În anul 428, în scaunul episcopal al Constantinopolului a urcat Nestorie1, predicator cu darul elocinţei şi ascet cu vieţuire aspră. Însă acest bărbat vanitos avea credinţe cu totul stricate şi hulitoare, care literalmente răsturnau „taina cea din veci ascunsă” (Coloseni 1, 26) şi mântuirea neamului omenesc.

Sfinţi Părinţi care au întrerupt comuniunea cu cei ce nu credeau sau nu învăţau ortodox
Nestorie cugeta cele ale lui Arie2, iar credincioşii „nu au voit să aibă părtăşie cu el, de vreme ce are astfel de cugete. Astfel, chiar şi acum, poporul din Constantinopol nu merge la bisericile lui, afară de câţiva nemintoşi şi adulatori de-ai săi. Mai toate mănăstirile şi arhimandriţii3 nu au comuniune cu el, temându-se ca nu cumva să se vatăme din pricina credinţei lui”- zice Sfântul Chiril al Alexandriei în Epistola 11, P.G. 77, 81BC – […] fiindcă acolo unde se aduce vătămare credinţei în Dumnezeu, cinstirea faţă de părinţi să înceteze”4.
Într-o epistolă trimisă de arhimandritul Vasile diaconul, monahul Tarasie citeţul împreună cu alţi monahi, împăraţilor Teodosie şi Valentinian5 se arată că: „unii preacucernici preoţi l-au mustrat de multe ori în faţă pe Nestorie la Sinod, pentru nesupunerea lui faţă de dreapta credinţă. […] Toţi aceşti clerici au încetat, până astăzi, comuniunea cu Nestorie şi tot de aceea şi alţii se feresc, în ascuns, de împărtăşirea cu el.”6
Cuviosul Ipatie era egumen al Mănăstirii Rufinienilor din Calcedon. Mai înainte încă de înscăunarea lui Nestorie, acest Cuvios avusese o vedenie prin care i se descoperea abaterea patriarhului de la dreapta credinţă. Astfel, când comoara cea rea a inimii aceluia a început să iasă la iveală şi Ipatie „a cunoscut cugetele lui Nestorie, că nu erau cele ce se cuveneau să fie, a şters îndată numele lui din dipticele bisericii, ca să nu mai fie pomenit la Proscomidie. Înştiinţându-se despre aceasta evlaviosul episcop Evlalie, s-a temut de urmările unei asemenea fapte; şi cum lucrul se răspândea şi se făcea cunoscut, Nestorie însuşi i-a cerut să-l mustre pe Ipatie, căci Nestorie era încă episcop în Constantinopol. Deci i-a zis Evlalie lui Ipatie: De ce ai şters numele lui, mai-nainte de a vedea ce se va petrece?. Iar Ipatie i-a răspuns: <De când am auzit că vorbeşte necuviincios despre Domnul meu, am încetat comuniunea cu el şi nici numele nu i-l mai pomenesc; fiindcă nu mai este episcop>.”7
Patriarhul Acachie al Constantinopolului (472-489) a refuzat să-i primească în comuniune pe cei doi adversari ai Sinodului de la Calcedon. Cuviosul Eftimie cel Mare (376-473) şi monahii aflaţi sub povăţuirea sa nu aveau nicio părtăşie cu Teodosie, chiar dacă aproape toţi monahii din pustia Palestinei şi locuitorii din cetăţi i-au urmat în apostazia sa. Înainte de a se retrage în pustie, Marele Eftimie a mărturisit că, în ceea ce-l priveşte, nu va avea niciodată părtăşie cu faptele nelegiuite ale lui Teodosie, nici nu se va supune rătăcirii lui şi le-a poruncit părinţilor să nu aibă nicio părtăşie cu apostazia. Cuviosul Gherasim „s-a despărţit şi el de comuniunea cu Teodosie, şi împreună cu el (s-au încredinţat) şi alţi pustnici: Petru, numit Gurnit, Marcu, Iulon şi Siluan.”8
În anul 511, împăratul Anastasie Dikoros a reuşit să-l amăgească pe Sfinţitul Macedonie şi să obţină de la acesta un înscris prin care mărturisea că recunoaşte primele două Sinoade Ecumenice, în timp ce le trecea sub tăcere pe celelalte două. Acest gest neaşteptat al patriarhului a provocat sminteală în rândul monahilor şi al clericilor săi, şi „revoltate, mănăstirile din jurul Constantinopolului l-au părăsit pe patriarhul Macedonie”9. Când acesta a mers să slujească în vestita Mănăstire a Dalmaţilor, monahii au refuzat să liturghisească împreună cu el. Patriarhul a fost nevoit atunci să se disculpe în biserică, mărturisind că recunoaşte Sinodul al IV-lea Ecumenic şi-i anatematizează pe toţi cei care nu-l primesc10. În urma acestei mărturisiri, monahii au acceptat să liturghisească împreună cu el.
