nu mai putem respira vazduhul cel duhovnicesc, devenind ca un pamant pustiu si sec, cum spune psalmistul, in care nu mai poate incolti nici un gand sfant, nici o ravna, nici un rod din cele ceresti. Nu mai putem crede in Dumnezeu, nu mai putem iubi cu adevarat nici pe oameni si nici pe Dumnezeu. Pacatele ascunse si nemarturisite sunt ca niste soareci care rod in noi radacinile faptelor noastre bune, daca le avem. Si in locul lor odraslesc si cresc in noi faptele cele rele, cu toate urmarile lor nenorocite pentru viata noastra de aici si de dincolo. Aici ne amarasc viata si ne instraineaza de Dumnezeu, iar dincolo de mormant propriile noastre fapte rele ne vor acuza ca niste demoni cumpliti in ziua Judecatii. Si nu vom putea scapa de ele, cum spune sfantul Efrem Sirul undeva. Faptele noastre bune vor fi ca niste ingeri buni, iar faptele noastre rele vor fi ca niste ingeri rai. Se tin de noi scai si spun: „ale tale suntem”, „tu ne-ai facut”! Si daca sunt mai multe rele, ne pierdem. Daca sunt mai multi ingeri buni, mai multe fapte bune, Dumnezeu ne ajuta si, in cumpana aceasta a dreptatii Lui si a dragostei Lui, scapam de acea pedeapsa, de acea osanda la care suntem amenintati mereu in Sfintele Scripturi.
La tainuirea pacatelor ne indeamna si firea noastra pacatoasa si ne ajuta si vrajmasul diavol, despre care sfantul Ioan Gura de Aur spune ca el ascunde rusinea oamenilor cand vor sa pacatuiasca. Iar dupa ce au savarsit pacatul, tot el, vrajmasul diavol, le aduce aminte ca trebuie sa se rusineze de ceea ce au facut, ca sa nu fie sminteala pentru duhovnicii lor, fata de care trebuie sa apara ca niste persoane cinstite si cuminti. Iar aceasta socoteala este o mare greseala, frati crestini, si o mare inselare, pentru ca este bine sa ne rusinam de oameni si sa ne temem de Dumnezeu atunci cand savarsim pacatul sau inainte de a savarsi pacatul, nu dupa ce l-am savarsit. Pentru ca ce rusine poate fi cand vrei sa scapi de o boala si te arati doctorului asa cum esti, vrand sa te vindeci? Ce rusine poate fi cand vrei sa te speli de necuratiile din suflet, sa iesi din slujba diavolului si sa intri in slujba lui Dumnezeu? Si-a pierdut oare cinstea marele proroc David care si-a marturisit pacatele in public, cu psalmul 50, sau sfantul apostol Pavel sau Maria Magdalena sau fericitul Augustin sau Maria Egipteanca sau alti mari pacatosi care s-au recunoscut ca mari pacatosi in public, marturisind pacatele lor? Dimpotriva, ei sunt mari in fata lumii intregi si sunt sfinti inaintea lui Dumnezeu, tocmai pentru curajul si sinceritatea cu care si-au marturisit gresalele si faradelegile lor.
Pentru ca spovedania noastra sa insemneze cu adevarat o curatire si o reinnoire sufleteasca launtrica trebuie, mai inainte de a merge la spovedanie, sa ne pregatim. Cum sa ne pregatim? Unii dintre dumneavoastra stiu acest lucru. Sunt niste ghiduri chiar, in care sunt insirate o multime de pacate facute de diferiti. Citindu-le, te recunosti in ele si notezi pe o bucatica de hartie cele ce-ti apartin tie. Si la unii se aduna patru sau opt pagini, pe hartie mare. Asa, cand vii nepregatit, neprevenit, ti se pare ca nu ai facut nimic. Vezi in ce constau aceste pacate, aceasta pulbere fina si murdara care cade pe suflet, culegand din aceste ghiduri sau din meditatiile tale [relele] din viata ta, iti dai seama cat de pacatos esti inaintea lui Dumnezeu.
