Sfântul Clement Alexandrinul, cu numele lui complet (înainte de creştinarea sa)Titus Flavius Clement, s-a născut în Atena pe la anul 150, din părinţi păgâni şi cu stare, care au dat talentatului lor copil o educaţie şi instrucţie aleasă. Din detaliile pe care Clement însuşi le dă în lucrarea sa Protrepticul despre misterele eleusiene, se poate deduce că în tinereţea sa a fost iniţiat în aceste mistere. Nu se cunoaşte data convertirii sale, după cum nu se cunosc nici pricinile acestei convertiri. Le putem, însă, presupune. Clement, ca şi Înaintaşul său Iustin, era un neliniştit, un căutător de adevăr. A căutat în mistere adevărul şi nu l-a găsit, dimpotrivă, după cum se vede din Protrepticul său, nu numai că l-au dezamăgit, dar l-au şi scîrbit; l-a căutat apoi în gîndirea filozofilor; dar nici răspunsurile pe care le dădeau filozofii la marile întrebări ale omenirii nu l-au mulţumit. A căutat mai departe şi a văzut că mai era o învăţătură pentru care mureau oamenii; a cercetat-o; şi In învăţătura aceasta, pentru mărturisirea căreia oamenii îşi dădeau viaţa, Clement a găsit adevărul, a găsit liniştea. Toţi patrologii sînt de acord că Clement a sosit în Alexandria puţin înainte de 180, că a fost elevul lui Panten zece ani, pînâ în 190, cînd’ Panten şi-lua ajutor al său şi că pe la anul 200, la moartea dascălului său, ia conducerea şcolii creştine din Alexandria. Lecţiile sale au atras mulţime de auditori nu numai dintre creştinii proveniţi din clasele înalte, ci şi dintre eretici, păgîni şi iudei. Printre auditorii săi, cei mai celebri au fost Origen şi Alexandru, viitorul episcop al Cezareii Capadociei, apoi al Ierusalimului. Creştinii simpli, însă, priveau cu neîncredere lecţiile înalte ale dascălului, pentru că era laic. Spre a îndepărta astfel de suspiciuni, episcopul Alexandriei l-a făcut preot.
Clement avea in planul său de lucru scrierea unei trilogii. N-a reuşit s-o termine. A scris numai primele două părţi: Cuvînt de îndemn către eleni (Protrepticul) şi Pedagogul; a treia parte, Didascalul, de care vorbeşte şi o anunţă în Pedagogul, n-a mai putut-o scrie, a rămas un deziderat. Unitatea acestei trilogii, a acestui triptic intelectual, o dă Cuvîntul, Fiul lui Dumnezeu, Hristos, sub trei înfăţişări: Cîntăreţ în Protieptic, Pedagog în partea a doua a trilogiei şi Didascal în partea a treia. În Pedagog, partea a doua a trilogiei, Cuvîntul lui Dumnezeu este Pedagog. Pedagogul îi educă şi-i învaţă cum să se poarte în viaţă, cei care au ascultat cîntecul, cei care au început să cînte cîntecul cel nou, cîntecul lui Hristos.Cuvîntul este Pedagogul acestor nou născuţi. Pedagogul îi creşte, li educă, le dă reguli de purtare ; îi învaţă cum să mănînce, cum să bea, cum să se poarte la ospeţe, cum să rîdă, cum să doarmă, cum să se îmbrace, cum să se încalţe, cum să facă baie, cum să-şi mobileze casele, cum să se folosească de podoabe, par fumuri şi coroane, cum să se poarte soţii intre ei, cum să lucreze, cum să-şi exercite trupul cu exerciţii gimnastice. În capitolele 11 şi 12 din Cartea a treia, Clement face o expunere pe scurt a celei mai bune vieţuiri, ilustrată cu texte scripturistice.
