O nouă lege interzice promovarea sub orice formă, către publicul larg, a oricărui aliment, fabricat industrial ori preparat în mediul domestic, care este comercializat sau prezentat sub orice alt mod, ca fiind un înlocuitor parţial sau total al laptelui matern, destinat nutriţiei sugarilor sau a copiilor de vârstă până la 2 ani.
Noirle reglementări, aprobate prin Legea nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern publicată în Monitorul Oficial nr. 910/2016 din 11 noiembrie, va intra în vigoare în termen de șase luni de la data publicării, respectiv din la începutul lunii mai 2017.
Reguli noi pentru promovarea alăptării pe cale naturală a sugarilor și copiilor de până la 2 ani
Conform legii privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern, produsele vizate de regulile noi sunt:
- înlocuitorii laptelui matern, destinaţi alimentaţiei sugarilor şi copiilor de vârstă până la 2 ani;
- orice aliment lichid, semisolid sau solid destinat administrării sugarilor în primele 6 luni de viaţă sau fortifianţi ai laptelui matern;
- biberoane, tetine, suzete, căni speciale pentru sugari, mameloane artificiale, pompe de muls sau alte ustensile similare;
- orice alte produse similare.
Scopul modificărilor este acela de a asigurar o nutriţie adecvată şi sănătoasă pentru sugari şi copii de vârstă până la 2 ani, „prin protecţia şi promovarea alăptării, în vederea menţinerii sau îmbunătăţirii stării de sănătate a acestora, prin asigurarea utilizării corecte a înlocuitorilor laptelui matern, atunci când aceştia sunt necesari, prin reglementarea marketingului lor şi prin furnizarea de informaţii consistente, obiective şi accesibile, într-o formă adecvată publicului”.
Ce informații trebuie să ofere materialele referitoare la nutriția sugarilor
Legea introduce prevederi clare cu privire la informațiile pe care trebuie să le ofere orice material informativ sau eduațional referitor la alăptarea pe cale naturală, cu mențiunea că niciun material nu va mai putea fi publicat fără să fie avizat de Ministerul Sănătății.
Astfel, materialele informaţionale şi educaţionale referitoare la nutriţia sugarilor sau a copiilor de vârstă până la 2 ani, scrise, auditive sau vizuale, trebuie să includă informaţii clare, amănunţite şi corecte, referitoare la:
- nutriţia mamei şi pregătirea pentru alăptare, precum şi continuarea alăptării;
- avantajele şi superioritatea alăptării;
- dezavantajele înlocuirii alăptării şi eventualele riscuri;
- efectul negativ asupra alăptării prin utilizarea biberonului în alimentaţia complementară;
- dificultatea revenirii asupra deciziei de a nu alăpta;
- importanţa iniţierii cât mai precoce a alăptării, importanţa alăptării exclusive până la vârsta de 6 luni şi importanţa continuării alăptării până la vârsta de 2 ani;
- cazurile în care utilizarea înlocuitorilor laptelui matern este necesară: copiii cărora alăptarea le este contraindicată de medic, mamele care prezintă contraindicaţia de a alăpta, copiii a căror mamă a decedat şi copiii adoptaţi;
- implicaţiile sociale şi financiare ale utilizării înlocuitorilor laptelui matern, în cazurile prevăzute la punctul 7 de mai sus, riscurile utilizării neadecvate a alimentelor sau metodelor de alimentaţie asupra sănătăţii, precum şi, în mod special, riscurile utilizării formulelor ori înlocuitorilor care nu sunt necesari sau adecvaţi pentru sănătate. Aceste materiale nu trebuie să folosească desene sau texte care să idealizeze utilizarea înlocuitorilor laptelui matern.
Interdicțiile referitoare la publicitate se aplică oricărui producător și distribuitor de produse vizate, inclusiv persoanelor fizice
Noul act interzice expres producătorilor sau distribuitorilor să realizeze activităţi de reclamă sau de plasare a produselor vizate la punctele/structurile de vânzare, precum şi orice acţiuni de promovare a produselor vizate la nivelul comerţului cu amănuntul sau alte activităţi cu privire la oferte speciale, cupoane de reducere, loterii publicitare, vânzări speciale, vânzări legate, premii, cadouri, pachete promoţionale, etalări speciale la vânzare, distribuire de mostre sau orice alte practici asemănătoare.
Totodată este interzisă realizarea de activităţi de reclamă şi orice alte acţiuni de promovare a produselor vizate atât de către vânzători direcţi, cât şi cu ocazia vânzării la distanţă a produselor.