Sfintii, care au fost sfinti si au facut minuni, se rugau in preajma mortii lor (ca erau anuntati), sa le prelungeasca Dumnezeu viata inca cu cateva zile ca sa se poata pocai, pentru ca isi vedeau aievea faptele lor in cele mai mici amanunte. Noi insa, daca n-am ucis, daca n-am furat nu stiu ce lucru foarte scump si mare, daca n-am avut un proces rasunator (…), nu suntem pacatosi. Insa pacatele noastre sunt foarte multe, foarte dese si foarte usor se lipesc de sufletul nostru, asa ca praful sau ca particelele de carbune intr-o uzina, se depun una peste alta si ne simtim negri si pe chip, si pe maini, si pe trup. Cand ne spalam abia vedem cata negreala curge dupa spalarea mainilor noastre. Cam asa sunt si aceste pacate care se aduna in firea noastra launtrica, de care trebuie sa scapam. De aceea, e bine sa ne facem inaintea spovedaniei aceasta lista de pacate, s-o avem la indemana, pentru ca si vrajmasul diavol le mai acopera: „Asta?! Toata lumea face pacate din astea”! Daca fac, de pilda, femeile, iertati-ma, avortul, toata lumea face avorturi. Daca fac alte ticalosii, cat mai murdare si mai ascunse — „toata lumea face asa, am facut si eu”. Acolo, la Judecata, fiecare va da seama de propria lui persoana, indiferent de ceilalti. Asa incat sa cobor in mine, sa vad in ce consta propria mea greseala, s-o marturisesc plangand, sa hotarasc ca, dupa aceea, sa n-o mai savarsesc niciodata, altfel nu mi se iarta.
Tot asa, inainte de spovedanie, frati crestini, e bine sa ne impacam cu dusmanii nostri. Pentru ca sunt uri din acestea tacute, in familii sau intre prieteni, fosti prieteni sau in grupari mai mari. Si tin urile acestea multa vreme. Vii si te spovedesti, insa dusmanul te uraste si tu il urasti pe el, esti mereu in dialog cu el si nu te poti ruga ca sa fii iertat, pentru ca nici tu nu ierti. De aceea, inaintea spovedaniei este foarte necesar sa ne iertam cu toti aceia cu care suntem impricinati. Si, de asemenea, inainte de spovedanie trebuie sa ne rugam lui Dumnezeu. Sa ne rugam sa ne dea duhul umilintei, al pocaintei, ca adeseori noi nu ne dam seama ca suntem pacatosi. Fara aceasta cainta launtrica, spunem asa, niste lucruri… o spovedanie formala. Aceasta nu e vindecatoare pentru noi. Asa incat aceasta umilinta, acest duh al lui Dumnezeu il putem cere inainte de spovedanie, acest har, ca sa ni se ierte noua greselile: fie dupa o carte de rugaciune, fie ca ne rugam noi insine, cerand acest ajutor dumnezeiesc ca sa ne putem cobori in noi, sa ne putem recunoaste propriile noastre pacate.
Cand ne aflam la scaunul marturisirii, frati crestini, revenim la cei doi dusmani, frica si rusinea. Vine credinciosul si vrea sa marturiseasca, insa ii e rusine, ii e jena sa spuna. Sunt unii care merg la cativa duhovnici, spun la unul o parte, la altul o parte, ca sa para mai putin vinovati. Frati crestini, spovedania este activa pentru noi si folositoare, cand ne ducem anume sa ne umilim acolo. Si ne umilim nu in fata preotului, nu atat in fata lui, ci in fata Judecatorului care este Mantuitorul Hristos. El e in chip nevazut intre noi, intre credincios si duhovnic, este Insusi Mantuitorul Hristos care primeste marturisirea noastra, Lui ne marturisim, El ne iarta. Noi [preotii] suntem numai niste mijlocitori intre dumneavoastra, credinciosii, si Mantuitorul Hristos. De aceea, cand spui cu toata cainta, Lui ii spui, pe El Il rogi sa te ierte. Si El te iarta cu adevarat, daca vede aceasta revarsare din suflet, aceasta cainta adanca din toata fiinta ta. Pentru ca duhovnicul este legat de acest secret al spovedaniei, nu spune nimanui ceea ce primeste de la penitent, cel care se marturiseste. Sunt pedepse cumplite pentru duhovnic, pana acolo incat i s-a taiat limba unui duhovnic care a spus ceva de la spovedanie. In canoanele acestea care sunt de doua mii de ani, sunt fel de fel de pedepse, (constrangeri, ca sa fie pastrat acest secret al duhovniciei, spus numai intre [credincios], duhovnic si Iisus Hristos Mantuitorul nostru, care iarta pacatele noastre.