Portul femeii (în descrierea Sfântului Clement Alexandrinul)
Femeia şi bărbatul cînd se duc la biserică să fie îmbrăcaţi cuviincios, cu mers nefalsificat, tăcuţi, cu «dragoste neiăţarnică» (Epistola către Romani, 12: 9 şi Epistola a 2-a către Corinteni, 6: 6), curaţi cu trupul, curaţi cu inima, în stare să se roage lui Dumnezeu. Mai mult decît atît, femeia să caute să fie acoperită ,afară de cazul cînd este acasă; cînd e acoperită are o înfăţişare serioasă şi nu atrage privirile; nu va păcătui nicicînd dacă are înaintea Ochilor ei voalul şi simţul de ruşine ; şi nu va face nici pe altul să alunece în păcat, ca atunci cînd ar fi cu faţa descoperită. Aceasta o vrea Cuvîntul; pentru că se cuvine ca femeia să aibă voal pe cap. Se spune că femeia lui Enea , din pricina covîrşitoarei ei seriozităţi, s-a sfiit să-şi dea voalul de pe cap nici cînd a fost cucerită Troia , ci, chiar fugind din cetatea în flăcări, ea a rămas acoperită.
[…] Aşadar, dacă Domnul ne cere să îndepărtăm de la noi grija de îmbrăcăminte, de hrană şi într-un cuvînt, de tot ce e de prisos, pentru că nu sînt de neapărată trebuinţă, ce trebuie să gîndim că va spune Domnul de dragostea de găteală, de vopsitul lînii, de ţesăturile în felurite culori, de varietatea pietrelor preţioase, de prelucrarea aurului, de buclele de păr aranjate cu artă, de coafurile în spirală; pe lîngă acestea, de încondeierea ochilor, de smulgerea părului de la sprîncene, de fardat, de fardarea cu alb de ceruză, de vopsitul părului şi de alte practici de condamnat, făcute ca să înşele ? Oare nu este foarte bine să presupunem că va spune şi despre această dragoste de podoabă lipsită de podoabă ce a spus cu puţin mai înainte despre iarbă ? «Lumea este o ţarină» ( Sf. Evanghelie după Matei, 13:38) , iar noi cei înrouraţi cu harul lui Dumnezeu sîntem pajişte,-după ce vom fi cosiţi, iarăşi vom răsări, aşa cum va fi arătat mai pe larg în lucrarea mea «Despre înviere» ; prin iarbă este arătată în chip simbolic mulţimea de rînd, care este sortită pentru o bucurie de o zi, care Înfloreşte pentru puţină vreme, mulţimea care iubeşte podoabele, care iubeşte slava, care iubeşte totul mai mult decît adevărul, care nu are altă soartă decît să fie materie de foc.
Femeile nu trebuie să-şi fardeze feţele cu dresurile unei arte pline de viclenie
Să le arătăm noi arta de a se împodobi cu castitatea. Cea mai minunată frumuseţe este în primul rînd frumuseţea sufletească, aşa cum am spus de mai multe ori. Sufletul este frumos, cînd este împodobit cu Sfîntul Duh, cînd are în el podoabele date de Duhul cel Sfînt: dreptatea, curajul, castitatea, iubirea de bine, simţul ruşinii, culoare pe care n-o poţi vedea mai frumoasă şi mai înfloritoare în nici o altă parte. Femeile, să se ostenească apoi şi cu frumuseţea trupului. Frumuseţea trupului constă în simetria mădularelor şi a părţilor trupului, însoţite de o culoare frumoasă. Arta de a-ţi împodobi trupul cu sănătate este aici foarte potrivită; arta aceasta face trecerea de la chipul cel fardat la chipul cel adevărat, la chipul cel dat de Dumnezeu. Buna întocmiri» a băuturilor şi mîncatul cu măsură sînt în stare să-ţi dea frumuseţea cea firească. Cu ajutorul acestora trupul întăreşte nu numai sănătatea, dar face să i se vadă şi frumuseţea. 3. Din înroşit trupul ajunge strălucitor şl seînteietor; din molatic, luminos şi plin de har ,• din şubred, bărbâtos şi tare ,• dintr-un trup cu respiraţia grea, un trup cu o bună şi regulată respiraţie. Cu acestea toate este împodobit omul, această statuie armonioasă şi frumoasă a Cuvîntului! Da, frumuseţea este floarea minunată a sănătăţii. Sănătatea lucrează înăuntrul trupului, iar frumuseţea în afara trupului; amîndouă arată înfloritoarea culoare a feţii.
