„Și demonii au smerenia lor. O astfel de smerenie cerea de la Dumnezeu-Omul Satana, făgăduindu-i să-l răsplătească pentru această smerenie cu o renovare a onorurilor și bunurilor pămâtești.

L-a suit diavolul pe Domnul pe un munte înalt, i-a arătat Lui toate împărățiile lumii într-o clipită; și i-a zis diavolul: Ție îți voi da puterea aceasta și slava lor, căci ale mele sunt și le dau cui vreau, dacă te vei închina înaintea mea, toate vor fi ale tale.

La fel chinuitorii îi certau pe sfinții mucenici pentru trufia lor, și cereau de la ei smerenie, care consta în a te uni cu ceilalți ca să te închini idolilor și să te lepezi de Hristos, și făgăduiau pentru această smerenie să-i răsplătească cu o îmbelșugare de bunuri pământești.

Citeşte şi:  Să ne pocăim neîncetat - Cuviosul Marcu Pustnicul

O astfel de smerenie cere lumea, care lucrează după principiile și în duhul stăpânitorului lumii acesteia; lui îi place această smerenie, o proslăvește, o copleșește cu darurile sale cele mai deșarte.

Lumea urăște smerenia lui Hristos, iar sfinții lui Dumnezeu atât de mult urau smerenia cea drăcească, încât sufereau toate greutățile și lipsurile, toate necazurile, numai ca să nu accepte această smerenie; ei alegeau moartea silnică și de batjocură decât să accepte smerenia dracilor.

Citeşte şi:  Cum vor aduce femeile pe calea cea dreaptă pe bărbaţii lor?

În această smerenie este lepădarea de Dumnezeu. Smerenia propovăduită de cugetarea trupească, de fățărnicie, de sfințenia deșartă (plină de vanitate) este o smerenie drăcească. Pe cei ce duc viață creștinească (călugărească) diavolul îi îndeamnă la smerenia sa, ca prin ea să-i ducă la mâhnire, la slăbănogire, la deznădejde.

Această deosebire este de neapărată trebuință pentru creștinii (călugării) de astăzi; ea îi va face să deosebească smerenia diavolului de smerenia lui Hristos, al cărei învățător este Hristos, care, punând nădejdea omului în Hristos, este străină de slava deșartă, care niciodată nu se arată într-o strălucire și propășire lumească, ci totdeauna petrec sub semnul crucii lui Hristos, nevăzută, prigonită, călcată de reprezentanții lumii, văzuți și nevăzuți.”

Citeşte şi:  Comentarii Patristice la Pilda samarineanului milostiv

Sf Ignatie Briancianinov, Tâlcuire la Patericul egiptean p 73, Editura Anastasia 1996.