În cele din urmă, Anastasie l-a exilat pe Sfinţitul Macedonie în Evhaita, în cursul aceluiaşi an (511). Succesorul său, Timotei (511-518), a încercat să înscrie în diptice numele lui Sever, dar a fost împiedicat de popor. „De părtăşia cu Sever fugeau toţi ortodocşii, şi mai cu seamă monahii […]”11. „Săvârşindu-se egumenul Mănăstirii lui Die, Timotei a mers acolo pentru hirotonia şi instalarea unui nou egumen. Dar cum monahii erau de partea Sinodului de la Calcedon, egumenul s-a lepădat a fi hirotonit prin mâinile unui patriarh ce nu recunoştea al IV-lea Sfânt Sinod. Atunci Timotei a rostit: <Anatema tot celui ce nu primeşte Sinodul de la Calcedon!>, şi candidatul la egumenie a primit hirotonia”12.
Când acelaşi împărat, Anastasie, l-a silit pe patriarhul Ierusalimului să se împărtăşească cu Sever, acesta a ales mai degrabă să fie scos din episcopie decât să se împărtăşească cu acel eretic: „Iar Ilie al Ierusalimului, fiind silit de împărat sau să se împărtăşească cu Sever, sau să fie scos din episcopie, sprijinit de monahi, mai vârtos a voit să fie scos din episcopie”13. Mâniat, împăratul l-a surghiunit pe Ilie (516) şi în locul lui l-a aşezat pe Ioan, care se învoise să-l recunoască pe Sever şi să anatematizeze Sinodul de la Calcedon. Înştiinţându-se de aceasta, Cuviosul Sava cel Sfinţit (438-532) şi părinţii din pustie l-au rugat cu stăruinţă pe Ioan să nu-l primească în comuniune pe Sever.
După Sinodul din Lateran (649) – sinod convocat împotriva ereziei monotelismului -, Sfântul Maxim Mărturisitorul a fost prins şi dus şi el la Constantinopol împreună cu doi ucenici ai săi, spre a fi judecat. Aici, dregătorii i s-au plâns Cuviosului că nefiind el însuşi în comuniune cu Biserica Constantinopolului, acest lucru constituie pentru toţi o pildă puternică pentru a rupe la rândul lor comuniunea cu bizantinii. Fiind audiat la palat, eparhul l-a întrebat, printre altele: „<Eşti în comuniune cu Biserica de aici, sau nu?>. El a răspuns şi a zis: <Nu>. I-a zis acela:<De ce?>. Şi a răspuns: <Fiindcă a respins Sinoadele (Ecumenice)>.”14 Atunci aceia i-au spus mărturisirea lor eretică, pe care, desigur, Sfântul a respins-o, drept care a fost exilat de împărat în Vizya Traciei. Acolo a primit vizita episcopului Teodosie al Cezareei însoţit de două căpetenii (656), cărora le-a explicat de ce nu este în comuniune cu Biserica Constantinopolului. Observaţiei lui Teodosie că nu trebuie considerată dogmă ceea ce se săvârşeşte prin iconomie, Sfântul Maxim i-a răspuns: „[…] <Îmi porunciţi ca având toate acestea scrise în cartea inimii mele, să vin să mă împărtăşesc cu Biserica ce propovăduieşte astfel de dogme şi să mă fac părtaş cu cei ce socotesc că-i stau împotrivă diavolului, dar se întorc în realitate împotriva lui Dumnezeu? Să mă ferească Dumnezeu, Cel ce pentru mine S-a făcut Om fără de păcat!.> Şi punându-le metanie, a zis: <Orice vă este poruncit să faceţi robului vostru, faceţi; eu însă nicicând nu mă voi face părtaş cu cei care primesc aceste inovaţii>”15.