Îmbodobirea sufletului
În sfîrşit, este absurd ca cei făcuţi «după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu» să-şi pună pe ei podoabă străină, ca şi cum ar vrea să batjocorească pe Cel după al Cărui chip am fost făcuţi; să prefere adică în locul creaţiei dumnezeieşti arta omenească cea rea. Pedagogul porunceşte ca femeile să meargă «cu îmbrăcăminte cuviincioasă şi să se împodobească cu siială şi cu cuminţenie , supunindu-se bărbaţilor lor, pentru ca chiar dacă unii nu se pleacă Cuvîntului, să fie cîştigaţi, fără cuvînt, prin purtarea femeilor lor, văzînd — spune Scriptura — vieţuirea voastră curată în Cuvînt; podoaba lor să nu fie cea din afară, adică împletirea părului, podoabele de aur sau îmbrăcarea de haine scumpe, ci omul cel tainic ai inimii, întru nestricăcioasa podoabă a Duhului celui blînd şi liniştit, care este de mare preţ înaintea lui Dumnezeu» (Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru, 3:1-4)
Munca pe care femeile o fac singure fără ajutorul cuiva, le aduce o frumuseţe adevărată, pentru că munca le exercită trupurile şi prin muncă se împodobesc, nu cu o podoabă adusă de munca altora, podoabă lipsită de podoabă, lipsită de libertate şi desfrînată, ci cu o podoabă lucrată şi confecţionată de mîinile lor, de mîinile unei femei cinstite. Că nu se cuvine ca cele care trăiesc după Dumnezeu să se arate împodobite cu haine cumpărate din piaţă, ci cu haine făcute de mîinile lor. Foarte frumos lucru este ca femeia gospodină să se îmbrace şi pe f»« şi pe bărbatul ei cu haine făcute cu mîinile ei ,• acest lucru îi bucură pe toţi; copiii se bucură de mama lor, bărbatul de femeia lui, ea de toţi şl cu toţii de Dumnezeu. într-un cuvînt, «Femeia harnică este o comoară de virtute» .
Femeile trebuie să-şi îndrepte cît mai mult cu putinţă atitudinea, privirea, mersul şi vocea. Nu cum fac unele femei, care imită pe artiştii de teatru, care privesc cu luare-amiinite mişcările lascive ale dansatoarelor, ca să le reproducă în întîlnirile lor, cu mişcări lente, cu paşi senzuali, cu glas afectat şi cu priviri pline de dorinţi; toate aranjate cu grijă ca să fie momeală plăcerii. «Miere picură din buzele femeii desirînate, care, vorbind ca să-ţi facă plăcere, iţi îndulceşte gitlejul, dar mai pe urmă mai amară decît fierea o vei afla şi mai tăioasă decît sabia cu două tăişuri; că picioarele nebuniei pogoară cu moartea in iad pe cei ce se lipesc de ea». Desfrînată a biruit pe nobilul Samson , iar cealaltă soţie a lui şi-a tuns bărbatul. Dar o altă femei*’ nu l-a înşelat pe Iosif; ci egipteanca cea desfrînată a fost biruită ; castitatea lui Iosif, cea înlănţuită, s-a arătat mai puternică decît puterea cea fără de lanţuri a femeii.că este cunund pentru barbatul ei».
Minunate sînt şi cuvintele acestea : «Nu mă pricep deloc
Să murmur cu dulceaţă, să merg legănat,
Să-mi ţin gîtul plecat, aşa cum văd aici
In oraş pe alţi mulţi invertiţi
Care se ung cu smoală, ca să-şi smulgă părul». (Un poet comic necunoscut, CAF, 111. p. 470, nr. 339)
Trebuie cu totul interzise mişcările femeieşti, atitudinile desfrînate şi mlădierile lascive. Mişcările afemeiate la mers, «mersul ca femeile» , după cum spune Anacreon , sînt cu totul mişcări de desfrînate, după cît îmi pare. Comedia spune : «Este timpul să părăseşti urmele femeilor stricate şi viaţa de desfrîu». «Urmele desfrînate nu se sprijină pe adevăr ; nu umblă pe căile vieţii; urmele roţilor ei sînt greşite şi nu sînt bine cunoscute». Mai cu seamă ochii trebuie păziţi ,• că e mai bine să alunece picioarele decît ochii.
