„De omul eretic, dupa întâia si a doua mustrare, departeaza-te, stiind ca unul ca acesta s-a abatut si a cazut în păcat, fiind singur de sine osândit.” (Epistola către Tit a Sfântului Apostol Pavel)

Sfântul Atanasie cel Mare: Fugiţi de cei care, prefăcându-se că NU sunt de acord cu Arie, de fapt SLUJESC ÎMPREUNĂ cu cei care îl urmează

Sfântul Atanasie cel Mare: Fugiţi de cei care, prefăcându-se că NU sunt de acord cu Arie, de fapt SLUJESC ÎMPREUNĂ cu cei care îl urmează

„Ereticii nu sunt creştini, sunt: „lipsiţi de Dumnezeu şi necredincioşi…răucredincioşi [ce] făţărnicesc dreapta-credinţă”. Ereticii poartă o mască creştină: „îşi pun această mască, spre a înşela astfel pe cei simpli”.

Ereziile nu sunt uşor de demascat: „mare este lupta şi mult cuvântul ca să dezgolim şi să doborâm necuratele dogme ale acestora. Dar pentru acum e de neapărată trebuinţă să-i înfăţişăm din Sfintele Scripturi pe aceştia, ca duşmani ai lui Hristos şi lupi faţă de turma Lui, care pretutindeni sunt alungaţi si scosi dintre oile lui Hristos”.


„Drept credincioşii „îşi sălăşluiesc ca într-o casă vieţuirea”, „casă” fiind Biserica, iar „această locuire nu e trupească, ci constă în statornicirea cugetării [în Dreapta Credinţă] şi a vieţii virtuoase”. Având „cuget frăţesc”, în „una şi aceeaşi raţiune a credinţei”, drept- credincioşii au si „frăţie prin har”, pentru că „s-au încununat cu unul si acelasi har”.

Cei rătăciţi în credinţă nu au parte de unirea/frăţia duhovnicească cu cei din Biserică, iar cei care devin de acelaşi cuget cu ei se întinează: „cei supuşi patimilor sufleteşti sunt necuraţi şi vinovaţi de păcate care întinează.

Iar împreună cu ei se întinează şi cei ce se ating sau se lipesc de ei, se înţelege prin legătura aceleiasi voinţe sau aceleiasi lucrări, căci nu numai cei ce s-au îmbolnăvit de patimile prea urâte sunt în mare primejdie să sufere de ele, ci si cei ce se fac de acelasi cuget si voinţă se spurcă nu mai puţin decât aceia, o arată legea îndată, adăugând: «Tot cel se va atinge de orice reptilă necurată, care îl spurcă pe el sau de un om care îl spurcă prin orice necurăţie a lui…»

Citeşte şi:  Ecumenismul nu e de la Duhul Sfânt, ci de la duhul necurat

… Aceştia sunt, înainte de alţii, cei ce strâmbă cele drepte şi strecoară în cei mai simpli cuvântul pricinuitor de pieire, abătându-i spre cugetări rele şi la o învăţătură strâmbă despre Dumnezeu; împlinindu-se astfel, cu cei înşelaţi de către cei rătăciţi, cuvintele psalmistului: „Iar tu, omule, asemenea mie, căpetenia mea şi cunoscutul meu, care împreună cu mine te-ai îndulcit de mâncări, în casa lui Dumnezeu am umblat în acelaşi gând! Să vină moartea peste ei şi să se coboare în iad de vii” (Ps.54, 14 16).

Pliroma Bisericii lui Hristos, răspândită în lume, o constituie doar cei uniţi prin unica şi aceeaşi credinţă în adevăratul Dumnezeu, nedezbinaţi de învăţături sau păreri contrare adevărului de credinţă: „întregimea Bisericilor [locale] din lume, care nu sunt împărţite prin cugetări diferite sau prin păreri contrare, ci sunt unite în duh şi strânse într-una după unitatea cea în Hristos, prin credinţă.

Căci pretutindeni şi în toate [Bisericile] e un Domn, o credinţă un botez” (Efes. 4, 5); „pretutindeni”, dar nu în pseudo-bisericile susţinătorilor unor „cugetări diferite sau… păreri contrare”, ce ţin de alte credinţe, prin care sunt străini de unicul şi adevăratul Dumnezeu, străini de unica Biserică şi de unicul Botez din aceasta.” (Traian Ciorba – Ortodoxia si eterodoxismul ecumenist)

Marele Apostol al Domnului si Evanghelist Ioan Teologul spune: Dacă cineva vine la voi si nu aduce învățătura aceasta, să nu-l primiți în casă şi să nu-i ziceți: Bun venit! Căci cel ce-i zice: Bun venit! se face părtaș la faptele lui cele rele (2 Ioan I, 10-11). Dar dacă ni se interzice măcar să-l salutăm în cale, dacă se interzice să-l aducem într-o casă obişnuită, atunci cum să-l primim nu în casă, ci în biserica lui Dumnezeu?
Sfintele Canoane despre rugaciunile si comuniunea cu ereticii:

Citeşte şi:  Despre ipocrizia neoprotestantă: "Acum ați înlocuit (dacă ați înlocuit!) păcatele trupești cu mândria luciferică și ați…avansat în Iad!"

