Icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” este prăznuită pe 18 iunie/1 iulie și 23 octombrie/5 noiembrie.

Prăznuirea icoanei Maicii Domnului „Bogolubskaia”
Această icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului a fost zugrăvită în secolul al XII-lea, la cererea Sfântului Andrei Bogoliubsky (n.r. ‒ Sfântul Andrei Iubitorul de Dumnezeu, prăznuit pe 4 iulie), spre amintirea unei apariții a Maicii Domnului. Sfântul Andrei Bogoliubsky, el însuși cneaz, este nepotul marelui cneaz Vladimir Monomahul de Kiev.
În anul 1155, Sfântul Andrei a adus cu el atunci când s-a mutat de la Vishgorod la Suzdal o icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului, pictată de Sfântul Evanghelist Luca (aceasta a fost denumită ulterior Icoana Maicii Domnului din Vladimir). La șapte vestre (n.r. ‒ veche unitate de măsură rusească, echivalentă cu 1,0668 km) distanță de Vladimir, caii ce transportau icoana s-au oprit, neputând mișca din loc icoana făcătoare de minuni. Văzând aceasta, Sfântul Cneaz Andrei i-a cerut preotului Nicolae, care îi însoțea, să săvârșească rugăciuni înaintea sfintei icoane, el însuși rugându-se vreme îndelungată cu lacrimi, ca să se descopere sensul opririi cailor.
Mai târziu, când s-a retras în cortul său, Andrei a continuat rugăciunea fierbinte. Preasfânta Născătoare de Dumnezeu i s-a arătat, ținând un sul de hârtie în mâna stângă și a poruncit binecredinciosului cneaz ca icoana ce o aducea de la Vishgorod să o așeze în orașul Vladimir, și să ridice o biserică (o nouă mănăstire) pe locul în care ea i s-a arătat. La final, Maica Domnului a ridicat mâna arătând spre cer, unde a apărut Hristos Mântuitorul binecuvântând. Apoi vedenia s-a încheiat.
Imediat după arătare, cneazul s-a grăbit să împlinească porunca, construind o biserică din piatră în cinstea Nașterii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, precum și o mănăstire. Ulterior, cneazul a comandat unor iconografi talentați să zugrăvească o icoană în care Maica Domnului să fie reprezentată așa cum i s-a arătat lui în acea viziune: Fecioara Maria ține în mâna stângă un sul de hârtie, iar cu dreapta arătând spre Hristos din ceruri, Care-i binecuvânta. Însuși Cneazul Andrei este reprezentat stând în genunchi în fața Maicii Domnului.
Când biserica a fost finalizată, Icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” a fost așezată înăuntru, și a fost instituită o sărbătoare anuală în cinstea acesteia, pe 18 iunie. Icoana a fost numită după numele cneazului, „Bogoliubsky” (iubitorul de Dumnezeu), fiind așezată în mănăstirea ridicată de acesta. Chiar și mănăstirea a devenit cunoscută sub numele de „Bogoliubskaia”, iar orașul ce s-a întemeiat în jurul ei s-a chemat Bogoliubovo.
În amintirea acestei minuni, locuitorii orașului merg anual în procesiune cu icoana în jurul orașului în data de 23 octombrie (ziua izbăvirii de ciumă). Acum icoana este îmbrăcată în argint și împodobită cu pietre prețioase.