Domnul vindecă foarte repede patima aceasta, spunînd: Dacă te sminteşte ochiul tău, scoate-l . Smulge din rădăcini pofta ! Ochii care privesc cu poftă, clipitul ochilor, care înseamnă a face semn cu ochii, nu sînt altceva decît desfrînare cu ochii, pentru că prin ochi pofta îşi aruncă departe săgeţile ei. Ochii sînt corupţi înaintea întregului trup. «Ochiul care vede bine veseleşte inima» , adică se bucură, pentru că ştie să vadă bine ,• dar «cel care face cu ochiul cu viclenie adună Întristare peste oameni» . Un om ca acesta era afemeiatul Sar-dunapal*, regele asirienilor, care este înfăţişat întins pe pat cu picioarele In sus, desfăcîndu-şi haina de purpură şi aruncînd în sus albul ochilor. Femeile care fac la fel se prostituează chiar cu ochii lor. «Luminătorul trupului este ochiul» spune Scriptura ; prin ochi se văd cele dinăuntrul omului, că sînt luminate de lumina ochilor. «Desfrînarea temeii, prin ridicarea ochilor» .
Îmbrăcămintea femeii
Fericitul Ioan a dispreţuit şi lîna oilor, pentru că aducea a desfătare; prefera părul de cămilă; şi cu îmbrăcăminte făcută din păr de cămilă se îmbrăca, dînd pildă de o viaţă simplă şi curată; mînca miere şi lăcuste, hrană dulce şi duhovnicească, pregătind căile Domnului curate şi lipsite de mîndrie. Cum s-ar fi îmbrăcat cu haină de purpură cel care a alungat de la el îngîmfarea şi a trăit pentru Dumnezeu toi pustie, în liniştea pustiei, departe de orice căutare de lucruri fără de valoare, de orice răutate, de orice micime sufletească ? Ilie, la fel, folosea ca îmbrăcăminte o piele de oaie şi se încingea peste pielea de oaie cu o cingătoare făcută din păr. Iar Isaia, tot profet şi acesta, umbla «gol şl desculţ», iar de multe ori se acoperea chiar cu sac, haina smereniei.
A lăsa să ţi se tîrîie hainele, care se coboară pînă la vîrful picioarelor, este curată fanfaronadă; haina lungă împiedică mersul, şi adună ca o mătură gunoaiele răspîndite pe pămînt. Nici aceşti dansatori stricaţi, care înfăţişează pe scenă nebunescul lor desfrîu împotriva firii, nu ajung cu dispreţul lor faţă de haine pînă la atîta batjocoră ,• că au mare grijă de costumele lor, de franjurii care atîrnă la poale şi în ritmurile lor măiestre ale figurilor de dans se îngrijesc cu mare Iuare-aminte de hainele care se tîrăsc. Iar dacă cineva mi-ar vorbi de haina, care cădea pînă la picioare, a Domnului, apoi haina aceea presărată cu flori arată florile înţelepciunii, Scripturile cele felurite, care nu se veştejesc, cuvintele Domnului, care strălucesc de razele adevărului. Duhul a îmbrăcat pe Domnul şi cu altă haină la fel, cîntînd prin David acestea : «Intru mărturisire şi întru mare podoabă Te-ai îmbrăcat, Cel Ce Te îmbraci cu lumina ca cu o haină».