Credincios rânduielilor apostolice şi patristice care privesc relaţiile noastre cu eterodocşii, Sfântul Ioan Damaschin respingea cu totul comuniunea cu aceştia16 şi îi sfătuia pe ortodocşi: „Cu toată puterea să ne păzim să nu luăm împărtăşanie de la eretici şi nici să dăm”17.
Sfântul Teodor Studitul le scria preaiubitelor sale monahii: „Nespus mă bucur şi dau slavă lui Dumnezeu, fiindcă aud că aţi rămas până acum întru totul curate de părtăşia cu ereticii. […] Fiindcă adulter este, o, preaînţeleptelor, chiar şi a se împărtăşi cineva cu ereticii.”18. Altă dată, din nou, scria următoarele: „Păziţi-vă încă pe voi înşivă, rogu-vă, de erezia stricătoare de suflet, a cărei împărtăşire este înstrăinare de Hristos”19. Păzitor riguros al sfintelor canoane şi al Sfintei Predanii, s-a ferit până la moarte de împărtăşirea cu ereticii şi de pomenirea episcopilor eretici. Credea şi propovăduia că: simpla pomenire a unui episcop eretic constituie o „întinare” şi ştirbeşte ortodoxia celui care îl pomeneşte20; comuniunea cu ereticii ne desparte cu totul de Hristos21; nu numai ereticii, dar şi cei ce sunt în comuniune cu ei sunt vrăjmaşi ai lui Dumnezeu şi, potrivit lui Atanasie cel Mare, trebuie să ne ferim nu numai de cei dintâi, dar şi de cei de-ai doilea22; pâinea eretică îi face pe cei ce o primesc în acest chip (ca împărtăşanie) să aibă părtăşie între ei23 ; biserica ce se pângăreşte de eretici nu mai este biserică sfântă a lui Dumnezeu, ci casă pângărită, cum zice Marele Vasile, de vreme ce îngerul care se afla într-însa, precum în orişice biserică, s-a îndepărtat din pricina necucerniciei ereticilor. De aceea nici jertfa ce se săvârşeşte într-însa nu este bine-primită la Dumnezeu24. Spunea de asemenea că este mai bine ca cel nebotezat să se boteze, la caz de nevoie, de către un monah sau un mirean ortodox, decât să moară nebotezat sau să primească botezul de la eretici25. Interzicea să facem rugăciune, să aducem prinoase de ulei sau ceară pentru eretici, ori să le facem parastase, „căci nu sunt lucruri de joacă cele dumnezeieşti […] Nici nu va fi aşezat cu ortodocşii cel ce nu are părtăşie cu Ortodoxia”26. De asemenea, nu îngăduia să facem panaghii, panihide sau rugăciune pentru ortodocşii care au murit având împărtăşire cu ereticii27, nici să-i pomenim la Dumnezeiasca Liturghie, chiar dacă ar fi vorba de tatăl, mama sau fratele nostru28. În acord cu învăţătura dumnezeieştilor canoane, interzicea chiar statul la masă cu ereticii29 sau cu cei ce sunt în comuniune cu aceştia30. Astfel, „Chiar şi dacă mănâncă împreună, sau bea, sau are o legătură de prietenie cu ereticii, are să dea răspuns”31.
Sfântul Fotie cel Mare s-a opus îndeobşte denaturării Simbolului de credinţă şi încălcării vechilor predanii ale Bisericii, a apărat suveranitatea, drepturile şi dogmele Bisericii sale şi a luat atitudine împotriva abaterii papismului de la calea statornicită de canoane şi a ambiţiei acestuia de a-şi întinde supremaţia şi asupra Răsăritului Ortodox. Răsăritenii „potrivit obiceiului străvechi al Bisericii […] aşteptau îndreptarea Bisericii Romei şi din această pricină se arătau îndelung-răbdători”32. „Din iconomie, au tăcut multă vreme, socotind că latinii îşi vor îndrepta în bine inovaţiile lor, dar cum aceia au rămas în propria lor îndărătnicie, i-au despărţit din comuniunea Bisericii”33.
Mănăstirea Perivleptos din Constantinopol, în care a vieţuit monahul Eftimie Zigaben, în timpul împăratului Alexie I Comnenul, „s-a îngrădit cu meterezele dreptei credinţe împotriva a toată erezia […]”34.
