Sfântul și Marele Sinod a recunoscut că „unul din principalele organisme ale Mişcării Ecumenice contemporane este Consiliul Mondial al Bisericilor“.

Pe 25 aprilie 2017, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a vizitat pentru prima data comunitatea de la Taize. In aceasta vizita Patriarhul a participat la rugaciunea comuna in biserica “Reconcilierii”, in prezenta fratilor si a reprezentatilor diferitelor comunitati crestine si a tinerilor reuniti la Taize. De asemenea, el a binecuvantat 2 icoane si s-a recules la mormantul fratelui Roger, fondatorul comunitatii de la Taize, dupa cum ne informeaza Radio Vatican.

Cu o zi inainte, pe 24 aprilie 2017, Patriarhul Bartolomeu a tinut un discurs la Centrul Ecumenic de la Consiliul Mondial al Bisericilor, la Geneva, in care face si niste reflectii legate de Sinodul din Creta. 

Vizita Patriarhului Ecumenic, Bartolomeu, la Taize

Fratele Benoît: Este o vizita istorica, pentru ca legaturile sunt vechi cu Patriarhia Constantinopolului. Sunt frati si calugari care au trait [aici] in anii ’60, dar n-a fost niciodata o astfel de vizita, a celui mai inalt reprezentant al acestei Patriarhii si, deci, ne bucuram ca el vine si este partas rugaciunii comune cu toti fratii si credinciosii care sunt prezenti aceasta saptamana.

Patriarhul Ecumenic: In moartea si in Invierea Sa, Hristos ne-a impacat cu Dumnezeu. In momentul in care cantam imnurile pascale, Orient si Occident crestini impreuna, continuam sa ne rugam pentru ca lumina Invierii sa ne conduca pe calea unitatii si a comuniunii.

Fratele Alois: Este un simbol pe care vrem sa-l partajam, reconcilierea care ne-a fost adusa de Hristos. Si faptul de a ne ruga impreuna, ca Patriarhul vine sa se roage aici, impreuna cu noi, este ca o anticipare  a acestei reconcilieri pe care Hristos a dat-o deja umanitatii, dar pe care nu o traim destul de deplin.

Reporter: Il vom intalni pe Patriarhul Bartolomeu alaturi de Papa Francisc, in vizita sa la Cairo, vinerea si sambata viitoare…

Nota Cuvantul -ortodox

In cadrul discursului tinut de PF Bartolomeu la CMB, acesta a facut referire si la Sinodul din Creta:

În cele din urmă, participarea ortodoxă în eforturile de reconciliere și unitate a creștinilor în sânul a ceea ce se numește „Mișcarea Ecumenică“, care până acum s-a bazat pe deciziile luate fie în mod individual de către Bisericile Autocefale, fie în cadrul Conferințelor pan-ortodoxe, a trebuit să fie ratificată pe cale sinodală, care este metoda autentică pentru a formula o poziție uniformă a Bisericii Ortodoxe.

Noi, ortodocșii, suntem ferm convinși că mișcarea ecumenică și Consiliul Mondial al Bisericilor au ca scop și ca motiv de existență îndeplinirea ultimei rugăciuni a Domnului, „ca toți să fie una“ (In. 17, 21) care este înscrisă pe frumoasa tapiserie ce împodobește peretele acestei sălii.

Pentru acesta, Sfântul și Marele Sinod a insistat pe faptul că „participarea ortodoxă la mişcarea  pentru restaurarea unităţii cu ceilalţi creştini în Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească nu este deloc împotriva naturii şi istoriei Bisericii Ortodoxe, ci constituie expresia constantă a credinţei şi a tradiţiei apostolice în condiţii istorice noi.”(Relații, 4)

De asemenea, Sfântul și Marele Sinod a recunoscut că „unul din principalele organisme ale Mişcării Ecumenice contemporane este Consiliul Mondial al Bisericilor“ ( Relații 16). Printre diversele activități ale acesteia din urmă, Sfântul și Marele Sinod a susținut că “Biserica Ortodoxă doreşte să întărească lucrarea Comisiei pentru Credinţă şi Constituţie şi urmăreşte cu viu interes contribuţia teologică a acesteia adusă până în prezent. Ea evaluează pozitiv textele teologice editate de aceasta, prin contribuţia valoroasă a teologilor ortodocşi, ceea ce reprezintă o etapă importantă în Mişcarea Ecumenică pentru apropierea dintre creştini (cf. Basilica) Biserici (Relații, 21).