După cum trebuie să ne ferim de orice nechibzuinţă cînd ne facem hainele, tot aşa trebuie să avem grijă să nu depăşim măsura cînd le folosim. Nu e bine ca haina să fie mai sus de genunchi, după cum se spune că se îmbrăcau fetele spartane,- că nu-i cuviincios ca femeia să-şi dezgolească o parte oarecare din trupul ei. Deşi se poate răspunde foarte cuviincios celui care spune: «Ce braţ frumos!», cu aceste cuvinte plăcute : «Dar nu-i un bun public» ,- iar celui care spune :«Ce picior frumos !», i se poate răspunde : «Dar numai al bărbatului meu!» ; iar celui care spune : «Ce chip minunat!», i se poate răspunde:«Dar numai al celui cu care m-am măritat!» , totuşi eu n-aş vrea să dau femeilor cuminţi prilejul să li se facă astfel de laude . Ca femeii i s-a interzis nu numai dezgolirea gleznei picioarelor, ci i s-a poruncit să-şi acopere capul şi să-şi pună un voal pe faţă. Că nu-i cuvios lucru ca frumuseţea trupului să ajungă un instrument de vînare a bărbaţilor. Nici nu-i binecuvîntat lucru ca femeia să atragă privirile tuturor, purtînd pe cap un voal de purpură. Ce bine, de-ar fi cu putinţă, să se scoată purpura din acest acoperămînt, ca să nu mai atragă privirile asupra chipului celor care-l poartă ! Că cele care ţes materialul pentru hainele femeieşti, pentru a satisface viaţa de trîndăvie, trebuie să lucreze aproape tot materialul din purpură; şi-şi ies din fire lucrînd acest material moale de purpură, care le osteneşte, aşa cum spune acel cuvînt poetic: «moartea sîngeroasă le-a luat».
Din pricina acestei purpure au multă căutare Tirul, Sidonul şi regiunea vecină Mării Laconiene. Vopselile acestor ţinuturi sînt foarte căutate, la fel şi pescuitorii de scoici de purpură, ca şi scoicile de purpură, pentru că sîngele lor dă culoarea de purpură. Dar femeile false şi bărbaţii care se aseamănă cu femeile, pun vopsele false în ţesături fine şi sînt nebuni în lipsa lor de măsură, încît nu mai caută pînza fină din Egipt, ci-şi procură alte pînzeturi din ţara evreilor şi a cilicienilor. Nu mai vorbesc de stofele preţioase de Amorg şi de pânzeturile din inul cel mai fin. Că luxul a depăşit numirile. Sînt de părere că acoperământul trebuie să arate că ceea ce acoperă este mai de preţ decît el, după cum statuia zeului este mai de preţ decît templul, sufletul decît trupul şi corpul decît haina. Dar aşa, totul este pe dos; dacă s-ar vinde trupul uneia din aceste femei, nu s-ar primi o mie de drahme atice, pe cînd o singură haină de-a lor se cumpără cu zece mii de drahme ; şi astfel femeile, care se înnebunesc după haine luxoase, fac dovada că ele însele sînt mai inutile şi mai de puţin preţ decît pînzeturile. Pentru ce vă daţi în vînt după hainele rare şi scumpe, în loc să căutaţi hainele care vă sînt la îndemînă şi ieftine ? Pentru ce ? Pentru că nu ştiţi care este frumosul real şi binele real! Proştii caută pe cele ce par că sînt, In loc să caute pe cele care sînt cu adevărat, aşa precum nebunii iau albul drept negru.
„Scrieri , Pedagogul „, Clement Alexandrinul, Colecţia Părinţi şi Scriitori Bisericeşti, 1982
Femeia ca su nu ispiteasca , in biserica tb sa aiba parul capului acoperit , fata fara machiaje , fusta mai lunga de genunchi si vestimentatie decenta.
Sau nu ma , ca se duce sa agate vreun barbat face fix invers 😁daca are parul acoperit si fata cu machiaj strident adica sulemenita (insasi cuvantul….) la greu nu ispiteste nu ? Rochia sa se vada genunchii , sumar inbracata in zona sanilor…si uite asa din mintea si inima ei poate iesi ducandu-se la biserica rugaciunea perfecta nu ?