Ca incheiere am sa citesc din cartea Marturisire ortodoxa – (Părintele citează ) jumatate de pagina, pentru a vedea ce ne spune despre spovedania noastra inaintea lui Dumnezeu, ce roade, ce folos avem din spovedanie. Marturisirea ortodoxa, vorbind despre foloasele pocaintei, spune asa:
„Cel dintai folos este acesta: precum prin pacat pierdem nevinovatia pe care am capatat-o prin sfantul botez, tot asa prin pocainta dobandim din nou aceasta nevinovatie. Precum prin pacat ne lipsim de harul lui Dumnezeu, tot asa prin pocainta il primim din nou”, acest har, aceasta inviorare totala din fiinta noastra.
„Precum prin pacat cadem in robia diavolului, prin pocainta ne izbavim din aceasta robie”.
Si, in sfarsit, „precum prin pacat intra in cugetul nostru rusinea si frica, tot asa prin pocainta se intoarce in noi pacea si bucuria si indrazneala, asemanatoare cu aceea pe care o au copiii catre parintii lor”.
Ţinand seama de toate acestea, frati crestini, ne intoarcem cu umilinta si cu toata fiinta noastra catre induratul Dumnezeu, cum spune Canonul cel mare. De cate ori cadem, sa ne ridicam; de cate ori gresim, sa ne caim si sa ne rugam lui Dumnezeu zicand: „Doamne, Tu care stii cele ascunse ale inimii mele, care vezi ranile si bubele si zdruncinaturile inimii mele, tamaduieste-ma Doamne, iarta-ma Doamne, curateste-ma Indurate, innoieste-ma pe mine, cel invechit in rele. Ma rog, Doamne, «lumineaza-ma si ma indrepteaza pe mine la poruncile Tale si ma invata, Mantuitorule, sa fac voia Ta», ca binecuvantat esti in veci”.
Amin.
Extras din cartea ’’Parintele Sofian’’.
Pun la vânzare cartea „Chipul Mântuitorului in iconografie de Arhim. Sofian Boghiu” in format pdf. Cartea nu se mai gaseste nicaieri, nici nu se mai tipărește la nici o editură. Și eu am plătit să mi-o scaneze cineva. Pe cine interesează să-mi trimită mesaj privat.
Descriere :
Opera Chipul Mântuitorului în iconografie este prima carte publicată (2001) a Marelui Duhovnic Sofian Boghiu, lucrarea fiind, de fapt, teza sa de licenţă pe care a susţinut-o în anul 1948, la vârsta de 36 ani. Sofian Boghiu a plecat la Domnul în data de 14 septembrie 2002, în zi de sărbătoare, Înălţarea Sfintei Cruci, la vârsta de 90 ani! Fiind în Bucureşti, printr-o împrejurare creată de Dumnezeu, am stat de vorbă cu domnul Ion Lucian Ciucu, realizator de emisiuni TV, Redacţia Religie-Istorie, om care l-a cunoscut personal pe Sofian Boghiu.