Această evaluare sinodală a contribuției CMB la căutarea unității creștine, pe care o găsim foarte pozitivă, în opinia noastră ar trebui să servească drept sursă de inspirație pentru desfășurarea lucrărilor CMB, la apropierea împlinirii a 70 de ani de existență.

Pe de altă parte, Biserica Ortodoxă a reiterat prin vocea sinodală a Sfântului și Marelui său Sinod că „acordă o mare importanță dialogului, în mod special cu creștinii eterodocși“ (Enciclica, 20), motiv pentru care ea „condamnă orice tentativă de dezbinare a unităţii Bisericii, din partea unor persoane sau a unor grupuri, sub pretextul păstrării […] unei Ortodoxii autentice (Relații, 22). [traducere: Roman ortodox in Franta]

Asadar, avem aici o lectura ecumenista si, in cele din urma, eretica, a pasajului evanghelic din rugaciunea lui Iisus, in total raspar cu interpretarea patristica si ortodoxa, o extindere a acestei interpretari heterodoxe, ilegitime, la intreaga ortodoxie (“noi, ortodocsii”) si o definire clara a rolului pe care Sinodul din Creta l-a avut in viziunea Ecumenicului: recunoasterea si asumarea misiunii CMB si a obiectivului “ca toti sa fie una”. De unde decurge, cu necesitate, ca, in prezent, unitatea nu exista, desi in Crez marturisism Biserica cea UNA.

Citeşte şi:  Patriarhul Ilia al II-lea a anuntat ca Biserica Georgiei RESPINGE documentul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu întreaga lume creștina” pregatit pentru Sinodul Pan-ortodox

Pentru SS Bartolomeu, daca ecumenismul, pana acum, depindea de actiunile individuale ale bisericilor autocefale ortodoxe, de la Creta inainte exista si o ratificare sinodala a acestuia. 

Este limpede, asadar, ca SS Bartolomeu “citeste” Sinodul din Creta prin prisma agendei care a animat insasi organizarea acestei intalniri. La fel de limpede este ca, in pline agitatii schismatice, patriarhul Bartolomeu, departe de a incerca, macar de fatada, menajarea constiintelor ortodoxe, nu face altceva decat sa escaladeze tensiunile si sa dea apa la moara “nepomenitorilor”.

Ce trebuie sa inteleaga ierarhii romani de aici? Ca apologia si apararea documentelor de la Sinodul din Creta este o cauza nu doar pierduta, ci, deja, daunatoare si sinucigasa. Sinodul din Creta a fost intrunit pentru cautionarea ecumenismului, iar principalul sau artizan, SS Bartolomeu, nu rateaza si nu va rata nicio ocazie de a arata acest lucru.

Fratele Benoît: Este o vizita istorica, pentru ca legaturile sunt vechi cu Patriarhia Constantinopolului. Sunt frati si calugari care au trait [aici] in anii ’60, dar n-a fost niciodata o astfel de vizita, a celui mai inalt reprezentant al acestei Patriarhii si, deci, ne bucuram ca el vine si este partas rugaciunii comune cu toti fratii si credinciosii care sunt prezenti aceasta saptamana.
Patriarhul Ecumenic: In moartea si in Invierea Sa, Hristos ne-a impacat cu Dumnezeu. In momentul in care cantam imnurile pascale, Orient si Occident crestini impreuna, continuam sa ne rugam pentru ca lumina Invierii sa ne conduca pe calea unitatii si a comuniunii.
Fratele Alois: Este un simbol pe care vrem sa-l partajam, reconcilierea care ne-a fost adusa de Hristos. Si faptul de a ne ruga impreuna, ca Patriarhul vine sa se roage aici, impreuna cu noi, este ca o anticipare a acestei reconcilieri pe care Hristos a dat-o deja umanitatii, dar pe care nu o traim destul de deplin. Reporter: Il vom intalni pe Patriarhul Bartolomeu alaturi de Papa Francisc, in vizita sa la Cairo, vinerea si sambata viitoare…

Surse: Cuvantul-ortodox.ro. www.corortodox.blogspot.md

Citeşte şi:  Scrisoarea Mitropolitului Atanasie de Limassol adresata Sfantului Sinod din Cipru cu privire la documentul propus pentru Sinodul Panortodox, si intitulat "Relațiile Bisericilor Ortodoxe cu întreaga lume creștină"