Sfântul Gherman cel Nou, patriarhul Constantinopolului (1224-1240) într-o scrisoare de-a sa din anul 1229, îi îndeamnă pe ortodocşii din Cipru: „Fugiţi cu grăbire, depărtându-vă de preoţii care s-au plecat stăpânirii latine. Să nu vă adunaţi cu ei în biserică, nici să nu primiţi din mâinile lor vreo binecuvântare. Fiindcă este mai bine să vă rugaţi lui Dumnezeu singuri în casele voastre, decât să vă adunaţi în biserică dimpreună cu slugarnicii latino-cugetători. […] Acei clerici care recunosc Biserica noastră şi voiesc să ţină credinţa predanisită de Părinţi, să nu se plece arhiereilor lor care s-au supus latinilor. Nici să nu le dea câtuşi de puţin ascultare, din pricină că episcopii îi vor afurisi (cu scopul de a-i convinge să se supună Bisericii Latine), fiindcă o asemenea afurisenie n-are nicio putere, ci se abate mai curând asupra celui ce a dat-o”35.
Când la Sinodul episcopilor latini de la Lyon (1274) a fost proclamată, cu mare pompă, unirea Bisericilor, Sfântul Iosif patriarhul Constantinopolului nu a recunoscut unirea, chiar dacă într-una din bisericile din Constantinopol era pomenit şi papa, iar citirea Apostolului şi a Evangheliei se făcea şi în latină36. După demisia Sfinţitului Iosif, scaunul său a fost luat de nestatornicul Vekkos. Patriarhul şi împăratul latinofron au purces la punerea în aplicare a unirii, unul slujindu-se de retorică, iar celălalt de forţă. „Împăratul s-a gândit la mijlocul cel mai tiranic, dacă nu se făceau părtaşi cu toţii la învăţătura lui”37. Mihail dorea o acceptare unanimă a unirii şi minimaliza cu bună ştiinţă concesiile făcute în vederea ei. Antiunioniştii însă au respins unirea şi privindu-i ca pe nişte întinaţi pe cei ce o recunoscuseră, s-au despărţit de patriarhul Vekkos şi de partida lui38. Îi învinuiau pe aceştia că au căzut din preoţie, iar Tainele pe care le săvârşesc sunt nevalide39, potrivit canoanelor 1 şi 2 ale Sinodului al III-lea Ecumenic40. De aceea, îi îndemnau pe credincioşi să nu meargă la bisericile unde slujeau patriarhul şi clericii unionişti.
Între mărturisitorii care au respins unirea s-au numărat şi părinţii din Sfântul Munte Athos. După înlăturarea Sfinţitului Iosif din scaunul patriarhal, aceştia i-au adresat Sinodului arhieresc o scrisoare asemănătoare celei pe care i-o trimiseseră şi împăratului Mihail. În scrisoare sunt combătute în detaliu inovaţiile papistaşe, papa este calificat încă o dată drept „eretic” şi „apostol al satanei”41, iar latinii drept „atei” şi au arătat că, „potrivit canoanelor, episcopii care se împărtăşesc cu ereticii şi supun Biserica lui Dumnezeu pierzării catolice se lipsesc de preoţie şi sunt proscrişi, adică sunt vădiţi tuturor ca unii care s-au rupt de trupul ortodox al Bisericii.”42 Consecvenţi cu cele scrise în epistole, părinţii au încetat prin urmare orice comuniune cu cei ce acceptaseră unirea cu latinii.