Câteva argumente scripturistice în contra închinării la icoane: ,,De aceea,noi nu mai ştim de acum pe nimeni după trup;chiar dacă am cunoscut pe Mântuitorul după trup,acum nu-L mai cunoaştem”(2Corinteni5:16),,Zicând că sunt înţelepţi,au înnebunit şi au schimbat slava Dumnezeului nepieritor,într-o icoană care seamănă cu omul supus putrezirii,păsări,animale cu patru picioare şi reptile.De aceea,Dumnezeu i-a lăsat pradă poftelor inimii lor,să-şi necinstească trupurile,ei între ei,căci au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi au cinstit şi au slujit creaturii în locul Creatorului,care este binecuvântat în veci”(Romani1:22-22),,Se cade să plătim bir Cezarului sau nu?Să plătim sau să nu plătim? Dar Mântuitorul le-a cunoscut FĂȚĂRNICIA și le-a răspuns: Pentru ce Mă ispitiți? Aduceți-mi un dinar, ca să-l văd. I-au adus; și Mântuitorul i-a întrebat: Chipul acesta și inscripția de pe el ale cui sunt? Ale Cazarului, I-au răspuns ei. Și răspunzând, Mântuitorul le-a zis: Dați dar Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu!”(Marcu12:14-17)Vi se pare că aici Mântuitorul le cere oamenilor să-i facă și Lui bani cu chipul său(icoane) cum are și cezarul sau din contră ne spune că acești bani cu chip(icoanele) sunt ale cezarului lumii acesteia care-i Diavolul și noi trebuie să le lepădăm?,,Să te închini Domnului Dumnezeului tău și numai Lui să-i slujești!”(Luca4:8)Din ce scrie aici și închinarea și slujirea trebuie să fie exclusiv lui Dumnezeu și NU scrie că și icoanei sale, nici închinare,nici slujire în vreun fel,,Nu Te uiți la fața oamenilor,ci-i înveți calea lui Dumnezeu în adevăr”(Luca20:21),,Pe când vorbeau ei și se întrebau, Mântuitorul Însuși S-a apropiat și mergea împreună cu ei. DAR OCHII LOR ERAU ÎMPIEDICAȚI SĂ-L CUNOASCĂ”(Luca24:15-16),,Închinătorii adevărați vor adora pe Tatăl în duh și adevăr;căci și Tatăl caută astfel de adoratori”(Ioan4:23),,Și Tatăl,care M-a trimis,a mărturisit El Însuși despre Mine.Voi nu I-ați auzit niciodată glasul,NICI NU L-AȚI VĂZUT VREODATĂ”(Ioan5:37),,Pentru că M-ai văzut, ai crezut,;FERICE DE CEI CARE N-AU VĂZUT ȘI AU CREZUT”(Ioan20:29),,De ce vă uitați cu ochii țintă la noi, ca și cum prin puterea noastră sau prin evlavia noastră am fi făcut pe omul acesta să umble?”(Fapte3:12)Dacă până și apostolii în persoană își negau vreun merit personal în vindecarea cuiva sau în facerea unor minuni, atunci cum zic unii că există ,,ICOANĂ făcătoare de minuni”, adică ca și cum icoana(obiectul) ar fi făcut ceva…e drept se fac multe și prin vrăjitorie, iar în cazul ei icoanele se potrivesc, dar vrăjitoria e vrăjitorie, iar minunea e minune,vrăjitoria e de la Diavol, minunea e de la Dumnezeu, iar între ele nu există vreo legătură.Să vedem cum se rugau apostolii:,,Și Petru,scoțând pe toți afară,a îngenuncheat și s-a rugat;apoi s-a întors spre trup și a zis: Tabita, scoală-te!”(Fapte9:40)Este foarte clar că Petru nu folosea vreo icoană a Mântuitorului când se ruga și când făcea minuni,,Și acum,iată,știu că nu-mi veți mai vedea fața,voi toți aceia în mijlocul cărora am umblat,predicând împărăția lui Dumnezeu”(Fapte20:25)
Mărturii patristice în contra închinării la icoane:,,Însă cugetarea omenească a născocit prin propria libertate, rațiune și minte răul și a izvodit răutatea în locul bunătății prin mijlocirea culorilor și a tablourilor”(Sfântul Epifanie de Salamina,Panarion,Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă,vol.I,pag.64),,Și iarăși, cine te va răbda pe tine, care Îl îngrădești pe Creatorul, Ziditorul și Făcătorul tuturor, pe Cuvântul lui Dumnezeu, în figuri și numere (…) Și dețin imagini, unele pictate, altele făcute dintr-o altă materie, spunând că un portret al Mântuitorului a fost realizat de Pilat în vremurile în care Mântuitorul trăia cu oamenii. Își încoronează imaginile și le expun alături de cele ale filosofilor lumii, adică alături de imaginile lui Pitagora, Platon, Aristotel și ale celorlalți, și îndeplinesc toate celelalte ritualuri ca în fața unor imagini sacre, AȘA CUM FAC ȘI NEAMURILE PĂGÂNE”(Sfântul Irineu de Lyon,Împotriva ereziilor,Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă,cartea I,pag.104,137),,Icoana este tot o umbră”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.90)Voi care ati primit Lumina prin Mantuitor cum va inchinati iarasi la umbră?,,Păgânii ridicau icoane demonilor,iar Israel a îndumnezeit icoanele,căci zicea:Aceştia sunt dumnezeii tăi,Israele,care te-au scos din pământul Egiptului”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.148-149),,La fel,Moise şi Aaron,împreună cu tot poporul,s-au închinat lucrurilor făcute de mână”(Ioan Damaschin,,Cele trei tratate contra iconoclaştilor”Editura Institutului Bbiblic şi de Misiune Ortodoxă,pag.83),,Nimic nu este bun din cele văzute”(Epistola lui Ignațiu către Romani1:12),,Singura rugăciune pentru mine este cea dinăuntru și înăuntru, cu voia lui Dumnezeu(Epistola lui Ignațiu către Romani1:10)
Preasfîntă Născătoare de Dumnezeu miluieşti-ne pe noi păcătoşii! Amin!