Ca răspuns la scandalul care a izbucnit la mijlocul lunii martie cu privire la presupusa folosire greşită a informaţiilor personale ale utilizatorilor săi, fondatorul platformei Facebook, Mark Zuckerberg, se străduieşte să controleze daunele pentru a minimaliza fiasco-ul de imagine care a făcut ca compania sa să piardă 70 miliarde dolari în valoare doar în câteva zile.

Zuckerberg şi-a cerut iertare pentru ‘scandalul Cambridge Analytica’ în care o companie cu bază politică a cules date în mod necorespunzător. În timp ce această strângere de date este problematică, poate fi de asemenea alarmant pentru mulţi utilizatori de Facebook că gigantul reţelelor de socializare exploatează în esenţă date de la propriii utilizatori şi transformă ceea ce află în profit.

Într-un interviu acordat postului CNN, multi-miliardarul Mark Zuckerberg a explicat puţin din modul în care funcţionează acest lucru: ,,Una dintre marile neînţelegeri despre Facebook este această idee că noi cumva vindem date. Noi nu vindem nici un fel de date nimănui şi în realitate aceasta este o parte cu adevărat esenţială a modelului”. Zuckerberg a continuat atrăgând atenţia că ar fi prostesc ca compania sa să vândă informaţie valoroasă care dă companiei un avantaj competitiv. El a arătat că firma lui câştigă venit ţintind utilizatorii Facebook în numele firmelor de publicitate, deoarece ea este capabilă să ţintească diferite grupuri din cele 2 miliarde de utilizatori ai săi.

Acest lucru înseamnă că în esenţă Facebook îşi urmăreşte utilizatorii, culegând informaţie de la ei şi transformând ceea ce află în avere pentru Zuckerberg. Acea informaţie – şi aparent benigna colectare şi depozitare a ei – este ceea ce l-a făcut pe Mark Zuckerberg unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume.

,,Nu este o exagerare a spune că Facebook ştie totul despre utilizatorii săi”[1], relatează ny-ave.com. ,,Poţi să realizezi acest lucru în mod personal, când observi reclamele din ştirile pe care ţi le oferă Facebook, care au fost în mod înfricoşător extrem de bine potrivite pentru gustul şi interesele tale. Aceasta nu este o coincidenţă. Reclamele Facebook compilează datele utilizatorului pentru a oferi vânzătorilor o bogăţie de opţiuni pentru a ţinti utilizatorul – 98 de puncte privind datele personale pentru a fi precişi”.

Citeşte şi:  Co-fondatorul WhatsApp a atacat FACEBOOK într-un DISCURS studenților de la știința calculatoarelor din cadrul universității Stanford