Sfântul Atanasie, patriarhul Constatinopolului, nu se lenevea să propovăduiască, în pustie sau în pieţe, învăţând plinătatea credinţei noastre şi acrivia dogmelor. Îi îndemna pe credincioşi să se păzească de rătăcirea latină, „care îndepărtează de Dumnezeu”, şi a reuşit să atragă numeroşi ucenici. Înfuriat de toate acestea, episcopul de Ganos, care fusese înscăunat de patriarhul Vekkos, l-a chemat pe Sfânt împreună cu ucenicii săi. „[…] Le-a cerut să le fie părtaşi, cel puţin, la rugăciunea dinaintea mesei şi să se împărtăşească din mâncarea comună. Când însă nebunul arhiereu a văzut că Sfântul era de neînduplecat şi în aceasta şi aducea în discuţie canonul apostolic (al 10-lea) care zice că dacă s-ar ruga cineva împreună, chiar şi în casă, cu cel scos de la împărtăşire, acela să se afurisească, n-a mai putut să rabde spiritul vitejesc şi neînfrânt de dreptate al marelui Părinte[…].”43 Sfântul Atanasie „povăţuia, îndemna, sfătuia şi-i ruga pe fraţi să stăruie cu răbdare în viaţa curată şi în dogmele drepte; să respingă din tot sufletul împărtăşirea cu latinii, orice necaz ar trebui să sufere pentru aceasta, spre slava şi cinstea Tatălui, a Fiului şi a Sfântului Duh.”44
Cuviosul Nicodim Aghioritul relatează despre mărturisitorul Isaia, monah aghiorit şi tovarăş de nevoinţă al Sfântului Grigorie Sinaitul, următoarele: „Acest Fericit a pătimit multe răutăţi de la împăratul latino-cugetător Mihail Paleologul, fiindcă nu voia să aibă împărtăşire cu patriarhul de atunci, Ioan Vekkos, pentru inovaţia adusă dogmei ortodoxe, ci mişcat de râvnă dumnezeiască, s-a luptat mult pentru Ortodoxie, şi prin învăţătura sa neobosită, şi râvna şi ardoarea sa asemenea, i-a unit pe toţi mai desăvârşit cu Biserica Dreptslăvitoare a lui Hristos”45.
1 Nichifor Calist, Istoria bisericească, vol. 14, cap. 31, P.G. 146, 1157B.
2 Sfântul Chiril al Alexandriei, Omilia 4, P.G. 77, 996A.
3 La origine, acest titlu îi desemna pe conducătorii mănăstirilor, care puteau fi aleşi chiar dintre simplii monahi pentru a conduce obştile mai mari. Ulterior această treaptă va presupune în mod obligatoriu starea preoţească, dar nu şi funcţia de conducător al mănăstirii. (n. trad.)
4 Epistola 17, P.G. 77, 105C-108A.
5 Este vorba de împăraţii Teodosie al II-lea, numit şi „cel Tânăr” sau „cel Mic”, suveranul Imperiului Roman de Răsărit (408-450) şi Valentinian al III-lea, împărat în Apus (424-455). (n. trad.)
6 P.G. 91, 1472A-1480A.
7 Florile pustiei, vol. 6, pp. 93, 94.
8 Chiril de Schitopolis, Viaţa celui întru Sfinţi Părintelui nostru Eftimie, cap. 27 (pentru traducerea românească, vezi şi: Vieţile pustnicilor Palestinei, op. cit., pp. 85-87).
9 Nichifor Calist, ibidem, vol. 28, cap. 25, P.G. 147, 173C.
10 M. Ghedeon, Tablouri patriarhale, p. 137.
11 Cuviosul Teofan, Cronografie, anul 6005, P.G. 108, 369B.
12 M. Ghedeon, ibidem, p. 140.
13 Cuviosul Teofan, ibidem, anul 6004, P.G. 108, 368B.
14 Sfântul Maxim Mărturisitorul, cap. 13, P.G. 90, 128A-C (pentru traducerea românească, vezi şi: Sfântul Maxim Mărturisitorul (580-662) şi tovarăşii săi întru martiriu: papa Martin, Anastasie Monahul, Anastasie Apocrisiarul. „Vieţi” – actele procesului – documentele exilului, trad. diac. Ioan I. Ică jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2004, pp. 131-132).
15 Sfântul Maxim Mărturisitorul, Despre întâmplările din timpul primului exil, cel din Vizya, cap. 9-12, P.G. 90, 144B-145C (pentru traducerea românească, vezi şi ibidem, pp. 143-146).
16 Sfântul Ioan Damaschin, Mărturisire despre dreapta cugetare, cap. 8, P.G. 94, 1432C.
17 Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, op. cit., p. 204.