În cartea Chipul Mântuitorului în iconografie, Sofian Boghiu spune: „Dintr-un îndemn tainic al inimii mele, de mult caut Faţa Domnului. O caut pentru îndeletnicirile mele de umil iconar, dar şi pentru cerinţele sufletului meu de creştin şi monah.” În cuprinsul acestei lucrări caută acest chip. Sunt menţionate sute de documente şi mărturii, sunt redate zeci de planşe valoroase, superbe astfel încât ne îmbogăţim spiritul citind şi chiar răsfoind această carte. Când se referă la izvorul scris, Sfânta Scriptură, Vechiul Testament ne spune: „Chipul Mântuitorului a fost întrezărit, de cei curaţi cu inima, şi înainte de întruparea Lui, deci în Vechiul Testament. Astfel, psalmistul care se ruga atât de fierbinte în inima lui ca Domnul să nu-i ascundă Faţa Sa (Ps.26, 12) a văzut, de departe, chipul Lui şi a scris atunci: «Împodobit eşti cu frumuseţea mai mult decât fiii oamenilor şi har se revarsă de pe buzele tale (Ps. 44,3)»”. Când se referă la Noul Testament autorul scrie: „Evanghelistul Matei zice: «Şi a strălucit faţa Lui ca soarele iar hainele Lui s-au făcut albe ca lumina» (Mat. 17,2) iar Luca: «Şi când Se ruga, chipul feţii Lui s-a făcut altul, iar îmbrăcămintea Lui s-a făcut albă strălucitoare» (Luc.9,29). […] În Apocalipsă se vorbeşte, de asemenea, despre chipul Domnului: «Şi am văzut şapte sfeşnice de aur», zice Sfântul Ioan, şi între cele şapte sfeşnice am văzut pe unul care semăna cu Fiul Omului, îmbrăcat cu podir (veşmânt lung) şi peste mijloc încins cu brâu de aur; iar la cap şi la păr era alb ca lâna cea albă, ca zăpada şi ochii Lui erau ca para focului (Apoc.1, 12-14).” Mergem mai departe în carte şi ne referim la izvoare plastice-monumente de artă. Este minunat să citim cum Dumnezeu a lucrat pentru ca chipul Fiului Său să rămână peste milenii şi oamenii să îl zugrăvească apoi, după ce mai înainte a fost zugrăvit de îngeri sau s-a imprimat pe pânzele cu care Iisus şi-a şters faţa atunci când era pe Pământ.
Toate achiropiitele – chipurile nefăcute de mână – care s-au bucurat de multă cinstire în întreaga lume creştină din Orient şi Occident se pot rezuma la cele două prototipuri: Faţa bizantină, orientală, pe mahrama trimisă lui Abgar şi Faţa romană, occidentală – chipul Hristosului suferind- pe mahrama Veronicăi. În opera Chipul Mântuitorului în iconografie Iisus Hristos este descris cum a fost înfăţişat în funcţie de vârsta Sa, sau de acţiunile din viaţa Sa pământeană şi de aceea apare în multe feluri în icoanele pictate, în opere sau în mozaicuri. În secţiunea cărţii numită Hristos liturgic avem înfăţişarea cu Mântuitorul pătimind şi în slavă, dar şi pelerin, prunc jertfit. Chipul lui Hristos suferind apare mai ales în scenele Patimilor, dar numai după anul 1000 iconografia îl reprezintă „gol şi ţintuit pe Cruce”. În legătură cu reprezentarea Mântuitorului în slavă Sofian Boghiu scrie: “Triumful sau Hristos în slavă. Bucuria ce s-a făcut în ceruri când Mântuitorul S-a reîntors de pe pământ şi când aclamaţiile îngerilor şi ale tuturor puterilor cereşti au străbătut cerurile a fost exprimată variat în iconografia occidentală; uneori, reproduce aproximativ un pasaj din Apocalipsă (Apoc. 19, 11-17): Hristos, pe un cal alb, însoţit de patru îngeri călări, străbate cerurile.
Doamne ajuta amin
Amin
Amin 🙏🙏❤️❤️
Amin 🙏🙏🙏
Sânteți un popor bolnav. Aveți grije să nu se supere Dumnezeul vostru pe voi că o beliți.Ciupercilor.
Amin
Amin
AMiN
Amin
Amin
Doamne ajuta
Doamne ajută
Amin
Amin
Amin doamne ajuta
Lucia Sabou Salutările mele ție și familiei tale, sunt într-adevăr foarte impresionat de profilul și personalitățile tale. Îți admir bunul simț al umorului aici. De obicei nu scriu în secțiunea de comentarii, dar cred că meriți acest compliment Ai un profil foarte frumos și mi se pare mișto să vorbești. Mi-ar plăcea să fiu prietenul tău și am încercat de mai multe ori să-ți trimit o cerere de prietenie, dar a refuzat. Dacă nu vă deranjează, nu ezitați să-mi trimiteți o cerere de prietenie sau un mesaj privat? Așa că putem face schimb de prieteni.
Doamne ajuta !
