Autoritatile din SUA au declansat o investigatie asupra modelelor Tesla S dupa ce soferul unei astfel de masini a murit intr-o coliziune, in timp ce vehiculul circula pe pilot automat.
Accidentul s-a petrecut pe 7 mai, pe un drum din Florida, in conditii normale de circulatie. Conform investigatiilor de la fata locului, un camion a virat la stanga in fata vehiculului Tesla, acesta din urma intrand sub remorca sa. Dupa ce a lovit cu parbrizul si plafonul partea de jos a remorcii, masina si-a continuat deplasarea, iesind de pe carosabil si lovind ulterior un stalp de electricitate la circa 35 de metri de locul impactului cu camionul.
Tesla considera insa circumstantele producerii accidentului neobisnuite. Conform producatorului, senzorii vehiculului nu au distins bine remorca de culoare alba in conditiile in care soarele stralucea puternic pe fundal si astfel masina nu a franat. „Inaltimea remorcii si pozitionarea sa perpendiculara pe drum au facut ca modelul sa treaca pe sub remorca”, au mai precizat reprezentantii Tesla.
Acesta este primul accident soldat cu deces inregistrat de un model Tesla in timp ce utiliza pilotul automat. Cand functia a fost lansata, producatorul a avertizat ca acesta se afla inca in faza de teste, nefiind recomandata luarea mainilor de pe volan in timpul mersului. Mai mult, in luna ianuarie, Tesla a facut modificari functiei de pilot automat, restrictionand utilizarea sa in zonele rezidentiale sau pe drumurile fara o linie centrala de marcaj, si a limitat viteza la nivelul maxim aferent sectiunii de drum pe care circula masina.
Situatia readuce insa in dezbatere gradul de siguranta al sistemelor de pilot automat, mai ales in conditiile in care o mare parte dintre producatorii auto se pregatesc sa iasa pe piata cu modele semiautonome sau complet autonome.
Desi utilizarea lor in viitor pare o certitudine, mai multi specialisti au avertizat ca tehnologiile din spatele masinilor autonome ar putea sa le creeze consumatorilor un „fals sentiment de siguranta”, ceea ce ar conduce la o crestere a numarului de accidente pe termen scurt. Pe termen lung insa, masinile complet autonome ar trebui sa aiba ca efect o reducere importanta a numarului de accidente rutiere.
Tehnologia „autonoma” pentru autovehicule si efectele acesteia pe sosele trebuie insa reglementate prin legislatiile nationale. De asemenea, exista neclaritati privind stabilirea raspunderii in cazul unui accident rutier cand responsabilitatea, in cazul masinilor autonome, ar trebui, cel putin in teorie, sa treaca de la sofer la producatorul vehiculului.
Sursa: http://www.xprimm.md/