Nu ar fi de mirare ca la cat de decazuta este lumea acum dpdv moral sa vezi la biserica femei in bikini si barbati in slipi ca la plaja🤣
Ionut Casariu desigur ca avind o părere atit de proasta despre oameni .zugravindui în mod voit într-o imagine decazuta jalnica animalica sălbatică inumana .din care doar prin religie pot redeveni umani …este o mare minciuna .oamenii sint oameni cu calități și defecte în ori ce cultura în ori ce ideologie sociala ar trai …sint oameni care sint incapabili sa facă rau in mod natural fara a fi constrâns de lege sau religie …dar demonizarea pocirea denigrarea si zugrăvirea fiintei umane în cele mai negre culori .. și apoi salvarea doar prin religie prin zeu este un siretlic bine cunoscut al practicantilor cultului mortii
Mai prostule fiecare se imbraca si aranjeaza cum vrea.Cine dracu sunteti voi sa impuneti reguli?Cine va da dreptul ma misoginilor sa hotarati voi ce este bine si ce nu?.Mars!
Gozman Florian , tu nu stii ca popii vor sa tina lumea in frau?
Intreb si eu, cum rezista o astfel de femeie intr-o companie multinationala?
Aliya Bart , citim 1Timotei 2-15=)) Stii ce ma amuza? Ca popii misogini au scris Biblia si femeile se duc buluc la biserica, desi sunt discriminate. E un test ”frumos” in Numerii 5:11-31. Dar nu stiu de ce toate femeile mor cand participa la el fortate. Se numeste ”Testul Geloziei” . Stai ca stiu. Pentru ca li se da apa cu tarana. Daca apa le face rau, sunt vinovate pentru ca au inselat sotii. Nu e asa ca popii care au scris Biblia tineau cu femeile? Trebuia sa ii mai dai si ceva faina popii, scuze, zeului iudeu. Faina neudata de ulei. Cred ca Barbosul facea paine =)) Ce crezi ca s-ar intampla daca femeile nu ar mai merge la biserica? Ar muri popii de foame
Islamizarea ortodoxiei.
Maxy Gesten indobitocirea ateilor.
Maxy Gesten , tu nu stii ca musulmanii si crestinii sunt ”frati”? Islamul si crestinismul=secte iudaice
Arsa de vie corect .si ca se vor uni din nou intrei si cu statele biserici . La care au lucrat timp de 2000ani
toata religia mondiala punita sub comanda poporului ales ptr asi apara zei imaginari . Văzând ca in viitor isi vor pierde autoritatea vor cere ajutorul statului pollitic adica al împăratului al boierului al stapiniri pe care tocmai religia la creat .se vor uni intro noua cruciada inchizitie ptr a pedepsi necrediciosi ateii comunistii cei care nu recunosc sistemul politic al partidelor ordinea sociala stabilita de dumnezeu sj alte siretlicuri teorii și ererzi filosofice iudeo grecesti .prin care au înșelat omenirea de mi de Ani
TINUTA PERFECTA’ E CEA DIN AFGANISTAN .
V-am citit articolul.Cam multe pretentii doar de la femei.Dupa logica voastra ar trebui sa fie niste maimuțe păroase, acoperite ca la musulmani. Lolll😁😊
după religie acoperită din cap până în picioare să fie protejați oamenii de evul mediu care nu au mai văzut o femeie !! așa sunt ei , cum văd ceva mai mult decât ochiii cum se gândesc doar la sex !! atât îi duce capul !! 🤣🤣😂😂😂
Amen
Noapte buna…. Unde mai găsiți adevărate credincioase…???? La musulmani poate….
Dreapta Credintã , sunteti PENIBILI
Adica un barbat da indicatii femeilor cum sa se imbrace ????
DE CE VA NUMITI CRESTINI DACA NU SANTETI? UN CRESTIN RESPECTA ALE LUI DUMNEZEU PORUNCI! UN CRESTIN SE ROAGA DOAR TATALUI! UN CRESTIN STIE CE DUMNEZEU A ZIS! UN CRESTIN STIE CA DUMNEZEU SE TINE DE CUVANT! POCAITI-VA! UNITI RELIGIILE INTRO SINGURA CREDINTA CA DOAR UN DUMNEZEU EXISTA!
Curind a fi burka ..