Un șir de servicii electronice destinate mediului de afaceri, precum e-factura fiscală, registrul electronic al controalelor de stat, e-autorizaţii de transport sau e-autorizaţii de folosinţă a apei vor fi lansate de instituţiile guvernamentale pe parcursul anului 2014.
Reprezentanţii Guvernului au comunicat că acestea vor deveni disponibile în perioada februarie-iulie curent. Totodată, serviciul de vămuire electronică a fost lansat de curând şi se află în fază de pilotare.
De asemenea, în acest an va începe digitizarea altor servicii, cum ar fi sistemul e-ANSA şi managementul activităţii de supraveghere import-export în contextul asigurării cerinţelor sanitare şi fitosanitare. Printre acestea se numără şi un sistem informaţional pentru înregistrarea tranzacţiilor de vânzare-cumpărare a imobilului, de e-achiziţii publice, dar şi crearea sistemului informaţional „e-autorizaţii de desfăşurare a activităţii de comerţ în baza ghişeului unic.
În acelaşi timp, Guvernul a demarat implementarea platformei de interoperabilitate, care va facilita schimbul de date dintre autorităţile publice şi va contribui la oferirea unor servicii publice de calitate, inclusiv în format on-line.
Executivul oferă în prezent mai multe servicii electronice destinate mediului de afaceri: e-servicii fiscale, e-licențiere, e-CNAM, e-CNAS. Totodată, au fost aplicate mai multe platforme de e-guvernare: Mpay, Mpass, Mcloud şi semnătura digitală mobilă, reutilizate la nivel sectorial pentru a oferi cetăţenilor şi antreprenoriatului servicii electronice în diferite domenii. Acestea sunt deschise pentru reutilizare şi de către sectorul privat pentru a facilita transformarea digitală a economiei.
Premierul Iurie Leancă a declarat că Guvernul contează pe receptivitate din partea mediului de afaceri în utilizarea noilor servicii electronice, care au scopul de a simplifica interacțiunea cu autorităţile publice şi de a elimina riscul corupţiei.
La rândul său, directorul executiv al Centrului Guvernare Electronică, Stela Mocan, a subliniat că Executivul îşi propune să utilizeze avantajele oferite de tehnologiile digitale pentru a ridica nivelul de confort şi eficienţă în interacţiunea dintre instituţiile statutului şi mediul de afaceri.
Preşedinta Federaţiei Sindicale „Moldova-business-sind”, Natalia Suboci, a declarat pentru „Vocea poporului” că aceste noi servicii ar trebui să genereze transparenţă în activitatea întreprinderilor, în special, în ceea ce ţine de achitarea impozitelor, salariilor. Cât despre salariaţi, această situaţie ar putea doar să-i avantajeze. „Cu cât e mai multă transparenţă în sfera afacerilor, în achitarea salariilor şi, în general, în circulaţia fluxurilor financiare, cu atât e mai bine pentru cei care lucrează în calitate de angajaţi”, a conchis preşedinta „Moldova-business-sind”.
Sursa: http://vocea.md