Amin
Corect respect
Elisabeta Craciun Salutările mele ție și familiei tale, sunt într-adevăr foarte impresionat de profilul și personalitățile tale. Îți admir bunul simț al umorului aici. De obicei nu scriu în secțiunea de comentarii, dar cred că meriți acest compliment Ai un profil foarte frumos și mi se pare mișto să vorbești. Mi-ar plăcea să fiu prietenul tău și am încercat de mai multe ori să-ți trimit o cerere de prietenie, dar a refuzat. Dacă nu vă deranjează, nu ezitați să-mi trimiteți o cerere de prietenie sau un mesaj privat? Așa că putem face schimb de prieteni.
INCEPIND CU ANUL 1995 SI PINA AZI….SINT FURAT SISTEMATIC……LA CONSUMUL DE APA CALDA MENAJERA SI INCALZIRE……DE CATRE ADMINISTRATOARELE INFRACTOARE SOIMU SI COTUNA, CENZORA JURCONI SI PRESEDINTA ASOCIATIEI DE LOCATARI PUSCAS!!! AM FACUT O PLINGERE LA PRIMARIA TIMISOARA, CA MOROSANU, COTRO, CSAVITS(DIND CITIRI ”ZERO” LA APA CALDA), IN CIRDASIE CU ADMINISTRATOAREA COTUNA(FUNCTIONAR PUBLIC), CENZORA JURCONI SI PRESEDINTA ASOC. DE LOCATARI PUSCAS, DE ANI DE ZILE MA FURA LA CONSUMUL DE APA CALDA MENAJERA!!!!!!! COTRO ARE MONTAT UN FURTUN, INAINTEA MANOMETRULUI DE APA CALDA, CONSUMIND FARA SA SE INREGISTREZE NIMIC!!!!!!! IAR COTUNA, JURCONI, PUSCAS AU VAZUT FURTUNUL, LA ”CONTROALELE” PERIODICE!!!!!!!!!MOROSANU, CSAVITS PUN MAGNETI PE MANOMETRUL DE APA CALDA, CA SA NU INREGISTREZE CONSUMUL!!!!!!!!!!!PRETUL LA 1 MC. ESTE 10,39 LEI, IAR EU AM FOST OBLIGAT SA PLATESC INTRE 14 SI 40 LEI/MC….ANI DE ZILE!!!!!!!! VICEPRIMARUL INFRACTOR IMRE FARKAS, SUSTINUT DE PRIMARUL INFRACTOR NICOLAE ROBU, MI-A RIS IN NAS, RASPUNZINDU-MI CA MI SE PARE CA SINT FURAT!!!!!! ULTERIOR, AFLIND CA ADMINISTRATOAREA DANIELA COTUNA ESTE FUNCTIONAR PUBLIC(CONF. ART. 1 SI 13 DIN LEGEA 78/2000, DECIZIEI NR. 3/2.12.2002 A CURTII SUPREME DE JUSTITIE SI LEGII 230/2007), FAPTA EI DE DELAPIDARE DIN BANI PUBLICI, ABUZ IN SERVICIU, INSELACIUNE, FALS IN INSCRISURI, FALS INTELECTUAL, FAVORIZAREA INFRACTORULUI, TOATE IN FORMA CONTINUATA SE INCADREAZA LA D.N.A.(CONF. ART. 1 SI 13 DIN LEGEA 78/2000, DECIZIEI NR. 3/2.12.2002 A CURTII SUPREME DE JUSTITIE SI LEGII 230/2007), AM ADRESAT O PLINGERE LA D.N.A. TIMIS, DAR PROCUROAREA INFRACTOARE LAVINIA MACOVEI MI-A RASPUNS CA NU E COMPETENTA D.N.A. SI A TRANSFERAT SPETA PARCHETULUI TIMISOARA!!!!!!! INCREDIBIL….D.N.A. TIMIS….CORUPT TOTAL!!!!!! LA PARCHET, PROCUROAREA INFRACTOARE MARIA IZDRUGA SI PRIM-POCUROAREA INFRACTOARE IRINA