Iată cele 98 de căi prin care Facebook vă urmăreşte pe voi şi cele 2 miliarde de alţi oameni: localizare; vârstă; locul şi data naşterii; sex; limbă; nivel de educaţie; domeniu de studiu; şcoală; afinitate etnică; venit şi avere netă; deţinerea unei proprietăţi şi tipul de casă; valoarea casei; mărimea proprietăţii; suprafaţa casei; anul în care a fost construită casa; alcătuirea gospodăriei; utilizatori care au o aniversare în decurs de 30 de zile; care sunt departe de familie sau de oraşul de reşedinţă; care sunt prieteni cu cineva care are o aniversare, este proaspăt căsătorit sau logodit, s-a mutat recent sau are o zi de naştere apropiată; care au relaţii la distanţă; care au relaţii noi; care au slujbe noi; utilizatori proaspăt logodiţi; proaspăt căsătoriţi; care s-au mutat recent; care urmează să aibă curând o zi de naştere; părinţi; părinţi care urmează să aibă copii; mame, împărţite pe ,,tip” (mame care se ocupă de copiii ei ca să facă sport, moderne etc); utilizatori care probabil se vor implica în politică; conservatori şi liberali; statutul relaţiei; angajator; industrie; titlul funcţiei; tipul de birou; interese; utilizatori care deţin motociclete; care intenţionează să cumpere o maşină (şi ce fel de tip/marcă de maşină şi cât de curând); care au cumpărat recent părţi sau accesorii auto; care probabil au nevoie de părţi sau servicii auto; stilul şi marca de maşină pe care o conduci; anul în care a fost cumpărată maşina; vârsta maşinii; cât de mulţi bani va cheltui probabil utilizatorul pe următoarea maşină; de unde va cumpăra probabil următoarea maşină; câţi angajaţi are compania ta; utilizatori care deţin mici afaceri; care lucrează în conducere sau sunt directori; care au făcut donaţii unor organizaţii de caritate (împărţiţi pe tip); sistem de operare; utilizatori care joacă jocuri canvas; care deţin o consolă de jocuri; care au creat un eveniment Facebook; care au folosit Plăţile Facebook; care au cheltuit mai mult decât media pe Plăţile Facebook; care administrează o pagină de Facebook; care au încărcat recent poze pe Facebook; programul cu care navighează pe internet; serviciul de email; persoane care adoptă repede/greu tehnologia; emigranţi (împărţiţi după ţara de origine); utilizatori care aparţin unei uniuni de credit, bănci naţionale sau regionale; care sunt investitori (împărţiţi după tipul de investiţie); numărul liniilor de credit; utilizatori care folosesc activ carduri de credit; tipul de card de credit; utilizatori care au un card de debit; care au o balanţă pe cardul lor de credit; care ascultă radio-ul; preferinţele la emisiunile TV; utilizatori care folosesc un dispozitiv mobil (împărţiţi după marca pe care o folosesc); tipul de conexiune la internet; utilizatori care au achiziţionat recent un smartphone sau o tabletă; care accesează internetul printr-un smartphone sau tabletă; care folosesc cupoane; tipuri de haine pe care le cumpără familia utilizatorului; perioada din an în care familia utilizatorului face cel mai multe cumpărături; utilizatori care sunt cumpărători ,,grei” de bere, vin sau băuturi spirtoase; care cumpără produse de băcănie (şi ce feluri); produse cosmetice; medicamente de alergie, tuse/răceală, analgezice şi alte medicamente care se vând fără reţetă; produse casnice; produse pentru copii sau animale de companie, şi ce fel de animale de companie; utilizatori a căror familie face mai multe cumpărături decât media; utilizatori care tind să cumpere online (sau direct din magazin); tipuri de restaurante la care mănâncă utilizatorul; tipuri de magazine în care îşi face cumpărăturile utilizatorul; utilizatori care sunt ,,receptivi” la oferte de la companii care oferă asigurări auto online, cursuri de educaţie superioară sau ipoteci, şi carduri de debit/satelit TV preplătite; durata timpului pe care utilizatorul a petrecut-o în casă; utilizatori care probabil se vor muta curând; care sunt interesaţi de jocurile olimpice, fotbal american, cricket sau Ramadan; care călătoresc frecvent, pentru muncă sau plăcere; care fac naveta pentru a munci; tipuri de vacanţă în care obişnuieşte să meargă utilizatorul; utilizatori care s-au întors recent dintr-o călătorie; care au folosit recent o aplicaţie de călătorie; care participă la folosirea în comun a unui calculator.

Citeşte şi:  Facebook-ul e acel gen de lucruri pe care nu-l prea poți ține sub control decât dacă-l elimini total

Potrivit unui articol din Washington Post din august 2016, Peter Eckersley, specialist de frunte în calculatoare de la Fundaţia Frontiera Electronică, numeşte metodele Facebook ,,cele mai invazive din lume”. ,,Modelul de afaceri al Facebook este de a strânge cât mai multe date posibil pentru a fi utilizate la prima mână sau prin terţe părţi, şi să dea acces cu zgârcenie treptat la ele”, spune Eckersley. ,,Dacă folosiţi Facebook, încredinţaţi companiei înregistrarea a tot ceea ce faceţi. Cred că oamenii au dreptate să fie îngrijoraţi din această cauză”.

Citeşte şi:  PERICOLUL BIOMETRIEI... Nu există nici o protecţie sau mecanisme de siguranţă

[1] Să spunem şi mai limpede: Facebook ştie pentru că utilizatorii săi îi spun, mai ceva ca la duhovnic, toate amănuntele din vieţile lor, fără să se gândească la consecinţe.

Sursa: catacombeleortodoxiei.ro