• Canonul 10 al Sfinților Apostoli (OSÂNDIREA COMUNIUNII CU CEI AFURISIȚI): ”Dacă cineva s-ar ruga chiar și în casă, împreună cu cel afurisit(scos din comuniune), acela să se afurisească.”

• Canonul 45 Apostolic (OPRIREA COMUNIUNII CU ERETICII): ”Episcopul sau prezbiterul sau diaconul, dacă numai s-a rugat împreună cu ereticii, să se afurisească; iar dacă le-a permis acestora să săvârșească ceva ca și clerici (să săvârșească cele sfinte), să se caterisească.”

• Canonul 6 de la Laodiceea (ERETICII SĂ NU INTRE ÎN BISERICĂ): ”Nu este îngăduit ereticilor să intre în casa lui Dumnezeu, dacă stăruie în eres.”


Nimeni nu poate să slujească la doi domni, căci sau pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau de unul se va lipi şi pe celălalt îl va dispreţui; nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui mamona. (MATEI 6:24)

„Nu primiţi pe omul eretic după prima si a doua sfătuire; şi iarăşi: Nu vă purtaţi după învăţături felurite şi străine ”(Evr.,13:9)

”Oamenii rai şi impostori vor propaşi spre mai rău, amăgind şi amăgiţi fiind” (2Tim 3:13)

”Si intru aceasta stim ca L-am cunoscut, daca pazim poruncile Lui. Cel ce zice: L-am cunoscut, dar poruncile Lui nu le pazeste, mincinos este si intru el adevarul nu se afla. Iar cine pazeste cuvantul Lui, intru acela, cu adevarat, dragostea lui Dumnezeu este desavarsita. Prin aceasta, cunoastem ca suntem intru El. ” ( IOAN 2 , 3-5)

„Luaţi aminte la voi înşivă ca să nu pierdeţi ce aţi lucrat, că mulţi înşelători au ieşit în lume” (II In. 7-8).

”Să cercetăm, ca să nu fim înşelaţi şi purtaţi de orice vânt” (cf. Ef. 4, 14).

Citeşte şi:  Lectură Apostolică la Duminica a doua din Postul Mare

Sfântul Vasile cel Mare:

„De cei care arată că mărturisesc credinţa ortodoxă, dar sunt în unire cu cei care i se împotrivesc, dacă după mustrare nu vor întrerupe această unire, de aceia trebuie nu numai să te desparţi, dar nici fraţi nu se cuvine să-i mai numeşti”


Sfântul Teodor Studitul:

“Hrisostom îi expune cu glas tare nu numai pe eretici, ci si pe cei care sunt în comuniune cu ei ca vrajmasi ai lui Dumnezeu.

„Dacă ar da cineva toţi banii lumii şi are părtăşie cu erezia, nu este prieten al lui Dumnezeu, ci vrăjmaş”

„În legătură cu cele rânduite de Sfinţii Părinţi trebuie spus că nici a petrece, nici a mânca, nici a cânta împreună, nici a avea vreo părtăşie cu ei nu am primit, ci ‹‹Vai!›› se rosteşte asupra celor care au părtăşie cu ei, fie şi doar la mâncare sau băutură sau simplă relaţie.”

„Unii au suferit un naufragiu desăvârşit în materie de credinţă, iar alţii, dacă totuşi nu s-au înecat prin gânduri rătăcite, totuşi mor din cauza comuniunii cu erezia”


Sfântul Ioan Gură de Aur:

„De aceea v-am amintit adesea despre ereticii cei fără de Dumnezeu şi vă rog şi acum: să nu aveţi nici un fel comuniune cu ei – să nu mâncaţi cu ei, să nu beţi, să nu legaţi prietenii, nici relaţii, nici dragoste, nici pace. Căci dacă cineva se învoieşte cu ereticii în acestea, acela se face străin de Biserica Sobornicească”.


Sfântul Atanasie cel Mare:

„Fugiţi de cei care, prefăcându-se că nu sunt de acord cu Arie, de fapt slujesc împreună cu cei care îl urmează”


Cuviosul Ghenadie Scholarul:

”Să nu facem nici măcar tovărășie cu cei care au schimbat cugetul Dreptei Credințe.”


Sfântul Chiril, Patriarhul Ierusalimului:

”Mai înainte ereticii își mărturiseau rătăcirea lor pe față; acum însă este plină Biserica de eretici ascunși. Oamenii s-au lepădat de Adevăr, și neadevărul le încântă urechile.”