Reducerile de preţ, precum şi orice alte politici ori practici comerciale sau de stabilire a preţurilor nu vor mai putea fi folosite de producători sau distribuitori ca mecanism de reclamă sau de promovare a produselor vizate.
Se interzic și oferirea, distribuirea sau furnizarea de mostre de produse vizate ori de cadouri prin care să se promoveze produsele vizate sau să se facă reclamă la acestea, de către producători ori distribuitori, direct sau indirect, publicului larg, gravidelor, mamelor de sugari sau de copii de vârstă până la 2 ani sau membrilor familiilor acestora ori personalului din sistemul de sănătate.
Mai mult, contactarea, directă sau indirectă, a gravidelor, mamelor de sugari ori de copii de vârstă până la 2 ani sau membrilor familiilor acestora ori a personalul din sistemul de sănătate de către reprezentanții de marketing ai companiilor producătoare sau distribuitoare de înlocuitori ai laptelui matern este de asemenea strict interzisă.
De precizat faptul că, în definiția producătorului și distribuitorului, legea include nu doarpersoane juridice, ci și persoanele fizice.
Cum vor trebui să arate etichetele produselor care înlocuiesc laptele matern
Ambalajele produselor vizate sau etichetele acestora trebuie să conţină următoarele menţiuni:
- avertismentul „Foarte important„;
- menţiunea „Laptele matern este cea mai bună hrană pentru copilul tău„;
- menţiunea „Se recomandă alăptarea exclusivă cu lapte matern pentru sugarii cu vârstă de până la 6 luni„;
- o referire la faptul că produsele vizate trebuie utilizate numai la indicaţia medicului sau prin intermediul asistentului medical şi numai după instruirea mamei privind utilizarea lor, în cazul produselor vizate destinate nutriţiei sugarilor sau a copiilor de vârstă până la 2 ani;
- instrucţiuni pentru prepararea şi utilizarea corespunzătoare a produselor vizate;
- avertizări cu privire la riscurile pentru sănătate ce decurg din depozitarea, prepararea şi utilizarea improprie a produselor vizate;
- vârsta la care este recomandat produsul, precum şi menţiuni care să permită consumatorilor să facă o distincţie clară între aceste produse, în cazul produselor vizate destinate nutriţiei sugarilor sau a copiilor de vârstă până la 2 ani;
- compoziţia produsului.
Etichetele trebuie să fie ușor de înțeles
Pentru a face cât mai facilă înțelegerea etichetelor și ambalajelor acestui tip de produse, toate menţiunile trebuie să fie redactate în limba română, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi, marcate vizibil, lizibil, uşor de înţeles şi într-un mod ce nu permite ştergerea. Nu se inscripţionează în locuri obscure sau întrerupte prin inscripţii ori imagini.
Mai mult decât atât, ambalajul şi eticheta produselor vizate „nu vor conţine imagini, texte sau alte elemente de natură să idealizeze utilizarea produselor vizate, să încurajeze utilizarea acestora, să sugereze ori să inducă ideea că utilizarea lor este echivalentă sau superioară alăptării ori să descurajeze alăptarea”.
Reguli stricte – fără imagini sau cuvinte înșelătoare
Noul act interzice expres și folosirea pe ambalajul şi eticheta produselor vizate a fotografiilor sau imaginilor cu sugari sau copii. Este permisă însă reprezentarea grafică prin intermediul căreia se facilitează identificarea sau descrierea produsului ori se ilustrează metodele de preparare sau de utilizare a produselor vizate.
Ambalajul şi eticheta produselor vizate nu pot conţine termenii „umanizat„, „maternizat” sau alţi termeni similari, care ar putea induce ideea că produsele vizate destinate nutriţiei sugarilor sau a copiilor de vârstă până la 2 ani sunt echivalente laptelui matern.
Amenzi pentru nerespectarea noilor prevederi legale
La capitolul sancțiuni legea prevede că nerespectarea regulilor referitoare la informare, etichetare și ambalare va constitui contravenție (în cazul în care nu constituie infracțiune potrivit legii penale) și se va sancționa:
- cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoane fizice;
- cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoane juridice.
Produsele care sunt comercializate în prezent pe piața românească și care nu mai sunt conforme cu noile prevederi ale Legii nr. 207/2016 pot continua să fie comercializate după intrarea în vigoare a noii legi, până la epuizarea stocurilor respectivelor produse vizate.
Loredana Bențan / mediasinfo.ro