CLAUDIA CHIVU…..CLASEAZA DOSARUL!!!!!!! INCREDIBIL….PARCHETUL TIMISOARA….CORUPT TOTAL!!!!! IN SPATELE CLASARII DOSARULUI, STAU INFRACTORII : SOTUL CENZOREI JURCONI, AGENT DE CIRCULATIE, PRIETEN CU PLUTONIERUL DORU CHIRIAC, ”INVESTIGATORUL” DE LA SECTIA 3, SEFUL SECTIEI 3 CMS. GABRIEL CLAVAC SI CMS. SEF BUTNARU, TOTI AVINDU-I IN SPATE PE STEFAN FLOREA CMS. SEF(REZ.), ILIE BERTEA CMS. SEF(REZ.), MIRCEA CHIRILA CHESTOR(REZ.), IULIAN MEDREA CHESTOR(REZ.), DOREL ANDRAS CHESTOR(REZ.), EMIL TEAHA CMS. SEF(REZ.), COSTANTIN MATARAGIU CMS. SEF(REZ.), CEI CARE M-AU TRECUT IN REZERVA FORTAT(N-AM DAT SPAGA DE ANGAJARE 2000 $, NU SINT GAOZAR SI HOT CA EI!!!) SINT PRIETENI CU TIGANII HOMOSEXUALI-TRANSGENDERI COTRO, COTUNA, JURCONI, PUSCAS SI CU MAFIOTUL ITALIAN GAY MAURIZIO GADALDI!!!! VAZIND CE SE INTIMPLA….AM INAINTAT PLINGEREA LA TRIBUNALUL TIMISOARA….UNDE JUDECATOAREA INFRACTOARE NADEJDA OPRESCU A COCLUZIONAT CA LEGEA NU-I DA DREPTUL SA CONTESTE DECIZIILE PROCURORILOR INFRACTORI DE LA PARCHET…..SI A CLASAT DOSARUL!!!!!!!!! NORMAL, TREBUIA SA TRANSFERE SPETA PROCURORILOR CORUPTI……..INSPECTIEI JUDICIARE!!!!! INCREDIBIL….TRUBUNALUL TIMISOARA….CORUPT TOTAL!!!!! FIIND TOTAL DEZAMAGIT SI REVOLTAT…..AM INAINTAT PLINGEREA LA D.N.A. BUCURESTI…..PERSONAL PROCUROAREI INFRACTOARE LAURA CODRUTA KOVESI!!!!!!! AM MAI ADAUGAT CA ADMINISTRATOARELE INFRACTOARE SOIMU SI COTUNA M-AU FURAT…..ANI DE ZILE SI LA INCALZIREA CENTRALA…..EU PLATIND….LA O SUPRAFATA DE 23,40 MP. INTRE 150 SI 300 LEI LUNAR….IN LOC DE 50-65 LEI/LUNA!!!!!! IAR INFRACTOAREA KOVESI MI-A RARPUNS CA N-AM URMAT PROCEDURA CORECTA…..ADRESINDU-I EI PLINGEREA….CA TREBUIE SA-MI ANGAJEZ UN AVOCAT INFRACTOR…..ETC.!!!!!!!!!! ADICA….”M-A TRIMIS LA PLIMBARE”….SPETA FIIND COMPETENTA CLARA A D.N.A……CONF. ART. 1 SI 13 DIN LEGEA 78/2000, DECIZIEI NR. 3/2.12.2002 A CURTII SUPREME DE JUSTITIE SI LEGII 230/2007!!!!!!!!!! INCREDIBIL….D.N.A. BUCURESTI….CORUPT TOTAL…..IN FRUNTE CU SEFA…..INFRACTOAREA LAURA CODRUTA KOVESI!!!!!!!! SCIRBIT TOTAL, AM ADRESAT PLINGEREA C.S.M.-ULUI……MAI EXACT INSPECTIEI JUDICIARE…..SECTIEI PENTRU ANCHETAREA PROCURORILOR(JUDECATORILOR ) CORUPTI-INFRACTORI!!!! PROCUROARELE INFRACTOARE MIHAELA HITRUC, CARMEN CONSTANTA HERCIU SI INSPECTORUL SEF DOCTOR IN DREPT JUDECATORUL INFRACTOR LUCIAN NETEJORU……MI-AU CLASAT IMEDIAT SPETA….SPUNIND CA INSPECTIA JUDICIARA NU POATE PUNE IN DISCUTIE VERDICTELE ILEGALE, MINCINOASE SI FRAUDULOASE ALE PROCURURILOR