18 Epistola 19, cartea a doua, P.G. 99, 1176B
19 Epistola 60, cartea a doua, P.G. 99, 1276C.
20 Epistola 220, cartea a doua, P.G. 99, 1699A.
21 Epistola 174, cartea a doua, P.G. 99, 1544C.
22 Epistola 119, cartea a doua, P.G. 99, 1393A.
23 Epistola 154, cartea a doua, P.G. 99, 1480CD.
24 Epistola 80, cartea a doua, P.G. 99, 1320B.
25 Epistola 24, cartea a doua, P.G. 99, 1192AB.
26 Epistola 197, cartea a doua, P.G. 99, 1597AB.
27 Epistola 219, cartea a doua, P.G. 99, 1660C.
28 Ibidem, P.G. 99, 1665D.
29 Ibidem, P.G. 99, 1665C.
30 Epistola 215, cartea a doua, P.G. 99, 1649D-1652A.
31 Epistola 32, cartea a doua, P.G. 99, 1205AB.
32 Dositei al Ierusalimului, Dodekavivlos, cartea a opta, cap. 2, 6, p. 304.
33 Ibidem, cartea a şasea, cap. 7, 9, p. 278.
34 A. Papavasileiou, Eftimie I. Zigaben, p. 30.
35 Gherman al Constantinopolului, Epistolă trimisă în insula Cipru, apud K. N. Sathas, Biblioteca medievală, vol. 2, pp. 10, 11.
36 G. Pahymeris, Mihail Paleologul, cartea a cincea,cap. 22, P.G. 143, 853B-854A.
37 Iosif Kalothetos, Viaţa şi petrecerea celui întru Sfinţi Părintelui nostru Atanasie, 19, apud D. Tsamis, Scrierile lui Iosif Kalothetos, p. 475.
38 I. Anastasiou, Vestita prigoană…, în „Viaţa athonită”, p. 223.
39 H. Arampatzis, Biserica Ortodoxă şi Roma în secolul al XIII-lea, p. 109.
40 Pidalionul – Cârma Bisericii Ortodoxe, op. cit., pp. 188-190.
41 V. Laurent, J. Darrouzes, Dossier Grec de l’union de Lyon (Dosarul grec al unirii de la Lyon), p. 423.
42 H. Arampatzis, Biserica Ortodoxă şi Roma în secolul al XIII-lea, p. 107.
43 Iosif Kalothetos, Viaţa şi petrecerea celui întru Sfinţi Părintelui nostru Atanasie, 22, apud D. Tsamis, Scrierile lui Iosif Kalothetos, pp. 478-480.
44 Ibidem.
45 Noul Ekloghion, pp. 337-338.
(Sursa: Străjerii Ortodoxiei. Luptele monahilor pentru apărarea Ortodoxiei, Editura Egumeniţa 2015, pp. 89-95, 102, 138, 141-142, 158-159, 161, 170, 224-227, 244-245, 280, 287-290, 305-306, 315, 333-335, 352-353, 362-363, 372, 374)
Doamne ajuta!🙏🙏🙏
Media: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fmedia1.tenor.co%2Fm%2F_ULsPYYmrB4AAAAC%2Fjesus-mother.gif%3Ft%3DAAYr4tpdRFkDg9zJcBYY7g%26c%3DVjFfZmFjZWJvb2s&h=AT3nfxxgKp134cQiRySaNy78xHos0qBAMREZpXGVQLo7rv24OrzFPQigBstAvEAoJ6bmW1NGVzbxMri7LHckbQp192E5qMNSNjDjoOSScxWaKughcL6jyksfQlrRmel4DBSFU3fP8UXV2dPV&s=1
În acord cu învăţătura dumnezeieştilor canoane, interzicea chiar statul la masă cu ereticii sau cu cei ce sunt în comuniune cu aceştia 👉👉 https://c.aparatorul.md/bd2m2 👈
În acord cu învăţătura dumnezeieştilor canoane, interzicea chiar statul la masă cu ereticii sau cu cei ce sunt în comuniune cu aceştia 👉👉 https://c.aparatorul.md/7yxke 👈
În acord cu învăţătura dumnezeieştilor canoane, interzicea chiar statul la masă cu ereticii sau cu cei ce sunt în comuniune cu aceştia 👉👉 https://c.aparatorul.md/mb4dj 👈
AMIN 🙏
În acord cu învăţătura dumnezeieştilor canoane, interzicea chiar statul la masă cu ereticii sau cu cei ce sunt în comuniune cu aceştia 👉 https://c.aparatorul.md/pzkfg 👈