SI JUDECATORILOR CORUPTI-INFRACTORI, CARE FAVORIZEAZA INFRACTORII, SCAPINDU-I DE CONDAMNARILE PENALE LEGALE!!!! CE TUPEU DE INFRACTORI INRAITI, PUSI IN FRUNTEA JUSTITIEI!!!!! PAI TOCMAI ASTA E SCOPUL INSPECTIEI JUDICIARE….DE A-I ADUCE IN INSTANTA SI CONDAMNA PE PROCURORII SI JUDECATORII CORUPTI-INFRACTORI!!!! PUR SI SIMPLU…..NU MAI AM CUVINTE!!!!!!!!ESTE INCREDIBIL….CE SE INTIMPLA!!!!!!!! APOI AM INAINTAT PLINGEREA LA I.C.C.J., JUDECATOAREI INFRACTOARE ALINA CORINA CORBU, CORUPTA PINA IN MADUVA OASELOR SI PINA AZI N-AM PRIMIT NICI UN RASPUNS!!!!! IN ROMANIA…..JUSTITIA…..ESTE TOTAL CORUPTA…..BAZATA PE CRIMA ORGANIZATA…..ABUZ IN SERVICIU…..TRAFIC DE INFLUENTA…..MITA SI SPAGA…..AVIND IN SPATE PROTOCOALELE SECRETE DINTRE S.R.I.-POLITIE-PARCHETE-TRIBUNALE-D.N.A.-C.S.M.-INSPECTIA JUDICIARA-SECTIA PENTRU PROCURORI-I.C.C.J.-C.C.R……SUPERVIZATE DE K.G.B.-G.R.U.-F.S.B.-C.I.A.-MOSSAD-M.I.6-B.N.D.-U.E.-GRUPUL BILDERBERG-ROTHSCHILD-SOROS!!!!!!!!!! SI…..CULMEA TUPEULUI…..ROMANIA VREA RIDICAREA MECANISMULUI DE CONTROL SI VERIFICARE(M.C.V.)…..DE PE JUSTITIE?????????!!!!!!!!!!!!!!!!! IN REALITATE, CU SAU FARA M.C.V…..SE CONSOLIDEAZA CORUPTIA SI DISTRUGEREA TOTALA A ROMANIEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TOTI ACESTI INFRACTORI MURDARI, CARE M-AU FURAT PE FATA SI IN INSTANTA, INCALCIND CU TUPEU LEGEA, SINT TIGANI MAFIOTI(CHIRILA-TEAHA-MATARAGIU-ANDRAS-MEDREA-BERTEA-FLOREA-COTUNA-COTRO-JURCONI-MOROSANU-SOIMU!!!), ITALIENI MAFIOTI(MAURIZIO GADALDI!!!), UNGURI(PUSCAS-FARKAS!!!) SI JIDANI(ROBU-URDEA-MATARAGIU!!!)!!!!!!!!! INFRACTORUL GAY-TRANS TIGANUL ”DANIELA”(DANIEL!!!) COTUNA MI-A MONTAT UN MANOMETRU DEFECT, ”VERIFICAT” METROLOGIC DE EL, CARE INREGISTREAZA NUMAI 7% DIN CONSUMUL DE ACM!!! SI S-A INTELES CU TIGANII GAY-TRANS MOROSANU SA DECLARE CA NU SINT ACASA 3 LUNI(FEBRUARIE-MARTIE-APRILIE 2023!!!), DECI EU SA LE PLATESC CONSUMUL DE ACM, CONSIDERAT ”PIERDERI”. EI FIIND DE FAPT ACASA!!! DREPT URMARE AM PLATIT 6 MC/ACM CU 150 LEI, LA PRETUL DE 25 LEI/MC-ACM PENTRU FEBRUARIE 2023!!! IN REALITATE 1MC/ACM=15 LEI, CONFORM TARIFULUI COLTERM!!!!! TIGANII INFRACTORI MURDARI GAY-TRANS COTUNA-PUSCAS-MOROSANU MA FURA PE FATA ”LEGAL”, PROTEJATI DE TIGANII MAFIOTI ”POLITISTI” INFRACTORI MURDARI GAY CHIRILA-TEAHA-MATARAGIU-ANDRAS-MEDREA-BERTEA-FLOREA SI DE TIGANU’ MAFIOT ITALIAN INFRACTOR MURDAR GAY MAURIZIO GADALDI!!!!!!!
Doamne ajuta
Doamne ajuta, Amin 🙏
Amin
Doamne ajută
AMIN !
Amin
Amen
Amin